Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Geekster Oscars 2023

Zoals elk jaar worden er ook in 2023 Oscars uitgereikt door The Academy. Aangezien ook de redactie van Geekster een hoop films gezien heeft, leek het ons eens leuk om door de verschillende categorieën te gaan. Dit zijn de mensen en films die volgens ons mogen winnen deze zondag.

N.v.d.r.: We hebben niet alle films in elke categorie gezien dus zijn de keuzes gebaseerd op die die we wel gezien hebben. Daarom zijn sommige categorieën bewust weggelaten.

Legende:

  • 🏆: meeste stemmen
  • 🥈: tweede plaats

Beste Montage

Oscars 2023
© Paramount Pictures
  • The Banshees of Inisherin,” Mikkel E.G. Nielsen
  • Elvis,” Matt Villa and Jonathan Redmond 🥈
  • Everything Everywhere All at Once,” Paul Rogers 🥈
  • Tár,” Monika Willi
  • Top Gun: Maverick,” Eddie Hamilton 🏆

Frédéric: Ik associeer montage onbewust altijd met actiefilms waardoor Top Gun: Maverick direct in het vet stond bij mij. Uiteindelijk besef ik dat Everything Everywhere All At Once voor mij een beter beeld van montage geeft, aangezien de montage hier cruciaal is om het chaotische verhaal toch duidelijk over te brengen. En uiteraard had ik graag Babylon genomineerd gezien in deze categorie, vooral de scènes tijdens opnames van meerdere stille films tegelijk op 1 set.

Jana: Zelf koos ik hier voor Elvis. De film van Baz Luhrmann barst van zijn eigenzinnige stijl, waaronder een flitsende montage waarbij er vaak shots van verschillende hoeken in een beeld worden gevoegd. Redelijk indrukwekkend toch. Ook EEAAO verdient het door het constante heen en weer flitsen tussen de verschillende universa. Maar ik kan me ook vinden in onze winnaar Top Gun: Maverick want hoe geraak je van duizenden beelden van vliegscènes naar de spanning van het resultaat: door de montage van Eddie Hamilton.

Elien: De visuele flair die Baz Luhrmann graag in zijn films legt, lijkt mij een huzarenstuk om goed uit te monteren, dus op zich zou ik Elvis ook niet onterecht vinden. Ook de waanzin van EEAAO is niet te onderschatten. Maar Top Gun: Maverick is als blockbuster en actiefilm zo perfect opgebouwd dat dat ook eens erkenning verdient. Er waren honderden uren aan beeldmateriaal beschikbaar, en daar heeft Eddie Hamilton een coherente en spannende film van 2 uur en 11 minuten van gemaakt. Daarvoor doe ik mijn hoed af.

Beste Geluid

© Paramount Pictures
  • All Quiet on the Western Front,” Viktor Prášil, Frank Kruse, Markus Stemler, Lars Ginzel and Stefan Korte 🥈
  • Avatar: The Way of Water,” Julian Howarth, Gwendolyn Yates Whittle, Dick Bernstein, Christopher Boyes, Gary Summers and Michael Hedges
  • The Batman,” Stuart Wilson, William Files, Douglas Murray and Andy Nelson
  • Elvis,” David Lee, Wayne Pashley, Andy Nelson and Michael Keller
  • Top Gun: Maverick,” Mark Weingarten, James H. Mather, Al Nelson, Chris Burdon and Mark Taylor 🏆

Frédéric: De beste maatgever voor geluid is voor mij IMAX. Een slecht gemixte film zal je in IMAX verdoven. Echter heb ik geen enkele van de genomineerden in IMAX gezien. Top Gun: Maverick was mijn eerste 4DX-ervaring (zeer goede film daarvoor) en ik heb de actiesequenties met geluid dus zeer intensief beleefd waardoor deze gewoon het meeste is blijven hangen van de lijst. Avatar vond ik dan vooral qua beeld eruit springen, waardoor het geluid me minder is bijgebleven. Ook bij The Batman was het visuele meer prominent aanwezig. Het jammere aan Im Westen nichts Neues (ja, ik gebruik de echte titel) vind ik dat ik hem niet in de cinema heb kunnen zien, waardoor deze geen eerlijke kans heeft gehad bij mij.

Jana: Ik snap dat anderen voor All Quiet kozen, want in een oorlogsfilm is de geluidsmix bijzonder belangrijk. Maar in Top Gun: Maverick leek me de grootste uitdaging om de dialogen tijdens de vliegscènes verstaanbaar te houden en toch de kracht van de motoren te laten horen. Ook weten wanneer je de geweldige score kan gebruiken en op welk volume is soms delicaat. Op minder serieus vlak vind ik dat ze de Oscar al verdienen voor twee geweldige cues waar ik nog steeds om moet grijnzen: het theme dat begint vlak nadat Ed Harris zegt: “You’ve been called back to Top Gun” en het geluidseffectje vlak voor Jon Hamm “Maverick” zegt.

Elien: Als je meer wil leren over de rol die geluidstechnici spelen in het succes van een film, bekijk dan de uitstekende documentaire Making Waves (beschikbaar op Apple TV). Elke film in deze categorie is terecht genomineerd. In Elvis wordt het stemgeluid van Austin Butler naadloos gemengd met dat van Elvis Presley, en het theatrale van de film heeft bijpassend geluid nodig. Toch kies ik hier opnieuw voor Top Gun, want er werd echt gevlogen, en het is een kunst om de balans te vinden tussen het vliegwerk, de dialogen en het achtergrondgeluid. In deze film is het écht alsof je in de cockpit zit.

Beste Make-up en Haar

Oscars 2023
© Disney / The Searchers, A24
  • All Quiet on the Western Front,” Heike Merker and Linda Eisenhamerová
  • The Batman,” Naomi Donne, Mike Marino and Mike Fontaine
  • Black Panther: Wakanda Forever,” Camille Friend and Joel Harlow 🏆
  • Elvis,” Mark Coulier, Jason Baird and Aldo Signoretti
  • The Whale,” Adrien Morot, Judy Chin and Anne Marie Bradley 🏆

Jana: Bij een ex-aequo is het wel duidelijk dat allebei verdiende winnaars zijn. The Whale staat of valt natuurlijk bij de kwaliteit van het fat suit en dat is inderdaad top. Maar het team van Wakanda Forever heeft ook deze keer weer uitstekend werk geleverd met onder andere de make-up voor de begrafenisprocessie, het haar van de vaste cast waaronder Shuri en Nakia, maar ook het uiterlijk van de Talokan. Eigenlijk had ik hier EEAAO ook wel genomineerd willen zien want de verschillende looks van vooral Stephanie Hsu in deze film zijn geweldig.

Elien: Ergens is deze categorie wat appelen met peren vergelijken. Ik twijfelde tussen The Whale en Black Panther, want beide films gebruiken make-up heel erg anders. In die eerste wordt make-up gebruikt om iemand te veranderen, terwijl de tweede een uiting van cultuur is. Technisch hoogstandje versus prachtige creativiteit. En terwijl ik dit typ, beklaag ik het me dat ik toch voor The Whale gekozen heb. En dan nog: had genomineerd moeten zijn en misschien ook moeten winnen: Everything Everywhere All At Once.

Beste Kostuums

© Disney / The Searchers, A24
  • Babylon,” Mary Zophres
  • Black Panther: Wakanda Forever,” Ruth Carter 🏆
  • Elvis,” Catherine Martin
  • Everything Everywhere All at Once,” Shirley Kurata 🏆
  • Mrs. Harris Goes to Paris,” Jenny Beavan

Frédéric: Ik heb hier normaal geen mening over, maar de kostuums van Wakanda Forever waren weer schitterend. Mijn liefde voor Babylon komt ook weer naar boven hier en ik vond alles aan de vormgeving van de tijdsgeest geweldig.

Jana: Ikzelf koos voor EEAAO, vooral voor opnieuw de verschillende looks die Stephanie Hsu als Jobu Tupaki aangemeten krijgt, maar natuurlijk ook voor de hotdogvingers! Ruth Carter schudde weer mooie, betekenisvolle kostuums uit haar mouw (haha), van de kledij van de Talokan over de begrafeniskledij tot het nieuwe pak van Shuri. Maar ook de kostuums in Babylon en Elvis waren indrukwekkend dus een sterke categorie.

Elien: Ruth Carter is een creatief genie, maar aangezien ze won voor de eerste Black Panther, kies ik graag voor EEAAO. Geweldige, waanzinnige kostuums op een microbudget, je moet het maar doen. Alleen al voor de worstenvingers mogen ze dit beeldje krijgen.

Beste Productiedesign

Oscars 2023
© Paramount Pictures
  • All Quiet on the Western Front,” Production Design: Christian M. Goldbeck; Set Decoration: Ernestine Hipper
  • Avatar: The Way of Water,” Production Design: Dylan Cole and Ben Procter; Set Decoration: Vanessa Cole 🥈
  • Babylon,” Production Design: Florencia Martin; Set Decoration: Anthony Carlino 🏆
  • Elvis,” Production Design: Catherine Martin and Karen Murphy; Set Decoration: Bev Dunn
  • The Fabelmans,” Production Design: Rick Carter; Set Decoration: Karen O’Hara

Frédéric: Overal waar ik iets over Babylon kan zeggen, doe ik dit met plezier. De tijdsgeest van het einde van de jaren ’20 is zo mooi in beeld gebracht, ook de sets van de sets (de films in Babylon). Zowel de chaotische bacchanale scènes, als de kleinere intieme scènes zijn allemaal tot in de puntjes uitgewerkt. Geen enkele film uit de lijst heeft me gedurende zijn speelduur op zoveel verschillende plekken gebracht als Babylon en dat is grotendeels te danken aan de uitermate goede productie.

Jana: Qua sets sprong Babylon er toch uit. Alleen al voor dat spectaculaire feest in de openingsscène maar ook voor alle sets in een set die ze moesten tot leven wekken, de locaties en de rest van de vaak rijke interieurs uit het verleden. Qua wereld zag Avatar er ook indrukwekkend uit, maar in dit geval geef ik toch liever de prijs aan fysieke sets.

Elien: Babylon was een echte meningenverdeler dit awardsseizoen. Ik zit in het overtuigde kamp en beloon dan ook graag de schaal waarop Damien Chazelle zijn nieuwste uitvoerde. Van de geschifte feestscènes over de gigantische filmset in de woestijn tot het huis van Brad Pitts personage: het is chaos die tot in de puntjes verzorgd werd.

Beste Cinematografie

© Netflix
  • All Quiet on the Western Front”, James Friend 🏆
  • Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths,” Darius Khondji
  • Elvis,” Mandy Walker 🥈
  • Empire of Light,” Roger Deakins
  • Tár,” Florian Hoffmeister 🥈

Frédéric: Ik ga hier resoluut voor Tàr gaan. Ik was zelf geen fan van de film, maar er zijn me twee dingen bijgebleven: Cate Blanchett en de cinematografie. Alles is supergoed in beeld gebracht en de kilheid van het personage komt terug in de manier van filmen. Wanneer het hoofdpersonage opgaat in het dirigeren, verandert de manier van filmen mee. Het was het enige wat mee kon meeslepen in Tàr.

Jana: Zelf koos ik voor Elvis omdat Mandy Walker hier de eclectische stijl van Luhrmann perfect volgt met de raarste camerahoeken of standpunten. De camera staat ook zelden stil en probeert je de gekte van Elvis z’n leven te laten voelen. Maar All Quiet zag er voor een oorlogsfilm ontegensprekelijk mooi uit met de contrasterende belichting. Ook Roger Deakins verdient de nominatie wel omdat hij Empire of Light eigenhandig naar een hoger niveau tilt. Verder had ik Claudio Miranda hier willen zien tussen staan voor Top Gun: Maverick met ook die diepe contrasten en vooral het camerawerk in de vliegtuigen. Een nominatie voor The Quiet Girl had hier trouwens ook niet misstaan.

Elien: Bardo zag ik niet, maar het was zeker twijfelen geblazen tussen All Quiet en Empire of Light. Die laatste is geen schitterende film geworden, maar het talent van Roger Deakins blijft bijna onevenaarbaar. Toch geef ik de Oscar graag aan een film die er helemaal niet mooi zou moeten uitzien, maar prachtige en gruwelijke scènes tegelijk bevat: All Quiet on the Western Front. Het spelen met licht(inval), kleur, contrast en perspectieven is fantastisch. Had hier genomineerd moeten zijn: Claudio Miranda voor Top Gun: Maverick.

Beste Muziek

Oscars 2023
© Paramount Pictures
  • All Quiet on the Western Front,” Volker Bertelmann
  • Babylon,” Justin Hurwitz 🏆
  • The Banshees of Inisherin,” Carter Burwell
  • Everything Everywhere All at Once,” Son Lux 🥈
  • The Fabelmans,” John Williams

Jana: Elke score die Justin Hurwitz tot nu toe geschreven heeft (Whiplash, La La Land, First Man) is fantastisch en die voor Babylon is niet anders. De muziek drijft de film voort en bevat onder andere jazz, rustige gitaren en orkestrale muziek. Voor mij kan geen enkele andere genomineerde tippen aan wat Hurwitz hier weer heeft klaar gespeeld. Toch waren er veel componisten die hier in het rijtje thuishoorden. Zo had ik ook nominaties willen zien voor Michael Giacchino en zijn geweldig score voor The Batman; Robin Carolan en Sebastian Gainsborough voor die van The Northman; Colin Stetson voor The Menu, Emilie Levienaise-Farrouch voor Living en Hildur Guðnadóttir voor Women Talking. Misschien op de World Soundtrack Awards.

Elien: De muziek van All Quiet is zo atypisch voor een oorlogsfilm dat je er eerst aan moet wennen voor je een oordeel kan vellen. Heel goed bedacht, maar ik kies graag voor muziek die ik achteraf nog wil beluisteren. Banshees is Carter Burwells apartste werk in jaren en een perfecte pendelsoundtrack voor ‘s morgens, en The Fabelmans is prachtig pianowerk, maar ik geef de winst aan de heerlijk opzwepende score van Justin Hurwitz, die jazz in filmmuziek eigenhandig lijkt recht te houden. Uitbundig en catchy, een lust voor het oor.

Beste Liedje

© Lady Gaga / Interscope Records
  • Applause” from “Tell It Like a Woman,” Music and Lyric by Diane Warren
  • Hold My Hand” from “Top Gun: Maverick,” Music and Lyric by Lady Gaga and BloodPop 🏆
  • Lift Me Up” from “Black Panther: Wakanda Forever,” Music by Tems, Rihanna, Ryan Coogler and Ludwig Goransson; Lyric by Tems and Ryan Coogler
  • Naatu Naatu” from “RRR,” Music by M.M. Keeravaani; Lyric by Chandrabose 🥈
  • This Is a Life” from “Everything Everywhere All at Once,” Music by Ryan Lott, David Byrne and Mitski; Lyric by Ryan Lott and David Byrne

Jana: Ik twijfelde tussen het prachtig intieme Lift Me Up als eerbetoon aan Chadwick Boseman en mijn uiteindelijke winnaar, Lady Gaga. Maar toch maakte geen enkel liedje me zo blij als de ballad voor Top Gun: Maverick (en niet alleen omdat ik het in de cinema 10 keer hoorde). Het overtreft Take My Breath Away niet qua iconische status maar Hold My Hand is toch de perfecte mix van lichtjes camp en overdreven maar toch gewoon goed geschreven, die zo goed bij de film paste dat je er constant mee in je hoofd zat of meekweelde in de auto.

Elien: Dit ging altijd gaan tussen Lady Gaga en Rihanna (want RRR heb ik nog niet gezien). Lift Me Up is iets helemaal anders voor Rihanna, en een prachtig eerbetoon aan Chadwick Boseman. Maar Hold My Hand is zo theatraal, episch en Gaga dat het perfect bij Top Gun: Maverick past. Bovendien werd de melodie gebruikt in de score, en dus is het echt een niet te missen onderdeel van de film.

Beste Visuele Effecten

Oscars 2023
Photo by Mark Fellman. © 2022 20th Century Studios. All Rights Reserved.
  • All Quiet on the Western Front,” Frank Petzold, Viktor Müller, Markus Frank and Kamil Jafar
  • Avatar: The Way of Water,” Joe Letteri, Richard Baneham, Eric Saindon and Daniel Barrett 🏆
  • The Batman,” Dan Lemmon, Russell Earl, Anders Langlands and Dominic Tuohy
  • Black Panther: Wakanda Forever,” Geoffrey Baumann, Craig Hammack, R. Christopher White and Dan Sudick
  • Top Gun: Maverick,” Ryan Tudhope, Seth Hill, Bryan Litson and Scott R. Fisher

Frédéric: De enige kanshebbers voor mij zijn The Batman en Avatar: The Way of Water. In The Batman ben ik fan van de grote shots en de keuze om Gotham zo gothic te maken. Maar Avatar was gewoon op alle vlakken zoveel vernieuwender op visueel vlak dat er eigenlijk geen andere winnaar kan zijn.

Jason: Het zal moeilijk zijn om Avatar: The Way of Water te weerhouden van deze prijs. WETA Digital legt de lat weer wat hoger voor de hele industrie met hoe ze water simuleren en integreren aan de al even zotte onderwater shots van James Cameron. Eén blik achter de schermen (te vinden in deze video) vertelt je alle redenen waarom dit husarenstukje absoluut de prijs verdiend.

Jana: Avatar was al baanbrekend qua VFX destijds en de tweede moet op dat vlak zeker niet onderdoen. De kans is dan ook klein dat deze het niet haalt, en terecht.

Elien: Hoewel ik het ook heb voor films waarbij je de CGI amper kan zien, moet ik deze Oscar toch geven aan de technologische boost die James Cameron opnieuw geeft aan wat mogelijk is binnen de industrie. Avatar: The Way of Water vond ik qua verhaal wat teleurstellen, maar dat neemt niet weg dat alles er onberispelijk uitziet. Dit is het resultaat als VFX-teams de tijd en het budget krijgen om hun beste werk neer te zetten, en die boodschap mag zeker uitgedragen worden.

Beste Origineel Scenario

© The Searchers, A24
  • The Banshees of Inisherin,” Written by Martin McDonagh 🥈
  • Everything Everywhere All at Once,” Written by Daniel Kwan & Daniel Scheinert 🏆
  • The Fabelmans,” Written by Steven Spielberg & Tony Kushner
  • Tár,” Written by Todd Field
  • Triangle of Sadness,” Written by Ruben Östlund 🥈

Frédéric: Volgens mij zijn er hier maar 2 echte kandidaten om het beeldje aan de haak te slaan: Everything Everywhere All at Once of Triangle of Sadness. Persoonlijk vind ik dat Triangle of Sadness het beeldje het meeste verdient wegens de ingebedde maatschappijkritiek. Om deze reden zie ik ook eerder Everything Everywhere All at Once effectief winnen.

Jana: Nog een categorie met veel kwaliteit. Ik koos voor The Banshees of Inisherin omdat de film zo origineel is door het script van McDonagh. Natuurlijk moeten de acteurs die droge stijl ook kunnen overbrengen, maar als het script niet grappig is, zijn zij dat ook niet. Toch twijfelde ik ook voor EEAAO want het is inderdaad het origineelste scenario dat we de laatste jaren gezien hebben. Ik snap nog steeds niet hoe je een scène over twee rotsen emotioneel kan maken. Hmm, kan ik m’n stem nog aanpassen?

Elien: Ik ben fan van al de films in deze categorie, vooral ook Banshees en Tár, omdat ze van dialoog-overheersende films uiterst boeiende verhalen maakten. Maar ik geef deze aan de meest verrassende en creatieve film van het voorbije jaar: EEAAO. Als je me kan doen huilen met een scène tussen twee stenen, dan heb je je schrijfwerk goed gedaan.

Beste Bewerkt Scenario

Oscars 2023
© The Searchers
  • All Quiet on the Western Front,” Screenplay by Edward Berger, Lesley Paterson & Ian Stokell, Gebaseerd op boek van Erich Maria Remarque 🥈
  • Glass Onion: A Knives Out Mystery,” Written by Rian Johnson 🥈
  • Living,” Written by Kazuo Ishiguro, Gebaseerd op het script van Ikiru door Akira KurosawaShinobu Hashimoto, and Hideo Oguni) 🏆
  • Top Gun: Maverick,” Screenplay by Ehren Kruger and Eric Warren Singer and Christopher McQuarrie; Story by Peter Craig and Justin Marks
  • Women Talking,” Screenplay by Sarah Polley, Gebaseerd op boek van Miriam Toews

Frédéric: In deze categorie mis ik vooral Bones and All (boekverfilming). Maar van de genomineerden vind ik dat Im Westen nichts Neues de prijs moet winnen. Het boek heb ik zelf niet gelezen, maar de oorlogswanhoop is zo goed in beeld gebracht dat ik bijna zou geloven dat dit nog beter is dan het boek zelf.

Jana: In mijn ideale wereld had Living voor bijna alles genomineerd geweest want dit is zonder twijfel een van de mooiste en pakkende films van de laatste jaren. Het is gebaseerd op een Japanse film uit de jaren 50 maar Kazuo Ishiguro verplaatst het mooi naar Engeland. Als je het tegen het einde droog houdt, wil ik graag weten hoe je dat deed. Daarnaast vond ik Women Talking ook een verdiende genomineerde want dat is nog zo’n film waarin het script centraal staat. Verder vind ik het persoonlijk ook verbazend en tegelijk geweldig dat Top Gun: Maverick genomineerd is. Zelfs ik als superfan besef wel dat het script niet het sterkste punt van de film is, maar je kan niet ontkennen dat er enkele heerlijk overdreven quotes inzitten.

Elien: Het zou me niet verbazen als All Quiet on the Western Front beter blijkt dan het boek, maar ik ga hier toch voor de Britse verfilming van de Japanse klassieker Ikiru: Living, waar ik helemaal ondersteboven van was. Hoe Kazuo Ishiguro het verhaal zo perfect heeft vertaald naar het land van de stiff upper-lip na WOII, daar kan ik alleen maar bewondering voor hebben.

Beste Mannelijke Bijrol

© The Searchers, A24
  • Brendan Gleeson (“The Banshees of Inisherin”) 🥈
  • Brian Tyree Henry (“Causeway”)
  • Judd Hirsch (“The Fabelmans”)
  • Barry Keoghan (“The Banshees of Inisherin”)
  • Ke Huy Quan (“Everything Everywhere All at Once”) 🏆

Frédéric: Ik vind het persoonlijk jammer dat niet Paul Dano genomineerd werd voor zijn rol in The Fabelmans, want ik vind Judd Hirsch zijn rol niet memorabel genoeg voor het beeld. Voor mij schippert het tussen Brendan Gleeson in The Banshees of Inisherin of Ke Huy Quan in Everything Everywhere All at Once. Ik gun het Gleeson misschien nog wel het meeste, ook vooral omdat het eens tijd wordt dat hij met een beeldje naar huis gaat.

Jana: Brendan Gleeson zou ook een verdiende winnaar zijn want zijn vertolking is sober en grappig maar ook pakkend. Maar mijn topfavoriet is Ke Huy Quan, die de laatste tijd de tijd van zijn leven lijkt te hebben en geweldige speeches geeft. Maar zijn overwinning zou zeker niet gestolen zijn want hij schippert in EEAAO tussen de te brave huisvader, een martial arts-meester en een coole gentleman. Het is een hele opgave die hij met verve brengt.

Elien: Ik gun het ook Barry Keoghan, die in zijn korte carrière al zo veel moois heeft laten zien. Maar voor de vertolking én het verhaal erachter moet deze gaan naar Ke Huy Quan, die in EEAAO zo veel rollen kan laten zien dat niemand hem ooit nog vergeet.

Beste Vrouwelijke Bijrol

Oscars 2023
© The Searchers, A24
  • Angela Bassett (“Black Panther: Wakanda Forever”) 🥈
  • Hong Chau (“The Whale”)
  • Kerry Condon (“The Banshees of Inisherin”)
  • Jamie Lee Curtis (“Everything Everywhere All at Once”) 🏆
  • Stephanie Hsu (“Everything Everywhere All at Once”) 🏆

Frédéric: Iedereen in Everything Everywhere All at Once was schitterend, maar Jamie Lee Curtis springt er toch het meeste uit als bijrol. Daarbij vind ik Angela Bassett ook een waardige winnaar want ze was het beste deel van Wakanda Forever, en als je dat als bijrol kan zijn, dan wil dat wel iets zeggen.

Jana: Angela Bassett is zonder twijfel een van de hoogtepunten van Wakanda Forever. Ze kon met slechts een handvol scènes een sterke indruk maken als koningin in rouw die toch verder moet. Toch komt ze voor mij ook niet als winnaar uit de bus. Vaak was het Jamie Lee Curtis die alleen genomineerd werd voor EEAAO, en ze heeft ook een zalige rol, maar Stephanie Hsu verdient het volgens mij nog het meeste. Als Jobu Tupaki komt ze bedreigend en soms angstaanjagend over, terwijl ze als Joy toch vooral een normaal meisje met een innerlijke strijd moest laten zien. Het is een indrukwekkende prestatie, vooral omdat ze toch een relatieve nieuwkomer is.

Elien: De favoriet in deze categorie is wellicht Angela Bassett, voor haar schitterende vertolking in de tweede Black Panther én haar hele carrière, als we eerlijk zijn. De verrassing zou kunnen komen van Jamie Lee Curtis, die ook erkenning verdient, maar puur op de vertolking kies ik voor Stephanie Hsu, die op het wereldwijde toneel verschijnt met een waaier aan vertolkingen waarmee ze de hele film aan elkaar bindt. Een echte tour-de-force die ik beloond wil zien.

Beste Acteur

© The Searchers, A24
  • Austin Butler (“Elvis”)
  • Colin Farrell (“The Banshees of Inisherin”)
  • Brendan Fraser (“The Whale”) 🏆
  • Paul Mescal (“Aftersun”) 🥈
  • Bill Nighy (“Living”) 🥈

Frédéric: Als eerste ben ik van mening dat het spelen van een bestaand persoon niet eerlijk is. Austin Butler speelt een zeer goede Elvis, maar dit blijft in mijn ogen een imitatie en geen acteerprestatie. Brendan Fraser verdient deze Oscar omdat The Whale een bewerkt toneelstuk is. Alles speelt zich af in één ruimte waardoor alles valt of staat met de acteurs. Er zijn geen sets en speciale shots of effecten om zich achter te verschuilen. Brendan Fraser moet zich hier heel kwetsbaar opstellen en zet een performance of a lifetime weer.

Jana: In deze categorie lijkt het alsof het nog alle kanten kan opgaan. Austin Butler lijkt de favoriet maar ook Colin Farrell was top, net als Paul Mescal in een meer subtiele rol en een geweldige, koele maar emotionele Bill Nighy. Toch gaat mijn stem naar Brendan Fraser. Iedereen houdt van een goeie comeback maar daarnaast is het ook gewoon verdiend. In The Whale geeft hij menselijkheid en een dosis onvervalste goedheid aan een personage dat makkelijk een karikatuur had kunnen zijn. En laten we ook eerlijk zijn, de fysieke impact van het fat suit maakte het er niet makkelijker op.

Elien: Geen enkele acteur in deze categorie zou het beeldje gestolen hebben. Het zijn stuk voor stuk topvertolkingen, maar mijn hart gaat uit naar Bill Nighy, die zo veel zegt met heel weinig. Zijn rol in Living zie ik weinig acteurs op die manier doen, en dat getuigt van de juiste man op de juiste plaats.

Beste Actrice

Oscars 2023
© The Searchers, A24
  • Cate Blanchett (“Tár”) 🥈
  • Ana de Armas (“Blonde”)
  • Andrea Riseborough (“To Leslie”)
  • Michelle Williams (“The Fabelmans”)
  • Michelle Yeoh (“Everything Everywhere All at Once”) 🏆

Frédéric: Ook hier moet ik beginnen met het feit dat ik Ana de Armas principieel uitsluit aangezien het een persiflage is. Zij was wel veruit het beste aan Blonde trouwens, dit terzijde. Ik heb To Leslie niet gezien en de andere 3 genomineerden zijn echt aan elkaar gewaagd. Ik gun het hun eigenlijk alledrie. Cate Blanchett is me gewoon meer bijgebleven omdat ik Tàr niet zo een goede film vond, behalve haar prestatie. The Fabelmans en EEOAO zijn dan weer zo topfilms dat de acteerprestaties meer opgegaan zijn in de andere zaken die beide films zo goed maken. Maar daarom zijn hun prestaties niet minder, ze hebben gewoon minder contrast.

Jana: Cate Blanchett is inderdaad top als de dubieuze Lydia Tár, die naast heel veel tekst en een onsympathieke rol ook een negatieve evolutie doormaakt zonder ooit te dramatisch te worden. Maar Michelle Yeoh draagt EEAAO echt. Evelyn is in elke wereld anders maar moet toch de kern van zichzelf in het hoofduniversum laten doorschijnen. Daarnaast zorgt zij voor de emotionele conclusie in het verhaal. Yeoh was al een legende maar het wordt tijd dat ze daarvoor beloond wordt.

Elien: Cate Blanchett is fenomenaal als verguisde dirigente Lydia Tár, maar als er gerechtigheid is, gaat dit beeldje naar de veelzijdige en ontroerende vertolking van Michelle Yeoh in EEAAO. Ja, haar achtergrond en het gebrek aan diversiteit bij de Academy zal haar veel stemmen opleveren, maar dat wil niet zeggen dat ze het niet verdient. Integendeel. Grijp die Oscar, Michelle!

Beste Animatiefilm

© Netflix
  • Guillermo del Toro’s Pinocchio,” Guillermo del Toro, Mark Gustafson, Gary Ungar and Alex Bulkley 🏆
  • Marcel the Shell With Shoes On,” Dean Fleischer Camp, Elisabeth Holm, Andrew Goldman, Caroline Kaplan and Paul Mezey
  • Puss in Boots: The Last Wish,” Joel Crawford and Mark Swift 🥈
  • The Sea Beast,” Chris Williams and Jed Schlanger
  • Turning Red,” Domee Shi and Lindsey Collins

Frédéric: Pixar bracht dit jaar 2 films uit en hiervan was Turning Red inderdaad de betere van de twee. Netflix bracht met The Sea Beast een waardige concurrent op de markt voor de huidige grote spelers en ik kan het ook maar enkel toejuichen dat dit erkend wordt door The Academy. Er zijn weinig dingen zo hartverwarmend als Marcel the Shell with Shoes On en het benadert bijna Paddington qua wholesomeness. Het feit dat dit een stop-motionfilm is waarin enkel Marcel en zijn familie in stop-motion gemaakt zijn terwijl de rest van de beelden live-actionbeelden zijn, doet mij toch oordelen dat Marcel the Shell with Shoes On deze prijs niet helemaal verdient.

Puss in Boots: The Last Wish verdient alle lof die het krijgt en dit is zo een sequel waarvan we niet wisten dat we deze nodig hadden (zoals ook het geval met Top Gun: Maverick). Maar de onbetwistbare winnaar is hier voor mij toch Guillermo del Toro’s Pinocchio. De prachtige stop-motionstijl met de nieuwe, donkere interpretatie van het gekende verhaal, maakt van Guillermo del Toro’s Pinocchio een bijna instant-klassieker die ook gewoon genomineerd mocht zijn voor beste film. Daarbij had ik ook nog graag Apollo 10½: A Space Age Childhood van Richard Linklater gezien tussen de genomineerden.

Beste Internationale Film

Oscars 2023
© Lumière
  • All Quiet on the Western Front” (Germany) 🥈
  • Argentina, 1985” (Argentina)
  • Close” (Belgium) 🏆
  • EO” (Poland)
  • The Quiet Girl” (Ireland) 🥈

Frédéric: Hier ga ik mezelf al direct populair maken: Close is naar mening zwaar overrated en zal deze Oscar terecht niet winnen. Van EO en Argentina, 1985 hoeft hij sowieso niet al te veel te vrezen, want EO is en vrij saaie film met weinig op het lijf (naar mijn mening) en Argentina, 1985 is eerder een belangrijk verhaal over democratie (in Latijns-Amerika), maar is ook vrij langdradig verteld.

Zonder in een rant over Close te vervallen, is The Quiet Girl gewoon een betere film. Regisseur Colm Bairéad brengt in dit Ierse coming-of-age drama ook een droevig verhaal, maar de miserie wordt niet nodeloos in je gezicht geduwd zoals dat wel het geval is bij Lukas DHont. Deze afwisseling in The Quiet Girl doet het drama beter binnenkomen, want als je 100 minuten pure miserie ziet, komt niets nog echt binnen naar het einde toe. Echter is Im Westen nichts Neues de grootste kanshebber gezien de grootsheid van het verhaal en de gewoon fenomenale uitvoering. Als Belgische inzending had ik Rebel trouwens een veel grotere kans gegeven. En ook: Decision to Leave had genomineerd moeten zijn en moeten winnen.

Jana: Is All Quiet on the Western Front de beste film in deze categorie? Misschien wel, en ik vond The Quiet Girl ook bijzonder mooi. Maar Close is ook goed en mooi gemaakt, dus soms is onze trots toch sterker dan onze objectiviteit. Ik denk zelf dat de kans klein is dat Close wint want als All Quiet Beste Film niet haalt, zullen ze deze waarschijnlijk wel binnenhalen. Toch gunnen we het Lukas Dhont nu al, ook al ik heb zo’n vermoeden dat hij ons in de toekomst nog wat kansen zal opleveren.

Elien: Mijn hart klopt ook voor The Quiet Girl, een breekbare parel, en Close, onze eigen breekbare parel, maar All Quiet on the Western Front is gewoon de beste film in deze categorie. Aan Lukas Dhont zeg ik: derde film, goede keer!

Beste Regisseur

© The Searchers, A24
  • Martin McDonagh (“The Banshees of Inisherin”)
  • Daniel Kwan, Daniel Scheinert (“Everything Everywhere All at Once”) 🏆
  • Steven Spielberg (“The Fabelmans”)
  • Todd Field (“Tár”) 🥈
  • Ruben Östlund (“Triangle of Sadness”) 🥈

Frédéric: Naar mijn mening zijn alle 5 de genomineerden in deze categorie terecht genomineerd. James Cameron had hier met zijn Avatar: The Way of Water gerust tussen mogen staan, want wat je ook van de film vindt, je kan niet zeggen dat hij niet goed gemaakt is. Ook mis ik Matt Reeves met zijn gothic-versie van The Batman, Damien Chazelle met zijn shot-na-shot sneltrein van Babylon, Jordan Peele met zijn genrefilm Nope of Robert Eggers met zijn hallucinante The Northman tussen de genomineerden staan. Persoonlijk vind ik dat oftewel Daniel Kwan en Daniel Scheinert oftewel Ruben Östlund dit beeldje het meest verdienen door het in beeld brengen van twee meer unieke films uit 2022.

Jana: Hier koos ik voor Todd Field omdat ik vlak na het bekijken van Tár toch wel onder de indruk was van hoe die film in elkaar zat. Maar op dit moment zou ik misschien m’n keuze al veranderen naar de Daniels. EEAAO is hun geesteskind dat ze, met een beperkt budget voor de ambities van deze film, helemaal van de grond hebben gekregen en in goede banen hebben geleid. Hun visie maakt deze film ook visueel spectaculair en ze hebben de juiste mensen rond zich verzameld om die uit te werken.

Elien: Met een budget van 25 miljoen een film maken die zo veel bevat en teweeg bracht, dat kan alleen maar met twee sterke leiders met een duidelijke visie. De Daniels bewezen eerder hun originaliteit al, maar met Everything Everywhere All at Once ook hun kunde. Als zij niet winnen, eet ik mijn schoen op.

Beste Film

Oscars 2023
© The Searchers, A24
  • All Quiet on the Western Front,” Malte Grunert, Producer
  • Avatar: The Way of Water,” James Cameron and Jon Landau, Producers
  • The Banshees of Inisherin,” Graham Broadbent, Pete Czernin and Martin McDonagh, Producers
  • Elvis,” Baz Luhrmann, Catherine Martin, Gail Berman, Patrick McCormick and Schuyler Weiss, Producers
  • Everything Everywhere All at Once,” Daniel Kwan, Daniel Scheinert and Jonathan Wang, Producers 🏆
  • The Fabelmans,” Kristie Macosko Krieger, Steven Spielberg and Tony Kushner, Producers 🥈
  • Tár,” Todd Field, Alexandra Milchan and Scott Lambert, Producers
  • Top Gun: Maverick,” Tom Cruise, Christopher McQuarrie, David Ellison and Jerry Bruckheimer, Producers
  • Triangle of Sadness,” Erik Hemmendorff and Philippe Bober, Producers
  • Women Talking,” Dede Gardner, Jeremy Kleiner and Frances McDormand, Producers

Frédéric: In deze ‘belangrijkste’ categorie kan ik alvast zeggen dat ik alle genomineerden gezien heb. Persoonlijk vraag ik me vooral af wat Tàr en Elvis in deze lijst doen. Beide films vond ik zelf behoorlijk saai, maar ze hebben inderdaad wel enkele goede factoren. Ik zag ze dan ook gewoon liever enkel genomineerd in de categorieën van hun individuele sterktes zoals cinematografie of costume design. In de plaats van deze 2 films had ik graag Babylon of Bones and All in de lijst van genomineerden gezien.

Ik ben zeer blij dat Top Gun: Maverick niet werd genegeerd, als zijnde de grootste film van 2022. Niemand had op voorhand gedacht dat Maverick zo goed zou zijn en is de actie-blockbuster van het jaar. Hij zal niet met het beeld gaan lopen, maar het op zijn minst niet negeren, vind ik al een erkenning van de Academy naar echt entertainment. In principe kan Avatar: The Way of Water op gelijke hoogte gezet worden, maar buiten het visuele, stelt Avatar eigenlijk niet zoveel voor waardoor Maverick duidelijk gewoon de betere film is.

Van Im Westen nichts Neues, The Banshees of Inisherin, Triangle of Sadness en Women Talking heb ik ook zeer hard genoten, maar deze gaan volgens mij ook niet met het beeldje lopen. Enkele hiervan zijn precies eerder genomineerd om bepaalde vinkjes te kunnen aanvinken en ze horen volgens mij niet allemaal thuis in deze categorie. De echte strijd zal gaan tussen The Fabelmans en Everything Everywhere All at Once. Voor mij zijn beide terechte winnaars, maar ik denk dat een film over film zoals The Fabelmans net iets meer The Academy zal overtuigen.

Jana: Hier staan geen films waarvan ik vind dat ze de nominatie niet verdienden. In mijn hart gaat de prijs voor Beste Film toch naar Top Gun: Maverick maar vooral omdat het m’n favoriet is. All Quiet on the Western Front is ook top en kan het hen lastig maken, maar als ik echt voor Beste Film moet kiezen, dan gaat die toch naar Everything Everywhere All at Once. Ik gaf hem in m’n review toen niet de hoogste score maar soms heb je wat tijd nodig om een film echt te gaan appreciëren. Deze film neemt risico’s, vertelt het verhaal met een sciencefictioninsteek maar draait uiteindelijk toch rond familie en het belang daarvan. Daarnaast ziet alles er ook nog eens ongelofelijk goed uit, is de cast top en behoort de film nu al tot het collectief geheugen. Go get that Oscar!

Elien: Met topwerk op alle vlakken kan de beste film alleen maar Everything Everywhere All at Once zijn. Het is een blockbuster en indiedrama in één verhaal, met geen enkele zwakke schakel en een achtergrond om u tegen te zeggen. Als de Academy weet wat goed voor hen is, volgen ze onze keuze.

Willen jullie ook je keuzes delen? Vul dan ons formulier in.

Total
0
Shares
Gerelateerde artikels