Mortal Kombat 11 review: het totaalpakket

Binnen de wereld van fighting games zijn Mortal Kombat-games bij de allerbekendste. Of je ze nu speelde op consoles, arcade machines of pc, het blijven strakke en leuke games. Mortal Kombat 11 is ondertussen al de zoveelste in de serie, die overigens veel meer dan 11 games heeft. Let’s dive in.

Ontwikkelaar: NetherRealm Studios
Uitgever: Warner Bros. Interactive Entertainment
Platform: PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One, pc
Aantal spelers: 1-2, lokaal en online
Release: 23 april 2019

Reviewcopy op pc bekomen via uitgever.

Dé volledige ervaring

Ik beken, hoewel ik al meerdere fighting game reviews heb geschreven, ben ik er eigenlijk niet zo goed in. Al jaren tracht ik de kwartcirkels van Street Fighter consequent te bemeesteren en blijf ik proberen om die uitgebreide combo’s te perfectioneren in Tekken. Mortal Kombat was echter altijd de meest toegankelijke game dankzij de relatief eenvoudige basis moveset die ervaren spelers toch toelaat om zeer complexe combinaties te maken. In het algemeen blijf ik daarom ook netjes op de singleplayer-kant van het verhaal.

© Warner Bros. Interactive Entertainment

De moeilijkheid van fighting games zorgt er ook voor dat nieuwe spelers vaak afgeschrikt zijn om hun eerste stappen te zetten in het genre. De meeste fighting games bestaan al immers meer dan 15 jaar en hebben een rijke geschiedenis en duizenden extreem getalenteerde spelers. Deze slechte toegankelijkheid wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de beperkte tutorials. Mortal Kombat 11 daarentegen kan wel eens de meest toegankelijke grote fighting game zijn, vanwege zijn bijzonder sterke begeleiding. De tutorial-modus is enorm uitgebreid en begeleidt spelers van basismoves tot het uitvoeren van complexe combinaties. Daarbovenop zijn er ook talloze lessen over positionering, strategie én micro-lessen over ieder personage. Dit alles is gegoten in een zeer duidelijke lessenmethodiek met heldere instructies, demo’s die je kan bekijken en zelfs feedback over framedata (timing).

De enorm uitgebreide tutorialmodus is een goede begeleiding voor nieuwe spelers. (© Warner Bros. Interactive Entertainment)

Storymode à la Mortal Kombat

Na Mortal Kombat X waren de verwachtingen hoog voor de story-modus. Gelukkig kan de nieuwste game alvast mijn verwachtingen inlossen. Deze modus is een mengeling van cutscenes die vlekkeloos overgaan in gevechten. Deze cutscenes zijn bijzonder goed gemaakt, met goede animaties en fijntjes afgewerkt met de nodige polish. Heel veel vechten doe je eigenlijk niet want het gros van de tijd kijk je naar de filmpjes maar bij een fighting game heb je nu immers niet veel andere mogelijkheden. De grote antagonist is Khranos, de verantwoordelijke voor de overgang naar de Netherealm, een soort van alternatieve onderwereld in het universum van Mortal Kombat. Aangezien Khranos de tijd kan manipuleren, maken de ontwikkelaars hier gretig gebruik van om veel iconische personages en locaties van de vorige games te herintroduceren. Qua verhaaldiepte moet je niet te veel verwachten: het is vooral knotsgek met veel nonsens. Het is en blijft uiteraard Mortal Kombat.

Eens je klaar bent met de story-modus kan je je vergapen aan de eindeloze uitdagingen en de immers veranderende Towers of Time. In deze torens, die reeds voorkwamen in vorige games, doe je een reeks van gevechten met steeds andere parameters. Zo kan het zijn dat er lage zwaartekracht is of dat je een bepaalde afstand moet houden. Aangezien de ontwikkelaars constant nieuwe Towers of Time roteren in de game, is er steeds wel wat nieuws voor de spelers.

Nieuwe mechanics

De X-ray moves die in de vorige game werden geïntroduceerd, worden vervangen door de nieuwe Fatal Blows. Dit zijn moves die je zeer simpel kan activeren door tegelijk op de linker- en rechtertrigger te duwen. Deze moves, met een gruwelijke animatie, zijn enkel beschikbaar wanneer je HP onder de 30% valt. Bovendien kan je deze slechts één keer gebruiken doorheen alle rondes. Deze move is bedoeld als gelijkmaker en kan tot een kwart van een leven schade doen aan de vijand maar is niet een gegarandeerd succes. Ervaren spelers zullen weten wanneer de Fatal Blow gebruikt kan worden en kunnen deze trachten te ontwijken.

Een grote selectie aan vechters; met oude gezichten en nieuwelingen. (© Warner Bros. Interactive Entertainment)

In de meest uitgebreide character roster ooit in een Mortal Kombat-game zien we twee volledig nieuwe vechters verschijnen: Geras en Cetrion. Geras is een heavy fighter die de tijd kan manipuleren. Cetrion daarentegen draait vooral rond projectielen, ideaal dus om te gebruiken tegen beginners die het concept van ontwijken en blocken nog niet helemaal begrijpen. De rest van de selectie is een mooie mengelmoes van bekende vechters doorheen alle games. Met uiteraard legendes zoals Scorpion, Johny Cage en Kung Lao. Maar ook nieuwe toevoegingen uit Mortal Kombat X, zoals D’vorah, zijn opnieuw aanwezig. Over het eigenlijke vechten valt niet zo bijzonder veel te zeggen. Het is immers Mortal Kombat, je weet wat je te wachten staat. Toch merk ik wel dat de flow van de game iets sneller aanvoelt, meer offensief.

Microtransactie controverse

Het is tegenwoordig bij grote releases bijna niet meer weg te denken, een controverse rond de unlockables en in-game currencies. Ook Mortal Kombat 11 kon hier, terecht, niet aan ontkomen. Alle modi en activiteiten in de game geven diverse munten die je kan gebruiken om kistjes te openen in de Krypt, een grote open wereld waarin je vrij kan rondlopen.

In de Krypt zijn er tientallen kistjes, gevuld met cosmetics en boosts, die je met je fight coins kan openen. (© Warner Bros. Interactive Entertainment)

In deze kisten kan je diverse cosmetische items vinden zoals kledingstukken, nieuwe animations en meer. Het probleem is echter dat er belachelijk veel van deze unlockables zijn en je veel te weinig currency ontvangt. Uiteraard kan je deze munten ook met echt geld bemachtigen. Het is geen verrassing dat er grote verontwaardiging was binnen de community. De woedestorm groeide aan met veel terechte opmerkingen maar ook waren er bijvoorbeeld posts op Reddit die gewoonweg grotendeels niet klopten. Sindsdien hebben de ontwikkelaars de beloningen alvast verhoogd en beloven ze hieraan verder te werken.

Elke dag zijn er slechts een paar unlockables te koop. (© Warner Bros. Interactive Entertainment)

De meest onbegrijpelijke designkeuze is dat er in de shop slechts een beperkte selectie aan cosmetics is die je kan kopen. Deze selectie roteert dagelijks: ben je dus op zoek naar één specifieke cosmetic van Cassie Cage, dan kan het soms dagenlang duren vooraleer je prijs hebt.

De meest “komplete” Mortal Kombat

Mortal Kombat 11 is dé beste game in de reeks tot nu toe, dankzij de mooi afgewerkte story-modus, eindeloze extra uitdagingen zoals de Towers of Time en een zeer groot selectie aan vechters. Door zijn zéér uitgebreide tutorial is deze game ook de meest toegankelijke voor beginners. Ideaal voor newbies om hun eerste stappen te zetten in de wonderlijke wereld van fighting games. Jammer genoeg krijgt al dit moois weer een zure nasmaak vanwege de praktijken omtrent currencies en unlockables. Als cosmetics je niet veel kunnen schelen, zal dit geen grote impact voor je hebben maar het blijft toch wrang aanvoelen dat de ontwikkelaar heel hard op zoek is naar die extra euro’s uit je broekzak.

Per vechter zijn er héél wat cosmetics vrij te spelen. (© Warner Bros. Interactive Entertainment)

Mortal Kombat 11 is trouwens voor het eerst ook beschikbaar op Switch maar deze release wordt overschaduwd door de slechte performance. Maar laat dat je niet tegenhouden om bij enige interesse de game aan te schaffen op pc, Xbox One of PS4.

Op zoek naar meer fighting games?

Kompleet

Kompleet
4 5 0 1
Mortal Kombat 11 is de meest complete game uit de serie. Dankzij de zeer goed uitwerkte tutorials is het ook toegankelijk voor beginners. Jammer genoeg wordt de kwaliteit van deze game overschaduwd door de teleurstellende grind voor unlockables.
4/5
0