hit man review

Hit Man review: actie op z’n Linklaters

De nieuwe film van Richard Linklater heeft op het eerste gezicht meer gemeen met School of Rock dan zijn andere films. En toch is Hit Man niet echt een komedie, zoals het promomateriaal doet vermoeden. Hoe zit dat dan precies?

‘s Mans dualiteit

Gary Johnson (Glen Powell, Anyone But You, Top Gun: Maverick) leidt een heel rustig leven. Hij is gescheiden maar woont samen met zijn twee katten, Ego en Id. Dat geeft je ook al een hint over zijn job: Gary is prof aan de universiteit en geeft psychologie en sociologie. Hij heeft vooral speciale aandacht voor de vorming en verandering van persoonlijkheden. Perfect, zo blijkt. Naast zijn doordeweekse baan werkt Gary namelijk ook voor de politie, als technologie-expert bij de eenheid die mensen oppakt die illegaal een huurmoordenaar willen inschakelen. Wanneer hun gewoonlijke valse huurmoordenaar geschorst wordt, vinden ze er niet beter op dan de nerveuze prof op de klanten af te sturen.

Powell bewijst zich als echte kameleon wanneer hij in zijn verschillende huurmoordenaarsrollen kruipt.

Gary blijkt een natuurtalent. Hij past al snel zijn personages aan aan de aanvrager om zeker niet ontdekt te worden. Als Ron, een aantrekkelijke soft bad boy-versie van zichzelf, ontmoet hij Madison (Adria Arjona, True Detective, Andor). Zij wil haar territoriale man laten vermoorden om een nieuw leven te kunnen beginnen. Gary ziet dat ze vooral bang is om hem te verlaten. Hij moedigt haar aan om het ombrengen te laten varen en gewoon te vertrekken. In nood mag ze hem contacteren. Niet veel later doet ze dat, maar om af te spreken. De vonk springt over en plots leidt Gary echt een dubbelleven. Wanneer Madisons ex dan nog opduikt en Gary’s collega iets begint te vermoeden, wordt het wel heel ingewikkeld.

hit man adria
© WW Entertainment

Kameleon

Lang laagjeshaar in een middenstreep tegen de schedel geplakt, een randloze bril, geruit hemd met korte mouwen in een driekwartsbroek met riem en sandalen. Dat alles was nodig om Glen Powell geloofwaardig te maken als gescheiden nerdprof zonder vrienden. Tja, we nemen het nog altijd met een korreltje zout, maar de acteur heeft een zachtheid waardoor hij het verkoopt. Powell bewijst zich als echte kameleon wanneer hij in zijn verschillende huurmoordenaarsrollen kruipt. Moeiteloos schakelt hij over van redneck naar Britse hark, van creep naar de charmante Ron.

Hij past zichzelf aan de verschillende klanten en situaties. Maar doen we dat niet eigenlijk allemaal?

Hit Man – en dus schrijvers Richard Linklater en Powell zelf – stelt dat de huurmoordenaar een mythe is die door films en tv in stand worden gehouden. Want waarom zou een vreemde het risico op levenslang (of de doodstraf) riskeren voor een onbekende? Daar zit iets in, maar sommige mensen hebben nu eenmaal een speciale set of skills die ze wellicht nergens anders gebruiken. Als ze bestaan, maken ze zichzelf wellicht ook iets wijs. Een verhaaltje opzetten om een andere versie van zichzelf te zijn die kan doden zonder veel verpinken.

hit man glen powell
© WW Entertainment

Dat is exact wat Gary doet als undercoveragent. Hij past zichzelf aan de verschillende klanten en situaties. Maar doen we dat niet eigenlijk allemaal? We zijn niet hetzelfde thuis en op ons werk, bij vrienden of kennissen. Dat is ook wat Gary doceert. In zijn lessen behandelt hij vragen als ‘Kunnen we onszelf veranderen door iets of iemand te zijn? Wat is je voordoen als iets en wat zit in onszelf?’ Nadat hij Madison ontmoet, wordt hij meer en meer Ron omdat hij om haar geeft.

Romantisch

De film is eigenlijk best romantisch is geworden.

De chemie tussen Powell en Adria Arjona is meteen voelbaar. Het zijn allebei buitengewoon knappe mensen, en er passeren ook wel wat seksscènes de revue. Maar beide acteurs hebben ook een kwetsbare kant die evenveel aantrekt. Ik had dan ook niet echt verwacht dat de film eigenlijk best romantisch is geworden. De trailers leggen de nadruk op het sensuele en komische, maar zodra Madison en ‘Ron’ serieus worden, verschuift ook de toon van de film. Daarmee ook het tempo. Misschien had dat helemaal niet zo verrassend moeten zijn — we hebben het nog altijd over een film van Richard ‘Before-trilogie’ Linklater.

Maar komische timing heeft Powell ook al, dus de film is bij momenten wel heel geestig. Het is dus een bonte mix van genres en verandert mee met het hoofdpersonage. Echt een kameleon, dus. Glen Powell stond als producer mee aan de wieg van de film, en als hij na Top Gun: Maverick al geen ster was, kan het nu bijna niet meer anders. Adria Arjona mag nu ook wel volgen, want zij bewees in Andor al dat ze een veelzijdige actrice is met bakken charisma. Maar ontdek het hier vooral opnieuw en trek naar de cinema!

Hit Man is vanaf 22 mei te zien in de bioscoop.

Een bonte mix

Hit Man review
8 10 0 1
Hit Man is een geslaagd vehikel van en voor acteur Glen Powell, die producet en meeschreef met regisseur Richard Linklater. Het onverwachte liefdesverhaal neemt meer de bovenhand dan je zou vermoeden, wat zorgt voor een eerder ingetogen maar nog altijd erg amusante film over een toevallige, valse huurmoordenaar.
8/10

• Geen dertien in een dozijn
  • Glen Powell