whats love got to do with it

What’s Love Got to Do with It review: tussen traditie en vernieuwing

Een geassisteerd huwelijk, is dat nog van deze tijd? En wat is de betekenis van een relatie in onze tijden? Die vragen stelt What’s Love Got to Do with It, een nieuwe romantische komedie van Shekhar Kapur die we op Film Fest Gent al konden zien. Alleen hadden die vragen misschien beter ook in aparte films aan bod gekomen.

Naar het altaar

Zoe (Lily James) gelooft niet in de liefde. Ze rijgt de dates aan elkaar, maar vindt geen man waar ze bij wil blijven. Een van de kanshebbers blijkt dan ook nog eens getrouwd te zijn. In haar omgeving ziet ze ook niet meteen een stabiele relatie. Haar beste vriendin wordt bedrogen door haar man maar zij houdt de schijn op. Toch blijft Zoes moeder (een uitbundige Emma Thompson, Good Luck to You, Leo Grande) tot haar wanhoop smeken om een schoonzoon. Die eerder pessimistische instelling vertaalt zich ook in haar werk. Als documentairemaakster krijgt ze de commentaar dat haar werk te duister is. Ze moet dus op zoek naar een luchtiger onderwerp.

Dat dit verhaal vervat zit in een romantische komedie, is meteen de aantrekkingskracht van en het jammere aan What’s Love Got to Do With It.

En dan komt haar jeugdvriend en buurjongen Kaz (Shazad Latif, Star Trek: Discovery) met de aankondiging dat hij gaat trouwen. Met iemand die zijn ouders voor hem zullen kiezen. Kaz’ familie is Pakistaans en doet nog aan geassisteerde (niet meer ‘gearrangeerde’) huwelijken. Hij vindt daten vreselijk en vertrouwt erop dat zijn ouders genoeg weten over het huwelijk en over hem om iemand te kiezen. De sceptische Zoe heeft meteen haar nieuwe onderwerp gevonden.

Verwachtingen

Dat dit verhaal vervat zit in een romantische komedie, is meteen de aantrekkingskracht van en het jammere aan What’s Love Got to Do With It en het scenario van Jemima Khan. Dat dit gebruik eens voorkomt in een komedie en geen drama, is al vooruitgang. Want niet alle gebruiken van een andere cultuur zijn zo begrenzend als wij soms denken. Aan elke traditie zijn verschillende aspecten. Bij een geassisteerd huwelijk kies je ervoor om te vertrouwen op het oordeel van je ouders, de mensen die je vaak heel goed kennen. Soms kunnen er misschien verborgen agenda’s zijn, maar in de meeste gevallen hebben zij het beste met je voor. Conflicten in die visie op een geschikte partner leiden vaak tot breuken, zoals in Kaz’ familie. Maar dat kan hier even goed.

love lily emma
© The Searchers

Ouders hebben altijd verwachtingen. Bij niet-geassisteerd daten is er onder meer door apps zoveel keuze dat we zoeken naar iemand die volledig aan onze verwachtingen of wensen voldoet, terwijl dat heel weinig voorkomt. Nu het katholieke geloof en het taboe rond scheiden veel minder belang heeft, gebeurt het ook veel sneller. Tegelijkertijd verwacht de maatschappij nog altijd dat je een partner hebt, en door die druk nemen sommigen genoegen met iemand die hen toch niet volledig gelukkig maakt. Zo ook Zoe op een bepaald moment, wanneer ze na een reeks teleurstellingen toch uitgaat met een man die haar moeder zo leuk vindt. Toch zie je meteen dat ze dan nog liever alleen blijft. Ze vraagt dan ook letterlijk aan haar moeder waarom ze zonder man geen waarde lijkt te hebben, en Lily James brengt die momenten zo goed dat ze even naar de keel grijpen.

Multicultureel

Hoewel er dus best wat gewichtige onderwerpen aan bod komen, blijft dit een romcom. En met de chemie tussen Lily James en Shazad Latif zijn er weinig twijfels over waar het allemaal heen gaat. En dat is misschien een gemiste kans om een andere vorm van huwelijk te doen overwinnen. Het bestaat, maar we hebben het nog maar weinig gezien. Verder is dit zeker een vermakelijke film, waarin multiculturaliteit onder de gewone Brit ook puur als iets alledaags gezien wordt. Zoe en Kaz groeiden samen op, hun moeders lopen de deur plat bij elkaar, en iedereen past zich aan waar nodig. Toch valt ook die doordeweeksheid op omdat het nog zo zeldzaam is. What’s Love Got to Do With It durft in de productie wel voluit te gaan. De sets zijn kleurrijk en gedetailleerd, en het trouwfeest in Pakistan ziet er prachtig uit. De kleren, juwelen, make-up – een lust voor het oog. Uiteindelijk is er voor elk wat wils in deze film, zelfs misschien de romantiekhaters. En dat is voor een romcom altijd een mooie verdienste.

What’s Love Got to Do With It is vanaf 8 maart te zien in de bioscoop.

Toch nog te traditioneel

what's love got to do with it
3 5 0 1
What's Love Got to Do With It is een heel genietbare romcom die wat nieuws aan het genre wil toevoegen, maar toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. De diversiteit is nog een uitzondering, en daarom is het jammer dat de film niet verder durft te gaan. Verder is dit een innemende en grappige toevoeging aan het Britse romcomcanon.
3/5

• Meer dan een standaard romcom
  • Leuk setontwerp en prachtige kostuums