Nu ik er nog ben review: mooi portret van stripmaker Dick Matena

Dick Matena is een stripmaker die een grote bekendheid geniet in Nederland en zelfs België. De man viert dit jaar zijn tachtigste verjaardag en beoefent sinds 1960 het edele ambacht van de stripmaker. Sinds enkele jaren schrijft hij columns voor het striptijdschrijft Eppo. Deze columns worden gebundeld in dit boek.

Vrij recent bespraken we het boek De erfenis van Jacobs en Nu ik er nog ben kun je enigzins in een rij zetten met dit boek. Het is een van die zeldzame boeken in het Nederlandse taalgebied die een tipje van de sluier van de stripwereld oplichten. De verhalen uit dit boek zijn natuurlijk uit de eerste hand opgetekend.

De stukken zijn niet in chronologische volgorde geplaatst. De redacteur heeft er een soort van lijn ingebracht zodat bepaalde delen uit zijn carrière die door Matena worden besproken enigszins bij elkaar zijn gezet. Zo is er een duidelijk onderscheid te maken tussen bepaalde fases in zijn carrière. De kolommen geven ook een redelijk beeld van de persoonlijkheid van de artiest.

Wie is Dick Matena?

Het is heel moeilijk om Matena in een hokje te duwen. Hij is een zeer veelzijdig stripmaker en het is haast onmogelijk om niks van zijn hand tegen te komen in een stripwinkel of boekenzaak. Hij heeft meegewerkt aan allerhande strips en de meeste mensen kennen zijn naam als scenarist van vier Storm-albums uit het begin van de jaren tachtig. Op Geekster bespraken we eerder al eens een collectie van de verhalen die de tekenaar in de jaren negentig maakte voor Uitgeverij Lombard.

dick matena
©Dick Matena

Hij beleefde een interessant tweede leven toen hij 20 jaar geleden de roman De Avonden van Gerard Reve verstripte. In de jaren ’00 besteedde hij veel van zijn tijd aan het verstrippen van klassieke boeken van schrijvers als Jan Wolkers, Theo Thijssen en natuurlijk Willem Elsschot. In Antwerpen is de muur van de Erfgoedbibliotheek voorzien van een schilder van Matena’s verstripping van Kaas. In 2003 kreeg hij trouwens nog als enige niet-Belg De Bronzen Adhemar omdat hij een groot deel van zijn leven in België woonachtig was.

Hoe is het boek?

Dick Matena is een kleurrijk persoon. Hij heeft het hart op de tong en dat zorgt voor vermakelijke verhalen. Er wordt gedronken, gevloekt en gevochten. Maar er wordt ook getekend en wel degelijk gefilosofeerd. Hij doet een niet zo fraai boekje open over de werking van Het Stripschap en hoe men achter de schermen handjeklap speelde bij het toekennen van de Stripschapprijs, de gezaghebbende stripprijs van Nederland.

Ook laat hij zien hoe zijn eigen trots er voor een deel voor zorgde dat hij geen scenarist meer was voor Storm. Ondertussen onthult hij ook dat tekenaar Don Lawrence maar liefst twaalf procent aan royalties kreeg en de schrijver slechts een. Om over het gekrakeel op de Kuifje-redactie nog maar te zwijgen.

Het zijn stuk voor stuk boeiende verhalen. Het is soms schrijnend om te zien hoe dicht Matena in de jaren tachtig bij groot succes was. En het is jammer dat hij zich zo heeft laten inpakken door het quasi-intellectuele publiek dat hem met lof overlaadde nadat hij De Avonden had bewerkt tot een album. Maar goed, hij leefde het leven op zijn manier en dat is heel wat waard.

Nu ik er nog ben verscheen op 10 mei bij Uitgeverij L. Koop ‘Nu ik er nog ben’ bij bol.com

We ontvangen een kleine commissie als je iets koopt via onze partnerlinks.

4/5