Into the Odd Remastered review: heerlijk vreemd maar soms te weinig gedetailleerd

In 2014 kwam Into the Odd uit, een dungeon crawler tabletop RPG met heel snelle en eenvoudige regels van bedenker Chris McDowall. Nu krijgen we een remaster uitgegeven door Free League Publishing. Deze Into the Odd Remastered biedt qua tekst een aantal foutcorrecties en een paar extra inhoudselementen zoals een grotere voorraad Arcana. Daarnaast heeft de art ook een update gekregen. Is deze RPG in dit minimalistische boekje (zowel dankzij de regels en achtergrondinformatie als dankzij het formaat van een echte pocket-editie!) de moeite waard? Geekster keek naar alle vreemde voorwerpen in huis en testte het voor jullie uit.

• Spelontwerp: Chris McDowall
  • Uitgever: Free League Publishing
  • Art: Johan Noir

Reviewcopy verkregen via uitgever

Expedities in een interessante wereld waarbij je frustrerend weinig details krijgt

Veel zal van je eigen creativiteit afhangen.

In een wereld vol oude en vergane steden, mysterieuze sektes, vreemde stukken onkruid en gevaarlijke lagen mist, is de grootste stad Bastion, waarheen veel avonturiers trekken om hun geluk op te zoeken of een nieuw leven op te bouwen. Je groep moet in oude ruïnes en ondergrondse tunnels, grotten en kluizen niet enkel op zoek gaan naar rijkdom, kennis en macht, maar vooral naar Arcana. Dit zijn vreemde voorwerpen met elk hun eigen kracht.

Into the Odd Remastered heeft heerlijk vreemde art
© Free League Publishing, Johan Noir

Voor de rest krijg je niet veel uitleg, maar via tabellen op het einde van het boekje, kan je een paar extra details (zoals welke npc’s je ziet of hoe de sfeer in een bepaalde straat is) bepalen. Je krijgt echter geen mooi uitgewerkte paragrafen vol details over de stad. Zoals vaak het geval zal zijn in Into the Odd, zal je het zelf allemaal moeten verzinnen of kiezen. Dit is meteen onze grootste klacht over het spel (en het boek): waarom voor sommige zaken heel uitgebreide tabellen aanbieden maar andere (heel interessante!) zaken slechts met één zinnetje vermelden? Al die sektes in Bastion of de steden erbuiten klinken bijvoorbeeld heel interessant, maar het zal van je eigen creativiteit afhangen. Voor belangrijke locaties krijg je een kleine paragraaf of twee, maar deze laten je op je honger zitten. Er zijn (buiten die in de voorbeeldexpedities) slechts zeven voorbeeldmonsters te vinden, dus een uitgebreide bestiary krijg je ook al niet. Soms herlezen wij graag onze RPG-boeken om de achtergrondinfo, vijanden of lore nog eens te bekijken, maar dat kan hier dus niet.

Heel eenvoudige regels

Gevechten zijn eenvoudig, snel en dodelijk.

Een personage maken in Into the Odd is zeer eenvoudig, hoewel je ook wel wat geluk moet hebben. Om te beginnen moet je je drie stats rollen met 3d6 per stat. Je moet rollen voor je Strength, Dexterity en Willpower. Ook je HP wordt bepaald door een rol, in dit geval één d6. Daarna vergelijk je op een tabel je hoogste stat en je HP om te bepalen welke startwapens en andere stukken uitrusting je krijgt. Je kan een random wapen krijgen, een aantal kleinere voorwerpen of een permanent voordeel of nadeel (zoals geen slaap nodig hebben, kunnen kijken in het donker of analfabeet zijn). Met een beetje geluk begin je zelfs met een eigen Arcanum (waarvoor je – je raadt het nooit – ook moet rollen op een tabel). In het algemeen geldt dat hoe slechter je stats en je HP zijn, hoe beter het pakketje waarmee je begint is. Andere stukken uitrusting zal je tijdens het spelen moeten kopen. Ten slotte kan in een kleine groep elke speler nog een npc companion kiezen. (Raad eens wat je moet doen om diens stats te bepalen?). Naarmate hoeveel expedities je overleeft, stijgt je level, waardoor je per level een extra d6 HP krijgt en de mogelijkheid krijgt om een stat (na een rol uiteraard) te verbeteren met 1.

Als je slechte beginstats hebt in into the Odd, kan je gelukkig betere items krijgen om mee te beginnen.
© Free League Publishing

Door muren lopen, lichtbollen oproepen of er (letterlijk) goddelijk uitzien.

Om te slagen in een uitdaging, rol je een d20. Onder of gelijk met je stat rollen zorgt ervoor dat je slaagt in je opzet. Een 1 gooien is ook altijd een succes, een 20 zorgt altijd voor falen. Tijdens gevechten mag je één keer bewegen en één actie doen zoals aanvallen, een voorwerp gebruiken of een Arcanum inzetten. Ook mogen de spelers (tenzij ze verrast waren) elke ronde hun beurt uitvoeren voor het aan de vijanden is. Het is trouwens belangrijk om te weten dat elke aanval zijn doel raakt! Hierdoor zijn de gevechten eenvoudig en snel, maar ook best dodelijk. Je rolt de dobbelsteen die past bij je wapen, trekt er de armor-score van de vijand af, en weet hoeveel schade je berokkend hebt. Als de omstandigheden tegen je zijn, moet je een d4 rollen voor je wapen. Als het allemaal heel goed meezit of je een groot risico hebt genomen, mag je met een d12 gooien. Wie geen HP meer overheeft, kan geen acties meer ondernemen en moet de inkomende damage aftrekken van zijn of haar Strength stat. Vervolgens moet je een Strength save rollen om de dood hopelijk nog even uit te stellen tot je kan genezen worden door een kameraad of tot je kan rusten. Wanneer je Strength stat herleid is tot nul, sterf je onherroepelijk.

Heel het spel draait rond dungeon crawling in oude ruïnes of tunnels (vol valstrikken en vijanden) op zoek naar Arcana. Deze voorwerpen kan je (na hopelijk eerst een Willpower save doorstaan te hebben) zowel tijdens als buiten gevechten gebruiken en geven je speciale voordelen zoals door muren kunnen lopen, lichtbollen oproepen die je vijanden d12 damage aandoen of er (letterlijk) goddelijk uitzien. De Arcana zijn goed uitgewerkt en heel interessant, maar het is alweer een puntje waarbij we vonden niet genoeg details gekregen te hebben: hoeveel Arcana (of andere beloningen) kunnen spelers vinden bij expedities? Hopelijk kan je zelf een goede balans vinden, want je krijgt er geen hulp bij.

© Free League Publishing, Johan Noir

Tussen je dungeon crawling-expedities door kan je ook een eigen vennootschap oprichten of een klein groepje soldaten trainen. Je vennootschappen leveren je wat geld op en je legertje kan je helpen om gevechten te overleven, maar kan natuurlijk ook volledig uitgeroeid worden en kost geld om te onderhouden. Je kan ook investeren in huizen, fabrieken of forten (voor verdediging) of verschillende soorten schepen (om mee aan te vallen).

Vormgeving

De art in dit boekje past in ieder geval bij de titel. Het ziet er allemaal, zowel door de inhoud als door de stijl of het kleurgebruik, heerlijk raar uit. Zoals verwacht bij Free League Publishing is het boekje van goede kwaliteit met een goede harde cover, een bladwijzerlint en stevige pagina’s. Ook krijg je de gebruikelijke voorbeeldavonturen vol encounters en maps, en deze keer nemen die met 53 van de 144 pagina’s wel een groot deel van het hele boekje in.

In de voorbeeldexpedities krijg je goed uitgewerkte plaatsen om te doorzoeken. © Free League Publishing, Johan Noir

Geïnteresseerd in RPGs of boeken van Free League Publishing?

Vreemd

Into the Odd Remastered
3 5 0 1
Into the Odd is een klein en vreemd minimalistisch boekje met heerlijk rare art en een heel interessante setting. De regels zijn snel en eenvoudig, maar soms hadden we toch wat meer uitleg bij bepaalde elementen in de setting of bij de mechanics gewild.
3/5

• Eenvoudige regels
  • Voordelen als je slechte beginstats hebt