Wij mochten onlangs een preview spelen van Schim, een puzzle platformer van Nederlandse makelij. In dit spel van Ewoud van der Werf en Nils Slijkerman speel je als een kleine schim, een schaduwwezentje dat zoals alle andere schaduwwezentjes vasthangt aan een eigen mens of object.
Verlatingsangst
In Schim zie je (in een mooie montage) doorheen de jaren jezelf meegaan met het jongetje tot wiens schaduw je behoort tot deze volwassen is. Je gaat met hem mee, maar hangt misschien niet altijd aan hem vast. Als schim kan je immers in andere schaduwen springen en sommige voorwerpen lichtjes manipuleren. Zo sta je doorheen de jaren je metgezel bij, hoewel je hem niet kan beschermen tegen liefdesverdriet of de zware eisen van de maatschappij. Wanneer je echter opeens je mens per ongeluk kwijt raakt, moet je terug bij hem zien te komen.
Als schim leef je zoals gezegd in de schaduwen. Je kan echter ook heel kort vanuit de ene schaduw naar de andere springen, zelfs als je daarvoor héél eventjes in het licht moet landen. Opgepast: lang mag dat niet duren, of je gaat onmiddellijk terug naar de meest recente autosave. In het begin staan er genoeg objecten in de buurt van elkaar waardoor je zonder problemen van schaduw naar schaduw kan springen, maar echt leuk (en lichtjes uitdagend) wordt het wanneer lichten aan- en uitgaan of de schaduwen bewegen en je bijvoorbeeld enkel schaduwen van zichzelf verplaatsende dieren of mensen kan gebruiken om verder te raken. In elk level volgen de NPCs dan ook gelukkig een vast stramien, waardoor er altijd wel een pad is. Je moet soms wel snel zijn, want de schaduwen van die mensen kunnen je ook op een onmogelijke plek of zelfs in het voor jou fatale licht achterlaten.
Schim oogt uniek
Wat meteen opvalt, is hoe uniek Schim eruitziet. In elk mooi getekend level heb je immers maar een klein aantal kleuren: een hoofdkleur (vaak in lichte en donkere versie) en dan nog zwart voor schaduwen en een andere kleur voor licht. Hierdoor krijg je mooie contrasten en kan je goed zien wat er gebeurt. De voorwerpen en mensen zijn eenvoudig getekend, maar missen daardoor hun effect en duidelijkheid niet. Ook is het op tijd en stond belangrijk om de camera 90 graden naar links of rechts te draaien om zo andere schaduwen die je hopelijk kan gebruiken te vinden.
Schim smaakt naar meer
Onze ervaring met Schim was redelijk kort want we waren onze eerste keer op minder dan een uurtje doorheen de preview. Dit mocht echter de pret niet bederven, want Schim liet een korte maar krachtige indruk na. Via een soort level select kregen we een mooie keuze van welk deel we wilden herspelen en konden we ook op zoek gaan naar een aantal verborgen voorwerpen om te verzamelen om onze speelduur toch nog een beetje te verlengen. We vragen ons nu wel af hoe lang het volledige spel zal zijn wanneer het in juli uitkomt. In ieder geval is het er eentje dat je zeker op je verlanglijstje mag zetten, zowel voor de unieke gameplay en looks als om te weten hoe het verhaal afloopt en of het allemaal goed komt met je mens.
.
Geïnteresseerd in andere games die mogelijk in 2024 nog uitkomen?
- Hades II heeft in early access al een mooie hoop content en lijkt weer een schitterende roguelike te worden.
- No Rest for the Wicked biedt je een relatief unieke kijk op ARPGs en laat je toe om al een groot stuk van het begin van het spel te spelen.
- Ender Magnolia: Bloom in the Mist is als vervolg op Ender Lillies een veelbelovende metroidvania met goede quality of life-elementen.