Kunst en activisme hebben altijd dicht bij elkaar gelegen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat het bij games niet anders is. Spilled! is een rustige ervaring waarbij je waterlopen schoonmaakt vanop je vlot terwijl je stilstaat bij hoe we met onze waterlopen omgaan. Vervuiling, habitatbeschadiging, natuurrampen… Fauna en flora hebben het steeds moeilijker en moeilijker te verduren en daar kunnen wij wat aan doen. Ontwikkelaar Lente laat ons zien hoe moet: met een boot, wat upgrades en een stevige portie elleboogolie.
Solo dev met een missie
Minstens even interessant als het spel, is wie hierachter zit en hoe het tot stand kwam. Lente doet dit niet enkel helemaal op haar eentje, ze woont en werkt ook vanop een boot. Geen persoon beter geplaatst dus voor zowel de boodschap als de besturingen van het spel. De waterlopen beschermen is niet enkel deugdpronken maar ook wel degelijk een problematiek die haar nauw aan het hart ligt. Met die optiek lanceerde ze 2 jaar geleden een kickstarter voor dit project. Op nog geen halve dag was het doel behaald.

Een speelervaring met een boodschap.
Spilled! is dus vooral te bekijken door de lens van speelervaring met een boodschap. Je op een ludieke manier laten ervaren wat er allemaal kan mislopen met de natuur en je doen voelen hoe tijdrovend het kan zijn om dit allemaal op te kuisen in plaats van gewoon te voorkomen. En dat allemaal op een bedje van prachtige pixel art met een cosy, relaxerende soundtrack. Het is dus geen uren durende open wereld-ervaring met tonnen herspeelbaarheid, actie-setpieces, competitieve gameplay of diepgaande mechanics. Op een uurtje ben je erdoor en er ook helemaal klaar mee, en daar is verder niets mis mee.
Pixel art Powerwash Sim
In Spilled! bestuur je dus een boot op tocht door schitterende pixel art-landschappen. Tenminste, als het allemaal proper is. Want initieel zijn de waterlopen vol drek en olie. Jij moet er met een kleine collector vooraan de boot doorvaren om het op te rapen. Hoe properder het water, hoe meer leven het terugkrijgt. Vissen en schildpadden maken hun terugkeer, koraal krijgt weer kleur, dat soort dingen. Zeer leuk en bevredigend, aangezien je gaandeweg de kuis ook al beetje bij beetje de natuur ziet genezen. Eens alles is opgekuist, mag je door naar de volgende zone. Het spel is hier niet al te streng in, dus je hoeft ook niet op pixels te jagen op het einde.
Gameplay is wat tricky maar word je snel gewoon.
Al die olie kan je dan weer recycleren voor wat centen, waarmee je dan upgrades voor je boot kan kopen. Het zijn er slechts drie: een grotere collector, meer olie-opslag en een snellere boot. Wat rudimentair maar meer moet het ook niet zijn. De upgrades zijn er vooral om de latere uitdagingen aangenamer te maken en wat groei te hebben in het spel. De gameplay vernieuwen komt door de extra uitdagingen die elk van de 8 zones met zich meebrengt. Naast groeiende olievlekken moet je dan ook flessen recycleren, gezonken vaten vangen met een magneet, branden blussen of zelfs olietankers zinken met je waterkanon. Het is nooit iets zots, maar het houdt de ervaring wel fris en interessant, ondanks de repetitieve aard van de taak.
De gameplay hiervoor is wat tricky door de tank controls en inertie van de boot, maar je wordt het snel gewoon. Moeilijk wordt het ook nooit aangezien je geen levensbalk of dergelijks hebt. Je mag dus naar hartenlust botsen tegen de omgeving, dat steekt niet nauw. De bedoeling is echt te ontspannen en stil te staan bij het thema, zonder te vervelen of te preken. En in dat opzicht is het opdracht meer dan volbracht.

We want more!
Zou zeker niet misstaan op een expo of in de klas.
Spilled! is dus enorm aangenaam om te spelen en het grootste “minpunt” is dan misschien nog de korte levensduur. Het is echt de bedoeling een one and done-ervaring te zijn, zeker gezien Lente hier op haar eentje al 2 jaar werk aan had. Toch mag het met deze fundamenten echt wel grootser denken. Nu is het gevoel na een uur: “Cool, is er nog een epiloog of geheim level?” maar dat is er helaas niet. Wil je het toch nog niet loslaten, dan kan je wel nog enigszins terugkeren om alle missies te doen en elk dier te redden. De missies zijn wel iedere keer een voorwerp brengen naar ergens anders dan de recyclagefabriek en de dieren zijn nooit echt goed verstopt maar goed, het is toch iets. Het feit dat we zo op onze honger blijven zitten, is zowel een compliment als een kritiek, en voor €7 zal je voor jezelf moeten uitmaken welke van de twee het is. Wel het vermelden waard, per verkoop gaat 10 eurocent naar WDC, een goed doel voor walvis- en dolfijnconservatie.
Al bij al een fijne ervaring dus die zeker niet zou misstaan op een expo of in de klas. Toevallig (of niet) net op tijd voor de Week van het Water 2025!
Geïnteresseerd in onze recente gamereviews?
- Split Fiction is wederom piek couch coop maar wel met een hoop kanttekeningen.
- Expelled! ruilt het kleurrijk cruiseschip van Overboard! in voor een meisjesinternaat in het regenachtige Engeland voor een leuk whodunit avontuur.
- Two Point Museum is het beste Two Point-spel uit de reeks.
- Monster Hunter Wilds is de meest gestroomlijnde Monster Hunter.
- Elden Ring Nightreign voelt aan als een bijzonder goede mod.
- Sniper Elite: Resistance blijft leuk, maar innoveert niet.
- We lijstten nog de andere games om naar uit te kijken in 2025 op
Kort en goed
Kort en goedRaak
- Prachtige pixel art
- Rustgevende atmosfeer en soundtrack
- Schept bewustzijn over hoe we met onze wateren omgaan
Braak
- Weinig redenen om het opnieuw te spelen