Trials Rising review: met de vlam in de pijp

Het heeft vijf jaar geduurd voor RedLynx en Ubisoft Kiev een nieuwe, volledige Trials-game lanceerden. In die tijd is Trials Fusion een begrip geworden onder gamers en zeker bij streamers. Zo heb ik de reeks ook zelf leren kennen, op het kanaal van CaptainSparklez. Na al die tijd aan de zijlijn te staan, is het eindelijk mijn beurt om zelf achter het stuur te kruipen in Trials Rising.

Ontwikkelaar: RedLynx, Ubisoft Kiev
Uitgever: Ubisoft
Platform: Playstation 4, Xbox One,  PC, Nintendo Switch
Aantal spelers: 1-2
Release: 26 februari 2019

Exemplaar voor review op PS4, bekomen via de uitgever.

Een reis naar de top

Het verhaal in Trials Rising is simpel en minstens zo oud als de eerste Tony Hawk’s Pro Skater. Je begint als groentje in deze unieke motorcrosswereld. Na enkele wedstrijden word je opgemerkt door je eerste sponsor en haal je een contract binnen. Daarna ga je van continent naar continent om deel te nemen aan de meest geschifte parcours. Je techniek wordt steeds beter en voor je het weet, behoor je tot de absolute wereldtop. Je krijgt al deze info te lezen in enkele geschreven berichten tussen het racen door. Meer moet dit ook niet zijn. Trials Rising is een game om te spelen en het verhaal is er enkel om een singleplayer-campagne aan vast te hangen. Hier zijn geen levenslessen of moralen nodig.

Trials Rising Verhaal
Alweer van zero naar hero. (© Ubisoft)

Puur plezier

De simpele mechanieken zorgen ervoor dat iedereen de game snel kan oppikken.

Net als het verhaal is de gameplay simpel. Je personage rijdt op een motor, je kan ermee gas geven, remmen, naar voren en naar achteren leunen. That’s it. Wat maakt de game dan uitdagend? Je racet doorheen levels met platformelementen vanuit een perspectief tussen 2D en 3D. Het 3D-element wordt toegevoegd door het perspectief van de camera. Deze draait vaak naar onverwachtse hoeken waardoor je plots voor verrassingen komt te staan. Door het gebruiken van ramps & obstakels krijg je toch een uitdagende game. De simpele mechanieken zorgen ervoor dat iedereen de game snel kan oppikken. Wanneer je valt of crasht, dan start je met een druk op de knop terug aan de laatste checkpoint, die je onderweg voldoende tegenkomt. Per val komen er dan wel 5 seconden bij je tijd. Gebeurt dat te veel, dan grijp je naast een medaille en ga je minder snel een level omhoog.

Trials Rising Gameplay
Net zoals je motor vliegt de tijd vooruit tijdens het spelen van Trials. (© Ubisoft)

Met die levels speel je nieuwe parcours vrij. In het begin gaat dat vlot, maar na een tijdje moet je parcours opnieuw gaan spelen om vooruit te kunnen en dan begin je de sleur wel te voelen. Om je daarvan af te leiden, krijg je tussendoor ook loot crates met stickers, kledij om je avatar aan te passen of onderdelen om je motor mee op te smukken. Je kan die ook kopen, maar om de game te spelen is dat helemaal niet nodig.

Hardcore parcours

Na verloop van tijd krijg je dan wel parcours met obstakels voorgeschoteld waarvoor je echt totale controle over de knoppen nodig hebt.

De game staat of valt natuurlijk met de variatie in parcours, gelukkig is dat geen probleem in Trials Rising. Er is afwisseling in de obstakels die je tegenkomt, met voldoende verrassingen. Zo heb je een parcours dat door een filmset gaat: het ene moment spring je over brandende wagens en vervolgens land je tussen aliens die je proberen neer te pinnen. Er zijn plateaus die je in de lucht schieten of omgekeerd en je naar beneden doen kelderen. Naast de opbouw en wendingen van het parcours zorgt ook de omgeving voor voldoende afwisseling. De wedstrijden starten in Noord-Amerika, maar al snel heb je keuze uit races doorheen de hele wereld. De omgevingen zijn telkens ook aangepast aan de regio waarin de wedstrijd plaatsvindt. Er is een prachtig parcours in Japan dat zich ’s nachts afspeelt in de volle maan over authentieke pagoda’s, maar wat meer lokaal is er ook een parcours in Nederland waar je over die wieken van de windmolens moet racen. Alles ziet er grafisch ook goed uit waardoor je voldoende details in de levels krijgt.

Big in Japan. (© Ubisoft)

Na verloop van tijd krijg je dan wel parcours met obstakels voorgeschoteld waarvoor je echt totale controle over de knoppen nodig hebt. Gelukkig is er ook een universiteit met parcours voorzien die je de technieken stap voor stap aanleert. Wanneer je alle knoppen en invloed van de natuurwetten onder de knie hebt, raak je snel verslaafd. Voor je het weet, heb je een level al 30 keer opnieuw gestart omdat je weet dat je een foutloos parcours kan afleggen, maar nog net die ene sprong niet onder de knie hebt.

Nooit alleen

Ik ondervond wel dat de game vaak crashte bij het spelen in de multiplayer-arena.

Tijdens het spelen zie je vaak andere spelers als ghosts rijden, die zorgen voor extra motivatie om het level goed te doen. Maar je kan de game ook online spelen of lokaal met enkele vrienden. Speel je thuis op één scherm, dan telt de wet van de snelste. Wie achterblijft komt er bij elke checkpoint terug bij, maar met strafpunten. Zo kan je elkaar nog inhalen op moeilijkere stukken, maar tegelijk kan je niet alles zelf rijden. Online multiplayer heeft die functie dan gelukkig wel. Ik ondervond wel dat de game vaak crashte bij het spelen in de multiplayer-arena. Toen we de game met een paar vrienden aan het spelen waren, hebben we de game bijna om de één of twee races moeten opnieuw starten. Hopelijk wordt dat snel opgelost met een komende update, want dit zorgde voor enorm veel frustratie.

Trials Rising Multiplayer
Bewijs jezelf tegen vrienden, vreemden en ander ongedierte. (© Ubisoft)

Met de vlam in de pijp

Trials Rising is een vermakelijke game die de focus op de juiste elementen legt. Ze slaan je niet om de oren met oninteressante storytelling, maar gooien je meteen in de actie. De manier van schrijven, vertellen en voorstelling zorgen voor voldoende sfeer. Alles draait om de gameplay, die simpel aan te leren is, maar uitdagend om volledig te beheersen. De parcours zijn machtig vormgegeven, elke locatie heeft zijn specifieke eigenschappen en platformelementen die je blijven verrassen. Samen met vrienden on- en offline blijft de fun duren, alleen kunnen enkele bugs hier wel voor te veel frustratie zorgen. Eenmaal dat allemaal opgelost is via updates, kan je volop genieten van Trials Rising.

Trials Rising is te koop bij bol.com

0