Deprecated: The PSR-0 `Requests_...` class names in the Requests library are deprecated. Switch to the PSR-4 `WpOrg\Requests\...` class names at your earliest convenience. in /data/sites/web/geeksterbe/www/wp-includes/class-requests.php on line 24
48 films waar we naar uitkijken in 2024 - Geekster
Films

48 films waar we naar uitkijken in 2024

Zoals elk jaar zwaaien we het voorbije filmjaar uit en blikken we al vooruit op de films die in 2024 op onze watchlist staan. Door de staking van de schrijvers- en acteursgildes is het najaar nog wat onzeker, maar het voorjaar belooft al veel goeds.

Priscilla (03/01)

Wanneer Sofia Coppola met een nieuwe film komt, dan zijn we altijd nieuwsgierig. Coppola is zeer sterk in het vertellen van verhalen over menselijke relaties. In Priscilla behandelt ze de relatie tussen Elvis en Priscilla Presley. Priscilla is gebaseerd op de memoires van de vrouw zelf, en ze was ook producer. We bekijken de relatie dan ook vanuit haar standpunt, en laat ons zeggen dat dat evolueert naar de minst sympathieke portrettering van Elvis tot nu toe. Jacob Elordi speelt Elvis en heeft er echt het goede gezicht voor. Cailee Spaeny vertolkt dan weer de titulaire Priscilla. Dat beiden een vrij groot verschil in lengte hebben, draagt visueel zeker bij tot de machtsverhouding tussen Elvis en Priscilla. Ik heb hem al mogen zien in december en ik kan je zeggen dat deze even blijft hangen. (Frédéric)

Here (17/01) 🇧🇪

Wij konden de nieuwste film van Bas Devos al zien op Film Fest Gent en waren snel verkocht. Arbeider Stefan vertrekt binnenkort naar z’n thuisland en leegt z’n frigo door van de overschot soep te maken, die hij gaat brengen naar mensen die hij kent. Onderweg leert hij Shuxiu kennen, een doctoraatsstudente die mos onderzoekt. Het resultaat is minimalistisch en zal dus niet iedereen aanspreken, maar wij vonden het mooi in al z’n eenvoud. (Jana)

Poor Things (17/01)

Nog eentje die we op Film Fest Gent zagen en al kunnen aanraden. Grieks regisseur Yorgos Lanthimos brengt opnieuw een uniek en speciaal verhaal in z’n typsche stijl. Bella Baxter (Emma Stone) is een vrouw met letterlijk de hersenen van een kind en komt amper buiten het huis van haar “vader” (Willem Dafoe). De louche figuur Duncan Wedderbung (Mark Ruffalo) neemt haar mee op een reis rond de wereld zoals we er zelden een zagen: met veel droge humor, seks, fantastische rollen voor Emma Stone en (my fave) Mark Ruffalo, geweldige sets en muziek. (Jana)

Anyone But You (24/01)

Ik heb geen schaamte als ik zeg dat ik een plaatsje in mijn agenda vrijhou voor de persvisie van Anyone But You. Regisseur Will Gluck, die voor altijd krediet krijgt dankzij Easy A, stopt rijzende sterren Glen Powell en Sydney Sweeney in een ‘kinderen niet toegelaten’-romcom? Say no more. (Elien)

May December (24/01)

Na Dark Waters gaat Todd Haynes opnieuw geen moeilijk onderwerp uit de weg in z’n nieuwste film. Hij baseert die op Mary Kay Letourneau, die in de jaren 90 een relatie had met haar 12-jarige leerling. Zij ging naar de gevangenis, maar toen ze vrijkwam, namen ze hun relatie weer op en nu hebben ze zelfs kinderen. In May December wordt er meta genoeg een film over hen gemaakt, maar met lichtjes andere namen. Actrice Elizabeth (Natalie Portman) speelt Gracie (Julianne Moore) in die film en gaat hen thuis observeren. Daarbij probeert ze te onderzoeken of hun relatie wel echt is. Ook deze zagen we op Film Fest Gent (humble brag) en het resultaat is een soms bevreemdende maar altijd intrigerende karakterstudie met goeie performances van Natalie Portman, Julianne Moore en Charles Melton. (Jana)

The Colour Purple (24/01)

Iedereen kent wel de originele verfilming van het gelijknamige boek door Steven Spielberg, vooral omdat die ook acteurs als Whoopi Goldberg, Oprah Winfrey en Danny Glover bekend maakte bij het grote publiek. Deze nieuwe versie is dan ook geen remake maar een adaptatie van de gelijknamige musical op Broadway. Het lijkt een rare combinatie met een soms toch erg donker verhaal, maar de musical was een echt succes. En met sterren in de verfilming als Taraji P. Henson, Colman Domingo, Corey Hawkins en Halle Bailey zijn we benieuwd hoe dat op het grote scherm zal werken. (Jana)

Argylle (31/01)

Na die ene reeks over spionnen, Kingsman, heeft Matthew Vaughn zich nu opnieuw op het genre gestort. Henry Cavill speelt de gelijknamige spion die geheugenverlies krijgt en daardoor denkt dat hij een bestsellerauteur is van spionnenverhalen. Wanneer zijn geheugen en Liam Neeson-skills terugkeren, gaat hij achter de organisatie aan waarvoor hij werkte, de Division. De film is gebaseerd op een boek dat nog moet verschijnen en waar wat mysterie rondhangt. Alleszins is de cast ook al indrukwekkend, met naast Cavill nog onder andere Sam Rockwell, Bryce Dallas-Howard, Samuel L. Jackson en zelfs Dua Lipa. (Jana)

The Zone of Interest (31/01)

Erg veel weet ik nog niet over de nieuwste van Jonathan Glazer, buiten de opvallende korte inhoud: een Auschwitz-commandant en zijn gezin leiden hun onbezorgde leven in een prachtig huis vlak naast het concentratiekamp. De film ging in première in Cannes en gooide daar al hoge ogen. Hij staat intussen ook op de shortlist voor de Oscar voor Internationale Film. Ik ben redelijk zeker dat we weer verbouwereerd de cinema zullen verlaten. (Jana)

Scrapper (07/02)

Kinder- en jeugdfilms alleen voor kinderen? Vergeet het. Charlotte Regan zet met haar regiedebuut een film neer die iedereen kan bekoren. Centraal staat de jonge Georgie, die na het overlijden van haar moeder eigenlijk bij haar oom hoort te wonen maar stiekem toch alleen woont. Ze overleeft door fietsen te stelen en te verkopen met haar beste vriend Ali. Maar op een dag duikt haar vader (Harris Dickinson) op, die een betere band met haar wil, maar daar heeft Georgie geen behoefte aan. Scrapper zagen we ook op FFG en is een tedere coming-of-agefilm geworden met humor en emotie. (Jana)

Mean Girls (07/02)

Mean Girls (2004) hervertellen en er een musical van maken? Natuurlijk ben ik mee! (Frédéric)

Naast The Colour Purple is ook deze film geen reboot van de eerdere film maar een adaptatie van de musical. Ik ben nog niet helemaal overtuigd of we daar al aan toe zijn na amper 19 jaar, maar uit de trailers lijkt het wel al meer aangepast aan de huidige generatie jongeren. (Jana)

The Last Front (07/02) 🇧🇪

Na het succes van Wil vorig jaar komt er ook dit jaar een Belgische oorlogsfilm. Daarin speelt Iain Glen, de sympathiekste rechterhand van Kaleesi, een Belgische landbouwer die een verzet leidt om zijn familie en dorp te beschermen. Gentse regiseur Julien Hayet-Kerknawi baseert het script op z’n eigen kortfilm en belooft een film die een andere kant van de oorlog laat zien. Een film met internationale allures die dan nog in België gefilmd is, daar zijn we benieuwd naar. En wie wil Iain Glen nu niet naast Koen de Bouw zien? Al zal het wel wat raar zijn om Vlaamse acteurs in Vlaanderen ineens Engels te horen spreken. (Jana)

Amal (07/02) 🇧🇪

Ook deze zagen we al op Film Fest Gent. Deze Belgische film die zich in Brussel afspeelt, liet wel een stevige indruk na. Amal is een leerkracht op een Brusselse middelbare school die het liefst religie uit haar lessen houdt (daar zijn andere vakken voor). Ze merkt dat beginnend radicaliserende leerlingen anderen pesten omwille van bijvoorbeeld hun geaardheid. Ze probeert vrije denkers te maken van haar leerlingen en komt daardoor recht tegenover enkele families te staan die niet per se het beste voorhebben met iedereen. Een straf verhaal met een iets te heftige en overbodige laatste minuut, maar een van de strafste recente dingen van Belgische makelij. (Frédéric)

Ferrari (14/02)

Het was al een aantal jaar geleden dat regisseur Michael Mann nog eens een film gedraaid had, maar met Ferrari komt daar verandering in. Daarin zoomt hij in op het leven van Enzo Ferrari (Adam Driver) tijdens een korte periode in 1957 toen hij zijn bedrijf probeerde te behoeden van het faillissement door meer in te zetten op autoracen. Tegelijkertijd laveert hij tussen een relatie behouden met z’n ex-vrouw (Penelope Cruz) en z’n minnares Lina (Shailene Woodley). Ik was niet heel erg weggeblazen door deze op Film Fest Gent maar het verhaal en de cast konden wel boeien. (Jana)

All of Us Strangers (14/02)

Dit pakkende drama zagen wij al op Film Fest Gent, en het stelde niet teleur. Adam Scott speelt een vereenzaamde man die opnieuw opleeft wanneer hij in zijn gloednieuwe appartementsgebouw een jongen leert kennen die ook gezelschap mist. Hun connectie spoort hem aan om zijn tragische jeugd te proberen te verwerken. All of Us Strangers is minder rechtlijnig dan je zou denken, met magisch realistische aspecten die diepgang en emotie aan het verhaal toevoegen. Een pareltje dat je niet onberoerd zal laten. (Elien)

Madame Web (14/02)

Soms vergeten we dat er zoiets bestaat als Sony’s Spider-Man Universe (SSU). Dit andere Marveluniversum kennen we vooral via Venom en Venom: Let There Be Carnage, maar ook van Morbius. Deze Madame Web wordt dus de vierde aflevering in een reeks matige films. Mijn verwachtingen liggen dan ook niet bijster hoog en ik verwacht een simpele generische superheldenfilm te zien. Maar met Dakota Johnson en Sydney Sweeney in de hoofdrollen word ik weer wel enthousiast. (Frédéric)

Cat Person (14/02)

Ik had eerlijk gezegd nog niet van deze film gehoord tot ik de trailer zag in de bioscoop en die stond me wel aan. Emilia Jones, bekend van CODA, speelt studente Margot die een relatie krijgt met Robert (Nicholas Braun, Succession), een oudere man die ze leerde kennen in de bioscoop waar ze werkt. Hij lijkt lief en aardig, en houdt blijkbaar van katten, maar langzaamaan ontdekt ze dat hij misschien toch niet is wie ze denkt. De film lijkt in tijden van online dating en meer bewustzijn over grensoverschrijdend gedrag toch een teer punt aan te raken. (Jana)

Miller’s Girl (14/02)

Dit debuut van Jade Hayley Bartlett is zo goed als zeker meer dan de trailer doet vermoeden. Jenna Ortega en Martin Freeman spelen een studente en prof die een band krijgen die langzaamaan duisterder wordt. Zij lijkt aangetrokken tot hem en probeert hem te chanteren wanneer hij haar afwijst. Op het eerste gezicht denk je dan dat deze film “de andere kant van de #MeToo-beweging” belicht. Als dat zo blijkt, is de film echt niets meer voor mij. Maar ik schat de betrokkenen hoger in, dus verwacht ik een twist die dit wel eens een veelbesproken film zou kunnen maken. (Elien)

Holy Rosita (14/02) 🇧🇪

Na zijn reeks Albatros keert regisseur Wannes Destoop terug naar het grote scherm met Holy Rosita. De gelijknamig Rosita is een goedlachse, graag geziene vrouw met een vurige kinderwens. Wanneer Rosita zwanger wordt, krijgt ze van iedereen commentaar maar toch kiest ze om ermee door te gaan. Nieuwkomer Daphne Agten heeft de hoofdrol en de film mag ook Filmfestival Oostende openen. Ik verwacht dat je zakdoeken moet meebrengen. (Jana)

Quitter La Nuit (21/02) 🇧🇪

Ook Delphine Girard vormt haar Oscargenomineerde kortfilm Une Soeur om tot een langspeelfilm. Daarin speelt Veerle Baetens Anna, een medewerker van een noodcentrale. Wanneer een vrouw belt dat ze in gevaar is, slaagt Anna erin om haar te helpen, waardoor de dader gearresteerd wordt. Maar alle betrokkenen lijken het voorval niet zomaar los te kunnen laten. De trailer ziet er mysterieus en onheilspellend uit, net zoals we het graag hebben. Nog een Belgische film om naar uit te kijken. (Jana)

Dune: Part Two (28/02)

Dat Dune zo goed was, kan je haast een mirakel noemen, aangezien het boek omverfilmbaar werd genoemd. Maar in Denis Villeneuve we trust, en dus kijken we heel hard uit naar deel twee van het verhaal. Nu Paul en Lady Jessica onderdak gevonden hebben bij de Fremen, kan Pauls training beginnen om een vreselijke toekomst te vermijden die hij alleen kan zien. Maar de Atreides-clan krijgt ook te maken met een nieuw koningshuis, en natuurlijk heeft House Harkonnen het nog altijd op hen gemunt. In Part Two krijgen Timothée Chalamet, Zendaya en Rebecca Ferguson gezelschap van Christopher Walken, Florence Pugh en Austin Butler, en dat is een ensemble waarop wij alvast niet kunnen wachten. (Elien)

Nu al mijn favoriet van 2024. Zonder twijfel. Laat Dune Messiah ook maar komen. (Frédéric)

Wie is hier inderdaad nu niet benieuwd naar? (Jana)

The Iron Claw (06/03)

The Iron Claw volgt drie bekende Amerikaanse worstelende broers die enorm veel furore maakten in de jaren 80. Hun weg ging niet over rozen, mee door hun intense en harde vader. Zac Efron schittert (naar verluidt) in dit drama naast rijzende sterren Harris Dickinson (dit jaar ook te zien in Scrapper) en Jeremy Allen White (The Bear). In de VS kon de film op veel bijval rekenen. Benieuwd of het verhaal ook hier zal aanslaan. (Elien)

Skunk (13/03) 🇧🇪

In het Belgische Skunk volgen we Liam, die opgroeit in een toxische omgeving en door omstandigheden in een jeugdinstelling terechtkomt. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Geert Taghon, die al jaren werkt in de jeugdpsychiatrie. We horen in het nieuws constant over het tekort aan plaatsen in in de jeugdzorg, terwijl het net broodnodig is om hen goed te helpen. Misschien kan deze film voor meer bewustwording zorgen. De jonge Thibaud Dooms (Zeevonk) acteert met onder andere Boris Van Severen, Dirk Roofthooft en Natali Broods. Naast de cast belooft ook de muziek interessant te worden: die komt van metalband Amenra. (Elien)

Ghostbusters: Frozen Empire (20/03)

Ik heb de grote hype nooit echt gevoeld. Ik vond Afterlife best leuk (de andere Ghostbusters-films ook), maar ook niet meer dan dat. Dat zowel Paul Rudd als Finn Wolfhard terugkeren, stemt mij wel blij. (Frédéric)

Dream Scenario (20/03)

Ook deze konden we al meepikken op Film Fest Gent. Kristoffer Borgli, die vorig jaar het memorabele Sick of Myself maakte, geeft Nicolas Cage een heerlijke rol om aan zijn palmares toe te voegen. Door een onverklaarbaar fenomeen verschijnt professor Paul Matthews in de dromen van een alsmaar groter wordend aantal mensen. Eerst is hij best tevreden met de aandacht, tot de dromen steeds gewelddadiger worden… Deze uitstekende zwarte komedie is een mix van satire, thriller en maatschappijkritiek. (Elien)

Godzilla x Kong: The New Empire (10/04)

The MonsterVerse, heeft dat nog toekomst? Godzilla uit 2014 vond ik leuk, Kong: Skull Island uit 2017 vond ik dan weer heel matig en Godzilla: King of Monsters (2019) en Godzilla vs. Kong (2021) vond ik dan weer helemaal niks. Toch komt er opnieuw een vervolg waarin Kong en Godzilla deze keer samenwerken. Tja, een CGI-fest zal het zijn en dankzij het succes van het veel betere Godzilla Minus One zal deze wel volle zalen trekken. (Frédéric)

Challengers (24/04)

Van Bones and All waren we niet zo’n grote fan, maar Luca Guadagnino blijft genres uitproberen en dat juichen we alleen maar toe. In deze romantische sportkomedie probeert een coach haar vriend en grandslamwinnaar opnieuw op te peppen door hem een ‘eenvoudig’ toernooi te laten spelen. Alleen komt hij daar oog in oog met zijn voormalige beste vriend en de ex van zijn vriendin. Timothée Chalamet blijft voor een keer thuis, maar Guadagnino lijfde Zendaya, Josh O’Connor en Mike Faist in om hun rackets boven te halen. Da’s pas een interessant trio. (Elien)

Civil War (24/04?)

Naar nieuw werk van Alex Garland (Ex Machina, Annihilation) zijn we altijd benieuwd. Dit jaar waagt hij zich nog eens aan sciencefiction. In een nabije toekomst is er opnieuw een burgeroorlog aan de gang in de VS, waarbij de regering er niet voor terugdeinst om geweld te gebruiken tegen burgers en journalisten opgejaagd wild zijn. Het is redelijk duidelijk waar Garland de mosterd heeft gehaald (kuchTrumpkuch). Met een cast als Wagner Moura, Kirsten Dunst, rijzende ster Cailee Spaeny, Jesse Plemons en Nick Offerman als de psychopatische president staat de film hoog op onze watchlist. (Jana)

The Fall Guy (01/05)

David Leitch houdt al even mee het actiefilmgenre in stand met films als John Wick, Atomic Blonde en Bullet Train. In zijn nieuwste speelt Ryan Gosling een stuntman die opnieuw samenwerkt met z’n ex-vriendin en regisseur Jody (Emily Blunt). Wanneer de ster van de film verdwijnt, gaat hij zelf op onderzoek uit zodat Jody’s film niet in gedrang komt. Ryan Gosling en Emily Blunt in een actiekomedie die wat weg lijkt te hebben van The Nice Guys? Yes, please! (Jana)

Kingdom of the Planet of the Apes (08/05)

Een vervolg op de bijna perfecte trilogie van de reboot van Planet of the Apes, een riskant gegeven. De oorlog van mensen tegen aap was al gestreden in War for The Planet of the Apes. Dit vervolg speelt zich 300 jaar na zijn voorganger af in een tijd waar de apen domineren. Ik ben benieuwd in welke mate de oorspronkelijke films geëerd gaan worden en welke nieuwe paden er worden ingeslagen. (Frédéric)

Ook ik was heel erg fan van de vorige trilogie en ik ben nog steeds kwaad dat ze nooit een Oscar voor visuele effecten gewonnen hebben voor hun fantastische werk. Het is niet geweten of het bedrijf van Andy Serkis nu weer betrokken is, maar misschien komt er nu gerechtigheid. (Jana)

Furiosa: A Mad Max Saga (22/05)

Het heeft tot de lockdown geduurd voor ik aan Mad Max begonnen ben. Ik heb ze toen allemaal achter elkaar gekeken, wat een prestatie is aangezien ik de allereerste Mad Max niet zo goed vind. Voor mij ging elk vervolg in stijgende lijn, ja ik vind Thunderdome leuker dan Mad Max 2. Toen ik dan Fury Road zag met Tom Hardy als de titulaire Max werd ik bijna uit mijn zetel geblazen. Direct had ik spijt dat ik deze gemist had in de bioscoop dus ik hoop dat ik deze kan nog krijg bij de release van Furiosa. De zijpersonages in een Mad Max-film zijn mijn inziens altijd interessanter dan de protagonist en laat Furiosa, vertolkt door Charlize Theron, nu een van de allerinteressantste van allemaal zijn. Neem dan de casting van Anya Taylor-Joy als Furiosa in deze prequel en George Miller die nog steeds aan de knoppen zit, dan kunnen we niet anders dan deze keer aanwezig te zijn op de eerste screening. (Frédéric)

Inside Out 2 (12/06)

Pixar en sequel, het is spannend. Inside Out uit 2015 was een schot in de roos zoals de meeste Pixars, maar laat ons niet vergeten dat Cars 2 ook bestaat. Daartegenover staat dan weer de stijgende kwaliteit van de Toy Story-films. Deze keer komen de emoties die als hoofdpersonages fungeren in contact met de gevolgen van de puberteit. Stof genoeg voor een leuk vervolg. Hopelijk maakt Pixar het waar, maar waarschijnlijk komt dat wel in orde. (Frédéric)

A Quiet Place: Day One (26/06)

In A Quiet Place 2 zagen we al enkele flashbacks van de eerste dag van de alien-invasie. In deze prequel/spin-off volgen we nieuwe personages die het gevaar van deze monsters moeten trotseren. John Krasinski kruipt niet in de regiestoel deze keer, maar verzorgt wel mee het script en is nog steeds producer. Benieuwd of ze nog iets vernieuwends kunnen toevoegen. (Frédéric)

Na twee films over het fictieve gezin van Emily Blunt breidt de wereld van A Quiet Place uit met deze spin-offprequel. We weten er zo goed als niks over, maar de titel doet vermoeden dat we het begin van de invasie zullen zien die de wereld in stilte hulde. Lupita Nyong’o, Joseph Quinn, Nat Wolff en Denis O’Hare zijn nieuwkomers aan de cast, maar Djimon Hounsou keert terug als ‘de man op het eiland’. John Krasinski schreef de film samen met Michael Sarnoski, die ook regisseert. Hij maakte een van onze recente favorieten, Pig, dus we verwachten een meeslepende en visueel interessante film. (Elien)

© Paramount Pictures

Deadpool 3 (24/07)

De terug keer van Hugh Jackman en de mogelijkheid dat Deadpool de ravage van het Multiverse echt in gang zet voor het MCU? Bring it on. (Frédéric)

Hugh Jackman. Punt. (Elien)

© Marvel Studios

Alien: Romulus (14/08)

Ik was wel fan van prequels Prometheus en Alien: Covenant, de meest recente films in de Alien-franchise, maar toch gaan ze voor het nieuwste hoofdstuk terug dichter bij de hoofdlijn. Romulus speelt zich af tussen Alien en Aliens, en meer is er voorlopig niet over geweten. Geen Ridley Scott deze keer maar wel Fede Alvarez (Don’t Breathe) kruipt in de regiestoel. In de cast is dan weer Cailee Spaeny de bekendste naam naast Isabela Merced, die ook in Madame Web meedoet, David Jonsson van Rye Lane en Archie Renaux van de Shadow and Bone-reeks. Een voornamelijk jonge cast dus, en dat is al intrigerend. (Jana)

© 20th Century Studios

Kraven: The Hunter (28/08)

Aaron Taylor-Johnson is het titelpersonage in deze nieuwste Sony-Marvelfilm. Kraven wordt dus wellicht geen deel van het Marvel Cinematic Universe. De kans bestaat wel dat hij Venom of Morbius tegen het lijf zal lopen maar voorlopig doet hij het wel alleen in deze film van JC Chandor (Margin Call). De Russische immigrant Sergei Kravinoff wil bewijzen dat hij de beste jager ter wereld is. Maar op wie hij jaagt, is voorlopig nog niet bekend. De altijd geweldige Taylor-Johnson wordt in Kraven the Hunter vergezeld door onder meer Ariana DeBose en Russell Crowe. Hoewel we de Venom-films nog amusant vinden, wachten we nog altijd op een echt goede Sony-Marvelfilm. Wordt het deze? (Elien)

Joker: Folie a Deux (02/10)

Hoe kan je een vervolg maken op Joker zonder een goedkoop vervolg te worden? Door Lady Gaga te casten als Harley Quinn en er een musical van te maken, lijken de makers van Folie à Deux er wel een eigen ding van te maken. Het past heerlijk goed in het personage van The Joker om met dit vervolg een heel andere kant op te gaan en hopelijk zelfs het oorsprongsverhaal uit de vorige film gewoon te negeren. Want niets is leuker dan The Joker meerdere oorsprongsverhalen te geven. (Frédéric)

Ondanks Joaquin Phoenix was Joker vreselijk, maar ik heb altijd tijd voor Gaga. Als de reviews goed zijn, raap ik misschien mijn moed bijeen om te gaan kijken. (Elien)

© Warner Bros. Studios

Smile 2 (16/10)

Smile was in 2022 de verrassing in horrorland. Net zoals It Follows uit 2014 wordt een maatschappelijk thema als horror-element genomen. In Smile was dit mentale gezondheid en in It Follows was de horror een allegorie op soa’s en losse seksuele contacten. Smile was een solide film, tot in de derde act waar alles een beetje erover ging. De vraag is nu of het concept niet al een beetje uitgespeeld is en er wel genoeg materiaal is voor een sequel. Of krijgen we gewoon meer van hetzelfde? (Frédéric)

© Paramount Pictures

Wolf Man (23/10)

Leigh Whannell slaagde in wat Tom Cruise probeerde met het saaie The Mummy: ons geïnteresseerd krijgen in het ‘monsteruniversum’ van Universal. The Invisible Man was een schot in de roos, een boeiende verfilming die ook nog meerwaarde had door de vertaling van de thematiek naar de wereld van vandaag. Whannell probeert dit jaar hetzelfde met Wolf Man, waarin een man zijn gezin probeert te beschermen van een weerwolf. Denken we. Over het verhaal is nog weinig geweten, maar de cast met Julia Garner en Christopher Abbott belooft alvast veel goeds. (Elien)

Bij gebrek aan foto’s van de huidige film dan maar eentje uit die van 1941

Venom 3 (06/11)

Na Madame Web en Kraven the Hunter komt ook deze SSU-film uit in 2024, waardoor het aantal films ineens bijna verdubbelt. Het is nog altijd niet echt duidelijk in wiens Spider-man Universe we ons eigenlijk bevinden. Hopelijk komen er meer personages uit de andere films voor in deze derde films, want ik zie het niet echt zitten om Venom opnieuw tegen een andere versie van zichzelf te zien vechten. (Frédéric)

© Sony Pictures

Paddington in Peru (06/11)

Deze keer zit het genie Paul King niet meer achter het stuur, dus ben ik benieuwd of ook deze de perfecte familiefilm kan worden? (Frédéric)

© Warner Bros.

Gladiator 2 (20/11?)

Ridley Scott mist de laatste tijd meer dan hij raak schiet. Zijn meesterwerk Gladiator uit 2000 heeft absoluut geen vervolg nodig, maar toch komt het er. Gezien de cast niet te maken lijkt te hebben met zijn voorganger zal dit een volledig losstaand verhaal zijn. Hopelijk geen tweede The Last Duel of Napoleon, maar opnieuw de Ridley Scott die we van vroeger kennen. Al liggen mijn verwachtingen eerder niet te hoog. (Frédéric)

Napoleon zag ik niet, maar voor de rest heb ik wel altijd tijd voor Ridley Scott. Soms ben ik een oppervlakkig mens, dus ik zie graag Paul Mescal, Pedro Pascal en Barry Keoghan in gladiatoruitrusting. Voeg ook nog eens Denzel Washington aan de cast toe en ik koop een kaartje. (Elien)

© Universal Pictures

Wicked: Part One (27/11)

Ik ben die millennial die de liedjes van Wicked voorlopig enkel ken van Glee (en toch is For Good een van mijn favoriete liedjes). Ondanks dat Londen bijna een buitenverblijf is, zag ik de musical nog niet en weet ik dus enkel de basis van het verhaal. Toch kijk ik enorm uit naar de verfilming, alleen al omwille van de cast. De fenomenale Cynthia Erivo zal muzikaal sparren met Ariana Grande, dus dat wordt een lust voor het oor. Voeg daaraan nog Jonathan Bailey, Michelle Yeoh, Keala Settle en Bowen Yang en misschien word ik wel changed for good. (Elien)

© Universal Pictures

The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim (11/12)

Ik ben een grote fan van Peter Jacksons The Lord of The Rings-films, dus ik kijk hier zeker naar uit. Niet elk product dat ik al heb gezien van Middle-Earth vond ik even goed, maar nooit echt slecht. Ik ben dus benieuwd of ze een goed verhaal uit de appendices van Tolkien hebben kunnen fabriceren in een stijl die Alan Lee hopelijk alle eer aandoet. (Frédéric)

© Warner Bros.

Mufasa: The Lion King (18/12)

Overbodig, lijkt me dan. Zouden de dieren deze keer wel emoties kunnen tonen? (Frédéric)

Misschien niet, maar deze komt van Barry Jenkins. En die man krijgt krediet voor wat hij al presteerde in Hollywood. (Elien)

© Disney

Nosferatu (25/12)

De nieuwe van Robert Eggers. Naar zijn films ben ik altijd nieuwsgierig, maar ik heb er niet per se goede hoop in. Eggers staat erom bekend te dansen op de dunne lijn tussen arthouse en films voor een breed publiek. Voor mij resulteert dit in films dit ik verschrikkelijk (The VVitch), die ik zeer goed (The Lighthouse) of zeer matig vind (The Northman). Waar dit Dracula-verhaal gaat eindigen, weet ik niet, maar dat neemt niet weg dat ik zeer benieuwd ben naar wat Eggers ermee gaat doen. (Frédéric)

© Focus Features

MaXXXIne (?)

In 2022 verraste Ti West ons niet met een maar twee films van de X-trilogie. X kwam uit in het voorjaar gevolgd door de prequel Pearl in het najaar. Bijna twee jaar later komt dat eindelijk het laatste deel uit dat zich afspeelt in de jaren ’80 waarin Mia Goths personage Maxine uit X het wil maken als actrice in LA. (Frédéric)

Mickey 17 (29/01/2025)

Ik weet weinig over deze nieuwe film van Bong Joon-ho, maar alles wat ik al van hem zag, vond ik geweldig. Neem daarbij dat hij Robert Pattinson gecast heeft als hoofdrol met daarnaast kleppers als Steven Yeun en Mark Ruffalo, ja, dan heb je mij mee. (Frédéric)

Naar welke films kijken jullie uit dit jaar?

Jana Valcke and Elien Valcke and Frédéric Van den Ostende

Ik woon bijna in de cinema. Thuis kijk ik ook graag films en series. There are worse ways to spend your life.

Published by
Jana Valcke and Elien Valcke and Frédéric Van den Ostende

Recent Posts

The Blood Brothers Mother #1 / Space Ghost review

Het kan zijn dat DSTLRY aan jullie aandacht voorbij is gegaan. Het is een nieuwe…

51 minuten ago

Stellar Blade review: competent afgekeken

Als het op actie RPG en soulslike aankomt, is Geekster er traditiegetrouw als de kippen…

3 dagen ago

Kingdom of the Planet of the Apes review: hobbelig vervolg

Het is intussen 7 jaar geleden dat de reboottrilogie van Andy Serkis Planet of the…

5 dagen ago

Tales of Kenzera: ZAU review – metroidvania als rouwproces

Surgent Studios biedt ons als hun eerste spel de metroidvania Tales of Kenzera: ZAU aan.…

1 week ago

Jerom volume 1 review: oude favoriet herdrukt

Jerom heeft dan eindelijk zijn eerste integrale te pakken. Het heeft Standaard Uitgeverij behaagd om…

2 weken ago

Challengers review: Zendaya’s Lovegame

Challengers is de tennisfilm van Zendaya. Als love-interest van Spider-Man kon dit natuurlijk niet uitblijven…

2 weken ago