Immortals of Aveum review: magische FPS

Immortals of Aveum is het eerste spel van ex-Telltale Games-veteranen Ascendant Studios. Deze nieuwe IP is een first person shooter in een wereld waar je met magie schiet in plaats van met kogels. Het is ook een van de eerste games op Unreal Engine 5 met Lumen en Nanite en kan een blik op de toekomst tonen. Ten slotte is het, in tegenstelling tot veel andere FPS’en, een volledig singleplayer-spel zonder battle passes, seasons of constante microtransactions. Kan het zijn beloften waarmaken en ons betoveren? Geekster begon met kleuren te spelen en testte het voor jullie uit.

• Ontwikkelaar: Ascendant Studios
  • Uitgever: Electronic Arts
  • Release: 22 augustus 2023
  • Platformen: PS5, pc, Xbox Series X|S
  • Aantal spelers: 1

Reviewcopy op PS5 verkregen via uitgever

Magnusje-van-alles

Iedereen is getraumatiseerd door de oorlog en niemand ziet een alternatief.

In de wereld Aveum draait alles om magie en de controle erover. Zoveel zelfs dat er al een hele tijd een oorlog om gevoerd wordt, de Everwar. Er zijn al een aantal naties verdwenen en uiteindelijk blijven er nog een tweetal grootmachten over. Dat er intussen letterlijk een massief gat in de wereld is dat alsmaar groter wordt, negeren ze maar een beetje. Iedereen is getraumatiseerd door de oorlog en oorlogsmisdaden en niemand ziet een alternatief.

Immortals of Aveum Jak
© Ascendant Studios, Electronic Arts

Magie komt in drie soorten, verdeeld in groene, blauwe en rode magie. Wie dit niet kan gebruiken, staat onderaan de sociale totempaal. Wie er wel goed in is, begeeft zich vaak in de hoogste strata van de beschaving en wordt een Magnus genoemd. Normaal gezien kunnen mensen slechts één soort magie gebruiken. De rebelse Jak is echter een uitzondering op deze regel, want plotseling komt uit dat hij alle drie de kleuren kan gebruiken, wat hem meteen zeer begeerbaar maakt en hem misschien de kans geeft om zich aan te sluiten bij de Immortals, een elitegroep Magni. De vraag is echter of hij zich helemaal kan vinden in de methoden van zijn medestrijders…

© Ascendant Studios, Electronic Arts

Een zeer hoog “elke dialoog moet een grap zijn”-gehalte bij meerdere personages.

Het verhaal van Immortals of Aveum is niet slecht, hoewel je niet echt voor verrassingen komt te staan. Jak is als hoofdpersonage best te pruimen door zijn oprechtheid en zijn bereidheid de idiotie van bepaalde dogma’s niet te negeren, wat zijn neiging om overal Marvel-achtige grappen bij te maken (soms) goedmaakt. Dat laatste is meteen een beetje een van de grotere problemen bij het spel: het script kan soms wat frustrerend zijn dankzij het zeer hoge “elke dialoog moet een grap zijn”-gehalte bij meerdere personages. Dit is ook wel een narratieve keuze, want vooral de jongere personages maken grappen en de oudere leiders (en spelers?) die vastgeroest zijn in hun blik op de wereld, moeten er maar mee leren omgaan. Die vele grapjes betekenen niet dat je niet in de wereld getrokken wordt of dat je het verhaal niet zou willen uitspelen. Je wordt om de haverklap met nieuwe termen om de oren geslagen, maar de personages trekken deze termen nooit zelf echt in het belachelijke, wat hun beweegredenen geloofwaardiger maakt.

© Ascendant Studios, Electronic Arts

Schrijvers Michael Kirkbride en Bret Robbins hebben in Immortals of Aveum gezorgd voor interessante lore en een coole wereld met magische elementen en een te korte vermelding van een boeiende klassenstrijd. Waar magie vandaan komt, hoe de maatschappij is ingedeeld, welke groepen zich opzettelijk onttrekken aan de maatschappij, hoe dieven overleven… Het is allemaal leuke achtergrondinformatie die de wereld meer smaak geeft. Wij zouden bijvoorbeeld graag een Thief-achtig spel willen spelen in de thuisstad van Jak, die letterlijk verdeeld is in een boven- en onderlaag. Jammer genoeg wordt met dat laatste niet zoveel gedaan. Dat alles om de oorlog draait, zorgt ervoor dat een aantal interessante plotelementen niet ver genoeg verkend worden, zoals dat de lagere klasse en zelfs andere naties slachtoffer zijn van machtsbeluste grootmachten. Het wordt vermeld, maar de grootste dialoog erover is eerder als humoristische ruzie bedoeld. Ook verdwijnt minstens één leuk personage na een tijdje gewoon uit het verhaal zonder dat je verder weet wat er met haar gebeurt.

Immortals of Aveum lore
© Ascendant Studios, Electronic Arts

RGB

Blauw is voor meer precisiewerk, groen is je machinegeweer en rood is je shotgun of raketlanceerder.

Jak kan de drie kleuren van magie controleren, en dat geeft je meteen ook je gameplaymogelijkheden in deze first person shooter. Met een knop verander je van kleur naarmate wat je nodig hebt. Je hebt oneindig veel munitie, maar als je “lader” op is, moet je natuurlijk een seconde of twee herladen (door met de armen te zwaaien). Blauw is voor meer precisiewerk zoals pistolen of snipers, groen is je snelle maar niet zo krachtige machinegeweer en rood is je trage maar sterke shotgun of raketlanceerder. Je kiest zelf wat je het beste ligt en kan daar dan ook upgrades in steken. Tijdens de gevechten blijf je best mobiel door rond te blijven lopen (of je schild te gebruiken), want stilstaande doelwitten worden door de vijanden snel afgemaakt.

Immortals of Aveum red
© Ascendant Studios, Electronic Arts

Je kan een groot deel van het spel voornamelijk spelen met de kleur die jij het leukste vindt (voor ons was dat rood), maar sommige vijanden hebben bijvoorbeeld een groen aura dat hen geneest en je dus maar beter met groen aanvalt, of een blauw of rood schild waarvoor je ook de desbetreffende kleur nodig hebt. Naargelang de handschoen die je per kleur aanhebt, kan je ook je soort normale aanval veranderen, zoals snelle doelzoekende kogels of sterkere maar veel minder accurate projectielen voor groen. Verder heb je nog speciale mogelijkheden zoals een energiezweep om vijanden naar jou te trekken of een laser om vijanden te verdoven. Ook heb je speciale en krachtige aanvallen, zoals een cirkel van energie rond je uitstoten of een supersterke laserstraal met je twee handen schieten, maar deze hebben speciale energie nodig die je opwekt door andere vijanden te verslaan of in de wereld vinden. Je hebt dus, al is het soms noodgedwongen, wat mogelijkheden op variatie tijdens de gevechten.

© Ascendant Studios, Electronic Arts

Immortals of Aveum bevat een zeker Metroidvania-gehalte.

Krachtiger word je dankzij je equipment, zoals speciale handschoenen per kleur, ringen en andere accessoires die je allemaal bonussen geven voor een bepaald soort magie of die je bijvoorbeeld sneller laten herladen. Je kan deze vinden in kisten of zelf maken of verbeteren dankzij het geld en de gekleurde elementen die je in de wereld en na gevechten kan vinden. Er is ook een soort EXP waardoor je telkens een skill point krijgt om te investeren in een skill tree, verdeeld in de drie kleuren. Focussen op één kleur maakt je er snel veel krachtiger in, maar als je de andere kleuren negeert, zal je natuurlijk meer zweten tegen vijanden met bepaalde schilden. Je kan dus deels wel “builds” maken, hoewel het (vaak) meer over stats gaat dan echte gameplayveranderingen.

© Ascendant Studios, Electronic Arts

Naast de gevechten kan je ook veel tijd steken in het zoeken naar geheimen in de verschillende gebieden. Immortals of Aveum bevat een zeker Metroidvania-gehalte, in die zin dat je doorheen het verhaal nieuwe mogelijkheden krijgt die je dan kan aanwenden om in eerder bezochte zones bijvoorbeeld op nieuwe plekken te raken, deuren te openen of naar een klein alternatief universum te gaan met wat platform- of gevechtsuitdagingen. Als beloning voor dit alles vind je dan vaak extra equipment, EXP, geld of gekleurde elementen. Je moet het natuurlijk niet doen, maar het zorgt er wel voor dat je veel krachtiger kan worden en geeft je wat variatie. Je kan ook andere, eenvoudige puzzels tegenkomen waarbij het voornamelijk gaat om het zoeken van een bepaalde kleur in de omgeving en die dan met dezelfde kleur te raken, al dan niet rekening houdende met een soms heel snelle timer.

Immortals of Aveum map
© Ascendant Studios, Electronic Arts

Niet de verhoopte grootse entree van UE5

Immortals of Aveum draait best vlot.

De art direction in Immortals of Aveum mag er best zijn (op het vreselijke design van Jak zelf na). Wat vooral opvalt zijn de gevarieerde en vaak kleurrijke omgevingen. Het hoogtepunt hierbij was voor ons de “tussenwereld” en een soort ijsfort. Dankzij de combinatie van je eigen verschillende kleuren en de gebieden krijg je hier dus geen bruine corridor shooter. De kleur springt van het scherm af en ontploft zelfs meermaals in je gezicht in een smörgåsbord van particle effects. Immortals of Aveum draait ook best vlot. Het spel streeft op PS5 naar 60 fps (je hebt geen keuze tussen bijvoorbeeld een performance- of fidelity-mode, zoals je bij veel andere games wel hebt) en kan dit meestal wel behouden, hoewel je hier en daar een heel lichte framedrop zal tegenkomen in grote gevechten met veel particle effects. Zoals gezegd hebben wij het getest op PS5, want de minimum en aanbevolen specs op pc zijn bijzonder veeleisend.

© Ascendant Studios, Electronic Arts

Als keerzijde van de medaille betekent dit wel dat je beeld niet altijd even scherp zal zijn – UE5 helpt met automatische upscaling maar kan geen wonderen verrichten – en dat er, bijvoorbeeld tijdens de opening cutscene, nogal wat pop-in kan zijn. Ook zijn de lichteffecten en raytracing meestal goed, maar krijgen toortsen soms een rare lichtbol en word je letterlijk bijna verblind als je tegen sommige invisible walls loopt. Als eerste groot UE5-spel heeft het dus niet al zijn verwachtingen kunnen inlossen. Ten slotte zijn de werelden best mooi, maar kunnen ze levenloos aanvoelen. Er staan soms wel een heel aantal NPC’s, maar ze zeggen niets tegen jou of zelfs tegen elkaar. Enkel belangrijke personages spreken. De acteurs doen wat ze kunnen met het script en Gina Torres is altijd fijn om te zien en horen. De muziek past wel bij het spel maar blijft ook helemaal niet hangen.

Immortals of Aveum is charmant

Immortals of Aveum is een mooi eerste spel van ontwikkelaars die met een eerdere studio onze goodwill al verdiend hebben, maar het kan niet al zijn beloftes waarmaken. Belangrijk om nog eens in de schijnwerper te brengen: het is een volledige singleplayer FPS zonder battle pass, seasons of constante microtransacties, wat op zich tegenwoordig al speciaal is. Schieten met magie in plaats van kogels is leuk, hoewel het misschien niet je hele speelduur even boeiend blijft. Wie zich enkel met het hoofdverhaal bezighoudt, is waarschijnlijk een goede 10-15 uur bezig. Wie alle geheimen wil vinden en uitdagingen wil voltooien, is er zeker het dubbele daarvan mee zoet. Of je daarvoor 60-70 euro wil neertellen, moet je zelf maar beslissen. De lore is zeker interessant maar het script laat hier en daar wat steken vallen als je niet van constante grapjes houdt. De wereld heeft een leuk design maar de nieuwe opties van UE5 zijn nog niet helemaal optimaal toegepast. Uiteindelijk is Immortals of Aveum wel een charmant spel waarbij je kan genieten van magische particle effects, een deftig verhaal en leuke gameplay.

Immortals of Aveum is te koop bij bol.com

We ontvangen een kleine commissie als je iets koopt via onze partnerlinks.

Geïntereseerd in recente games, magische werelden of alternatieve FPS’en?

Charmant

Immortals of Aveum
3 5 0 1
Immortals of Aveum is een FPS waarin je eens niet met kogels schiet, maar wel met magie. Je hebt wat mogelijkheden om je build te maken en om buiten de missies de Metroidvania-achtige wereld te verkennen. Het verhaal is best te pruimen en wordt vergezeld van interessante lore, maar er wordt niet genoeg mee gedaan en sommige dialogen zijn tenenkrullend. Het spel draait vlot maar heeft hier en daar een grafisch steekje laten vallen, hoewel dat dit de pret niet kan bederven.
3/5

• Met magie schieten in plaats van met kogels
  • Interessante lore