Imperial Settlers

Imperial Settlers review: wie bouwt de grootste nederzetting?

In een wereld die nog niet volledig veroverd en ontwikkeld is, zijn er vier volkeren op veroveringspad. Meerbepaald de Romeinen, Barbaren, Egyptenaren en Japanners zijn van plan hun land uit te breiden in Imperial Settlers. De Amazones, Atlanteans en Azteken zijn echter niet veraf. Nu is de vraag, wie van de volkeren slaagt er het beste in een nieuwe, bruisende nederzetting op te zetten?

Spelontwerp: Ignacy Trzewiczek, solovariant door Maciej Obszanski, illustraties door Tomasz Jedruszek, Jaroslaw Marcinek, Mateusz Bielski en Rafal Szyma
Uitgever: Portal Games / White Goblin Games
Aantal spelers: 1-4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 45 – 90 minuten

Reviewexemplaar verkregen via uitgever.

Imperial Settlers

Het opbouwen van je nederzetting gebeurt doorheen Imperial Settlers in vijf ronden die elk bestaan uit vier fases. Als eerste doorloop je de uitkijkfase. Daarna volgen de productiefase en actiefase. Een ronde afsluiten gebeurt dan weer met de opruimfase. De actiefase is zoals de naam doet vermoeden het deel van het spel waarin het meeste gebeurt. Het is in deze fase dat je nederzetting ook het meeste kan groeien en evolueren. Maar iedereen start natuurlijk gelijk.

Welk volk neem jij onder je vleugels?

Voor het opbouwen kan beginnen, dien je een volk te kiezen. Standaard kies je tussen de Romeinen, Barbaren, Egyptenaren en Japanners. Wij kregen van White Goblin Games ook de Amazone-uitbreiding toegestuurd en konden dus ook nog kiezen voor de vrouwelijke strijders. Ieder volk heeft zo zijn specifieke productiehoeveelheden en (opslag)voordeel. De Romeinen mogen over de ronden heen namelijk onbeperkt plunderfiches opslaan. De Barbaren mogen dan weer hun arbeiders bijhouden. Dat opslagvoordeel is dus voor ieder volk uniek. Ook de productie verschilt vrij hard van volk tot volk. De Barbaren produceren bijvoorbeeld vijf arbeiders per ronde terwijl dat er bij de Romeinen maar drie zijn. De Romeinen maken dan wel weer een stuk hout en een stuk steen, wat bij de Barbaren niet het geval is. De Egyptenaren ten slotte zijn het enige volk binnen het standaard Imperial Settlers-spel dat goudstukken produceert.

Die info van hierboven staat gelukkig ook mooi en duidelijk uitgeschreven op het volkbord dat de speler krijgt bij het begin van het spel. Dit bordje is letterlijk de eerste reeks gebouwen waaraan de nieuwe nederzetting zal groeien. Bovenaan bouw je locaties die je productie ten goede komen. In het midden kan je extra voordelen verkrijgen terwijl het onderste deel van de nederzetting actielocaties zal bevatten. Naast het volkbord krijgt iedere speler ook nog zijn respectievelijk deck volkkaarten. Die kaarten geven de speler specifieke locaties en acties die te maken hebben met het gekozen volk. Verder is er ook nog een algemeen deck kaarten met locaties die door iedereen gebouwd kunnen worden. Eens iedereen twee algemene en twee volkkaarten (van zijn persoonlijke stapel) getrokken heeft, kan het spel beginnen.

Imperial Settlers

De uitkijkfase is vooral bedoeld om je hand uit te breiden. Zo trek je één extra volkkaart en kies je twee keer ieder om beurt een extra algemene kaart uit een reeks van het aantal spelers plus één. Naargelang hoever je staat in het spel kan je hier al een strategische keuze maken om je tegenstanders een hak te zetten. Tijdens de productiefase is het de bedoeling de bovenste reeks kaarten langs te gaan en zo alle elementen te verzamelen om in de volgende fase acties mee te kunnen uitvoeren. Eens iedereen zijn gewonnen goederen heeft genomen, kan het spel losbarsten in de actiefase.

Tijd om te settelen

Tijdens de actiefase voert ieder volk elk om de beurt een actie uit. Naargelang de kaarten en de voorraad goederen die een speler bezit, kan die een locatie bouwen, plunderen of activeren. Daarnaast kan de speler ook een handelsverdrag sluiten of arbeiders inleveren om een extra goed of kaart te krijgen. Het zijn de gebouwde locaties die je op het einde van het spel punten zullen opleveren. Een zo groot mogelijke nederzetting opbouwen is dus de boodschap.

Helaas kunnen locaties ook geplunderd worden door je tegenspelers. Kaarten hebben namelijk een plunderbuit. Mocht je dus een bepaald goed nodig hebben, dan kan het handig zijn eens bij je vijanden te gaan kijken. Daarnaast kan je ook een kaart uit je eigen hand plunderen om die zo af te leggen in ruil voor de plunderbuit. Met de uitbreiding Tot Hier en Niet Verder van Imperial Settlers kan je ook locaties veroveren.

Plunderen rooft de locatie leeg waarna die verandert in een fundering voor een nieuwe locatie. Een locatie veroveren zorgt ervoor dat de volledige kaart en zijn productie, voordeel of actie verhuizen naar de aanvallende speler. Een Egyptische kaart kan dan bijvoorbeeld plots in de Romeinse nederzetting belanden. Om je volgende productiefase wat te spijzen, heb je ook de mogelijkheid om volkkaarten uit je hand te gebruiken als handelsverdrag. In ruil voor een stukje voedsel kan die kaart bij de productie gevoegd worden.

Imperial Settlers

De actiefase gaat een hele tijd de speeltafel rond totdat iedereen niet meer kan of gepast heeft. Daarna volgt de opruimfase waarin de Imperial Settlers-spelers zich eigenlijk klaar maken om een nieuwe ronde te starten. Zo worden alle goederen die niet opgeslagen kunnen worden, teruggelegd en worden de ronde en startspelerfiche doorgegeven. Eens men vijf ronden volledig doorlopen heeft, komt het spel tot een einde en worden de locaties omgezet naar overwinningspunten. Daarbij zijn de algemene locaties en volklocaties respectievelijk één of twee punten waard.

De hele uitleg hierboven lijkt misschien veel en ingewikkeld. Ik moet hier dan gelukkig ook meedelen dat we de basisregels en handelingen, eens we de eerste ronde gespeeld hadden, wel snel in onze vingers hadden. De specifieke acties van de kaarten zijn dan ook mooi neergeschreven op de kaartjes. Mocht iets toch niet duidelijk zijn, zoals een specifiek element van de Japanners, de samoerai bijvoorbeeld, kan je altijd terecht in de overzichtelijke handleiding. Daar waar het spel die eerste ronde ook vrij traag gaat, loopt alles de rondes die daarop volgen een stuk vlotter. Dat heeft natuurlijk te maken met het beter kennen van het spelverloop maar ook met het feit dat je steeds meer en meer strategische zetten kan doen. Al hangt die strategie natuurlijk ook wat samen met welke kaarten je al dan niet uit je eigen of het algemeen deck trekt.

Imperial Settlers

Die strategische zetten zijn voornamelijk om je eigen nederzetting verder uit te bouwen. Tijdens ons spel hadden we niet meteen veel nood aan het plunderen of veroveren van andermans locaties. Ik bedoel maar, je speelt vrij individueel om een zo groot mogelijke nederzetting op te bouwen. Daarom ook dat het voor de makers relatief makkelijk was om ook een solovariant van het spel op te maken. Daarin speel je dan tegen een virtueel volk dat je kan plunderen nadat je de actiefase hebt doorlopen. Los van het individueel spelen zijn de voordelen per volk en diens specifieke volkkaartstapels met zorg gebalanceerd waardoor je nooit echt het gevoel hebt dat het ene volk veel meer kan doen dan het ander.

Vormgeving

De kaartjes van Imperial Settlers zijn vrij mooi vormgegeven. De info is duidelijk en de tekeningen zien er goed uit. De wat ronder vormgegeven onderdanen op de kaartjes geven het spel wel wat van zijn charme. De portretten van de volksleiders vind ik er dan persoonlijk net iets te serieus uitzien in vergelijking met de tekeningen van de figuurtjes op de kaarten. Wel leuk is dat je in de huid van een vrouwelijke of mannelijke volksleider kan kruipen. De volksborden zijn namelijk tweezijdig opgemaakt zodat iedereen zich kan identificeren met het personage dat hij/zij speelt. Een zeer mooi detail!

Imperial Settlers

Wat de vormgeving van de dozen betreft, ben ik helaas wat teleurgesteld. Waar sommige spellen zorgen voor een mooie indeling binnenin de doos werden hier enkel plastic zakjes meegeleverd. Daar kan je wel wat kaartenreeksen, of de verschillende goederen en spelerfiches in kwijt. Helaas zal nooit alles vast of volledig gesorteerd weggestopt kunnen worden. En als je weet dat je met de uitbreidingen aangeraden wordt om zelf kaartenstapels samen te stellen, is dat wel jammer.

Geïnteresseerd in bordspellen van White Goblin Games?

Lees hier al onze reviews en artikels.

Settled

imperial settlers
3 5 0 1
Imperial Settlers is een uitgebreid spel dat een trage start kent maar uiteindelijk snel vooruitstuwt vanaf de tweede ronde. Eens de basis gelegd is, kan je een hele tijd doorgaan en strategisch je nederzetting verder uitbouwen en misschien wel winnen! Op wat schoonheidsfoutjes na ziet het spel er ook nog eens amusant uit.
3/5
0