Dat de Koreaanse cultuur van alle kanten binnensijpelt in onze woonkamer, is geen geheim meer sinds het immense succes van Squid Game en de populariteit van K-pop in het algemeen. Ook in de filmzalen kan de Koreaanse cultuur bekoren, met zelfs een Oscar voor beste film op naam van Parasite. Na een stevig Engelstalige uitstapje met Stoker en The Little Drummer Girl zien we Park Chan-wook (Oldboy) terug in de mysterieuze Koreaanse crimefilm Decision to Leave.
Een atypisch liefdesverhaal met prachtige beelden
Hae-jun (Park Hae-il, Memories of Murder) is een detective in Busan die semi-gelukkig getrouwd is met Jung-an (Lee Jung-hyun, Peninsula). Aangezien Jung-an op het platteland werkt en ze apart wonen, zien ze elkaar op onregelmatige momenten. Hae-jun lijdt aan insomnia waardoor hij zijn nachten vult met stake-out jobs om te tijd te doden terwijl hij duidelijk verlangt om terug te roken, wat hij zeer duidelijk niet mag van zijn vrouw.
Hae-jun wordt uit zijn werksleur getrokken door het overlijden van een bergbeklimmer tijdens een klim. De vrouw van de overledene, Seo-rae (Tang Wei) lijkt niet onder de indruk te zijn van het overlijden, wat de dood van de man opeens een verdacht overlijden maakt in de ogen van Hae-jun. Wanneer Hae-jun zich op de zaak toelegt en in gesprek geraakt met Seo-rae, begint Hae-jun meer en meer geïnteresseerd te geraken in haar op een meer romantische manier en komt hij terecht in een emotionele tweestrijd.
Hoewel het verhaal mooi en op het eerste gezicht vrij eenvoudig geschreven is, wordt het soms op een onnodig complexe manier verteld waardoor je soms even uit de film getrokken wordt. Een speelduur van bijna 140 minuten is dan ook nodeloos lang voor het narratief en dit had gerust verteld kunnen worden in minder dan 2 uur.
Park Chan-wook noemt zijn Decision to Leave een liefdesverhaal, maar dan is dit toch wel een zeer atypisch liefdesverhaal. Zelf ben ik niet gekend met het oeuvre van Chan-wook, maar zijn latere werken lijken wel vaker over onmogelijke liefdes te gaan. Tijdens het kijken van Decision to Leave heb je als kijker meer het gevoel te kijken naar een detectiveverhaal in plaats van een romantische film.
Cinematograaf Kim Ji-yong, die voornamelijk Koreaanse films voor zijn rekening neemt, maakt zo mooie beelden dat je soms vergeet om de ondertitels te lezen waardoor hij zeker een waardige erkenning verdient voor zijn werk in Decision to Leave.
Een minder toegangelijk maar mooi en interessant werk
De film bevindt zich ergens tussen een romantisch drama en een detectiveverhaal waarbinnen de grens tussen manipulatie en obsessie waarschijnlijk het meest interessante thema doorheen de film is. Het kan dan ook bekeken worden als een karakterstudie doorheen de sleur van het leven. De meer complexe vertelstructuur en vrij lange speelduur zal er misschien voor zorgen dat de film niet voor iedereen even vlot wegkijkt, maar daarbuiten kan niemand er omheen dat het een visueel pareltje is. En dat mag zeker geapprecieerd worden in de tijden met nogal opgekuiste blockbusters die braaf binnen de gekende lijnen blijven.
Decision To Leave speelt momenteel in de bioscoop.
Raak
- De cinematografie van Kim Ji-yong
- De psychologische karakterstudie van het hoofdpersonage
Braak
- De speelduur van bijna 140 minuten
- De nodeloos complexe verhaalstructuur