Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

40 films om naar uit te kijken in 2025

2024 ligt alweer achter ons, maar een nieuw jaar betekent ook weer een volle filmkalender om naar uit te kijken. Dit zijn de films waarvoor wij in 2025 zeker naar de cinema zullen trekken.

Wolf Man (15/01)

Leigh Whannell slaagde in wat Tom Cruise probeerde met het saaie The Mummy: ons geïnteresseerd krijgen in het ‘monsteruniversum’ van Universal. The Invisible Man was een schot in de roos, een boeiende verfilming die ook nog meerwaarde had door de vertaling van de thematiek naar de wereld van vandaag. Whannell probeert dit jaar hetzelfde met Wolf Man, waarin een man zijn gezin probeert te beschermen van een weerwolf. Denken we. Over het verhaal is nog weinig geweten, maar de cast met Julia Garner en Christopher Abbott belooft alvast veel goeds. (Elien)

Babygirl (15/01)

Halina Reijn is stilaan Nederlands beste exportproduct op het vlak van film aan het worden. Na haar Engelstalig regiedebuut Bodies Bodies Bodies heeft ze nu blijkbaar een nog grotere hit te pakken. Ze schreef zelf het script voor Babygirl, een erotische thriller waarvoor ze Nicole Kidman en Harris Dickinson kon strikken. Kidman speelt de CEO van een techbedrijf in New York die niet opgezet is met haar seksleven met haar man. Wanneer de jonge stagiair Samuel haar een oneerbaar voorstel doet, gaat ze er uiteindelijk toch op in. De film deed het goed bij de critici en vooral Kidman mag zich gaan opmaken voor een druk awardsseizoen. Wij zijn alvast benieuwd. (Jana)

Better Man (22/01)

Te veel biopics tegenwoordig. En het is zoeken naar goede exemplaren. In 2019 was Rocket Man nog een aangename verrassing door het als een musical te verhandelen. Deze manier van vertellen maakt het direct ook makkelijker om duidelijk te maken dat er soms chronologische vrijheden genomen worden voor het narratief en de dramatiek. Het is dan leuker om direct duidelijk te maken dat het geen documentaire is, maar een licht aangepaste versie van de werkelijkheid.

Enter Robbie Williams zijn biopic. Hoe kunnen we zorgen dat mensen dit niet direct te letterlijk nemen? We laten Robbie Williams niet gewoon spelen door een acteur, maar door een CGI-aap. Voila, ik ben verkocht. Heb je eigenlijk meer info nodig om dit op zijn minst een kans te geven? (Frédéric)

BXL 🇧🇪 (22/01)

De film van de Belgische broers Aït Hamou volgt het verhaal van twee broers van Marokkaanse origine die een bescheiden leven leiden in Brussel. Tarek is een beloftevolle bokser, zijn kleine broer Fouad verafgoodt hem. Maar een incident waar we pas gaandeweg meer over weten, doet hen twijfelen aan hun plaats in België. Het zorgt bij Fouad voor problemen, terwijl Tarek zijn gezin vooruit probeert te helpen.

Wij zagen BXL op Film Fest Gent. De film zit vol innemende personages die beter verdienen, maar de inherente ongelijkheid in ons land maakt dat vaak onmogelijk. Hoewel de film soms iets te veel neigt naar clichés, zorgen de vertolkingen voor een meeslepende film die hopelijk kan aanzetten tot meer tolerantie en empathie. (Elien)

Maldoror 🇧🇪 (22/01)

Fabrice du Welz snijdt wellicht het zwartste hoofdstuk uit de Belgische geschiedenis aan. In deze fictieve hervertelling van de zaak-Dutroux volgen we Paul Chartier, een jonge gendarme die zich met collega’s vastbijt in het onderzoek-Dedieu dat de gerechtelijke politie voor hen niet ernstig genoeg neemt. Dat moeten ze echter doen met de handen op de rug gebonden, en daardoor wordt het bij Paul al snel een obsessie…

Ook Maldoror zagen we op Film Fest Gent, en du Welz levert er een sterke politiethriller mee af die de spanning langzaam opbouwt. Een goed uitgewerkt script doet je snel meeleven met de personages, net als de topprestatie van vooral Anthony Bajon. De duurtijd van 2,5 uur gingen wel heel snel voorbij. Zeker een aanrader dus! (Elien)

Paddington in Peru (05/02)

Deze keer zit het genie Paul King niet meer achter het stuur, dus ben ik benieuwd of ook deze de perfecte familiefilm kan worden? Gezien de eerste twee delen van deze moderne Paddington-franchise zo hartverwarmend zijn, kan ik me niet inbeelden dat ik deze links zou laten liggen. Dit wordt hoogst waarschijnlijk een lichtpuntje in de iets grijzere wintermaanden. (Frédéric)

Maria (05/02)

Na Jackie en Spencer brengt Pablo Larraín het sluitstuk in zijn trilogie over complexe maar getormenteerde bekende vrouwen. Angelina Jolie kruipt in de huid van operalegende Maria Callas. In Maria probeert zij tijdens de laatste week van haar leven haar stem terug te krijgen, of te onderzoeken of dat nog kan. Jarenlang optreden heeft ook op andere vlakken een tol geëist. Callas’ mentale gezondheid baart haar butler en huishoudster dan ook zorgen. Wij zagen Maria op Film Fest Gent en vonden het wellicht de meest toegankelijke en tegelijk minst onverwachte film van Larraín. Ook hier zorgt hij voor een zekere afstand tot het hoofdpersonage, maar gaandeweg besef je waarom. Angelina Jolie maakt Maria steeds innemender, met een ingehouden maar heel kwetsbare vertolking. Dat alleen al maakt deze film de moeite. (Elien)

Comeback 🇧🇪 (05/02)

Comeback viel al op omdat het de eerste film is waarin Veerle Baetens samen acteert met haar dochter Billie-Louise. Daarnaast doet, na zijn rol in Putain, ook Zwangere Guy mee. De film zelf gaat over de 14-jarige Ava. Haar moeder Naomi, een voormalig succesvolle techno-dj, is vastbesloten om internationaal een comeback te maken. Ava’s vader Dominique heeft zich teruggetrokken uit het hectische nachtleven en leidt nu een rustiger bestaan. Terwijl Ava steeds meer wordt meegezogen in het bruisende uitgaansleven van haar moeder, raakt ze verstrikt in de verwachtingen en dromen van haar ouders. Het is het regiedebuut van Jan en Raf Roosens en zal ook technotracks hebben van Jeroen De Pessemier van The Subs. Een unieke combinatie lijkt ons, die in première gaat op Filmfestival Oostende. (Jana)

The Brutalist (05/02)

Deze film kwam een beetje uit het niets bovenaan de getipte films voor het awardsseizoen te staan. Adrien Brody speelt László Tóth, een Hongaarse, voormalig brutalistische architect die de Holocaust overleefde en nu naar Amerika verhuist met z’n echtgenote Erzsébet (Felicity Jones). Daar gaat het hen eerst niet voor de wind, tot hij de rijke Harrison Lee Van Buren (Guy Pearce) leert kennen. Dit drie uur durende epos van regisseur Brady Corbet won al de Zilveren Leeuw op het filmfestival van Venetië en ook net Beste Dramafilm, Beste Regisseur en Beste Mannelijke Hoofdrol op de Golden Globes, dus daar blijft het waarschijnlijk niet bij. (Jana)

Sing Sing (05/02)

Deze gevoelige film over de gelijknamige zwaarbeveiligde gevangenis in de VS wil tonen dat kunst een echte verandering kan teweeg brengen. In Sing Sing nemen een aantal gevangenen deel aan een rehabilitatieprogramma dat hen via toneel opnieuw wil doen integreren in de maatschappij. Het geeft de mannen een uitlaatklep en een groep om zichzelf kwetsbaar op te stellen. Sing Sing verovert harten sinds de première op het filmfestival van Toronto. De cast van voornamelijk ex-gevangenen wordt ondersteund door de altijd geweldige Colman Domingo. Beleef deze naar verluidt pakkende film als eerste op het filmfestival van Oostende! (Elien)

Captain America: Brave New World (12/02)

In Avengers: Endgame zagen we Steve Rogers het schild letterlijk en figuurlijk doorgeven aan Sam Wilson als Captain America. In Falcon and the Winter Soldier zagen we daarna hoe Wilson langzaam ook die rol op zich nam, met de steun van Bucky. Maar dat is intussen ook al 4 jaar geleden. Hoog tijd dus dat de nieuwe Cap eens z’n eigen film kreeg. En de trailer zag er alleszins niet verkeerd uit. Harrison Ford neemt na het spijtige overlijden van William Hurt de rol van General Ross over, die zich meteen tot president weet te promoveren. Maar Isaiah Bradley probeert buiten z’n wil om een aanslag op hem te plegen, wat uitmondt in een wereldwijd conflict dat Sam moet oplossen. De reeks was dus duidelijk niet voor niks want naast Carl Lumly komt ook Danny Ramirez terug en Tim Blake Nelson uit The Incredible Hulk. Marvel heeft nog niet de beste streak te pakken maar deze ziet er veelbelovend uit. (Jana)

A Complete Unknown (19/02)

Een nieuwe film van Timothee Chalamet loopt wel vaker in het oog, maar over deze was en is er toch net iets meer te doen. Chalamet kruipt namelijk in de huid van zanger en enigma Bob Dylan. In Amerika is de film al uit en doen de film en de cast het al goed in het awardsseizoen. Ook Monica Barbaro, Elle Fanning en Edward Norton zijn in de film te zien, maar het lijkt toch vooral Chalamet te zijn die de show steelt. Hij zingt namelijk zelf in de films, en hoewel de film nog niet uit is, kan je wel al naar de soundtrack luisteren. Het resultaat is toch wel een heel goeie imitatie voor zo’n specifiek stemgeluid. Benieuwd of de film zelf even goed is als zijn vertolking. (Jana)

Patsers 🇧🇪 (19/02)

Adil & Bilall laten België duidelijk niet links liggen. Na Ms Marvel keerden ze terug om het pakkende Rebel te maken, en ook nu, na Bad Boys: Ride or Die zijn ze terug voor een sequel op Patser. Die film kwam intussen 7 jaar geleden uit en deed het toen goed in de bioscopen. Matteo Simoni heeft opnieuw de hoofdrol als Adamo. Aan de trailer te zien lijkt de vriendengroep op het rechte pad te zijn, maar dan haalt hun verleden hen in in de vorm van een Nederlands kartel. Ook de drugspolitie zit hen weer op de hielen en dus schakelen ze ook hackers in. De terugkerende cast als Nora Gharib, Saïd Boumazoughe en Junes Lazaar en toevoegingen als Pommelien Thijs, Jennifer Heylen, Louis Talpe en Soundos El Ahmadi doet veel goeds vermoeden. Ook de typische combinatie van humor en drama en flitsende cinematografie en montage lijkt opnieuw van de partij te zijn. Een nieuw recept voor succes lijkt me. (Jana)

September 5 (19/02)

Ook over deze film had ik eigenlijk nog niet gehoord tot hij in de nominaties van verschillende groepen critici in de VS begon op te duiken, waaronder de Golden Globes. September 5 is gebaseerd op het waargebeurde zogenaamde bloedbad van München tijdens de Olympische Spelen van 1972. Daar werden elf atleten en leden van de Israëlische ploeg gegijzeld door de Palestijnse groepering Zwarte September. Tijdens een mislukte reddingspoging kwamen ze uiteindelijk om het leven. Deze film focust op de gebeurtenissen vanuit het perspectief van de televisieploeg van ABC Sports en hun verslaggeving erover. In het huidige klimaat ligt dit thema uiteraard gevoelig dus hopelijk kan de film het inderdaad sereen aanpakken. (Jana)

The Monkey (26/02)

Na vorig jaar z’n eigen script verfilmd te hebben met Longlegs waagt Osgood Perkins zich nu aan een adaptatie van The Monkey, het kortverhaal van Steven King. Daarin is die monkey geen echte aap maar zo’n speelgoedaapje met cimbalen dat volgens eigen zeggen de familie van tweeling Bill en Finn achtervolgt, gespeeld door Theo James. Ze gaan hun eigen weg waardoor de vloek lijkt te stoppen, maar wanneer het na jaren weer gebeurt, komen ze samen om een oplossing te vinden. Waarom mensen zulk eng speelgoed houden is een raadsel maar met ook andere acteurs als Tatiana Maslany en Elijah Wood zijn wij meer dan geïntrigeerd. (Jana)

Sinners (05/03)

Ryan Coogler is twee jaar na Creed III terug met horrorfilm Sinners, naar een eigen idee. De eerste, opzettelijk vage trailer geeft meer thrillersfeer door, maar de korte samenvatting spreekt wel van een “groot kwaad”. Dat komt op het pad van twee tweelingbroers, gespeeld door Michael B. Jordan, nadat ze terugkeren naar hun thuisstad op zoek naar een nieuwe start. Volgens de geruchtenmolen zou Coogler een vampierenfilm maken, en dat stemt ons al meer dan nieuwsgierig. (Elien)

Mickey 17 (05/03)

Na meer dan een jaar uitgesteld te zijn, kunnen we de opvolger van Bong Joon-ho na Parasite nu toch in de zaal verwachten. Daarin speelt Robert Pattinson de gelijknamige Mickey, die zich opgeeft als “expendable”. Dat is letterlijk een vervangbare werknemer waarvan een nieuwe versie gemaakt wordt als de vorige sterft. Maar wanneer versie 18 al gemaakt is en Mickey 17 toch nog blijkt te leven, willen ze natuurlijk allebei graag overleven. Pattinson blijft de interessante rollen uitkiezen en ook deze ziet er weer heerlijk raar uit. En ook met de andere castleden als Naomi Ackie, Steven Yeun, Toni Collette en Mark Ruffalo lijkt het toch veelbelovend. (Jana)

Black Bag (12/03)

Een spionnenfilm geregisseerd door Steven Soderbergh, meer hoef je voor sommige filmfans al niet te zeggen. Toch doen we dat uiteraard wel. De spionnen in kwestie zijn het koppel Kathryn en George Woodhouse, gespeeld door Cate Blanchett en Michael Fassbender. Wanneer zij van landverraad wordt beschuldigd, moet hij kiezen tussen trouw aan z’n echtgenote of zijn land. Een beetje Mrs. en Mrs. Smith dus, maar waarschijnlijk wat serieuze. Daarnaast zullen ook Regé-Jean Page, Naomie Harris, voormalig 007 Pierce Brosnan en Tom Burke te zien zijn. Allemaal goeie voortekens dus. (Jana)

Snow White (19/03)

Disney gaat onverminderd verder met de liveactionremakes van hun animatieklassiekers. Dit jaar is misschien wel de überklassieker aller tijden aan de beurt: Sneeuwwitje. Rachel Zegler kruipt in de huid van de prinses terwijl Gal Gadot de koningin zal vertolken. Er was wel al wat controverse rond de film. Zo waren er natuurlijk de mensen die vonden dat een latina niet de “prinses met de sneeuwwitte huid” kon vertolken, er was het feit dat de 7 dwergen zouden vertolkt worden door mensen zonder dwerggroei, Zegler vond dat het liefdesverhaal in de tekenfilm (terecht) nogal eng was en de twee hoofdrolspelers hebben ook heel andere standpunten over het Israëlisch-Palestijns conflict: Zegler steunt de Palestijnen terwijl Gadot dat voor Israël doet. Een hobbelig parcours dus, maar laten we vooral de film zelf afwachten. (Jana)

Thunderbolts* (30/04)

2024 was een goed jaar voor deze Florence Pugh- en Sebastian Stan-stan, maar ook in 2025 gaat het me voor de wind. Drie jaar na Hawkeye en Falcon and the Winter Soldier zijn Yelena Belova en Bucky Barnes namelijk terug, zonder hun voormalige protagonisten. Julia Louis-Dreyfus’ Val wil een nieuw team samenstellen om voor de overheid te werken. Het wordt een Marvel-Suicide Squad. Keren terug uit respectievelijk Black Widow, FATWS en Ant-Man and the Wasp: Red Guardian, Antonia Dreykov/Taskmaster, John Walker/U.S. Agent en Ava Starr/Ghost. Nieuw in het MCU zijn Lewis Pullman als Sentry en gerespecteerd acteur Wendell Pierce. De asterisk doet vermoeden dat niet alles is wat het lijkt, en de trailer belooft alvast veel goeds. (Elien)

Mission Impossible: The Final Reckoning (21/05)

Ik ga altijd blijven genieten van Tom Cruise die zijn leven riskeert voor ons entertainment. Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One was net iets minder dan zijn voorganger Mission: Impossible – Fallout, maar dit was dan ook de absolute piek van de franchise.

Deze 8ste film in de reeks is een rechtstreeks vervolg op Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One die eigenlijk samen één geheel vormen. Samen kunnen ze misschien Fallout evenaren. Buiten de gewone cast werd Dead Reckoning Part One met Hayley Atwell en Pom Klementieff uitgebreid, waarvan we enkel kunnen hopen dat ze regulars in de franchise zullen worden.

Nog voor Dead Reckoning Part One werd gezegd dat dit tweeluik waarschijnlijk de zwanenzang zou zijn voor Ethan Hunt (Tom Cruise). Dit is ondertussen al niet meer van tel want Cruise heeft aangegeven gerust verder te willen gaan. Gezien Cruise al zijn stunts zelf doet, zal er echter ooit een moment komen dat ze praktisch niet meer verder kunnen en wanneer dat moment komt weet niemand. Elke nieuwe film die uitkomt in de Mission Impossible-reeks beschouwen als mogelijks de laatste is misschien de beste optie. Dus ja, mocht dit de laatste Ethan Hunt-film zijn, dan wil je dit toch niet missen? (Frédéric)

Lilo & Stitch (21/05)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het origineel nog maar een keer gezien heb. Maar ik weet dat heel veel andere mensen van m’n leeftijd wel heel hard fan waren. Dat moet Disney ook geweten hebben. Toch is ook deze liveactionremake is niet zonder controverse. Zo zijn er wel acteurs gecast van Hawaaïnse origine maar met veel lichtere huid dan in de animatiefilm. Voor representatie toch een stap terug. Ook het verhaal zal waarschijnlijk niet erg veel verschillen van vroeger. Chris Sanders keert wel terug als de stem van Stitch maar ook hier zal er bij de meeste mensen wel wat terughoudendheid zijn over wat de meerwaarde zal zijn. (Jana)

Ballerina (06/06?)

Dat ballerina’s eng kunnen zijn, konden we vorig jaar zien in Abigail. Dat ze ook actiesterren kunnen zijn, krijgen we dit jaar te zien in Ballerina. Deze spin-off van John Wick draait rond een ballerina die opdook in Parabellum, maar nu gespeeld wordt door Ana De Armas. Ze begint te trainen als huurmoordenaar in de tradities van de Chaladytka Roma om wraak te kunnen nemen voor de dood van haar vader. Na haar kleine maar memorabele rol in No Time To Die zijn we wel overtuigd dat De Armas actie aankan, dus we zijn benieuwd wat ze voor haar in petto hebben. (Jana)

How To Train Your Dragon (12/06)

Dit jaar lijken er toch een recordaantal liveactionremakes op ons af te komen. Na Disney zet ook DreamWorks een van haar meest succesvolle animatiefilms om. Toothless ziet er niet heel anders uit in deze nieuwe versie dus het nut van deze film lijkt ons wel een beetje te ontgaan. Aan de andere kant wordt deze wel gemaakt door Dean Debois, dezelfde regisseur als de originele films, zorgt John Powell weer voor de muziek en komt Gerard Butler als enige terug om z’n rol te hernemen. Hopelijk wordt dit dus niet vooral een nieuwe reden om het origineel te bekijken. (Jana)

28 Years Later (18/06)

Danny Boyle en Alex Garland vernieuwden het zombiegenre in 2002 met de film 28 Days Later. In 2007 verscheen de film 28 Weeks Later die eindigde met een nogal open einde waarin zombies via de kanaaltunnel Parijs binnenstormden. In december 2024 verscheen een nieuwe trailer voor deze nieuwe film. Onder beleiding van een monotone stem die het gedicht Boots van Rudyard Kipling opdreunt, krijgen we een glimp te zien van de mensheid na deze vloedgolf van rennende rottend vlees. Een ouderwets goede trailer die meer vragen oproept dan beantwoordt. Laat deze film snel komen. (Dennis)

Elio (18/06)

Pixar, do I need to say more?

Elio gaat over een jongetje dat geobsedeerd is met de ruimte en buitenaards leven. Hij wordt per ongeluk door de ‘Communiverse aangeduid als ambassadeur van de planeet Aarde nadat hij per ongeluk contact heeft gemaakt met aliens.

Dit lijkt een klassiek avonturenverhaal te worden op zijn Pixars, met waarschijnlijk een hoop humor en knipogen. En aangezien de minst goede Pixar-film tot nu toe nog altijd een bovenmiddelmatige film is, kan je niet anders dan ervan uitgaan dat ook Elio de moeite zal zijn om te bekijken. En a.u.b. op groot scherm, al denk ik dat Pixar zelf de fout niet meer zal maken om hun films te snel op Disney+ te gooien. (Frédéric)

F1 (25/06)

Na het grote succes van Top Gun: Maverick heeft Joseph Kosinski nu z’n opvolger klaar. Brad Pitt speelt een Formule 1-piloot die na een zware crash het rijden achter zich moet laten. Tot het moment dat de eigenaar van een F1-team hem vraagt om een veelbelovende nieuwkomer te begeleiden. Het verhaal klinkt ook wel wat als dat van Maverick, en werd ook geschreven door dezelfde schrijver, dus hopelijk is het even entertainend. Met acteurs als Brad Pitt, Javier Bardem, Tobias Menzies en Kerry Condon maar ook echte piloten als Lewis Hamilton en Max Verstappen moet dat haast wel. Ze filmden daarnaast ook op het Circuit van Spa-Francorchamps, dus ook een beetje België in deze film. (Jana)

M3gan 2.0 (25/06)

De eerste film, over een AI-pop die wat te enthousiast haar kind beschermde, was een onverwacht succes, ook online. En dus kon een sequel niet uitblijven. Regissur Gerard Johnstone en schrijver Akela Cooper keren terug, net als Allison Williams en Violet McGraw. Over het verhaal is nog niks geweten maar verwacht weer veel moorden en misschien een nieuw dansje. (Jana)

m3gan williams mcgraw
Bij gebrek aan meer, een foto uit de eerste film © Universal Pictures

Jurassic World: Rebirth (02/07)

De sequel die we niet nodig hebben maar toch naar uitkijken. De Jurassic World-trilogie vergelijk ik graag met de Star Wars sequeltrilogie. De eerste is een herwerken van de originele film alleen met budgetten en technieken van de jaren 2010 zodat dit een nostalgische parel werd die zowel het oude publiek kon bekoren als een nieuw publiek kon aansnijden. De tweede (Fallen Kingdom en The Last Jedi) probeert iets nieuws met de franchise te doen en kan mij altijd bekoren om die reden. De derde rijdt dan alles de dieperik in. Al is dit met Dominion niet zo erg als bij het verschrikkelijke The Rise of Skywalker. Al durf ik Dominion ook meer krediet te geven omdat de pandemie veel roet in het eten heeft gegooid tijdens het filmen.

Dit allemaal gezegd zijnde, speelt dit vervolg (en mogelijke start van een nieuwe trilogie) zich 5 jaar na de vorige af. Onze planeet blijkt uiteindelijk een slecht klimaat te hebben voor de dinosaurussen en de overlevende soorten hebben zich voornamelijk terug getrokken in de tropische regionen. Tijdens het Krijt, de periode dat de meeste van deze reuzenreptielen leefden (dus niet het Jura!!), was het een stuk warmer op aarde dan nu, dus deze migratie naar de tropen klinkt logisch. Een groepje van 3, bestaande uit Scarlett Johansson, Jonathan Bailey en Mahershala Ali, vertrekt op missie om DNA-stalen te verzamelen van de drie grootste exemplaren voor de ontwikkeling van een medicijn. Door een aanvaring met een gewoon gezin belandt iedereen opeens op een afgezonderd eiland waar ze een 40 jaar oud geheim ontdekken….

Zoals hierboven te lezen valt, hebben we niet alleen te maken met een topcast, maar ook naar een soort ‘back-to-basics’. Er worden een hoop personages, een mengeling van gewone mensen en wetenschappers/avonturiers, samen gedropt op een eiland met dino’s. Dit alles gebeurt onder de regie van Gareth Edwards die met Godzilla uit 2014 de enige goede Monsterverse-film gemaakt heeft. Neem daar bij dat Rogue One: A Star Wars Story ook door hem geregisseerd werd, dan gaan we ervanuit dat deze Jurassic World-sequel veel potentieel heeft. En aangezien Jurassic Park er mee verantwoordelijk voor is dat ik een diploma geologie op zak heb, zal ik deze hoe dan ook bekijken. (Frédéric)

© Universal Pictures

Superman (09/07)

Mijn kennismaking met de wereld van superhelden en comics. Voor mij dan vooral via Christopher Reeve, Brandon Routh en vooral Tom Welling. Persoonlijk was ik ook grote fan van alles wat Henry Cavill gedaan heeft en hij was zeker een van de hoogtepunten van het ter ziele gegane DCEU.

Deze frisse reboot van Superman onder leiding van James Gunn moet de start van een nieuw universum worden. Echter vrees ik dat we een beetje franchise-moe zijn en als we naar de eerste trailer kijken, komen er nogal veel comic-personages in voor. Nu, met Guardians of the Galaxy slaagde James Gunn er ook in om een hele hoop personages ineens te introduceren. Deze Superman-film zal grotendeels geïnspireerd zijn op het verhaal van All-Star Superman. Maar ik ben vooral enthousiast dat de hond Krypto meedoet en de cast ziet er ook prachtig uit. “Look, up in the sky, it’s a bird, it’s a plane, it’s Superman!” (Frédéric)

The Fantastic Four: First Steps (23/07)

Na Avengers: Endgame leek het MCU zijn glans verloren te hebben. Na een korte pauze waarin er voornamelijk tv-series verschenen, worden de poorten van het MCU opnieuw opengezet voor een (hopelijk succesvolle) golf aan films. In 1961 begon Marvel Comics aan een vernieuwde periode met The Fantastic Four. Deze film is dus niet gespeend van enige symboliek.

In 2005 en 2007 waren er twee succesvolle FF-films die de carrière van acteur Chris Evans lanceerden maar inmiddels vergeten zijn. De Fantastic Four-film uit 2015 kende een goed eerste kwartier maar werd verknipt door de producenten en flopte. Zal deze nieuwe film erin slagen om Marvels First Family te lanceren naar de onbetwiste top? (Dennis)

© Disney

The Naked Gun (30/07)

De originele Naked Gun-trilogie is een geliefde filmreeks die gebaseerd was op een vergeten tv-serie. Leslie Nielsen speelde de hoofdrol in deze films, die in feite een pastiche was op politieseries, en dat combineerde met heerlijk absurde slapstick. Het lanceerde ook de carrière van voormalig American Football-speler O.J Simpson als acteur, die na de laatste Naked Gun-film in 1994 op geheel andere wijze een gezicht zou worden van dat decennium.

Seth McFarlane is het creatieve brein achter deze reboot annex voortzetting. Het type humor waar deze films om bekend stonden, is verdwenen. Dus het zou een onverwachte hit kunnen zijn, mits Mcfarlane het aandurft om de kern van de originele trilogie te behouden. (Dennis)

Bij gebrek aan een trailer van de nieuwe versie, hier die van het origineel:

The Battle of Baktan Cross (06/08)

De titel is misschien nog niet helemaal bevestigd want sommige websites noemen deze nog altijd Untitled Paul Thomas Anderson Movie. Maar ook als die klopt weten we nog niet veel meer want het is bijvoorbeeld geen waargebeurde veldslag of zo. Het zou los gebaseerd zijn op de roman Vineland van Thomas Pynchon, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Paul Thomas Anderson als regisseur en onder andere Leonardo DiCaprio, Regina Hall en Benicio Del Toro in de cast maken deze film al intrigerend genoeg om toch op de lijst te zetten. (Jana)

Freakier Friday (06/08)

Ik weet niet wie exact het publiek is hiervoor, maar ik vrees dat ik er volledig voor zal zwichten.

Freaky Friday uit 2003 heb ik meer dan 10x gezien in deze periode. In deze film spelen Lindsay Lohan en Jamie Lee Curtis dochter en moeder. Op mysterieuze wijze worden ze van lichaam verwisseld en moeten ze elkaars leven leiden. Uiteraard eindigt dit met wederzijds respect voor elkaar en erkenning van elkaars problemen. Maar dit was gewoon heel goed gedaan. Ik krijg zelfs nu tijdens het schrijven zin om deze nog eens op te zetten.

Freakier Friday is een vervolg op deze film met ongeveer de hele cast die terugkeert. Dusja, ik denk dat jonge millennials en kinderen van millennials het echte doelpubliek zal zijn. En of ik ernaar uitkijk! (Frédéric)

© Disney

The Conjuring: Last Rites (03/09)

Dit is een van de films waar ik dit jaar alvast het meeste naar uitkijk. Het is geen geheim dat ik wel fan ben van alle Conjuring-films maar nog meer dan de films was het de chemie tussen hoofdrolspelers Vera Farmiga en Patrick Wilson, die perfect gestalte geven aan het trouwe koppel. Dit wordt niet alleen hun laatste film samen na 12 jaar maar ook meteen de laatste Conjuring-film ooit. De titel is dus passend maar hopelijk geen voorbode voor de hoofdrolspelers. Alleszins kunnen we nog een laatste keer griezelen met de Warrens. (Jana)

The Bride! (24/09)

Maggie Gyllenhaal zet zich opnieuw in de regisseursstoel na het mooie The Lost Daughter. Deze keer maakt ze een adaptatie van Bride of Frankenstein met Jessie Buckley als de gelijknamige Bruid en Christian Bale als Frankenstein. Bij die sterrencast zitten ook nog Penélope Cruz, echtgenoot Peter Sarsgaard, Annette Bening en broer Jake Gyllenhaal. Sarsgaard noemde het “punk” en “een van de beste scripts die hij ooit gelezen heeft” en dat zei hij naar eigen zeggen niet enkel omdat het door zijn vrouw geschreven werd. Ook zou de film grote dansnummers bevatten. Dat allemaal maakt ons toch heel nieuwsgierig. (Jana)

© Niko Tavernise/Warner Bros Pictures

The Running Man (05/11)

Niemand minder dan Edgar Wright komt dit jaar met een remake van deze jaren 80-film met Arnold Schwarzenegger. Deze keer speelt Glen Powell een onterecht veroordeelde politieagent die een kans op vrijheid heeft door mee te doen aan een spelprogramma waarbij hij moet ontkomen aan een leger moordenaars. Door weg te lopen, onder andere. In de cast vinden we ook nog Colman Domingo, Lee Pace, Michael Cera, Katy O’Brian en Josh Brolin. Glen Powell mag alvast in training gaan bij zijn mentor Tom Cruise om dat loopje te perfectioneren. (Elien)

Ook hier een still van het origineel. Waarschijnlijk gaan ze niet voor hetzelfde kostuum. © Tri-Star Pictures

Predator Badlands (05/11)

De films in de Predator-franchise werden steeds groter en ook wel dommer tot ze in 2022 teruggingen naar de basis met Prey. Regisseur Dan Trachtenberg keerde terug en schreef ook mee aan deze volgende film. Die zou zich deze keer in de toekomst afspelen, waar een Predator een buitenaardse woestenij oversteekt terwijl twee zussen leren over hun verschrikkelijke verleden. Nog heel vaag maar het is wel geweten dat Elle Fanning de hoofdrol speelt. Hopelijk kunnen ze opnieuw een positieve verrassing uit hun hoed toveren. (Jana)

Bij Empire hadden ze een First Look met deze foto van achter de schermen, waarop regisseur Dan Trachtenberg te zien is met in de voorgrond een wazige predator. © 20th Century Studios/Empire Magazine

Wicked: For Good (19/11)

Wicked lokte wereldwijd musicalfans uit hun kot, want de film bracht al bijna 700 miljoen dollar op. Het verhaal van Glinda en Elphaba komt dit jaar ten einde. We weten dankzij het begin van Wicked: Part One wellicht al hoe For Good moet eindigen, maar hoe komen Dorothy en co uit The Wizard of Oz op het toneel? En wat gebeurt er met alle andere personages? In dit tweede deel hebben we ook nog het mooiste nummer van de musical tegoed. De makers hebben dit tweede deel er wijselijk naar vernoemd. Ik kan al niet wachten om te zien wat Cynthia Erivo en Ariana Grande ervan maken. (Elien)

wicked ariana cynthia
© Universal Pictures

Avatar: Fire and Ash (17/12)

Ik ga controversieel starten: ik ben geen grote fan van de Avatar-films. MAAAAAAR het is altijd een visueel hoogstandje en de moeite om minstens 1x op groot scherm te zien. Dus ja, ook deze keer ga ik afzakken naar de zalen.

Avatar uit 2009 was FernGully in een modern jasje. Het grootste probleem hiermee was dat het verhaal totaal niet bleef hangen. De sequel zit iets verser in het geheugen en het verhaal blijft iets beter hangen. Dit is niet per se een goed teken, want het verhaal is vooral blijven hangen omdat het zo belachelijk was. Zeker het terugbrengen van dezelfde villain voelde zo goedkoop aan. Daartegenover stond wel een prachtig visueel spel en een verdiepte mythologie van Pandora die me wel kon smaken. De walvis is trouwens de real MVP en ik heb een zaal zelden zo weten juichen (behalve bij een MCU-film misschien). The Way of Water is ook wel zodanig geconstrueerd dat hij duidelijk opbouwt naar een vervolg (of meerdere vervolgen).

Hoe dan ook zal Avatar: Fire and Ash visueel prachtig zijn, al ben ik benieuwd hoe vernieuwend hij nog kan zijn na alles wat we in de vorige 2 delen zagen. Als het verhaal deze keer beter in elkaar zit, zitten we met een klassieker die de fouten uit deel 2 kan doen vergeten. Maar ook: weer een speelduur van over de 3 uur is misschien ook niet nodig. (Frédéric)

© 20th Century Studios

Naar welke films kijk jij het meeste uit?

Total
0
Shares
Gerelateerde artikels