Heden Verse Vis review: prachtige knipoog naar de stripwereld

Heden Verse Vis ontstond naar verluidt redelijk spontaan tijdens een samenzijn tussen Charel Cambré en Marc Legendre. Ze verpakten hun ergernis over nikszeggende zaken in een stripje met henzelf als hoofdpersoon en een nieuwe titel was geboren. De gags werden een tijdlang gepubliceerd op Facebook en Het Nederlandse striptijdschrift Eppo. De Facebook-pagina is inmiddels offline maar de Eppo heeft gezelschap gekregen van de krant De Morgen.

Bij Standaard Uitgeverij verscheen deze week een heus album. Niet met gags maar met een langer verhaal wat het begin is van een drieluik. Marc Legendre en Charel Cambré zijn nog steeds de hoofdpersonen.

Tijdens een signeersessie die alles behalve vlekkeloos verloopt, zijn ze het beu. Als ze dan ook nog hun uitgever tegenkomen die Cambré verzoekt om een etiketje voor een hobbyproject te ontwerpen en een snobberige literaire collega besluiten ze om het radicaal aan te gaan pakken. Ze vertrekken naar Legendres huis in Spanje om dat flutetiket te maken en te brainstormen voor een nieuwe reeks.

Wat volgt is een doldwaze roadtrip vol ontmoetingen met kleurrijke figuren als een groepje vluchtelingen, garagisten en geiten. Als dit geen goed verhaal oplevert, dan kunnen ze altijd de stripwereld nog inruilen voor een viswinkel.

Verse Vis is het lekkerst

Heden Verse Vis kun je het beste omschrijven als een spirituele opvolger van de vergeten reeks Arme Lampil. Het is een semi-autobiografisch relaas van twee bekende Belgische stripmakers. Je gaat hier waarschijnlijk als lezer het meeste uithalen als je al een tijdje strips leest en bekend bent met het reilen en zeilen van de stripwereld binnen Vlaanderen en een heel klein beetje Nederland.

De strip staat bol van de observaties over deze stripwereld. De signeersessie vindt plaats in een winkel genaamd De Getekende Peer. Een naam die niet alleen verwijst naar de grootste stripcommunity van de Benelux, het is ook een dwarsdoorsnede van de stereotype stripwinkel in België en Nederland.

Het is redelijk maar rommelig ingericht. De signeersessie is slecht georganiseerd. Er liggen geen albums in de etalage en de klanten zijn mannen die lijken op gemeenteambtenaren die te lang bij dezelfde werkgever zitten. Ze willen ook allemaal een tekening van Wiske in haar blote gat, mits ze de heren, vanwege Amoras, niet aanzien voor de moordenaars van Suske en Wiske.

heden verse vis
©Standaard Uitgeverij

Het is allemaal pijnlijk herkenbaar natuurlijk. Het zijn de stripmakers die nu eens hun frustraties uiten richting de stripwereld en het wispelturige publiek. En niet zonder succes. Het is zo pijnlijk herkenbaar allemaal dat je wel haast moet lachen. En geef ze eens ongelijk. Het is ook nooit goed natuurlijk. Top is ook de scene met de dame van de Vlaamse culturele sector in Spanje. Om je te bescheuren van het lachen.

Toch is het geen zure afrekening. Het wordt allemaal op- en getekend met een grote glimlach. En als je een warm gevoel krijgt van de stripwereld dan is dit gewoon een fraai album dat je in de kast moet hebben staan. Hopelijk zien we deel 2 snel tegemoet!

Heden Verse vis verscheen op 1 juni 2022 en word gemaakt door Marc Legendré en Charel Cambré. Bestel Heden Verse Vis op bol.com.

4/5

• Geslaagde satire op de stripwereld