The Worst Person in the World review: liefde zoals het is

In 2018 vielen we tijdens Film Fest Gent als een blok voor Thelma van Joachim Trier. Wij waren dus meteen benieuwd naar Triers nieuwe film, zeker toen we lazen dat het een moderne romcom is. Zowel wij als het publiek van FFG waren uiterst gecharmeerd, want The Worst Person in the World kaapte de publieksprijs weg op het festival.

Kikkers

Julie (Renate Reinsve) heeft het leven nog niet helemaal voor elkaar. Of toch niet volgens de verwachtingen van haar ouders of de maatschappij. Als student weet ze niet goed welke kant ze uitwil, waardoor ze zowel geneeskunde, psychologie als fotografie probeert. Ook wat de liefde betreft, beperkt ze zich niet tot ‘een type’ en kust ze een aantal kikkers.

The Worst Person in the World combineert de romantische komedie met een coming-of-ageverhaal.

Stabiliteit vindt ze even later bij Aksel (Anders Danielsen Lie), een graphic novelauteur die 15 jaar ouder is. Er is wel een kleine kloof op het vlak van levenservaring en -doelen. Zo wil hij graag snel aan kinderen beginnen, iets waar Julie nog niet aan denkt. Toch is Julie vastbesloten om het te doen slagen. Toch wankelt Julie’s vastberadenheid wanneer ze Eivind (Herbert Nordrum) ontmoet.

Not a girl, not yet a woman (#BritneyIsFree!)

Scenaristen Joachim Trier en Eskil Vogt hebben met The Worst Person in the World het concept van de romcom mooi naar het heden gebracht. Een van de populairste bioscoopgenres van de jaren 90 en vroege jaren 2000 blijft tot op vandaag vooral onder de radar bij het grote publiek, met uitschieters als Crazy Rich Asians en de To All the Boys-trilogie. Die films stellen namelijk het hoofdpersonage centraal, waarbij een partner een onderdeel is van haar leven, net zoals haar carrière en andere relaties.

The worst person in the world
© Cinéart

Ook The Worst Person in the World combineert de romantische komedie met een coming-of-ageverhaal. Daarom kruist hier ook niet noodzakelijk één man haar pad, en zien we hoe alle mensen in Julie’s leven haar beïnvloeden. Liefde voor en aanvaarding van zichzelf, zelfvertrouwen, durf en kwetsbaarheid zijn allemaal eigenschappen die de juiste mensen in de juiste periodes mee kunnen helpen vormen. Of net niet.

En tja, misschien zien we ook nog gewoon graag mensen verliefd worden. Zeker mensen zoals actrice Renate Reinsve, die zo goed als zeker op weg is naar een grote internationale carrière. Je kan altijd meeleven met Julie, ook als ze foute of domme keuzes maakt. Ze spat van het scherm, en krijgt goede ondersteuning van vooral Anders Danielsen Lie. Ook zijn vertolking blijft bij.

Groot en klein

Trier speelt naast met het concept ook met de vorm van deze romcom.

Trier speelt naast met het concept ook met de vorm van deze romcom. Vanaf het moment dat ze Aksel leert kennen, begint de reis van Julie. De film is dan ook ingedeeld in hoofdstukken, met een proloog en een epiloog. Het scenario maakt inventief gebruik van die opzet. Niet om elk deel van haar leven mooi af te ronden, maar om zowel de ‘belangrijke’ als de kleine momenten te belichten, zoals wanneer Julie inspiratie krijgt om te schrijven of ze paddo’s neemt met vrienden. Die laten vaak even goed hoe zien hoe iemand verandert of groeit. En ze maken de emotionele klopjes, want die zijn er zeker, nog veel betekenisvoller.

Het hoeft ook niet allemaal te traditioneel te zijn, en soms grijpt Trier terug naar wat surrealistische elementen. Zo zet Julie de tijd rondom haar stil wanneer ze een bepaalde belangrijke keuze neemt, zodat dat echt even het middelpunt van de wereld is. De paddoscène is ook heel trippy, en niet omdat er met gebruikte tampons gegooid wordt. Voeg bij al die ingrediënten een frisse en heldere cinematografie en jazzy/romantische score en je krijgt iets speciaals. Het leven is rommelig, maar The Worst Person in the World werkt op alle vlakken.

The Worst Person in the World is vanaf 17 november te zien in de bioscoop.

Wijs

Wijs
4 5 0 1
The Worst Person in the World is een eerlijke, grappige en ontroerende film over hoe rommelig en onvoorspelbaar het leven is en de keuzes die je maakt, gegoten in een inventief script. Renate Reinsve heeft bakken charisma.
4/5
0