Traag is snel. Dat is wat ik keer op keer herhaal in mijn hoofd, zittend op het puntje van mijn stoel. Voor me zie ik de cockpit van een Lancia Stratos en rondom flitsen rotsblokken voorbij. Er is geen marge, fouten maken brokken. En ik moet nog 5 stages rijden na deze… Er zijn tal van racegames, maar toch is het aardig zoeken naar een deftige rallygame. De WRC-reeks laat het al jaren afweten, Dakar 18 was een teleurstelling en Forza Horizon is te arcade. Neen, steevast moest ik teruggrijpen naar de eerste DiRT Rally uit 2015. En vier jaar laten mogen we de opvolger verwelkomen: DiRT Rally 2.0.
Ontwikkelaar: Codemasters
Uitgever: Codemasters
Platform: PlayStation 4, Xbox One, pc
Release: 26 februari 2019
Reviewcopy op PC verkregen via uitgever.
Dirt Rally 2.0 neemt je niet bij het handje. Er is geen rallyschool en je bent op jezelf aangewezen. Een eerste uitdaging is het interpreteren van je copiloot. Deze schreeuwt namelijk constant getallen in je oor zoals “100, right 3”. Dat wil zeggen dat je een 100 meter nog rechtdoor mag karren, gevolgd door een gemiddelde bocht naar rechts. Een bocht van 6 kan je aan snelheid nemen en voor een 1 mag je de handrem uithalen. Nog leuker is de “keep left during jump“. De volgende heuvel neem je best aan de linkerkant, in de hoop om na de sprong juist te landen en een schietgebedje kan ook geen kwaad.
Je copiloot vertelt je wat je kan verwachten, de volgende uitdaging is de auto er ook nog krijgen. Vol enthousiasme zetelde ik me in minuut 1 al in een achterwielaangedreven Lancia Stratos. Deze rallylegende is beroemd én berucht. Omwille van zijn korte wielbasis rijdt die namelijk nogal, euhm, nerveus. En dat merk je ook in de game. De wagen heeft zijn eigen karakter en ondergetekende belandt algauw in een gracht. Met het rood op mijn wangen besluit ik dan toch maar te starten met de bravere Lancia Fulvia HF. Deze wagen rijdt opnieuw compleet anders, met zijn eigen weggedrag. In totaal kan je met 38 verschillende wagens aan de slag. De grootste fans zullen blij zijn om te horen dat ze prima met hun stuur uit de voeten kunnen, maar ze zullen moeten werken om de wagen op de baan te houden. Ook met een controller is het natuurlijk prima doenbaar.
Een rally bestaat uit een aantal stages. Soms zijn die maar vijf kilometer kort, andere keren mag je tot twintig kilometer ver rijden. Dit vraagt de nodige tactiek. Zo heb je slechts om de twee stages een half uur tijd om je wagen te repareren, en dit kost je ook nog eens geld. Niets repareren is vaak geen optie: niet alleen ben je dan trager, maar je kan best ook werkende koplampen gebruiken tijdens de nachtetappes. Banden vervangen kan ook maar af en toe, dus je kiest best een geschikte band voor de afstand en ondergrond die je gaat rijden. Alles, tot zelfs de instellingen van je vering, beïnvloedt het rijgedrag van je wagen.
Toch is het niet alleen rally geblazen in DiRT Rally 2.0. Ook rallycross is aanwezig met acht officiële banen van het FIA World Rallycross Championship. Elk is een combinatie van asfalt, modder en gravel. Een extra plottwist is voorzien in de “joker lap”. Per race moet je minstens éénmaal het langere parcours nemen, anders krijg je strafpunten. Er is fun te vinden in rallycross, het is minstens evengoed uitgewerkt als de rally’s zelf. Je kan dus niet spreken van een bijgerechtje, het is een volwaardige tweede gang. Zelf ben ik er minder door gecharmeerd: je moet wel erg veel toertjes op hetzelfde circuit doen alvorens je op het podium mag gaan glunderen.
Glunderen doe je trouwens ook bij de graphics. Je zou er soms bijna niet op letten met je beide ogen op de weg, maar het landschap en de omgeving in DiRT Rally 2.0 zijn prachtig. Je kan bovendien aan de slag gaan in goed en slecht weer. Ik moet wel bekennen dat ik minder grip verwacht had bij regenweer, maar het is moeilijk te oordelen hoeveel grip een rallywagen nu net heeft in slechte weersomstandigheden (als iemand een vergelijkende test kan regelen…)
DiRT Rally 2.0 is een parel van een rallygame. Het rijdt, ziet en voelt geweldig. Mijn enige klacht is dat er in de basisversie slechts zes verschillende rallyplekken in de game zitten. Dit kan je uitbreiden tot negen, maar dan zal je wel de season pass in huis moeten halen. Weet wel waar je aan begint: dit is geen game om na een lange werkdag uitgeput te spelen. Concentratie is vereist. En als ik nog een tip mag geven: plankgas hoeft echt niet.