women talking

Women Talking review: cruciaal debat

Sinds de opkomst van de MeToo-beweging verschijnen er meer en meer films en series over vrouwen die gerechtigheid zoeken voor slachtoffers van seksueel geweld, denk maar aan She Said of Promising Young Woman. Over het algemeen worden die verhalen sowieso delicaat behandeld, en de nieuwste film van Sarah Polley, gezien op het filmfestival van Oostende, ligt nog gevoeliger. Want wat als religie de zaak nog bemoeilijkt? Women Talking is zo geen conventionele film maar dat is misschien net de kracht ervan.

Heft in eigen handen

In een afgelegen mennonietenkolonie in 2010 hebben de vrouwen ontdekt dat zij en hun dochters jarenlang misbruikt werd door de mannen van de kolonie. Ze werden verdoofd en ‘s nachts verkracht maar het werd altijd afgedaan als “het werk van geesten” of de duivel of dat ze gewoon aandacht wilden. Maar nu zijn er een paar mannen gevat en opgepakt, en terwijl de overige mannen naar de stad trekken om hun borg te betalen, beslissen de vrouwen over wat ze willen doen.

© Universal Pictures

De titel Women Talking vat de film namelijk goed samen, want bijna het hele verhaal speelt zich af in de zolder van een schuur, waar de vrouwen de voor- en nadelen van hun verschillende opties bespreken.

Als ze de mannen niet kunnen vergeven, moeten ze de kolonie namelijk verlaten. Voor sommigen is dat dan ook de beste oplossing, want er is geen garantie dat de aanvallen stoppen. Anderen willen dan weer blijven en zich verzetten. Anderen willen dan weer die vergiffenis geven, om hun plaats in de hemel niet te verliezen. Wanneer de stemming op een ex aequo uitdraait, wordt een groep vrouwen uitgekozen om voor iedereen te beslissen.

Die bestaat uit de uitgesproken Salome (Claire Foy) en haar dochter Neitje (Liv McNeil), de zachte Ona (Rooney Mara) die zwanger is na haar verkrachting, hun moeder Agatha (Judith Ivey), de cynische Mariche (Jessie Buckley) en haar moeder Greta (Sheila McCarthy) en dochter Autje (Kate Hallet), de eerder stille Mejal (Michelle McLeod) Dat willen ze goed doen, dus debatteren ze met de hulp van de teruggekeerde onderwijzer August (Ben Whishaw) en Melvin (August Winter) die voor de kinderen zorgt.

De titel zegt alles

Het feit dat ik een hele paragraaf nodig heb om de personages van deze film op te noemen, zou een slecht teken kunnen zijn. Maar in het geval van Women Talking toont het vooral de topcast die Sarah Polley verzameld heeft. Sarah Polley schreef ook zelf het script, gebaseerd op het gelijknamige boek van Miriam Toews, dat zelf geïnspireerd werd door ware gebeurtenissen in de Manitobakolonie in Bolivia. Het script is wel heel anders dan we gewoon zijn. De titel Women Talking vat de film namelijk goed samen, want bijna het hele verhaal speelt zich af in de zolder van een schuur, waar de vrouwen de voor- en nadelen van hun verschillende opties bespreken.

women talking
© Universal Pictures

Hier is er amper sprake van actie maar dankzij deze actrices hang je toch gefascineerd aan hun lippen. De beslissing die deze vrouwen nemen, heeft serieuze gevolgen voor hun geloof, en dus worden er vaak filosofische of religieuze discussies gevoerd. Er wordt ook wel redelijk vaak van de hak op de tak gesprongen, maar de rode draad blijft wel hun situatie en de keuze waar ze voor staan. Hoe verder de besprekingen vorderden, hoe hoger de emoties wel oplaaien. Ook de nakende thuiskomst van de mannen hangt als een donkere wolk over de discussie. Toch zullen deze dingen sommige mensen niet kunnen bekoren, want je moet er wel voor zijn.

Sterke cast en muziek

Sarah Polley heeft hier een topcast verzameld.

Elke vrouw is hier wel duidelijk anders. Voor sommigen bestaat er geen twijfel over wat ze moeten doen, zoals Salome, die wil blijven, terwijl anderen zoals Ona het eerder logisch benaderen. Bij Mariche borrelt er dan weer woede aan de oppervlakte, en die werkt ze uit op de andere vrouwen en zelfs goedzak August. Toch is er ook ruimte voor groei en voor de vrouwen om zich te bedenken doorheen het debat. Iedereen in dit ensemble is top maar vooral Foy, Rooney en Buckley springen in het oog. Ben Whishaw is ook weer perfect gecast als de emotionele, aandoenlijke en goedhartige August, maar over wie toch een zweem van mysterie hangt. Ook Kate Hallet is erg goed in haar eerste rol.

Anders dan in de meeste films over dit soort thema’s worden de aanvallen nooit getoond, alleen de gevolgen wanneer de vrouwen wakker worden. Verder blijven we vooral bij het debat in de schuur, behalve wat fragmenten van de kinderen die spelen of het leven op de kolonie. Cinematograaf Luc Montpellier drenkt alles in een grijze, grauwe kleur die niet echt m’n ding is, maar wel met mooie belichting. De muziek van Hildur Guðnadóttir is ook weer prachtig met stukken die country-achtig aanvoelen door gitaar en harp maar ook de beklijvende cello die we intussen van haar gewoon zijn. Wanneer we aan het einde van de film komen en de beslissing genomen is, is de sfeer nog steeds niet overwegend triomfantelijk want de toekomst blijft onzeker. Maar het was toch hun eigen keuze en dat is al krachtig genoeg.

Women Talking is vanaf 15/02 te zien in de bioscoop.

Een echte ensemblefilm

Women Talking
4 5 0 1
Women Talking is een ander soort film over seksueel geweld dan we gewoon zijn. Sarah Polley stelt de vrouwen centraal terwijl ze beslissen over hun toekomst. Het verhaal bestaat bijna exclusief bestaat uit vrouwen die praten, maar door het script en de vertolkingen van de cast hang je aan hun lippen. De minder aantrekkelijke, grauwe cinematografie is een rare keuze maar die wordt uitgebalanceerd door de prachtige muziek van Hildur Guðnadóttir.
4/5

• "Eenvoudige" opzet met script dat intrigeert
  • Sterk ensemble