Void

DEATH IN SPACE review: verstikkende ervaring in een stervend sterrenstelsel

Onder het Free League Workshop sub-label kunnen onafhankelijke studios een kans krijgen om hun producten te publiceren. DEATH IN SPACE is een RPG die met een lichte regelset je meeneemt naar een verwoest sterrenstelsel waar onzekerheid je enige zekerheid is.

• Spelontwerp: Christian Plogfors, Carl Niblaeus
  • Uitgever: Free League Publishing
  • Art: Mattias Astenvald, Johan Nohr, Robert Sammelin, Anton Grandert, Pontus Björlin,
  • Aantal spelers: (idealiter) 2-6
  • Leeftijd: 14+
  • Speelduur: een paar uur per sessie

Reviewcopy verkregen via uitgever

death in space
Tenebris ©Free League Publishing

Niets is nieuw

Geavanceerde technologie is niet meer te maken, het contact met andere plaatsen in het heelal is zo goed als onbestaand.

In DEATH IN SPACE is de civilisatie in het sterrenstelsel Tenebris op zijn einde aan het komen. Een verwoestende oorlog over grondstoffen heeft een winnaar naar voren gebracht maar men spreekt niet over de kostprijs. Geavanceerde technologie is niet meer te maken, het contact met andere plaatsen in het heelal is zo goed als onbestaand. Spelers kunnen zelf beslissen of ze tot een sekte willen toetreden, de uithoeken van het systeem verkennen of hun eigen stukje territorium op de ijzeren ring willen kerven. De zeldzame contacten die er zijn hebben een storing die de geest verontrust of eventueel drijft naar waanzin. In deze bleke setting probeer je met je groep er nog het beste van te maken. Geavanceerde technologie is niet meer te maken, het contact met andere plaatsen in het heelal is zo goed als onbestaand.

Eraan beginnen ©Free League Publishing

De stilte in de verte is oorverdovend

Net zoals altijd zal de groep waarmee je speelt hier de toon bepalen.

Personages in DEATH IN SPACE zijn een grote mengelmoes van mensen, aliens, AI’s en veelal een mix. Een personage creëren is heel eenvoudig, enkel dobbelstenen rollen en tabellen raadplegen en 2 minuten later kan je in de wereld stappen. Het willekeurige element zal niet iedereen aanspreken maar niets staat je in de weg om gewoon zaken te kiezen. Net zoals altijd zal de groep waarmee je speelt hier de toon bepalen. Het is echter wel een van de sterke punten van het spel want, hoewel er veel tabellen zijn, is de kwaliteit van de keuzes heel erg origineel en sterk.

Elk personage heeft 4 abilities, Body, Dexterity, Savvy en Tech. Deze hebben een aantal suggesties waarvoor ze gebruikt kunnen worden maar de spelmeester is vrij om iemand te laten rollen op een ability die hem passend lijkt. Abilities worden gegenereerd door 2d4 na elkaar te rollen. De tweede worp wordt van de eerste afgetrokken. Dit kan dus een resultaat van -3 tot +3 geven. Niet iedereen is hetzelfde.

Je eigen plek ©Free League Publishing

Een personage vlot creëren is natuurlijk een begin. Je hebt ook nog een wereld nodig om in te stappen, of in het geval van DEATH IN SPACE, een ruimteship/hub. Deze volgen hetzelfde patroon als de stappen voor het personage. Enkele dobbelsteenrollen verder zit je met iets dat veelal met lijm, verroeste bouten en hoop aan elkaar hangt. De beschrijvingen nemen je terug vlot mee in de wereld. Eenmaal je schip op papier staat, klamp je jezelf er al aan vast als je laatste redmiddel om de zwarte leegte te gaan trotseren.

death in space
Oud materiaal ©Free League Publishing

Afstand is traag

Er zijn verschillende methodes om ergens te komen maar met het vervallen van de technologie is alles veel trager dan vroeger.

Centraal in de setting van DEATH IN SPACE is de ijzeren ring. Een grote structuur die rond de maan van een gasplaneet draait. Het Tenebris-systeem is wel veel groter dan ons eigen zonnestelsel en de afstanden zijn net zoals bij ons gigantisch. Er zijn verschillende methodes om ergens te komen maar met het vervallen van de technologie is alles veel trager dan vroeger. Een artificiële slaap is de meest voorkomende methode, maar dan verlies je maanden of zelfs jaren van je bewustzijn. Kom je uiteindelijk aan op je bestemming, dan weet je nooit wat je gaat vinden. Dit speelt mooi in het gevoel dat het spel wil naar voren brengen. Eenmaal die knop is ingedrukt om je schip te lanceren, is het hopen op een goede uitkomst.

Beginnen spelen ©Free League Publishing

Het spelsysteem van DEATH IN SPACE is eenvoudig. Je rolt 1D20 en telt een waarde erbij. Kom je op 12 of meer, dan slaagt de actie. Mislukt het, dan gebeuren er dingen die niet altijd even aangenaam zijn. Simpel, vlot en het laat dialoog en actie naadloos in elkaar overgaan.

In de duisternis van de ruimte hangt ook een achterliggend gevoel dat er iets meer is.

In de duisternis van de ruimte hangt ook een achterliggend gevoel dat er iets meer is. Een leegte die langzaam maar zeker wil doordringen. Dit wordt voorzien in de setting als de Void, die zowel te pas en te onpas corruptie en zegening kan geven. Hoe meer je faalt in iets, hoe vlotter de Void de weg naar je innerlijke zelf vindt. Eventueel kan dit zelfs naar mutaties leiden. De Void in DEATH IN SPACE is opzettelijk vaag gelaten zodat iedereen het voor zichzelf kan invullen.

death in space
DEATH IN SPACE ©Free League Publishing

Naweeën van de oorlog

Alles wat je nodig hebt ©Free League Publishing

DEATH IN SPACE voorziet de speler van een grote hoeveelheid tabellen, info over de setting en een mooi startavontuur. Al dit maakt het out-of-the-box speelbaar en het simpele systeem kan voor veel eigen brouwsels toegepast worden.

Presentatie- en layoutgewijs is DEATH IN SPACE een mooi stukje design. Het geeft een mooie indruk van een stervende maatschappij waar sektes proberen steek te maken van wat er aan het gebeuren is en de verre regio’s van het sterrenstelsel occasioneel nog eens een doodskreet laten horen. Daar in de verte kan er nog rijkdom te vinden zijn of een val in de duisternis mee te maken waar men nooit meer van terug komt. De tekeningen doen denken aan 70’s scifi en zetten zeker de sfeer neer waarvoor het spel bedoeld is.

DEATH IN SPACE is niet voor iedereen weggelegd, maar een groep die een bleke scifi wil verkennen gaat zich hier goed bij voelen. Voor een enkele sessie of meerdere in een korte campaign is dit een aanrader.

Geïnteresseerd in games en boeken van Free League Publishing?

Lees hier al onze artikels

Bleke toekomst

DEATH IN SPACE
4 5 0 1
DEATH IN SPACE is een lichtgewicht dat boven zijn klasse slaat. Veel detail met een grote hoeveelheid opties die je toepast zoals je wilt. Voor de scifiliefhebber die eens iets anders wil spelen maar niet te veel wil voorbereiden voor een avondje plezier en huiveren.
4/5

Bleke toekomst

• Simpele regels