Fabrice Du Welz snijdt in Maldoror het zwartste hoofdstuk uit de Belgische geschiedenis aan. Zijn uitstekende en ontnuchterende thriller is namelijk een fictieve verfilming van de zaak-Dutroux.
Anker
Ons anker in dit verhaal is Paul Chartier (Anthony Bajon), een jonge rijkswachter met een groot rechtvaardigheidsgevoel. In een van de eerste scènes zien we al meteen dat hij daarbij de daad bij het woord voegt. Tijdens een interventie voor huiselijk geweld deelt hij al snel zelf wat klappen uit. Hij moet zich daarna kalm houden, maar botst tijdens een routineverhoor op mogelijk verontrustende informatie.
Maldoror duurt meer dan 2,5 uur, maar die tijd vliegt voorbij.
Een vaste klant en bekende fantast beweert dat een kennis van hem, Marcel Dedieu (Sergi López), hem voorstelde om meisjes te ontvoeren. Net voor de verdwijning van twee jonge meisjes het nieuws begon te domineren. Pauls collega’s schuiven het weg als opportunisme, maar Paul gaat ermee hogerop. Er blijken nog aanwijzingen naar Dedieu, en er volgt een geheime operatie om hem op heterdaad te betrappen: Maldoror.

Dwaling
Het meeste lof gaat naar Anthony Bajon, die heel de film met verve draagt.
Dat de zaak-Dutroux een van de gruwelijkste uit onze geschiedenis is, weet elke Belg. Maar de zaak is ook berucht omdat het een aanfluiting was voor Justitie en politie. Na de affaire werd de organisatie van de politiediensten herbekeken. Waarom dat nodig was, blijkt ook heel duidelijk in Maldoror. De rijkswacht, gerechtelijke en lokale politie werkten niet alleen volledig naast elkaar, soms werkten ze elkaar ook actief tegen. Tips van de lokale politie worden aan de kant geschoven, uit verslagen verdwijnt info, er wordt niet samengewerkt.
Samen met zijn collega Luis (Alexis Manenti) moet Paul Charlier dus clandestien werken omdat het onderzoek ligt bij de gerechtelijke politie, die de zaak volgens de rijkswacht niet serieus genoeg nemen. Dat betekent ook werken met de handen op de rug gebonden. Dat onrecht weegt op de idealistische Paul. Hij gaat steeds meer op in de zaak, en dat raakt ook aan zijn persoonlijk leven. Paul trouwt met zijn jeugdliefde Gina (Alba Gaïa Bellugi) en probeert een relatie op te bouwen met zijn afwezige moeder na een jeugd vol criminaliteit. Gaandeweg beginnen Paul en zijn collega’s tegen machtige schenen te schoppen – met alle risico’s van dien.

Authenticiteit
Het lenswerk en de cinematografie imiteren de jaren 90 ontzettend goed.
Maldoror duurt meer dan 2,5 uur, maar die tijd vliegt voorbij. Du Welz’ scenario brengt alle elementen van het verhaal goed samen. Het einde kon misschien nog ietsje beknopter, maar je blijft geboeid tot het impactvolle einde. Voor zulk gevoelig materiaal heb je de juiste acteurs nodig. Du Welz koos voor een bijna volledig Franse cast (enkel Lubna Azabal duikt op in een kleine rol). Het meeste lof gaat naar Anthony Bajon, die heel de film met verve draagt. Pauls evolutie van oprechte beginneling naar gedesillusioneerde onderzoeker is op geen enkel moment overdreven. Zijn op het eerste gezicht onschuldig gelaat verbergt ook een aantal duistere kantjes. Een genuanceerde en opmerkelijke prestatie.
Het verhaal is behalve de details van de personages uit het leven gegrepen, en ook verder gaat Du Welz volop voor authenticiteit. Het lenswerk en de cinematografie imiteren de jaren 90 ontzettend goed. Soms is het moeilijk om te merken welke nieuwsuitzendingen echt of fictief zijn. Ook de muziek valt op: in de intro van de film dreunt harde techno, terwijl de score opgebouwd is rond een fluitriedeltje. Dat blijft net als het verhaal na afloop door je hoofd spoken.
Maldoror is vanaf 22/01 te zien in de bioscoop.
Waardige verfilming
Maldoror reviewRaak
- Entertainende en respectvolle adaptatie
- Goede cast
- Waarheidsgetrouwe visuele stijl
Braak
- Einde misschien wat lang uitgerekt