Stardew Valley zonder landbouw: de avonturen van Avery Nugget – deel 1

0

Ik hou van Stardew Valley. Het is een perfecte chill-game waarbij je alles op je eigen tempo kan doen, begeleid door prachtige muziek. De grond ploegen, boontjes, aardappelen of prei planten, er water over gieten, wachten, oogsten en verkopen. Geen zin in landbouw? Even gaan vissen, houthakken of de dorpsbewoners blij maken. Na een tijdje draait elke playthrough bij mij echter op hetzelfde uit: zoveel wijn en truffelolie produceren dat je alles in het spel honderden keren kan kopen. Deze keer doe ik het echter iets anders. Tijd voor een zelfopgelegde uitdaging in deze Geekster Challenge: Stardew Valley … zonder landbouw.

De regels:

  • Zoals gezegd: geen landbouw. Niks planten of oogsten, maar als ik bepaalde groenten of gewassen kan kopen in een winkel, doe ik het wel. Jammer genoeg ook geen dieren houden, dus geen dino-boerderij deze keer! Dat betekent dat sommige uitdagingen of opdrachten onmogelijk zullen zijn, maar dat geeft niet.
  • Extra uitdaging: niet vissen. Ook jammer, want vissen in dit spel is (na een tijdje) heerlijk zen.
  • Wat mag wel: mijnwerken en verzamelen. Fruit of groenten die al op de grond liggen, mag ik oprapen of gebruiken, en er is geen probleem met houthakken. Speciaal sap uit de bomen halen doen we niet. De mijnen zullen voor mijn grootste (en bijna enige) bron van inkomen zorgen, en als alles goed loopt, maken ze mij na een tijdje slapend rijk.
  • Slechts 1 mod, een cosmetische. Dus geen tijd stopzetten in mijnen of gebouwen om alles veel te gemakkelijk te maken.

 

 Proloog

Stardew Valley 1
Hallo, ik ben Avery Nugget, binnenkort hopelijk de rijkste mijnwerker ter wereld, maar voorlopig de eigenaar van Ore Farm, een kleine boerderij op de top van een heuvel. In afwachting van mijn rijkdom draag ik nu al een mooi hemd en een strikje. Sinds een paar patches kan je in Stardew Valley kiezen in welke soort boerderij je begint, en als mijnwerker is een boerderij waar je soms gratis erts krijgt geen slecht idee. Dit zorgt er wel voor dat je minder grond hebt, maar uiteindelijk zou dit geen probleem mogen opleveren.

Stardew Valley 2
Stardew Valley opent met grootvader die mij een brief stuurt. Wanneer ik de dagelijkse sleur beu ben, mag ik hem openen. Na enkel maar breindodend werk te doen bij gigant Joja Corp, besluit ik om te zien wat opa mij te vertellen heeft. Blijkt dat opa mij wat vastgoed heeft nagelaten nabij het dorpje Pelican Town! Ik heb geen zin meer om elke dag hetzelfde te doen, en trek naar den boerenbuiten. Houtbewerker Robin toont mij mijn nieuw stulpje, en het is niet echt spectaculair. In de bergboerderij kan je het niet zo goed zien, maar heel mijn grond ligt vol met stenen, kapot hout en onkruid. Mijn huisje is ook niet zo bijzonder groot, met slechts één kamer. Merci zenne, opa. Voor ik ga slapen, vertelt burgemeester Lewis me ook dat ik alle dingen die ik wil verkopen gewoon in een doos naast mijn huis kan laten liggen, en dat hij het ‘s nachts wel zal komen ophalen. De arme man weet het misschien nog niet, maar hij zal vaak na 2 uur ‘s nachts moeten langskomen… 

Deze diashow vereist JavaScript.

Lente 1, week 1 in Stardew Valley

Dag 1

Elke dag begint in je huisje. Meestal check je even de tv, maar ik heb in deze playthrough meestal niet veel aan de landbouwtips, horoscopen of weerberichten die ik hier krijg. Deze keer leer ik over verzamelen, wat wel handig kan zijn en wat wel mag in deze uitdaging. Lewis geeft me wat, voor ons, nutteloze zaadjes cadeau, die ik prompt in de vuilnisbak deponeer. Hoewel ik niet aan landbouw ga doen, zal ik toch mijn grond wat properder moeten krijgen. De eerste dagen moet ik dus veel bomen en stenen kappen, gewoon om een pad doorheen mijn grond te kunnen maken. Jammer genoeg zijn er soms te grote stenen of boomstronken. Uiteindelijk bereik ik een klein gebied in het zuid-oosten van zijn boerderij, waar ik wat erts en steen kan vinden. Voorlopig enkel koper, maar het is een goed begin.

Deze diashow vereist JavaScript.

Tijd om de dorpsbewoners te ontmoeten. En wat zie ik? Lewis verjaart binnen een paar dagen! Misschien moet ik hem een passend cadeau verzinnen. Meerdere dorpsbewoners groeten mij, maar gebruiken de hele tijd mijn volledige naam, raar. In de plaatselijke winkel van Pierre vind ik meteen ons eerste doel, een grotere rugzak. Dit kost mij 2000 in cash, maar is de inverstering meer dan waard. Inventory management is jammer genoeg immers een onderdeel van dit spel. Ik ontmoet ook Clint, de plaatselijke smid wiens diensten ik zeker zal nodig hebben om ons erts in staven te veranderen en mijn gereedschap te verbeteren. Niet iedereen is thuis, en sommige delen rond de stad, zoals de bergen, de riolen of een klein stukje aan de zee, kan ik nog niet bereiken. Ten slotte vind ik mijn eerste dag ook een vervallen gemeenschapsgebouw en een Joja Mart, waar ze me aanbieden samen te werken om het dorp te verbeteren. Op het einde van de dag bezoek ik het plaatselijke café eventjes voor ik ga slapen. Omdat ik veel stenen gekapt heb, word ik beter in mijnwerken!

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 2

Dag 2 leert Clint me hoe ik een smeltoven kan maken, wat bijzonder belangrijk voor me zal zijn. Ik ontmoet nog wat andere mensen, en krijg gratis een vishengel cadeau. Het is vriendelijk, maar ik ga er niets mee doen. Shane zoekt een gouden staaf, maar dat kan ik nog lang niet maken. In één van de stenen op mijn boerderij vind ik ook een geode, die ik later naar Clint zal brengen. Aan het graf/gedenkteken van mijn grootvader, vind ik ook een mysterieus briefje: Na 2 jaar zal opa me evalueren. Dit is meteen het doel van deze playthrough, want ik ga voor de beste score. Ten slotte heb ik zoveel bomen gekapt, dat ik beter word in houthakken en verzamelen. 

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 3

De derde dag regent het, wat voor landbouwers leuk is (ze moeten immers geen gewassen water geven), maar voor mij slechts éénmaal belangrijk zal zijn. Clint vertelt me ook dat ik 5 koperen staven en 2000 in cash moet afgeven als ik mijn houweel wil verbeteren. In mijn geode van de vorige dag vind ik enkel wat klei. Jammer, want soms leveren geodes heel goede dingen op. Ontsnappen aan de regen kan niet, want de bus rijdt niet meer. Lewis, je bent misschien niet de beste burgemeester: kapotte bruggen, een riool waar niemand in kan, geen busdienst, een vervallen gemeenschapscentrum, … 

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 4

Ik heb eindelijk genoeg steen en koperen erts verzameld om een smeltoven te kunnen bouwen. Nu kan ik vijf erts erin steken met wat steenkool als brandstof, en ik krijg een koperen staaf. Bij Clint vind ik al betere zaken in mijn geodes, maar de unieke mineralen en voorwerpen schenk ik aan een plaatselijk museum (wel, toch de eerste keer dat we elk mineraal of voorwerp tegenkomen, vanaf de tweede keer verkopen we ze meestal). Soms krijg je van Gunther in het museum een beloning voor je donaties, en nu is het een bescheiden 250 in cash. Ik maak eindelijk mijn eerste staaf, de eerste van velen. Door bomen te kappen heb ik ook genoeg hout verdiend om de kleine brug aan het strand te repareren, waardoor ik een extra klein gebiedje heb om schelpen, koraal en ander, voor dit deel van het spel, best winstgevend zeemateriaal te verzamelen. 

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 5

Ik word wakker met een belangrijke brief: de bergen zijn bereikbaar. Ik kan dus eindelijk de mijnen betreden! Marlon, een monsterjager, geeft mij een zwaard zodat ik mij kan verdedigen. Wacht, monsters? Lewis, vlakbij je dorpje is er een berg vol monsters, ga je daar iets aan doen? De mijnkarretjes werken jammer genoeg wel niet (Lewis!), dus klim ik maar met een ladder naar beneden. Ik begin op niveau 1, maar het is mijn doel om tot niveau 120 te raken. Dit kan uiteraard niet in één keer. Elke vijf niveaus kan je een lift activeren die je later kan gebruiken om terug op dat niveau te herbeginnen. Als je echter op niveau 4 de mijn verlaat, moet je de volgende keer op niveau 1 herbeginnen. Het doel is dus om per vijf of tien niveaus per dag de mijnen te veroveren. Dat gaat echter niet zomaar, want je moet kampen met monsters verslaan en intussen de ladder naar beneden zoeken, die meestal onder een steen verborgen zit. Gelukkig leveren de mijnen mij ook wat op. Naast de stenen en het erts vind ik ook soms mineralen. De eerste duik in de mijnen valt heel goed mee: niet enkel bereik ik niveau tien, ik vind ook een ring en een klein aantal mineralen en geodes. Op niveau 10 krijg ik laarzen die me wat meer verdediging geven, en als kers op de taart word ik beter in mijnwerken! Ik bouw nog een extra smeltoven en kruip mijn bed in. 

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 6

Op de voorlaatste dag van de week zie ik dat de smeltovens mij ‘s nachts een paar koperen staven hebben opgebracht. Ik krijg een brief omdat ik gisteren de mijnen betreed heb om monsters te doden, maar de monsters die ik al gedood heb tellen jammer genoeg niet mee. Als beloning voor mijn donaties aan het museum krijg ik… waardeloze zaadjes. Ook Marnie wil een gouden staaf. Verdorie, mensen, ik kan nog maar pas koper produceren, geef mij een beetje tijd! Ik duik terug de mijnen in, bevecht een heleboel verschillende monsters, en bereik niveau 15. Op het einde van de dag word ik dan ook beter in vechten. 

Deze diashow vereist JavaScript.

Dag 7

De laatste dag van de week is een belangrijke dag, want Lewis verjaart! Meneer de burgemeester, ik heb heel de week hard gewerkt en een – denk ik – passend geschenk gevonden. Zelfgemaakt dan nog wel! Gelukkige verjaardag, Lewis, hier is de eerste koperen staaf die ik ooit gemaakt heb!

Deze diashow vereist JavaScript.

Lewis is niet echt onder de indruk en wrijft het feit dat er nooit een betere burgemeester zal komen, er meteen nog een beetje in. Normaal gezien moet je de inwoners op hun verjaardag een geschenk geven waar ze van houden om je vriendschap goed te kunnen opbouwen, maar ik wou iets speciaals doen voor de burgemeester, en als resultaat vindt hij ons minder leuk. Stank voor dank! Aangezien het zondag is, staat er in het bos een wagen vol willekeurige objecten. Deze keer vind ik niet echt iets nuttigs, dus het is wachten tot de volgende vrijdag wanneer de wagen terugkomt (de wagen is er elke vrijdag en zondag). Om de week af te sluiten, duik ik nog even de mijnen in en vind al redelijk snel een heel belangrijk artefact: een stuk perkament dat over dwergen vertelt. Er zijn er vier die je moet vinden om iets speciaals te kunnen doen, en… sommige Stardew Valley-kenners zullen mijn geluk vervloeken, maar ook perkament nummer 4 valt in mijn schoot! Jammer genoeg bereik ik niveau 20 niet, maar dankzij de stukken perkament is dat niet zo erg. Ik verkoop een aantal gevonden mineralen en gemaakte koperen baren, en duik mijn bed in.

Deze diashow vereist JavaScript.

Doel voor week twee in Stardew Valley: een nieuwe rugzak, en zo diep mogelijk in de mijnen raken.

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geky love is soundtracks.

Reacties