Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

BXL review: dromen en de realiteit

Ish Ait Hamou was bij het grote publiek vooral bekend als jurylid bij So You Think You Can Dance door z’n achtergrond als danser. Maar intussen 11 jaar geleden begon hij ook andere domeinen in te slaan. Zo schreef hij al verschillende boeken en maakte hij zelf de kortfilm Klem van een van z’n eigen novelles. Samen met z’n broer Monir schreef hij BXL, het scenario dat ook hun langspeeldebuut zou worden. De film ging in première op het voorbije Film Fest Gent en wij gingen kijken.

Droom volgen

In Brussel volgen we het verhaal van twee broers van Marokkaanse origine die een gewoon leven leiden. Tarek (Fouad Hajji) is een beloftevolle bokser, zijn kleine broer Fouad (Yassir Drief) verafgoodt hem. Maar een incident waar we pas gaandeweg meer over weten, doet hen twijfelen aan hun plaats in België. Het zorgt bij Fouad voor problemen, vooral op school, waar hij opgevolgd wordt door een pyschologe maar hij niet veel loslaat.

bxl
© Jo Voets / Paradiso Films

Ondertussen probeert Tarek zijn gezin vooruit te helpen. Hij en z’n broer wonen in een appartement waar nogal wat mankementen aan zijn en wil hen meer kunnen geven. Om overdag te kunnen trainen en te werken aan z’n pad als bokser met z’n bokscoach (Geert Van Rampelberg), werkt hij ‘s nachts in een fabriek waar hij dozen plooit. Wanneer hij de kans krijgt om te gaan boksen in Amerika, laat hij niet graag z’n gezin achter maar wil hij er toch voor gaan. Toch wordt ook die weg niet makkelijk.

Gedurfd begin

BXL begint dus redelijk gedurfd maar daarna blijft het verhaal niet zo snedig.

Het scenario is deels gebaseerd op het eigen leven van de broers in Brussel. Als eerste krijgen we Karim te zien, de beste vriend van Fouad (Anas Moujdi), terwijl hij door de straten van Brussel fietst. Ondertussen verschijnen verschillende vaak racistische quotes op het scherm zoals die van Trump over Molenbeek of een van Conner Rousseau over hoofddoeken. Aan het einde van z’n rit komt hij aan in een broodjeszaak waar hij eentje neemt met mayonaise. Wanneer hij bij Faoud aankomt, noemt die de saus prompt “Vlaamse troep”.

BXL begint dus redelijk gedurfd met de verschillende meningen over Brussel, de verschillende culturen die er samen leven en de mensen die er echt wonen. Daarna blijft het verhaal niet zo snedig maar het haalt wel nog een aantal pijnpunten in de maatschappij aan. Zo wordt het gebouw waar het gezin woont duidelijk verwaarloosd en duikt er een ronselaar op, waar Tarek en z’n vrienden niet mee gediend zijn.

© Jo Voets / Paradiso Films

Mooie banden

De relatie tussen de verschillende personages in de film waren voor mij dan ook een van de mooiste aspecten aan de film.

Maar de grootste schaduw over het leven van Fouad en Tarek zijn sowieso racisme en vooroordelen, zowel op maatschappelijk vlak als individueel. Niet alleen wordt de kans van Tarek om die reden verstoord, maar ook het incident waar lange tijd naar gehint wordt, vindt zonder twijfel om die reden plaats. Het zou voor minder voor cynisme of frustratie zorgen, zo ook bij Tarek. Dat zet dan weer een reeks gebeurtenissen in gang met zware gevolgen. Dat had voor mij in deze film niet gehoeven om de ernst van de situatie te tonen, want die was al lang duidelijk en maakt de film wat minder geloofwaardig.

Dat terzijde komt de emotie wel heel oprecht over. Het laat ook een vicieuze cirkel zien van racisme die heel goed en pakkend geïllustreerd wordt. De relatie tussen de verschillende personages in de film waren voor mij dan ook een van de mooiste aspecten aan de film. Vooral de band tussen Foaud en Tarek is heel mooi vormgegeven en ook gespeeld door Hadjji en Drief. Hadjji is daarbij ook heel innemend, waardoor je meteen met hem meeleeft. Ook de vriendschap tussen Karim en Fouad, maar ook Tarek en zijn vrienden komt duidelijk naar voren. Het zijn die familiebanden die de film z’n warmte geeft.

Maar ook de cinematografie straalt warmte uit door de zachte grading. Een minpunt is dat bij de gevechten de camera nogal heftig heen en weer gaat, waardoor je weinig meekrijgt. Het blijft wel leuk om in films omgevingen te zien die je kent en Brussel is hier evenzeer een personage, zoals naar voren komt bij een achtervolging op de Kunstberg. Al bij al leveren de broers Ait Hamou dus een confronterend en pakkend regiedebuut af.

BXL is vanaf 22 januari te zien in de bioscoop.

Familie boven

BXL
7 10 0 1
De broers Ait Hamou laten via een kleinschalig verhaal zien hoe moeilijk het leven kan zijn in onze hoofdstad voor mensen van andere origine. Het verhaal vermijdt niet altijd de voorspelbaarheid maar door de mooi uitgewerkte familiebanden voel je de emoties. Dat is ook dankzij de cast met vooral minder bekende maar innemende namen zoals hoofdrolspelers Faoud Hajji en Yassir Drief.
De broers Ait Hamou laten via een kleinschalig verhaal zien hoe moeilijk het leven kan zijn in onze hoofdstad voor mensen van andere origine. Het verhaal vermijdt niet altijd de voorspelbaarheid maar door de mooi uitgewerkte familiebanden voel je de emoties. Dat is ook dankzij de cast met vooral minder bekende maar innemende namen zoals hoofdrolspelers Faoud Hajji en Yassir Drief.
7/10
Total Score

Raak

  • Geloofwaardige personages en relaties
  • Onbekende maar goeie cast
  • Haalt heikele punten aan

Braak

  • Onnodig schokmoment
Total
0
Shares
Gerelateerde artikels