Geekster Oscars 2019

0

Wat de Academy kan, kunnen wij ook, dachten we zo. Zeker dit jaar hebben ze er toch een zootje van gemaakt. Daarom nemen we een voorbeeld aan Barkhad Abdi in Captain Phillips, stellen Jana, Elien en Louis zich in de plaats van de Oscar-stemmers en zeggen we: “We’re the Academy now.” Dit zijn de mensen en films die volgens ons mogen winnen deze zondag.

N.v.d.r.: we hebben nog niet alle films gezien dus zijn de keuzes gebaseerd op die die we wel gezien hebben. Daarom zijn sommige categorieën bewust weggelaten. Wil je zelf meedoen, dan kan je ook de officiële Oscar-ballot afprinten en op de avond zelf opscheppen over wat je allemaal juist hebt.

© Focus Features – The Hollywood Reporter

Beste Montage

  • BlacKkKlansman  – Barry Alexander Brown 🏆
  • Bohemian Rhapsody – John Ottman
  • The Favourite – Yorgos Mavropsaridis
  • Green Book – Patrick J. Don Vito
  • Vice – Hank Corwin

 

Deze categorie is door leken meestal iets moeilijker te beoordelen maar er kwam toch een duidelijke favoriet naar voren. Barry Alexander Brown zorgde ervoor dat een film waarin telefoongesprekken voor een groot deel van de spanning zorgen, nooit ging vervelen. Brown werkt al lang samen met regisseur Spike Lee en zou er nu eindelijk een beeldje door kunnen opstrijken. Vooral de manier waarop de scène waarin Zimmerman (Adam Driver) als undercoveragent wordt ingezworen bij de KKK, verweven wordt met een scène waarin acteur Harry Belafonte jonge activisten over een lynching vertelt, getuigt van een sterk staaltje montage-inzicht.

© Liam Daniel/Focus Features

Beste Make-up en Haar

  • Gräns/Border
  • Mary Queen of Scots 🏆
  • Vice

 

 

Deze is voor ons moeilijk te voorspellen, aangezien Vice hier nog niet in de zalen is. Daarin wordt Christian Bale geslaagd omgevormd tot mollige vice-president Dick Cheney. Maar daar had Bale zelf een groot aandeel in en vorig jaar werd de Oscar al gewonnen door een team dat voor een geloofwaardig fat suit moest zorgen. Dus kiezen wij eerder voor het team achter Mary, Queen of Scots. Als zij de Oscar binnenrijven, zal het te danken zijn aan de make-up die Margot Robbie meer deed lijken op Elizabeth I. Belangrijk detail: haar gezicht stond vol littekens nadat ze de pokken kreeg. Die make-upeffecten deden ons hard meeleven met de koningin. Haar bekende look met witte schmink groeide daaruit. Indrukwekkend werk.

© Marvel – Chris Pizzello / Chris Pizzello/Invision/AP

Beste Kostuums

  • The Ballad of Buster Scruggs – Mary Zophres
  • Black Panther – Ruth E. Carter 🏆
  • The Favourite – Sandy Powell
  • Mary Poppins Returns – Sandy Powell
  • Mary Queen of Scots – Alexandra Byrne

 

Enkel over The Ballad of Buster Scruggs kunnen we niet oordelen, maar het stond al vast dat de vier andere genomineerden geduchte tegenstanders zijn voor elkaar. The Favourite is de grote kanshebber voor de echte Oscars, maar voor ons verdient toch Ruth E. Carter het beeldje voor haar magnifieke Afrikaans-geïnspireerde kostuums in Black Panther. Die zijn van groot belang voor de identiteit van Wakanda maar ook voor het publiek, dat ze meteen begon na te maken voor cosplay. Carter hanteerde daarbij ook verschillende stijlen: van de koninklijke kostuums van Ramonda, over de praktische, stoere uniformen van de Dora Milaje tot de punkstijl van Killmonger. Ze zou een verdiende winnaar zijn. Een speciale vermelding is er wel voor Mary Poppins Returns, waarin Sandy Powell zich helemaal kon uitleven met de fantasierijke kostuums.

© Marvel – Brian Douglas

Beste Productiedesign

  • Black Panther  – Hanna Beachler 🏆
  • The Favourite – Fiona Crombie
  • First Man – Nathan Crowley
  • Mary Poppins Returns – John Myhre
  • Roma – Eugenio Caballero

 

Nog een aspect dat Black Panther zo uniek maakte. Wakanda is namelijk nooit gekoloniseerd geweest waardoor de traditionele Afrikaanse invloeden nog aanwezig zijn, maar tegelijk zijn ze een van de meest geavanceerde landen op aarde. Dat probeerde Hannah Beachler ook weer te geven in haar set design. Vooral de troonzaal van M’Baku geeft dat mooi weer. Maar ook daarbuiten leverde ze knap werk, zoals het casino in Seoel dat je hierboven kan zien en echt gebouwd werd. Een wereld zoals die van Wakanda hadden we nog nooit op film gezien, en dus verdient Beachler daar wel wat eer voor. Maar kostuumdrama’s doen het altijd wel goed in deze categorie, dus we kunnen verwachten dat The Favourite met de Oscar gaat lopen.

© Carlos Somonte/Netflix

Beste Cinematografie

  • Cold War – Łukasz Żal
  • The Favourite – Robbie Ryan
  • Never Look Away/Werk Ohne Autor – Caleb Deschanel
  • Roma  – Alfonso Cuarón 🏆
  • A Star Is Born – Matthew Libatique

 

Roma zou Roma niet zijn zonder de prachtige zwart-witfotografie. Elk shot lijkt wel een schilderij dat door die techniek erg mooi tot zijn recht komt. Ook de lange shots zonder takes nemen je mee in het rustige, alledaagse ritme van het gezin en van Cleo. Cuarón was zelf cinematograaf voor deze bijna autobiografische film en weet dus precies waar hij de camera op moet richten. Veel kans dat hem dat ook deze Oscar zal opleveren. De grootste kanshebber na Roma is waarschijnlijk Cold War, dat ook volledig in zwart-wit gefilmd is.

© Serena McKinney – Unknown

Beste Muziek

  • Black Panther – Ludwig Göransson 🏆
  • BlacKkKlansman – Terence Blanchard
  • If Beale Street Could Talk – Nicholas Britell
  • Isle of Dogs – Alexandre Desplat
  • Mary Poppins Returns – Marc Shaiman

 

Wat mij meteen opviel bij Black Panther en wat me daarna ook vooral is bijgebleven, was hoe anders de muziek was dan bij de meeste blockbusters. Net als andere delen van de productie de Afrikaanse invloeden omarmden, zo probeerde ook Göransson die in zijn muziek te verwerken. Ik schreef er al eens een artikel over in aanloop naar Infinity War waarin je kan lezen hoe hij dat precies gedaan heeft. Zelfs bijna een jaar later blijft het me verbazen. Maar Göransson heeft in Nicholas Britell een geduchte tegenstander, die wederom een prachtige score heeft geschreven voor de nieuwste van Barry Jenkins. Wie hier wel in dit lijstje ontbreekt, is Justin Hurwitz met zijn geweldige score voor First Man. Onterecht, vinden we.

© Warner Bros.

Beste Lied

  • All The Stars,” Black Panther
  • “I’ll Fight,” RBG
  • “The Place Where Lost Things Go,”Mary Poppins Returns
  • Shallow,” A Star Is Born 🏆
  • “When A Cowboy Trades His Spurs For Wings,” The Ballad of Buster Scruggs

 

Kan het zelfs een ander liedje worden dan dé hit uit A Star Is Born? Waarschijnlijk niet en daar zijn wij het maar wat mee eens. Vanaf het eerste moment dat Ally het zingt in de film, blijft het in je hoofd zitten en gaat het de eerste dagen niet meer weg. Maar door ook het ontstaan van het liedje te tonen, komt de tekst meer tot zijn recht. Voeg daar nog de prachtige stemmen van Lady Gaga en Bradley Cooper aan toe en je hebt een Oscarwinnaar. Mary Poppins Returns had waarschijnlijk meer kans kunnen maken als ze een van de (volgens ons) betere liedjes “A Cover Is Not The Book“, “Can You Imagine That?” of “Trip A Little Light Fantastic” hadden gekozen.

© Marvel

Beste Visuele Effecten

  • Avengers: Infinity War 🏆
  • Christopher Robin x
  • First Man
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story

 

Eigenlijk hoefde de Academy die rare Oscar voor Populaire Film nooit uit te vinden, want dat is doorgaans de Oscar voor Beste Visuele Effecten al. Daarbij steekt Infinity War er voor ons met kop en schouders bovenuit. Het is al een straffe keuze om van je villain eigenlijk het hoofdpersonage te maken en nog meer wanneer die volledig met CGI moet gecreëerd worden. Acteur Josh Brolin had constant een mo-cap-outift aan en een camera aan zijn hoofd bevestigd om zijn gezichtsuitdrukkingen te filmen. Die moesten de ingenieurs dan omzetten naar de boomlange, paarse Thanos. Daar gaat dit jaar niks anders boven. Toch ook een eervolle vermelding voor het team achter Christopher Robin, die me met hun ultraschattige CGI-personages meermaals aan het huilen brachten.

©  Fox Searchlight – Unknown

Beste Origineel Scenario

  • The Favourite  – Deborah Davis, Tony McNamara 🏆
  • First Reformed – Paul Schrader
  • Green Book – Nick Vallelonga, Brian Currie, Peter Farrelly
  • Roma – Alfonso Cuarón
  • Vice – Adam McKay

 

Wanneer sommige mensen het woord kostuumdrama horen, denken ze al meteen: “Saaai.” Maar die mensen hebben The Favourite nog niet gezien. Het screenplay van Deborah Davis en Tony McNamara doet bijna modern aan, vooral in de thema’s die het behandelt. Twee nichten strijden om de favoriet te worden van koningin Anne en daarvoor zouden ze over lijken durven te gaan. De schrijvers vatten met hun dialogen en scène-indelingen perfect de speciale stijl die regisseur Yorgos Lanthimos zo typeert. Roma zou ook in deze categorie wel kunnen winnen, maar aangezien veel van de dialogen geïmproviseerd werden, zou dat misschien iets minder terecht zijn. Ook Green Book leek favoriet te zijn, maar na klachten van de familie van Don Shirley lijken die kansen geslonken. Paul Schrader zou ook wel terecht winnen voor First Reformed, een film die geheel afhangt van het soms filosofische maar intrigerende script.

©  David Lee/Universal – Tatum Mangus/Annapurna Pictures

Beste Bewerkt Scenario

  • The Ballad of Buster Scruggs – Joel Coen & Ethan Coen
  • BlacKkKlansman  – Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Willmott, Spike Lee 🏆
  • Can You Ever Forgive Me? – Nicole Holofcener & Jeff Whitty
  • If Beale Street Could Talk  – Barry Jenkins 🏆
  • A Star Is Born – Eric Roth and Bradley Cooper & Will Fetters

 

Een bewerkt scenario is natuurlijk moeilijker te beoordelen als je het bronmateriaal niet gelezen hebt. Daarom gaan we hier wel voor voorspellingen. Elien ging voor BlacKkKlansman terwijl Jana Beale Street koos en Louis zich onthield. Geen consensus, dus. Beide films zijn gebaseerd op boeken, het ene fictie en het andere non-fictie. Beide bronverhalen spelen zich af in het verleden maar verweven elementen uit het heden in het filmscenario. Beide films hebben een acteur die genomineerd is voor een bijrol, dus het scenario gaf inhoud aan alle personages. Beide films hebben een Afro-Amerikaanse schrijver in het team. Conclusie: het zouden beiden terechte winnaars zijn.

© Universal Pictures

Beste Mannelijke Bijrol

  • Mahershala Ali, Green Book 🏆
  • Adam Driver, BlacKkKlansman
  • Sam Elliott, A Star Is Born
  • Richard E. Grant, Can You Ever Forgive Me?
  • Sam Rockwell, Vice

 

Twee jaar na Moonlight mag Mahershala Ali, wat ons betreft, weer het Oscarpodium opklimmen om zijn tweede beeldje op te halen. De kritiek op script staat hier wel terecht los van zijn winstkansen, want hij is gewoon heel goed in deze rol. Zoals Elien het in haar review zegt: “Mahershala Ali is een van de beste acteurs van onze tijd. Hij brengt zoveel over met een paar woorden en een vluchtige blik. Hij maakt Don nooit overdreven arrogant of meegaand.” Ik kan het niet beter zeggen. Je kan zoals altijd wel speculeren of het ook echt een bijrol is. Een straffe prestatie zoals die van Sam Elliott beantwoordt dan wel meer aan die omschrijving. De categorie Bijrol is altijd een van de meest competitieve, waarbij dus ook het meeste kans is op snubs. Een daarvan was bijvoorbeeld Timothée Chalamet voor zijn vertolking in Beautiful Boy van Felix Van Groeningen. Een andere mooie toevoeging had Michael B. Jordan mogen zijn, die met zijn Killmonger een van de beste villains uit het MCU neerzette.

© Fox Searchlight

Beste Vrouwelijke Bijrol

  • Amy Adams, Vice
  • Marina de Tavira, Roma
  • Regina King, If Beale Street Could Talk
  • Emma Stone, The Favourite 🏆
  • Rachel Weisz, The Favourite

 

Ook twee jaar na La La Land mag Emma Stone voor ons weer op de winnaarsfoto staan met Mahershala Ali. Haar vertolking van nicht Abigail gaat alle richtingen uit. Ze verandert van een wat naïeve keukenmeid in een sluwe rivale voor Sarah, gespeeld door mede-genomineerde Rachel Weisz. Daarbij mag ook gezegd worden dat ze de hele film een geslaagd Brits accent heeft, wat bij Amerikanen al eens kan mislopen. Stone heeft de meer opvallende bijrol, waardoor Weisz wellicht minder kans maakt. Regina King is al het hele awardsseizoen met de prijzen aan de haal gegaan, maar de Academy is al wel eens meer grillig geweest. Een eervolle vermelding gaat naar de ontvangster van mijn stem, Marina de Tavira, die terecht genomineerd is voor haar rol in Roma. Hopelijk gaan voor de Mexicaanse actrice nu veel deuren open.

© Warner Bros.

Beste Acteur

  • Christian Bale, Vice
  • Bradley Cooper, A Star Is Born 🏆
  • Willem Dafoe, At Eternity’s Gate
  • Rami Malek, Bohemian Rhapsody
  • Viggo Mortensen, Green Book

 

Rami Malek lijkt de gedoodverfde winnaar te zijn in deze categorie. We hebben de film zelf nog niet gezien dus kunnen we niet echt zeggen dat het niet terecht is. Maar toch lijkt het ons sterk dat hij Bradley Cooper zou overtreffen, die in A Star Is Born toch de rol van zijn leven neerzet. Jackson Maine is een soort verloren ziel tot hij Ally ontmoet en weer een doel heeft in zijn leven. Maar zijn verslaving en zijn ego nemen uiteindelijk weer de bovenhand, waardoor hij in een neerwaartse spiraal belandt. Cooper speelt het allemaal oprecht. Daarnaast heeft hij ook een geweldige zangstem, wat toch ook niet onbelangrijk is in deze film. Als Malek geen stokje voor zijn kansen steekt, dan kan het Christian Bale nog zijn. Het wordt alleszins nog spannend. Willem Dafoe was eigenlijk al een verrassing, die waarschijnlijk een geweldige Ethan Hawke in First Reformed van het lijstje heeft gestoten.

© Fox Searchlight

Beste Actrice

  • Yalitza Aparicio, Roma
  • Glenn Close, The Wife
  • Olivia Colman, The Favourite 🏆
  • Lady Gaga, A Star Is Born
  • Melissa McCarthy, Can You Ever Forgive Me?

 

Dit wordt misschien wel de spannendste categorie van de hele ceremonie. De Geekster-Academy koos uiteindelijk voor Olivia Colman. Ze is al jaren een national treasure in Engeland en wordt dat nu ook langzaamaan in het buitenland. Zowel voor haar eigen persoonlijkheid als voor haar straffe rol als Queen Anne. Deze film is met opzet wat larger than life, maar haar Anne is kwetsbaar en herkenbaar dankzij subtiele gelaatsuitdrukkingen en kleine momenten. De grootste rivalen voor Colman zijn Glenn Close en Lady Gaga, die een SAG, gekozen door de acteursbond nota bene, mochten delen voor hun rollen. Stiekem hoop ik ook wel een beetje op een upset door Yalitza Aparicio. Zij had nog nooit geacteerd en was dan ook een echte revelatie in Roma. Bij de genomineerden ontbrak voor ons ook nog Carey Mulligan voor haar fantastische rol in Wildlife, die jammer genoeg te weinig aandacht heeft gekregen.

© Sony

Beste Animatiefilm

  • Incredibles 2
  • Isle of Dogs
  • Mirai
  • Ralph Breaks the Internet
  • Spider-Man: Into the Spider-Verse 🏆

 

Als deze niet wint, neemt niemand de Academy ooit nog serieus. Ook wij waren unaniem. Spider-Verse had eigenlijk ook voor het beeldje van Beste Film mogen meedingen, maar zo progressief is de Academy nu ook weer niet. Toch liet geen enkele film de laatste jaren zo’n frisse wind door het animatiegenre waaien als deze. De sleur van het gekende origin story wordt vermeden door niet Peter Parker maar Miles Morales centraal te zetten, en daarbij nog wat andere Spider-“Men” te introduceren. De animatiestijl is uniek, ongelofelijk kleurrijk en lijkt recht uit de comics overgenomen. De soundtrack past perfect bij het verhaal en de stemmencast doet hun werk perfect. Kortom, een pareltje dat nog lang zal meegaan.

© Carlos Somonte – Netflix

Beste Niet-Engelstalige Film

  • Cafarnaúm
  • Cold War
  • Never Look Away/Werk Ohne Autor
  • Roma 🏆
  • Shoplifters

 

Jammer genoeg hebben we van dit lijstje alleen Roma gezien, dus moeten we hier een gokje wagen. Roma is waarschijnlijk de bekendste van de vijf, maar Cold War en Werk Ohne Autor zijn bijvoorbeeld ook allebei genomineerd voor Cinematografie. Het is op zich best bijzonder dat Niet-Engelstalige films genomineerd zijn voor andere categorieën, want het lijkt vaak alsof Amerika geen ondertitels wil lezen met al de remakes die ze opzetten. Hopelijk is dit een trend die aangehouden wordt. De winnaar hier zal ook wat afhangen, volgens mij, van hoeveel leden voor Roma als Beste Film zullen stemmen. Als ze dat doen, zouden ze een andere film kunnen kiezen in deze categorie. Shoplifters heeft veel furore gemaakt op het festivalcircuit, ook op Film Fest Gent waar het Yves van zijn sokken blies. Maar Cold War maakt ook kans op de prijs voor Beste Regisseur, waardoor die een voetje voorheeft. Jammer genoeg werd onze inzending Girl niet geselecteerd, dus daar kunnen we niet voor juichen. Voor mij had ook Utoya 22. juli hier nog mogen bijstaan.

© Carlos Somonte – Netflix

Beste Regisseur

  • Spike Lee, BlacKkKlansman
  • Pawel Pawlikoswski, Cold War
  • Yorgos Lanthimos, The Favourite
  • Alfonso Cuarón, Roma 🏆
  • Adam McKay, Vice

 

Een regisseur is maar zo goed als zijn film. Er maken dan ook wat toppers kans. Toch steekt Alfonso Cuarón erbovenuit. Deze film is echt zijn passieproject. Het is gebaseerd op zijn leven, hij heeft de grote lijnen van het scenario geschreven, hij was ook producer, stond zelf achter de camera en monteerde mee aan de film. Dat alles met fantastische resultaten. Zijn kunde spreekt ook uit de prestaties die hij uit zijn hoofdactrices heeft weten te halen, vooral de onervaren Aparicio. Als je iedereen rondom je het beste uit zichzelf kan laten halen, ben je goed bezig. Go for gold, Alfonso. Degene die na hem het meeste kans maakt, is waarschijnlijk Yorgos Lanthimos, die hetzelfde effect heeft gehad op zijn cast & crew. Wie op deze lijst nog ontbreekt, is Bradley Cooper. Hoewel hij genomineerd is voor zijn hoofdrol, heeft hij toch ook een parel van een film afgeleverd. Een nominatie had dan ook niet misstaan.

Totaal

🏆 Roma: 4 Geekster-Oscars

🏆 Black Panther  The Favourite: 3

🏆 BlacKkKlansman – A Star Is Born: 2

🏆 Spider-Man: Into The Spider-Verse – Green Book, – If Beale Street Could Talk, – Mary, Queen of Scots – Avengers: Infinity War: 1

© Carlos Somonte – Netflix

Beste Film

  • Black Panther
  • BlacKkKlansman
  • Bohemian Rhapsody
  • The Favourite
  • Green Book
  • Roma 🏆
  • A Star Is Born
  • Vice

 

In een best geweldig lijstje dit jaar is er voor velen maar één vreemde eend in de bijt, Bohemian Rhapsody. Zoals gezegd hebben we hem nog niet gezien, maar ik had toch ook liever films als First Man, Eighth Grade, Can You Ever Forgive Me? of Wildlife in de plaats gehad. Dat zijn allemaal films die zowel door het publiek als de critici geliefd waren. Velen klaagden ook dat Black Panther gewoon goed was, maar die missen volgens mij het punt compleet. Voor een blockbuster deed deze film zo veel vernieuwende dingen dat hij hier terecht tussenstaat. De rest zijn allemaal heel goeie keuzes aan films.

Toch kozen we opnieuw unaniem voor Roma. Het was de enige film waarna ik even niet goed wist wat te zeggen, omdat je het gevoel had dat je even meekeek in iemand z’n leven. Onze review beschrijft heel goed waarom de film zo goed is en dus een terechte winnaar zou zijn. Ook voor Netflix zou het een mijlpaal zijn als Roma wint. Cuarón was een van de weinige filmmakers die hen niet als een bedreiging maar een partner zag die zijn film over heel de wereld bij het publiek thuis kon brengen. En die aanpak heeft gewerkt. Zonder Netflix zou Roma nooit bestaan hebben en dat was zonde geweest. Dan hebben we het nog niet gehad over hoe veel het zou betekenen voor Mexico als land om Beste Film te winnen in een periode waarin Trump Mexicanen het liefst zou buitenhouden. Daarnaast heeft de film ook een discussie op gang gebracht in het land zelf over de behandeling van de werksters zoals Cleo. Wanneer een film dit allemaal kan teweegbrengen, heb je volgens ons toch de beste film gemaakt.

Share.

About Author

Jana Valcke

Ik woon bijna in de cinema. Thuis kijk ik ook graag films en series. There are worse ways to spend your life.

Reacties