the menu review

The Menu review: opvallende en smakelijke satire

Restaurants zijn in! Recent kregen we een aantal uitstekende films en series te zien waarin chef-koks centraal staan. Na Pig, Boiling Point en Bear is er nu ook The Menu. Deze satirische thriller is helemaal niet subtiel en soms een beetje wazig, maar is helemaal zijn eigen ding. Reserveer alvast maar (een zitje), want wij amuseerden ons rot.

Schuif aan

Margot (Anya Taylor-Joy) voelt zich de vreemde eend in de bijt. Ze mag met haar date Tyler (Nicolas Hoult) naar een exclusief sterrenrestaurant op een eiland. Hij is gek op de excentrieke chef Slowik (Ralph Fiennes) aan het roer en betaalt dus maar al te graag 1250 dollar per persoon voor het zevengangenmenu. Zo’n prijs trekt natuurlijk een bepaald publiek aan, en op de boot naar het eiland is Margot vooral omringd door celebrities, zakenmannen, een restaurantrecensent en een welgesteld ouder koppel.

Het gezelschap wordt onthaald door maître Elsa (Hong Chau), die een equipe leidt die wel heel erg bezig is met hun werk. Zo slapen ze in barakken en spreken de koks niet zonder dat de chef het vraagt. Dat allemaal om het beste eten te kunnen maken. Na het hapje op de boot en de eerste gang—sint-jakobsvruchten op een zeesteen—is Margot helaas niet onder de indruk. Tot grote ergernis van Tyler, die haar ondankbaar vindt. De onvrede verspreidt zich wanneer de derde gang brood met sausjes zonder brood blijkt. Stilaan wordt duidelijk dat Chef een menu heeft samengesteld waarmee hij iets wil zeggen. Het is geen toeval dat net die groep er die avond is. De enige die er niet thuishoort is Margot, en dat kan haar misschien redden.

the menu
© Searchlight Pictures

Smakelijke satire

Regisseur Mark Mylod regisseerde al eerder afleveringen van Succession en Game of Thrones. Hij weet dus hoe hij spanning krijgt in praatgerichte situaties. Hij rekruteerde Succession-collega Will Tracy om samen met Seth Reiss het scenario te schrijven. Beide mannen werken ook in late night comedy, respectievelijk voor John Oliver en Seth Meyers. Ook satire kennen ze dus als geen ander. Die ingrediënten maken van The Menu een thriller met gitzwarte humor.

Er volgen een aantal schokkende, bevreemdende en oprecht grappige momenten.

Het onderwerp dat ze hier aansnijden, behandelen ze weinig subtiel en met minder nuance dan het misschien verdient, maar als het zo goed gedaan is, kan ik dat wel grotendeels vergeven. Kies maar een onderwerp: wij vs hen, snobisme, obsessie met gezien worden, jezelf te serieus nemen, enz. Dat zit hier allemaal vervat in een sterrenrestaurant. Best een goede keuze, want de culinaire wereld lijkt op het eerste gezicht een plek van discipline en passie, maar kunnen zielen breken. Zodra de prestige toeneemt, wordt een toprestaurant vaak een machine en schiet de passie erbij in. Hier heeft dat radicale gevolgen voor zowel keukenpersoneel als klanten. Er volgen een aantal schokkende, bevreemdende en oprecht grappige momenten. Ik moest een aantal keer denken aan Saint Maud, die qua filmervaring en sfeer erg in de buurt kwam en ook thema’s deelt.

The Menu drijft de spanning verder op omdat alle personages bijna de hele tijd in één ruimte zitten en zich gaandeweg als groep gaan gedragen. Daarbij kan de film rekenen op een verzameling goede acteurs, met onder andere John Leguizamo en Janet McTeer. Maar aan de kop vinden we geweldige vertolkingen van Hong Chau (Downsizing), Anya Taylor-Joy (The Queen’s Gambit), Nicolas Hoult en Ralph Fiennes. Chau doet geweldig veel met weinig als de dodelijk kalme Elsa. Joy is snel een van de meest interessante jonge actrices van vandaag aan het worden. Ze mengt afschuw met kwetsbaarheid en trots en overtuigt helemaal. Hoults personage heeft bijzonder weinig diepgang, maar ook hij smijt zich volledig. Tyler illustreert perfect hoe adoratie zonder kritisch denken iets kan kapotmaken. Uiteindelijk laat Slowik niets van Tyler heel, en Fiennes zagen we wellicht niet meer zo ijzig sinds Voldemort. Het is zijn beste rol in jaren.

The Menu is nu te zien in de bioscoop.

Verrassend cinema-uitje

The Menu