A suitable boy

A Suitable Boy review: epische reis

Ondanks al het streaminggeweld blijf ik toch van gewone, lineaire tv houden. Waarom? Dan kom je al eens onverwacht een trailer tegen van een nieuwe serie die je wel interessant lijkt. Zo ging het ook op de BBC met A Suitable Boy. De reeks over de Indiase vrouw Lata Mehra die van haar moeder de gepaste jongen moet vinden, schotelt je 6 uur lang de mooie Indische cultuur en veel liefdesperikelen voor. Ideaal om eens mentaal te ontsnappen, zeker nu de reeks op Netflix staat.

Bijblijven

Voor sommigen zal de titel van de reeks misschien een belletje doen rinkelen. Het is namelijk een adaptatie van het gelijknamige boek (De geschikte jongen in het Nederlands) van Vikram Seth, dat in 1993 gepubliceerd werd. Met zijn ongeveer 1400 pagina’s is het nog altijd een van de dikste boeken ooit geschreven in één deel. Daarom gaat deze serie net als het boek niet alleen over de zoektocht van Lata.

Het bronverhaal is met 1400 pagina’s nog altijd een van de langste boeken ooit.

Het verhaal speelt zich af in het India van 1953, net nadat het land onafhankelijk is geworden van Engeland. In die periode van onrust volgen we daarom ook de bevriende familie Kapoor. Vader Mahesh zit in de regering en wil zijn positie behouden na de eerste democratische verkiezingen in het land. Tegelijk wordt zijn zoon Maan verliefd op zangeres Saeeda Bai, maar dat wordt niet geapprecieerd aangezien zij moslima is en veel ouder dan hij.

In die tijd waren er namelijk grote spanningen in het land tussen de hindoe- en moslimgemeenschappen. Voor de onafhankelijkheid was het land deel van Brits-Indië, en bij de Deling ontstonden dan India en Pakistan. In India was de meerderheid hindoe terwijl dat in Pakistan moslim was. Zo ontstonden er langs beide kanten wel vooroordelen en argwaan. Ook Lata krijgt daarmee te maken.

© Photographer: Taha Ahmad – Lookout Point – BBC

Na de bruiloft van haar broer vindt haar moeder Rupa het namelijk hoog tijd dat zij ook een geschikte jongen vindt. En daar kan zij natuurlijk het beste over beslissen. Lata is op dat moment 20 en wil zich eigenlijk volop op haar studies Engelse literatuur richten. Maar wanneer ze het het minste verwacht, valt ze daar voor Kabir, een medestudent. Maar hij is moslim, dus weet ze dat ze hem nooit echt aan haar familie kan voorstellen. Daarom probeert ze hem verborgen te houden. Ondertussen houdt haar moeder ook voet bij stuk en neemt ze Lata mee naar Calcutta, waar ze Amit leert kennen, haar schoonbroer. Maar Rupa heeft het meer voor Haresh, de baas van een schoenenfabriek. Maar voor wie kiest Lata uiteindelijk zelf?

Wegdromen

Voor je denkt dat ik al te veel gezegd heb: dit is eigenlijk nog maar het uitgangspunt van het verhaal. Doorheen de zes afleveringen van A Suitable Boy ontwikkelen alle verhaallijnen zich op soms onverwachte manieren. Het is wel zo dat je er soms goed je hoofd bij moet houden om te weten waar we precies zitten. De pacing kan dus soms iets beter: op bepaalde momenten gaat het heel snel en andere stukken mochten dan weer wat sneller gaan. Maar zodra ik begon te kijken, was ik hopeloos verslaafd.

Wat mij namelijk nog het meeste van al aantrok aan de serie, is de blik op de cultuur uit India. Als je nog nooit in het land geweest bent, en het alleen maar uit vluchtige stukken uit films kent, is dit een meer realistische onderdompeling. Zo begint de eerste aflevering met een bruiloft en alleen al dat tafereel is zo mooi en kleurrijk dat je meteen een reisboek wil bovenhalen. Hoewel velen van ons zich niks kunnen voorstellen bij de traditie van gearrangeerde huwelijken, krijg je hier te zien dat dat niet bij iedereen hetzelfde verloopt. Lata is namelijk heel duidelijk dat ze zelf aandeel wil hebben in haar keuze. Het liefste van al zou ze niet trouwen, maar ze wil ook haar moeder niet teleurstellen. Ze maakt dus een echte evolutie door en stelt zich doorheen de reeks meer open voor liefde.

Wat mij nog het meeste van al aantrok aan de serie, is de blik op de Indiase cultuur.

Lata is de rode draad doorheen de reeks maar ook de “zijverhalen” houden zeker je aandacht. De verboden relatie van Maan en Saeeda is eigenlijk Romeo en Julia, maar heeft meer diepgang door de politieke situatie in het land. Daarnaast heeft ook de status van Saeeda heeft een meer sinistere kant. Ergens onderweg neemt Maans verhaal wel een omweg die misschien wat willekeurig aanvoelt, maar uiteindelijk bereikt alles een kookpunt met onverwachte gevolgen.

En wees gerust, het verhaal van Lata heeft geen open einde. Ze kiest wel degelijk voor iemand en de weg ernaartoe was een plezier om te volgen. Dat is grotendeels te danken aan actrice Tanya Maniktala, die hier haar eerste rol met verve speelt. Ze zuigt echt je aandacht op elke keer dat ze op het scherm te zien is. De warme cinematografie en het vaak prachtige productiedesign en landschap maken van de reeks ook een visueel plaatje.

© Photographer: Supriya Kantak – Lookout Point – BBC

Componist Alex Heffes koos ervoor om de muziek een Indiaas karakter te geven met instrumenten als de sitar, bansuri en tabla. Daarvoor schakelden hij en regisseur Mira Nair Indiase muzikanten in. Het personage Saeeda Bai zingt ook in de reeks en doet je kennis maken met de specifieke zangstijl die voor mij nieuw was. Dit project was een passieproject voor Nair aangezien ze zelf ook in India geboren werd. Ik weet niet hoe realistisch het is dat iedereen Engels spreekt, maar Nair wilde laten zien hoe het land toen was, en wie kan dat beter dan iemand die het meegemaakt heeft. Aangezien we nu toch niet kunnen reizen, is deze reeks dan ook perfect om even te ontsnappen en binnen te kijken in het India van toen.

A Suitable Boy is nu te bekijken op Netflix.

Royaal

a suitable boy
3 5 0 1
Regisseur Mira Nair brengt met deze reeks het meeslepende verhaal van Lata die een geschikte echtgenoot moet vinden. Maar tegelijk werpt ze ook een blik op de Indiase cultuur en samenleving van toen. Met prachtige visuals, typische muziek en een innemende hoofdrol voor jong talent Tanya Maniktala fleurt dit zeker je herfstdagen op.
3/5
0