De Kiekeboes 1 review: een nieuw begin

In september 2023 verscheen het 164ste album van de Kiekeboes met de titel Seizoensfinale. Het was het laatste album van de reeks, dat voor een deel werd uitgewerkt door bedenker Merho. Na 46 jaar vond hij het tijd worden voor een soort van pensioen. De man wilde gaan reizen en andere projecten uitwerken. Toch zouden de Kiekeboes niet verdwijnen want met de onvermijdelijke Charel Cambré en scenarist Nix kwamen er opvolgers.

De reeks wordt voortgezet met een nieuwe nummer 1 en een nieuw uitgangspunt. Een grote schare fans sprong al direct in de gordijnen want verandering? Dat is de dood in de pot.

Kiekeboes? Nee, Fanny!

De schutpagina van dit album bevat een strookje waarop Marcel Kiekeboe zich beklaagt over zijn ‘lege huis’. Vanaf dat punt is het duidelijk dat dit geen gewone Kiekeboes gaat worden. We zien Fanny die zichzelf filmt terwijl ze voor een kerncentrale staat. We zijn wat jaren verder en het is al vrij snel duidelijk dat ze journalistieke ambities heeft en haar vlogkanaal Fanny’s factcheck wil uitbouwen tot haar broodwinning.

©Standaard Uitgeverij

Ze heeft geluk. Vrijwel direct lijkt ze te worden gevolgd. Hoewel Fanny nog altijd kan rekenen op haar vriendinnen Alanis en Tomboy (en haar grootmoeder), kan ze er ook vergif op innemen dat ze in de problemen komt. Wordt dit eerste journalistieke avontuur meteen haar laatste stuk?

Hebben de fans een punt?

Het is een feit dat de grote schare fans van typisch Belgische familiestrips zichzelf vaak tot een makkelijk doelwit maken, omdat ze zelfs bij de kleinste hint van verandering hoog in de gordijnen zitten. Het is natuurlijk makkelijk om deze grote vocale groep tegen de schenen te schoppen, maar we kunnen ook eens kijken of we ze tegemoet kunnen komen.

Als we de wiki-pagina van De Kiekeboes openen zien we dat ze als volgt worden omschreven:

De Kiekeboes is een typische Vlaamse familiestrip. De personages zijn eerder antihelden dan helden. De situaties en de verhaalopbouw zijn vergelijkbaar met die van Suske en Wiske qua herkenbaarheid, maar de reeks mikt tegelijk meer op een volwassener publiek. Dit laat zich merken aan de erotiek (meestal in de gedaante van tienerdochter Fanny Kiekeboe en de overspelige bedrijfsleider Firmin Van De Kasseien), de vele verwijzingen naar maatschappelijke thema’s of actuele begrippen (hormonenzwendel in Over koetjes en kalfjes, witwasserij in Witter dan wit) en de beruchte woordspelingen en andere taalspelletjes.

kiekeboes 1
©Standaard Uitgeverij

Als je hier dan dit nieuwe album naast legt, dan zie je dat reeks nog altijd lonkt naar de actualiteit (kernenergie, sociale media) en dat ze wordt gemaakt voor een wat ouder publiek. Iets wat onder andere tot uiting komt in wat seksueel suggestieve opmerkingen. (Waarmee niet is gezegd dat kinderen dit niet kunnen lezen.)

De geest is echter weg. Op de eerste strook na komen vader en moeder Kiekeboe niet voor in de strip. Broerlief krijgt een kleine cameo. Het is al Fanny en haar vriendinnenkliek wat de klok slaat. Haar grootmoeder loopt in de weg en dient als komische noot. Hiermee lijkt deze serie de mal van dit type strip te verlaten en wordt het meer een typisch avonturenalbum dat je vooral in de stripwinkel vindt.

Het is absoluut geen slechte strip. Het is een goed album dat je als lezer een prettig uur bezorgt. Wat het niet is, is een Kiekeboes-album.

De Kiekeboes 1: Uranium – 235 verscheen op 16 april 2024 en wordt gemaakt door Nix en Chambré

Koop De Kiekeboes 1 bij BOL.com en steun deze website