Doctor Strange krijgt van Marvel voor het eerst in jaren een eigen comicreeks. Dat dit te maken heeft met de gelijknamige film waarin Benedict Cumberbatch de hoofdrol speelt, hoef ik niemand te vertellen. Maar is de reeks zelf ook goed of is het slechts een puzzelstukje van de strategie van een gigantisch mediabedrijf? Ik las het eerste deel van de nieuwe reeks en dit is mijn voorlopige antwoord op die vraag.

Een #1 zoals zovele

doctor-strange-detail

De beste magiër van de wereld, dames en heren.

Het nadeel van het beginnen van een nieuwe reeks is dat je moeilijk meteen in het verhaal kan duiken. In Doctor Strange #1 combineert schrijver Jason Aaron mooi het schetsen van het personage van Doctor Stephen Strange met actie en het introduceren van nevenpersonages zoals Doctor Voodoo, Scarlet Witch en Shaman. Veel diepgang of een vernieuwend verhaal moet je momenteel nog niet verwachten, het blijft allemaal wat op de oppervlakte. Ook het neerzetten van de problemen die Strange in het verdere verloop van de comic zal moeten trotseren, gebeurt op een vrij saaie manier. Maar vermits het zich allemaal afspeelt in het mysterieuze en het occulte ben ik zeer benieuwd naar wat de toekomst zal brengen.

Toepasselijke chaos

doctor-strange-panel

Het leven van een Sorcerer Supreme is er eentje van demonen bestrijden en die demonen zitten overal. Dat zie je dan ook terug in de panelen van de comic. Tekenaar Chris Bachalo slaagt er in om enorme detail in zijn werk te leggen, waardoor deze comic de moeite is om meerdere keren te doorbladeren om te genieten van alles wat er op de achtergrond wel niet gebeurt. Als Doctor Strange op zoek gaat naar demonen met zijn derde oog, wordt alles wat zich in de “gewone” wereld afspeelt niet ingekleurd, wat een leuk detail is en ervoor zorgt dat er een duidelijk onderscheid is tussen de werelden. Ik ben momenteel dus vooral fan van het artwork. Laten we hopen dat het verhaal in de volgende Doctor Strange ook op hetzelfde niveau komt.

77%
77%
Goede start

Als eerste deel van een comic over een personage dat lange tijd geen eigen serie heeft gehad, moet je er rekening mee houden dat het vooral om een introductie zal gaan. Qua verhaal gebeurde er niet veel, maar het uitstekende tekenwerk maakt veel goed. Hopen dat het volgende deel interessanter is.

• Cover
    8
  • Artwork