m3gan review

M3gan review: leuk maar te gehypet

De eerste virale filmhit van het jaar is al een feit, want horrorkomedie M3GAN heeft in de VS de boxofficeverwachtingen meer dan overtroffen. Alleen blijkt dat deels te maken te hebben met een TikTok-trend, en dan is de millenial in mij toch op haar hoede.

Popgezadeld met een vriendin

Creepy poppen. De mensheid heeft nog niet geleerd om ervan af te blijven, na onder andere Chucky en Annabelle. Meer nog, nu gaan we zelfs nog slimme versies maken. Zo ook Gemma (Allison Williams, Girls). Nadat haar zus en schoonbroer omkomen in een auto-ongeluk wordt zij voogd van haar nichtje Cady (Violet McGraw). Gemma heeft alleen niet zo’n groot moederinstinct en communiceert moeilijk met Cady. Ze is ook vooral bezig met haar job als programmeur bij een speelgoedbedrijf. Stiekem werkt ze aan M3GAN, een pop met artificiële intelligentie die alle andere speelgoed kan vervangen, omwille van de eindeloze mogelijkheden van een computergestuurde ‘bewuste’ buddy.

Dit is een horrorkomedie die je niet subtiel op een aantal dingen wil wijzen.

Cady is het daarmee eens, en Gemma bouwt een prototype dat aan haar gekoppeld is. De rouwende Cady is nu niet meer alleen en Gemma kan zich bezig houden met upgrades aan M3GAN. Win-win, toch? Alleen moet je uitkijken welke opdracht je AI geeft, want ‘Cady beschermen en gelukkig maken’ kan natuurlijk alle kanten uit… Het zal je niet verbazen, M3GAN heeft weinig impulsbeheersing.

Moordzuchtige onthulling

In het begin denk je nog dat dit misschien een enge film wordt, maar je hebt al zo snel door dat de AI-pop gaat ontsporen dat het daarna vaak komisch aanvoelt. En zeker niet op een slechte manier. Dit is een horrorkomedie die je niet subtiel op een aantal dingen wil wijzen. De gevolgen en gevaren van artificiële intelligentie, natuurlijk, maar ook onze afhankelijkheid van slimme apparaten. In het dagelijkse leven brengen we daardoor in het echt veel minder tijd met elkaar door. Maar ook in de opvoeding van kinderen zijn er valkuilen. Schermen worden gebruikt als babysitter, maar daar hebben ouders veel minder controle over dan vroeger. En dat doet M3GAN tussen al het geweld door.

m3gan williams mcgraw
Ze is eng, niet tof! © Universal Pictures

Fans van films zoals Happy Death Day en Ready Or Not zullen zich hier wel mee amuseren, hoewel M3GAN minder goed is dan beide. Het verhaal neemt zijn tijd om op te bouwen, en na de onvermijdelijke moordzuchtige onthulling zit er niet veel variatie meer in het verhaal. In de moordpartijen dan weer wel. De actie is slim opgebouwd en bevat genoeg horrorelementen om het spannend te houden. En een slasherfilm als deze moet het daar natuurlijk vooral van hebben.

De poppen aan het dansen

Fans van films zoals Happy Death Day en Ready Or Not zullen zich hier wel mee amuseren, hoewel M3GAN minder goed is dan beide.

Het personage van Allison Williams is ambitieus en wetenschappelijk aangelegd, iets wat we helaas nog altijd niet te vaak zien bij vrouwen in films. Ze heeft niet meteen een moederinstinct en is daardoor wat onbeholpen, maar ze houdt natuurlijk van haar nichtje. Williams zet haar niet neer als karikatuur, maar als vrouw die haar weg nog zoekt in een moeilijke situatie. Ook Violet McGraw, die zo goed was in The Haunting of Hill House, acteert heel naturel, zeker als je het grootste deel van de film tegen een pop praat.

M3GAN zelf wordt vertolkt door twee actrices: Amie Donald doet haar bewegingen en Jenna Davis verleent haar stem. Door het design van de pop blijven we met opzet steken in de uncanny valley, waardoor ze je de hele tijd een onbehaaglijk gevoel geeft. Het prothesewerk is indrukwekkend, maar in de bewegingen zie je soms nog iets te veel een mens. Zoals in de dansscène die op TikTok al viraal ging en heel verrassend en grappig is, maar je toch wat uit de film haalt. Door het grote succes in de VS had ik hier misschien nog net iets meer van verwacht, maar een amusant uur en drie kwartier is soms ook genoeg.

M3GAN is nu te zien in de bioscoop.

Here comes M3GAN

m3gan
3 5 0 1
M3gan is de nieuwste telg in de creepypoppenclan. Een leuke maar eenvoudige slasherkomedie met indrukwekkend design en commentaar op onze afhankelijkheid van technologie waarvoor de hype toch misschien iets te groot is.
3/5

• De situationele humor
  • Gevarieerde personages