Stardew Valley zonder landbouw: de avonturen van Avery Nugget – deel 2

0

Ik hou van Stardew Valley. Het is een perfecte chill-game waarbij je alles op je eigen tempo kan doen, begeleid door prachtige muziek. De grond ploegen, boontjes, aardappelen of prei planten, er water over gieten, wachten, oogsten en verkopen. Geen zin in landbouw? Even gaan vissen, houthakken of de dorpsbewoners blij maken. Na een tijdje draait elke playthrough bij mij echter op hetzelfde uit: zoveel wijn en truffelolie produceren dat je alles in het spel honderden keren kan kopen. Deze keer doe ik het echter iets anders. Tijd voor een zelfopgelegde uitdaging in deze Geekster Challenge: Stardew Valley … zonder landbouw.

De regels:

  • Zoals gezegd: geen landbouw. Niks planten of oogsten, maar als ik bepaalde groenten of gewassen kan kopen in een winkel, doe ik het wel. Jammer genoeg ook geen dieren houden, dus geen dino-boerderij deze keer! Dat betekent dat sommige uitdagingen of opdrachten onmogelijk zullen zijn, maar dat geeft niet.
  • Extra uitdaging: niet vissen. Ook jammer, want vissen in dit spel is (na een tijdje) heerlijk zen.
  • Wat mag wel: mijnwerken en verzamelen. Fruit of groenten die al op de grond liggen, mag ik oprapen of gebruiken, en er is geen probleem met houthakken. Speciaal sap uit de bomen halen doen we niet. De mijnen zullen voor mijn grootste (en bijna enige) bron van inkomen zorgen, en als alles goed loopt, maken ze mij na een tijdje slapend rijk.
  • Slechts 1 mod, een cosmetische. Dus geen tijd stopzetten in mijnen of gebouwen om alles veel te gemakkelijk te maken.

 

Lente 1, week 2 in Stardew Valley

Dag 8

De week begint met een bezoekje aan het museum om de collectie te vergroten. Gunther geeft een soort mineralenstandbeeld. Het is beter dan zaadjes. Omdat ik nog net niet genoeg geld heb, verkoop ik aan Pierre de zaadjes die ik eerder van Gunther had gekregen zodat ik een grotere rugzak kan kopen. Opslagruimte is bijzonder belangrijk in Stardew Valley, en nu kan ik langer in de mijnen blijven en meer verzamelen. Om dat te vieren, trek ik dan ook ondergronds en vind ik op niveau 20 een nieuw zwaard. Door daarmee veel monsters te doden, word ik op het einde van de dag beter in vechten, krijg ik meer levenspunten (HP) en leer ik van paddenstoelen een elixir te maken dat mij al mijn HP teruggeeft.

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 9

De volgende dag heb ik even geen zin om in de mijnen verder te gaan, dus kap ik nog wat bomen en stenen op mijn grondgebied. Dit bezorgt mij verschillende soorten noten, die ik in een energiereep kan veranderen voor wanneer ik terug in de mijnen ga. ‘s Middags toont Lewis mij het vervallen gemeenschapscentrum. Vroeger was het populair, maar nu gebruikt niemand het, waardoor Joja het misschien wil opkopen en veranderen in een warenhuis. Lewis neemt mij mee naar binnen, en ik zie één van de grote problemen: niet enkel is alles rot of kapot, bovendien zitten er monsters! In plaats van er iets aan te doen, laat Lewis deze wezens zomaar in het midden van zijn dorpje rondlopen. Dit is een van de grootste voorbeelden van incompetentie sinds een andere burgemeester slechts één brandweerman ingehuurd had en dan in paniek sloeg toen die ziek werd… Jammer genoeg zit ik in een cutscene, anders zou ik ze laten kennismaken met mijn zwaard. Hier gaan we in ieder geval iets aan moeten doen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 10

Wanneer ik buitenga, vind ik Marnie, een boerin van even verderop. Uit het niets vraagt ze mij of ik een hond die ze gevonden heeft wil adopteren. Eh, hmmmm… waarom ook niet? Een waakhond kan altijd van pas komen. Welkom, Gem! Vanaf nu heb ik een reden om mijn gieter niet weg te smijten: tenzij het regent, geef ik elke dag onze Gem een beetje vers water. De verrassingen zijn nog niet gedaan, want in de brievenbus vind ik een brief van de plaatselijke… tovenaar? Ik trek naar zijn toren in het bos, waar hij mij vertelt over de monsters in het gemeenschapscentrum. Blijkbaar hebben ze mijn hulp nodig. Ook laat hij mij drinken van een brouwsel dat mij dichter bij de natuur moet brengen. Een hallucinatie later loop ik snel weg. In het westen van het bos vind ik nog een grote boomstam die ik nog niet kan kapothakken en waar ik later zal naar terugkeren. Een van de weinige kinderen van het dorp verjaart, maar ook hij kan mijn koperstaven niet appreciëren. Vanaf nu hou ik die voor mezelf (en geef ik het best mogelijke cadeau aan elke bewoner). Koperen staven geven is grappig, maar één van de onderdelen van grootvaders evaluatie zal zijn hoeveel de dorpsbewoners van mij houden. Vanaf nu zal ik dus het uiterste doen om iedereen zo snel mogelijk aan mijn kant te krijgen, en goede verjaardagscadeautjes geven is daarvoor heel belangrijk. Ik hak nog wat hout en wordt op het einde van de dag beter in verzamelen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 11 en 12

Robin is haar bijl verloren, maar gelukkig kan ik die in het bos bij mijn boerderij vinden en geven we hem terug aan haar. Missies voor dorpsbewoners tot een goed einde brengen, levert een beetje geld op en zorgt ervoor dat de opdrachtgever je leuker gaat vinden. In de mijnen vind ik een beter zwaard en bereik ik niveau 25. ‘s Avonds betrap ik een zwerver terwijl hij door vuilnisbakken snuffelt. Linus heeft zich afgekeerd van de maatschappij, en als ex-bedrijfsmedewerker kan ik hem wel deels begrijpen. Ik geef hem niet aan, en vanaf nu zijn we vrienden. Op vrijdag vind ik in de mijnen een ring die licht geeft, altijd handig. Ook bereik ik niveau 30 en blaas ik een hoop ingestorte stenen om en vind ik een dwerg. Jammer genoeg kan ik niet begrijpen wat hij zegt. Dankzij mijn inspanningen word ik beter in mijnwerken.

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 13

Op zaterdag duik ik vroeg in de ochtend de mijnen in en vind ik mijn eerste stukjes ijzererts. Ijzer is kostbaarder en belangrijker dan koper, en de ijzeren staven zullen mij dan ook dubbel zo veel geld opbrengen. De rest van de dag spendeer ik op het eierfestival in het dorp. Zo nu en dan is er een festival, waardoor je niet veel kan doen: de winkels zijn dicht, een groot deel van de omgeving is afgezet, en op het einde van het festival kom je pas ‘s avonds terug thuis. Het is wel een leuke kans om iedereen wat te leren kennen en om sommige speciale voorwerpen te kopen. Deze keer is er een eierzoektocht, en als volwassene besluit ik om één of andere reden om mee te doen en de kinderen te verslaan. Als beloning krijg ik een strooien hoed en een superioriteitsgevoel.

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 14

Een belangrijke dag, want ik bereik in de mijnen niveau 40! Nog slechts 80 te gaan! Hoe dieper, hoe kouder, en vanaf hier, bevind ik mij meer in een ijsomgeving dan een typische mijn. De monsters zijn gevaarlijker, maar de beloningen zijn ook groter: in plaats van koper, vind ik vooral ijzer. Om de dag af te sluiten, geef ik dorpsbewoner Haley een verjaardagscadeautje.

Deze diashow vereist JavaScript.

Doel voor week drie in Stardew Valley: beter materiaal en niet in de lava vallen.

Een vorig deel in deze reeks gemist? Geen nood, lees hier even bij:

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties