The One Ring is de beste manier om Tolkiens wereld zelf te beleven

The One Ring is een tabletop RPG die je meeneemt naar Tolkiens Middle-Earth. In 2011 was er al een eerste versie van, maar nu is na een succesvolle Kickstarter ook de Second Edition uit. Een tijdje geleden brachten wij jullie hiervan al een preview met een vergelijking met de First Edition. Hoe speelt de volledige versie nu? Geekster trok andermaal Middle-Earth in en testte het voor jullie uit.

• Spelontwerp: Francesco Nepitello en Margo Maggi
  • Uitgever: Free League Publishing
  • Art: Alvaro Tapia, Martin Grip, Jan Pospísil, Niklas Brandt, Henrik Rosenborg, Antonio De Luca, Federica Constantini, Luga Sotgiu, Daniele Sorentino, Melissa Spandri, Giuditta Betti
  • Aantal spelers: (idealiter) 2-6
  • Leeftijd: 14+
  • Speelduur: een paar uur per sessie

Reviewcopy verkregen via uitgever

The One Ring speelt zich af in het jaar 2965 van de Third Age. Smaug is al een goede 24 jaar verslagen en Bilbo woont al een tijdje terug in Bag End. Beetje bij beetje komen echter geruchten van een Schaduw uit het oosten hun kop opsteken in Eriador. Je speelt als een groep avonturiers in dit noordwestelijke gebied van Middle-Earth. Normaal gezien zal je dus Rohan, Godor, Mordor of Erebor niet zien, maar je eerder focussen op de Shire, Rivendell, Bree of oude gebouwen van de vergane beschaving van Arnor. Je gaat zelf op zoek naar avontuur of overlegt met een aantal bekende Patrons uit Middle-Earth.

The One Ring
©Free League Publishing

Mechanisch niet eenvoudig

De beste optie om een tabletop rpg in Middle-Earth te spelen.

Aan de ene kant biedt The One Ring je zeker de beste optie om een tabletop RPG in Middle-Earth te spelen, maar aan de andere kant is het een mechanisch best complex spel en zal je groep een stevige Session Zero nodig hebben. Dit merk je al meteen bij de character creation. Je moet namelijk niet enkel een Culture (zoals Hobbits, inwoners uit Bree of Elfen of Rangers uit het noorden) en de daarbij horende voor-en nadelen en stats kiezen. Daarnaast heb je immers ook onder meer je Calling (motivatie, met bijhorende bonussen), Skills en Equipment, Standard of Living, favoriet groepslid, Combat Proficiency en Distinctive Feature.

Je moet verder ook rekening houden met je Valour (hoe dapper je bent en hoe beroemd je daardoor bent in de wereld) en Wisdom (hoe wijs je bent en hoeveel respect NPC’s voor je hebben). Indien je na een tijdje een rang in een van beide stijgt, krijg je extra beloningen zoals upgrades voor je wapen, betere stats of bonussen in gevechten.

Een stevig naslagwerk. ©Free League Publishing

Je hebt om te spelen enkel een klein aantal D6’en en een D12 nodig.

En uiteraard zijn er nog een deel afgeleide stats zoals Endurance (HP), Hope (voor bonussen of om een slechte rol te verbeteren) en Parry (wanneer je aangevallen wordt). Verder moet je zeker rekening houden met je (ugh!) Equip Load. Wanneer je Endurance-score lager of gelijk is aan je Equip Load, word je moe. Dus ook al ben je een tank met een goed harnas, helm en schild, je moet toch opletten dat je door een vijandige aanval niet opeens meteen uitgeput raakt. Soms zal je in het midden van het gevecht een helm moeten uitdoen of een schild laten vallen zodat je kan verder spelen zonder negatieve effecten. “Realistisch”, dat wel, maar je vraagt je soms af of de complexiteit echt allemaal nodig was. Aan de andere kant zorgt dit er natuurlijk voor dat je, als een personage dat zich meer focust op diplomatie of stealth, niet meteen de zwaarste harnassen kan dragen.

Eenmaal je al je stats en mogelijkheden onder de knie hebt, is het gelukkig niet meer zo complex. Je hebt om te spelen enkel een klein aantal D6’en en een D12 nodig, waarmee je zo goed als elke rol zal gooien. Een 6 op een D6 geeft meestal extra bonussen terwijl een 12 en 11 op een D12 eigenlijk de rune van Gandalf of het Oog van Sauron zijn en dus zorgen voor extra voor- en nadelen. Je moet bij het rollen een Target Number gebaseerd op je eigen stats evenaren. Om bepaalde uitdagingen moeilijker of gemakkelijker te maken of wanneer je je skills of je roleplaying goed gebruikt, kan je wel soms een D6 extra krijgen of verliezen. Ook is er een systeem van favoured en ill-favoured rolls, waarbij je de D12 tweemaal gooit en ofwel het beste of het slechtste resultaat moet gebruiken.

The One Ring
©Free League Publishing

Dodelijke gevechten

Geen Initiative: eerst de spelers, daarna de vijanden.

Gevechten zijn aan de ene kant mechanisch interessant en ingewikkeld, maar aan de andere kant kunnen ze ook snel dodelijk worden of voor nadelen zorgen. De meeste gevechten beginnen (afhankelijk van de situatie) met Opening Volleys, waarbij iedereen een of meerdere ranged attacks kan doen. Daarna worden de andere wapens getrokken en kan je op melee combat overgaan. Je moet elke ronde eerst je stance kiezen: Forward, Open, Defensive of Rearward. Je stance bepaalt hoeveel extra dobbelstenen je krijgt of verliest bij het aanvallen en verdedigen, of je ranged attacks kan gebruiken en geeft je ook een extra actie. Voor de rest zal je, op een paar uitzonderingen na, vooral normale aanvallen doen. Je hebt dus geen grote lijst met verschillende aanvallen of spells. Je meeste opties hangen vast aan je stance. Er is geen Initiative: eerst mogen de spelers al hun acties uitvoeren (tenzij ze verrast waren), en daarna de vijanden. Je krijgt als speler een hoofdactie en een extra, kleinere actie.

Wie aanvalt moet een Strength TN, gemodificeerd met de Parry Rating van de vijand of je personage, kunnen overtreffen om in je opzet te slagen. Een of meer 6’en gooien met de D6 zorgt er bovendien voor dat je extra bonussen krijgt. Je hebt normaal gezien ook 16 procent kans om een Piercing Blow (soort critical hit) toe te brengen om een grote (en mogelijk dodelijke) wonde te veroorzaken. De meeste vijanden zijn door zo een wonde meteen uitgeschakeld, maar spelers kunnen een klein aantal grote wonden weerstaan (en proberen te genezen) voor ze sterven.

©Free League Publishing

Councils en Journeys

Bij elke stap van je reis loop je het gevaar op complicaties.

Net zoals in de boeken moet je soms een grote Raad of Council houden en van de ene plek naar de andere trekken in Reizen of Journeys. Bij een Council proberen je personages iets te verkrijgen van een groep belangrijke NPC’s, wat voor fantastische mogelijkheden tot roleplaying kan leiden. De mechanics hierbij zijn redelijk eenvoudig, zodat ook personages die zich meer op vechten en minder op overtuigen focussen een kans hebben.

Reizen is ingewikkelder. Je moet proberen om zo snel mogelijk op je bestemming te raken, want bij elke stap van je reis loop je het gevaar op complicaties. Elke reisgenoot neemt een rol op zich, zoals gids of jager en krijgt zijn of haar eigen verantwoordelijkheden. Op de achterkant van je character sheet kan je het terrein en een aantal zeshoeken (en eventueel extra afbeeldingen) tekenen die het reisgezelschap moet doorkruisen. Gebaseerd op het seizoen en het soort terrein kan het reizen gemakkelijker of moeilijker gaan en je kan verschillende gevaren tegenkomen die de rest van je avontuur positief of negatief kunnen beïnvloeden. Door te reizen word je echter ook langzaam aan moe, wat ervoor kan zorgen dat latere gebeurtenissen of gevechten moeilijker zullen worden. Gelukkig kan je met paarden en pony’s (of goede dobbelsteenworpen) je vermoeidheid verminderen.

The One Ring
©Free League Publishing

Fellowship phase en Shadow

De Schaduw in je hart binnenlaten of het grote Oog meer en meer op je gericht krijgen.

Na al het avonturieren hebben je personages ook wel eens nood aan een rustmoment. Denk aan het verblijf in Rivendel, de overnachting in Lothlorien of een feest in de Golden Hall van Rohan. In The One Ring is hier wat gameplay en alweer de mogelijkheid op veel roleplaying aan verbonden. Nadat je de lengte van je rustmoment en de locatie ervan hebt bepaald, kan je je verzamelde experience points eindelijk spenderen om je skills uit te breiden of verder te gaan in je Valour en Wisdom-rangen. Daarnaast is dit ook het moment om Hoop terug te krijgen en je Shadow Points te verminderen. Ten slotte krijg je nog een speciale keuze zoals (onder meer) geruchten verzamelen, een verhaal vertellen, een lied componeren of een magisch voorwerp bestuderen om een vorig narratief deel mooi af te sluiten, een toekomstig plotelement te introduceren of om jezelf meer te ontwikkelen.

Tijdens het avonturieren kan je door bepaalde acties de Schaduw in je hart binnenlaten of het grote Oog meer en meer op je gericht krijgen. Te veel Shadow Points hebben zorgt voor zowel gevolgen in de gameplay (door je Miserabel te maken) als in je roleplaying. Elk personage heeft naargelang zijn of haar Calling immers een negatieve eigenschap die moeilijker te weerstaan kan worden, zoals hebzucht of achterdocht. In het uiterste geval kunnen je personages zelfs tijdelijk of helemaal krankzinnig worden en zich overgeven aan hun instincten. Wanneer het Oog op je groep valt, kan je ook opgejaagd of gevonden worden, wat tot moeilijkere gevechten of andere complicaties kan leiden.

Het Loremaster Screen is een schat op zich. ©Free League Publishing

Vijanden en Schatten

Maar een klein aantal soorten vijanden.

De vijanden die de spelers zullen tegenkomen, hebben elk een kleine statblock gekregen. Hierin staat een algemene stat om hun moeilijkheid aan te duiden, aangevuld met een aantal andere stats zoals hun Endurance of de bonus die ze krijgen als ze aangevallen worden. Daarnaast heeft elke vijand bij hun wapens meteen staan hoeveel schade ze kunnen berokkenen en een of meerdere speciale aanvallen die ze kunnen uitvoeren. De gemakkelijkere vijanden hebben ook een score voor hun Volharding, de moeilijkere voor hun Haat. Hiermee kunnen ze speciale effecten activeren, waardoor er toch weer wat meer mogelijkheden zijn. Je krijgt wel maar een klein aantal soorten vijanden. The One Ring wou ook hier trouw blijven aan wat je in de verhalen van Tolkien in Eriador kon vinden, dus zal je hier bijvoorbeeld geen spinnen uit Mirkwood of draken kunnen vinden. Uiteraard zijn er wel mensen, wolven, geesten, trollen of orcs te bekampen.

Na het verslaan van vijanden kunnen de personages soms hun verzameling schatten vinden. Je werkt niet met een aantal goudstukken, maar eerder met Treasure Points die later ingeruild kunnen worden voor iets tastbaars. Je kan wel niet te veel schatten tegelijkertijd meenemen, want anders word je snel moe. Investeren in een lastdier is dus een goed idee! Daarnaast zijn sommige schatten natuurlijk magische objecten die al lang verloren zijn, of kan er een vloek rusten op bepaalde objecten die je vindt.

Prachtig materiaal

Het Core Book is stevig en prachtig.

Free League staat erom bekend mooi en kwaliteitsvol materiaal te leveren, en dat is nu zeker niet anders. Het Core Book is stevig en prachtig, met papier van hoge kwaliteit, mooie donker gekleurde illustraties tussen elk hoofdstuk en andere zwart-wit illustraties tussen de tekst door. Naar het einde van het boek toe krijg je ook een hoofdstuk vol heerlijke lore over Eriador. De rode inkt voor onder meer tussentitels en de vele quotes uit het werk van Tolkien maken de sfeer helemaal af. Er zijn wel een aantal errata in de tekst gekropen, die je best op de site van Free League zelf of op de forums raadpleegt.

Wie wat begeleiding nodig heeft, kan zoals zo vaak bij Free League voor de Starter Set gaan. Dit wordt geleverd in een heel stevige en prachtig geïllustreerde doos en bevat naast een kortere versie van de regels ook een heleboel extra materialen zoals een mooie dubbelzijdige kaart van Eriador en The Shire, een aantal kaarten om je Equipment of Stances goed te kunnen onthouden, voorgemaakte personages, meer lore in een extra boekje over the Shire, een aantal voorgemaakte avonturen en een dobbelsteenset.

The One Ring
De Starter Set geeft je bijzonder veel materiaal. ©Free League Publishing

Voor wie nóg extra’s wil, kan je nog een extra boekje met lore over Rivendell kiezen, wat gebundeld is met het Loremaster screen. Ook dit laatste is heel stevig en van goede kwaliteit. Je plooit de drie delen zonder problemen open of dicht en het bevat een aantal van de belangrijkste regels. Het is niet eens heel hoog, ongeveer de helft van wat je bij de meeste andere tabletop RPG’s zou vinden.

Van alle extra’s is er wel eentje waarbij zich jammer genoeg een probleem heeft voorgedaan: de speciale dobbelstenen. Bij de fabricage hebben ze per ongeluk de 1 in plaats van de 11 op de D12 in een symbool veranderd. Ere wie ere toekomt, Free League geeft het probleem toe en zal alle backers van de Kickstarter een nieuwe set correcte dobbelstenen opsturen. Hoewel het zeker niet het grootste probleem is (je moet dan een 11 maar als een 1 lezen en aanvaarden dat de 1 en 11 nu dan op andere plaatsen op de dobbelsteen staan), zal dit bij een heruitgave hopelijk geen probleem meer zijn.

The One Ring to Rule Them All

Met avonturen in Eriador, dodelijke gevechten, elementen zoals reizen en Councils, skills zoals Riddle of Song, hobbits, dwergen, elfen, de constante strijd tussen je Hope en de Shadow, het ontmoeten van Patrons zoals Gilraen (de moeder van Aragorn), Tom Bombadil, Bilbo of Cirdan de Scheepsbouwer en nog veel meer is The One Ring Second Edition dé beste manier om je tabletop groep te teleporteren naar Middle-Earth en de sfeer van Tolkien samen te beleven. Naast de narratieve mogelijkheden is het spel op zich zeker niet eenvoudig, maar wie de regels goed bestudeert en een personage gemaakt heeft, zal toch relatief vlot kunnen spelen. Hoewel het allemaal toch nog een zekere complexiteit bevat, speelt het toch iets gestroomlijnder dan de First Edition uit 2011. Zoals altijd levert Free League dit alles ook nog in zeer kwaliteitsvol materiaal.

Geïnteresseerd in games en boeken van Free League Publishing?

Lees hier al onze artikels

Schitterend

The One Ring
5 5 0 1
The One Ring is dé beste manier om tabletop-avonturen in Middle-Earth te beleven, maar is mechanisch complexer dan misschien nodig was. Desalniettemin is het een schitterende ervaring. Je kan zeker fijne roleplaying-momenten hebben, maar zal toch rekening moeten houden met een relatief groot aantal regels en tabellen. Zoals altijd zijn het Core Book, de Starter Set en het extra materiaal van hoge kwaliteit.
5/5

• Dé beste manier om de sfeer van Tolkien in een Tabletop RPG te beleven
  • Gestroomlijnder dan de First Edition