turning red

Turning Red blaast een frisse wind door Pixar

Pixar is gestopt met stilstaan. De animatiestudio verdiept zijn typische vorm en verhaal in de magische coming of age-tekenfilm Turning Red. Daarmee spreekt het een doelgroep aan die al langer gehoord mocht worden.

Turning Red palmt je in met flitsende animatie, zeemzoete pastelkleuren, een schattig monster en wijze lessen over het leven. Jazeker, het nieuwste wapenfeit van Pixar is opnieuw een film voor iedereen die ooit jong geweest is en dat nog altijd is van geest.

In 2002 – het jaar zorgt voor een nostalgisch schot in het hart voor wie toen jong was – staat de dertienjarige Mei (Rosalie Chiang) aan de vooravond van de volwassenheid. De overijverige scholier combineert haar energieke vriendinnen en jongensobsessies met een overbeschermende moeder (Sandra Oh) bij wie het woord gênant niet in haar woordenboek staat. Na een pijnlijke onthulling van Mei’s fantasie over de jongen die de buurtwinkel openhoudt, slaan haar emoties tilt en transformeert het meisje plotsklaps in een grote rode panda. De lichaamsverandering dwingt Mei te kiezen tussen kanten die alleen het beste ermee voor hebben: haar vrienden of haar moeder.

turning red
© Disney Pixar

Turning Red is een omwenteling van animatiestijl

Een beetje Pixarkenner – ik gok de halve wereldbevolking – herkent het werk van de Disneystudio in een oogopslag, terwijl de technische kant toch met een ongekende snelheid blijft evolueren. Sinds het vorig jaar verschenen Luca durft Pixar ook af te stappen van zijn kenmerkende tekenstijl. In Turning Red betekent dat heel rekbare personages, precies gemaakt van plastiek, en breed uitgesmeerde anime-invloeden.

Bij momenten kijken we naar de Spider-Man: Into the Spider-Verse van 2022. De camera speelt rond in een uniek belichte stad, Toronto in een paarse gloed, en verrassende lagen van 2D-tekeningen en een fijne textuur doen het geheel onvoorspelbaar aanvoelen. De vorm goochelt met de zintuigen en de humor van de kijker, waardoor ook de deuren openen voor de gevoelens ervan. En wees maar zeker: gevoel in overvloed bij die tienerlijke drang om te botsen met je ouders en die eerste menstruatie.

Turning Red is bovenal een film van eersten. Het is de eerste keer dat een Pixarprent geregisseerd is door een vrouw van Aziatische afkomst, de Chinees-Canadese Domee Shi. Met voor de eerste maal bovendien een volledig vrouwelijk creatief team aan de leiding zoals ook co-scenariste Julia Cho en producente Lindsey Collins. Maar nog belangrijker is dat heel veel pubers zich voor het eerst, hopelijk, helemaal zullen herkennen in een film.

Helaas is Turning Red niet de eerste Pixar van de laatste twee jaren die een brede bioscooprelease krijgt. Na een korte passage op Filmfestival Oostende is de film net zoals Soul en Luca meteen op uitgebracht op Disney+.

De nieuwste parel van Pixar

Turning Red
4 5 0 1