A Quiet Place Part II review: op zoek naar meer

De cinema’s zijn terug! Is er een betere manier om opnieuw gewend te raken aan omgeven zijn door vreemden dan een film waarbij je gewoon het best je mond houdt? A Quiet Place Part II is niet dezelfde claustrofobische ervaring als de eerste film, maar het blijft een interessante wereld met ruimte voor nog meer verhalen.

Verder gaan

Als A Quiet Place een film was over een vader die zijn kinderen wilde beschermen, dan is de sequel de kans voor zijn kinderen om zijn werk verder te zetten. Onze wereld is veranderd, maar ook die van Evelyn (Emily Blunt) en haar kinderen. Op het einde van A Quiet Place vond dochter Regan (Millicent Simmonds) een manier om de aliens tijdelijk pijn te doen met haar cochleaire implantaten en een versterker, waardoor ze hen kunnen afleiden en uitschakelen. Na de aanval op hun huis en de dood van vader Lee (John Krasinski) beseft het gezin dat ze er niet meer kunnen blijven.

a quiet place 2
© Sony Pictures Releasing

Als A Quiet Place een film was over een vader die zijn kinderen wilde beschermen, dan is de sequel de kans voor zijn kinderen om zijn werk verder te zetten.

Ze vinden in de buurt een verlaten fabriek met hoogovens, maar daar blijkt al een man te schuilen die zijn nieuw territorium sterk verdedigt. Marcus (Noah Jupe) raakt gewond, maar de man helpt hen toch. En daar is een reden voor: Emmett (Cillian Murphy) was vroeger een vriend van hen. Hij is erg hard geworden sinds ze hem voor het laatst zagen, maar vooral Regan en Evelyn dwingen hem eigenlijk om hen te helpen. Regan heeft immers een plan om meer mensen te helpen met haar cochleaire implantaten.

De geest van Krasinski

Deze sequel is over het algemeen een stuk zwaarmoediger dan de eerste film. Het verlies stapelt zich op, en nu de Abbotts niet meer compleet zijn, is ook hun relatieve vredevolle bestaan weg. De film begint dan ook met een flashback naar de eerste dag van de invasie van de aliens. Dat is zowel een meerwaarde als een heikel punt. We leren de personages en de wereld in een andere context kennen, maar daardoor valt nog meer op dat John Krasinki eigenlijk het hart van de eerste film was. De geest van zijn personage hangt als het ware over de hele sequel, en soms kreeg ik daardoor wel het gevoel dat er iets miste. Ook omdat Emily Blunt vreemd genoeg hier de minst memorabele rol heeft. Het beeld van haar met dat geweer, helemaal badass en vastberaden, verzwakt vanzelfsprekend wat nu ze ook een baby heeft om voor te zorgen. Blunts vertolking blijft vooral bij in de stillere momenten.

a quiet place 2 cillian
A Wild Cillian Murphy appears… © Sony Pictures Releasing

Een betere aanvulling op een cast dan Cillian Murphy kan je bijna niet krijgen.

Via de flashback wordt de nieuwste aanwinst wel vrij organisch in de geschiedenis van de het gezin Abbott opgenomen. En een betere aanvulling op een cast dan Cillian Murphy kan je bovendien bijna niet krijgen. Hij brengt het meeste schermtijd door met de geweldige Millicent Simmonds, en hun chemie heeft iets breekbaars.

Reagan wil gewoon iemand die gelooft dat ze de wereld kan helpen. Maar Emmett vraagt zich af of de mensen die nog overgebleven zijn dat wel verdienen. Hij voelt al snel vertrouwd aan en als iemand waarvoor je het wel wil opnemen. Samen gaan ze op zoek naar een radiostation, waar mogelijk andere overlevers zijn om haar afschrikmethode te verruimen, terwijl Evelyn haar twee andere kinderen wil beschermen. De productie krijgt daardoor nog meer locaties om mee te werken, en dat levert een aantal indrukwekkende sets op die mooi in beeld gebracht worden.

Heistthriller

Twee films na elkaar waarin amper mensen spreken, dat kon natuurlijk niet. Er zijn veel meer dialogen, maar ook muziek van Marco Beltrami. De film speelt wel weer op originele wijze met geluid. Af en toe nemen we opnieuw waar hoe Reagan de wereld ervaart. Het geluid valt weg en komt terug. Het blijft een originele invalshoek, en bovendien is het niet dankzij een of andere plotwending maar simpelweg door verschillende types mensen te casten. Laat het een les zijn voor casting directors overal.

Omdat het stilteaspect deels wegvalt, heeft A Quiet Place Part II meer weg van een heistthriller dan een horrorfilm.

Omdat het stilteaspect deels wegvalt, heeft A Quiet Place Part II meer weg van een heistthriller dan een horrorfilm. Daardoor zijn bepaalde delen van het verhaal voorspelbaarder dan je zou willen. En toch blijft dit een boeiende wereld. Kan het leven wel nog vredevol zijn? Wie is er inderdaad nog over? En kan Reagan er mee voor zorgen dat de wereld kan herstellen? Er staat een derde film in dit universum gepland, maar met Jeff Nichols aan het roer. Keren de Abbotts dan nog terug? Misschien niet, maar ik hoop van wel.

A Quiet Place Part II is vanaf 16 juni te zien in de bioscoop.

Meeslepend

Meeslepend
4 5 0 1
A Quiet Place Part II mist grotendeels de originele invalshoek van de eerste film, maar wint aan herkenbaarheid en sympathie voor de personages. De jonge Millicent Simmonds blijft de ster van deze franchise, maar Cillian Murphy is een uitstekende aanvulling op de cast. We zeggen alvast geen nee tegen een derde film.
4/5
0