Bestiary

Dragonbane Bestiary review: een wereld vol dodelijke wonderen

Snuisterend in de oude bibliotheek van de magiër merk ik een oud boek op dat op het eerste gezicht hier niet thuishoort. De kaft en het perkament lijken te modern om een deel uit te maken van zijn collectie. Langzaam open ik het en zie een aantal aantekeningen van wezens die al half in legende en half in kinderverhalen zijn verzwolgen. De magiër kijkt even op van zijn bureau en glimlacht. Bedenkelijk blader ik verder in deze Dragonbane Bestiary om te zien wat de oude man zulk plezier geeft.

• Spelontwerp: Tomas Härenstam, Magnus Seter, Matthias Johansson Haake, Andreas Marklund
  • Artdesign: Johan Egerkrans, David Egerkrans.
  • Uitgever: Fria Ligan (Free League Publishing)
  • Aantal spelers: 2- ?
  • Leeftijd: 12
  • Speelduur: one shots of meerdere sessies

Reviewcopy gekregen via uitgever

Een rollenspel is een vrij breed begrip maar het gemakkelijkst uit te leggen als “een interactief theater” waarbij 2 of meer spelers zich nestelen rond een tafel, in een zetel, in het park of waar men maar wil om samen een verhaal te beleven. Een van de spelers is een spelmeester die alles in de wereld beheert, van hoe de wachter aan de deur reageert tot diepe gesprekken met een geliefde. De rest van de spelers kruipt in de huid van een personage uit de wereld.

Rollenspellen kunnen gaan van diepe donkere mysteries onderzoeken tot schatten jagen of ruimtevaart overleven. Een groep spreekt meestal af welk soort spel ze willen spelen. Sommigen hebben liever iets speltechnisch intensief met veel regels, anderen zijn voorstander van drama en houden het systeem beperkt tot een enkele dobbelsteen die gerold wordt.

Allen hebben ze gemeenschappelijk dat er bepaalde waarden afgesproken zijn voor personages om zo de wereld te kunnen kaderen. Kan je over die muur springen? Is die wachter te overmeesteren? Het zorgt voor een faire afhandeling van een situatie. Rollenspelen geven een unieke spelervaring die je toelaat om gaandeweg door veel avonturen een mooi verhaal te bouwen.

Wil je meer weten? Lees dan zeker onze grote introductie.

No good deed goes unpunished

Dragonbane Bestiary is de eerste uitbreiding van Dragonbane, de laatste telg van Free League Publishing. We hebben deze onlangs besproken in zijn eigen review dus als je deze nog even wil nalezen, kan je hier de Dragonbane review terugvinden.

Dragonbane: Bestiary
© Free League Publishing

De wereld van deze nieuwe RPG met een oude ziel brengt ons dan ook meer inzicht in de wezens die in deze wereld vertoeven. Dit is dan ook een supplement dat voornamelijk voor de spelmeester is voorzien. Gelukkig kan een vlugge sneak peak in het boek geen kwaad want de prachtige tekeningen die erin staan, spreken tot de verbeelding. Dodelijke ontmoetingen of potentiële vrienden die er niet altijd hetzelfde uitzien zoals jijzelf.

No Kin of mine

Dragonbane Bestiary is opgedeeld in verschillende hoofdstukken die elk een categorie van wezens beschrijven. Allereerst hebben we verschillende soorten humanoids die min of meer, vooral min dan, gelijkaardig zijn aan de mensen, dwergen, elfen en anderen. Hun maatschappij wordt besproken en er zijn verschillende mogelijkheden om deze als spelerspersonage te integreren of zelfs volledige verhalen te vertellen over een groep van deze wezens. Spiderkin, Frog people, goblins, ogres en nog menig vreemdere rassen maken deel uit hiervan.

© Free League Publishing

Natuurlijk kunnen deze ook gewoon als vijanden gebruikt worden maar Dragonbane Bestiary doet een fantastische job om hen gevarieerd en vreemd te laten zijn. Het boek laat mooi uitschijnen dat dit wezens zijn met hun eigen dromen, ambities, gewoontes, en deel uitmaken van de wereld.

Why does it have to be so big?

Aan de andere kant bevat Dragonbane Bestiary dan ook verschillende monsters die moeilijker te begrijpen zijn. Meestal zijn deze dan ook groter, vreemder in hun denkwijzen. Dan hebben ze gewoon geen zin om hun macht te beperken wanneer ze met “mindere” rassen omgaan. Reuzen, draken, hydra’s en demonen zijn slechts enkele van deze monsterachtige ontmoetingen die de spelers gaan opwachten.

Dragonbane: Bestiary
© Free League Publishing

Elk van deze zijn dan ook uniek gemaakt want er is niet zomaar een reus aanwezig. Neen, er zijn reuzen van het bos, de zee, titanen en elk brengen ze een ander perspectief op hun leefwereld mee. Draken en demonen zijn ook even gevarieerd als ras en als individu en Dragonbane Bestiary geeft de spelmeester heel veel ruimte om elke ontmoeting uniek te maken.

Planting the seeds of adventure

Dragonbane Bestiary vertelt dus aan de spelmeester wat de wezens zijn. Hun afbeeldingen zijn in de gebruikelijke Free League Publishing-stijl. Zalig vervaagde tekeningen die meer impressie dan scherp detail geven. Het spreekt allemaal tot de verbeelding. Dit laat het boek dan ook toe om elke spelgroep hun eigen indruk te laten maken van de ontmoetingen.

© Free League Publishing

Voornamelijk de kleine avontuurzaadjes die geplant worden bij elk wezen, zullen de wereld een rijkere plaats maken. Deze dienen voornamelijk als ideeën om het wezen een logische plaats te geven op de locatie waar de spelgroep op dat moment vertoefd. Deze dienen niet zozeer alleen als encounter maar zetten ook aan tot nadenken. Wat voor impact heeft dit wezen in zijn omgeving? Is het doden ervan een prelude naar mogelijks andere problemen? Het laat ze allemaal des te meer tot leven komen.

Old books, new tricks

Dragonbane Bestiary is kwalitatief terug hoogstaand. Het boek leest vlot en spreekt tot de verbeelding. Het nadeel is dat je niet alles tegelijk kan gebruiken want spelers kunnen maar zoveel dodelijke pracht aan in 1 sessie.

Monsters hebben dan ook hun eigen gevoel als het tot een gevecht komt. Sommigen, zoals de voorvernoemde kin, vechten eerder als een gewoon spelerspersonage maar specialere monsters hebben hun eigen set van gedrag en aanvallen. Deze worden bij elke actie bepaald maar komen nooit 2 keer na elkaar voor wat het gevecht onvoorspelbaar houdt en een sterk gedreven narratief geeft aan een encounter.

Dragonbane: Bestiary
© Free League Publishing

Het boek heeft prachtige tekeningen van elk wezen en is zeer kwaliteitsvol gemaakt. Een stevige hardcover beschermt al deze informatie om er jarenlang plezier van te hebben. Een aanrader voor elke spelmeester die zijn wereld meer rijkdom wil geven.

Geïnteresseerd in meer tabletop RPG’s van Free League Publishing?

Lees hier al onze artikels.

Beestig mooi

Dragonbane: Bestiary
4 5 0 1
Dragonbane Bestiary is een mooie aanwinst voor de spelmeester die zijn wereld wil uitbreiden of meer uitdaging wil geven aan zijn spelers. Vol sfeervolle tekeningen en een unieke kijk op de monsters gaat dit een RPG groep lang bezig houden.
4/5

• Sfeervolle tekeningen
  • Verrijking van de wereld