Forspoken review: leuk, maar onvervuld potentieel

Wie de ellenlange lijst remakes of spellen in dezelfde reeks al helemaal beu is, was misschien blij met de aankondiging van een nieuwe IP: Forspoken. In deze Isekai word je vanuit onze wereld naar een wereld vol magie en gevaar weggetoverd. Ontwikkelaar Luminous Productions kiest na Final Fantasy XV alweer voor een spel met een grote open wereld. Is het de moeite waard? Geekster overwoog om capes en speciale nagellak te beginnen dragen en testte het voor jullie uit.

• Ontwikkelaar: Luminous Productions
  • Uitgever: Square Enix
  • Platformen: pc, PS5
  • Release: 24 januari 2023

Reviewexemplaar op PS5 verkregen via uitgever

Ongewillig Isekai-personage

Alle slechte trailermomenten en clipjes van bepaalde dialogen op Twitter buiten beschouwing gelaten, heeft Forspoken geen slecht verhaal.

In de Isekai Forspoken speel je als Frey Holland. Haar leven in New York is niet echt ideaal: ze is als baby achtergelaten, heeft intussen meerdere criminele feiten op haar palmares, kraakt als dakloze een leeg appartement en heeft problemen met een plaatselijke bende. Wanneer ze opeens een magische en telepathisch sprekende armband vindt en getransporteerd wordt naar een andere wereld, zou dit wel eens een tweede kans voor haar kunnen zijn om zichzelf te bewijzen. Deze andere wereld, Athia, wordt immers geteisterd door een fenomeen dat alles buiten één enkele stad heeft vernield en voor agressieve en gemuteerde dieren en monsters heeft gezorgd. Gelukkig heeft Frey dankzij haar armband opeens ook de mogelijkheid om magie te gebruiken. Kan ze haar hart openstellen voor de inwoners van Athia, of wil ze vooral zelf terug naar New York (ook al is haar leven daar moeilijk)?

Forspoken Frey
© Luminous Productions, Square Enix

Alle slechte trailermomenten en clipjes van bepaalde dialogen op Twitter buiten beschouwing gelaten, heeft Forspoken geen slecht verhaal. Frey is een gepijnigde jongedame die door haar ervaringen het niet gewoon is dat mensen ook gewoon goed kunnen zijn en elkaar kunnen helpen. Het probleem is wel dat het best lang duurt voor ze hier vorderingen in maakt, waardoor je een groot deel van het verhaal moet luisteren naar iemand die heel de tijd al dan niet sarcastisch klaagt over de plaats waar ze zich bevindt. Soms is dit met goede reden, maar soms komt het wat irritant over. Uiteindelijk komt alles goed samen (zij het wat voorspelbaar op misschien één twist na) en bevat het spel een emotionele climax die mooi weergegeven is. De relatie tussen Frey en haar armband Cuff is soms best grappig, maar bevat soms ook wat gewoon gemene opmerkingen. Er zijn een paar momenten waarbij de dialogen echt ongemakkelijk Marvel-achtig of geschreven door een 40-jarige voor een tiener aanvoelen, maar deze zijn zo goed als allemaal al op het internet en in de trailers wijdverspreid geraakt. De rest is niet schitterend, maar ook niet tenenkrullend.

© Luminous Productions, Square Enix

In principe moet je maar op een vijftal plaatsen in de open wereld zijn.

Het verhaal zelf duurt in Forspoken eigenlijk niet zo lang. De eerste uren wordt het leven van Frey goed getoond en heb je de indruk dat er heel veel narratieve elementen in het spel zullen zitten. Wanneer je echter daarna in de open wereld wordt losgelaten, merk je snel dat je je tijd vooral kan vullen met optionele activiteiten die niets van verhaal bevatten. In principe moet je maar op een vijftal plaatsen in de open wereld zijn (dat je onderweg naar die plaatsen soms een kleine cutscene krijgt met een nieuwe vijand tellen we niet mee). Daar gebeurt altijd wel iets, maar heel veel tijd neemt het allemaal bij de eerste locaties niet in beslag. Tussenin ga je dan steeds terug naar de stad Cipal om de volgende reden te krijgen waarom Frey toch weer de wereld moet intrekken. Naar het einde van het spel toe krijg je dan wél een best grote hoeveelheid plot over je heen gegooid, maar dit was beter een beetje meer over heel het plot verdeeld geweest. Nadat we de eerste tien uur het eerste gebied volledig uitgepluisd hadden, besloten we doorheen de rest van het verhaal te snellen en enkel het hoofdverhaal en de zijmissies te doen in plaats van de open wereld-activiteiten (die we zo goed als allemaal al hadden gezien). Toen de credits over het scherm rolden, stond er slechts 19 uur op de teller.

Elementaire open wereld

Het level design van Forspoken komt ouderwets over voor een open world game in 2023

Waarmee kan je dan je tijd vullen of de levensduur van Forspoken verlengen? Het zal ervan afhangen hoeveel je van de gevechten houdt en hoeveel je bereid bent om de optionele activiteiten op de kaart een voor een af te werken. Het level design van heel Forspoken komt immers wat ouderwets over voor een open world-game in 2023: een massieve kaart vol icoontjes of kleine bolletjes om te onderzoeken die je vaak enkel wat crafting materialen of iets anders mechanisch zoals een nieuw stuk uitrusting opleveren, maar qua verhaal geen echte beloning geven voor je verkenningstocht. Gelukkig kan je je op best fijne wijze met een combinatie van je magie en parkour relatief snel doorheen de wereld bewegen (hoewel deze parkourkrachten er soms voor zorgen dat je op rotsen of gebouwen klimt terwijl je gewoon naar voor wou lopen en het heel soms wat onprecies is). Kisten en deuren openen is nog nooit zo stijlvol geweest! Ook lovenswaardig: als je wil fast travelen zijn de loading times net zoals in Ghost of Tsushima zo goed als onbestaande.

Forspoken Parcours
© Luminous Productions, Square Enix

Een van de beste elementen van Forspoken is het gevechtssysteem.

Een van de beste elementen van Forspoken is het gevechtssysteem. Frey kan (na een tijdje) verschillende elementen naar believen gebruiken om haar vijanden mee te bevechten. Het is best fijn om met je parkour over een groep vijanden te springen, hen met aardemagie vast te zetten in planten, met je vuur een grote cirkel rond je te maken waardoor al je magie sterker wordt, om daarna met je water alle vijanden in die cirkel in een massieve bubbel bijeen te verzamelen. Elk element heeft drie soorten gewone aanvallen, één superaanval en een klein aantal support spells. Bij de gevechten zijn er eigenlijk twee problemen: aanvallen ontwijken doe je vooral met je (relatief onnauwkeurige) parkour en in het begin van het spel heb je enkel je aardemagie. Voor het ontwijken is het spel gelukkig zeer eenvoudig en vereist het niet de precisie van pakweg afweren in Soulslikes. Qua echte aanvallen kan je dan enkel op drie verschillende manieren stenen smijten naar je vijanden. Vijanden hebben ook bepaalde weerstand tegen of zwaktes voor je elementen, waardoor je in de eerste uren vijanden zal tegenkomen die je met je ene element niet meteen veel kan raken. Het is niet slecht, maar na een tijdje een beetje eentonig als je niet snel het hoofdverhaal doorloopt om je tweede element te krijgen. Eenmaal je dat hebt, kan je je wel veel meer amuseren. Die fun wordt enkel groter met je derde en vierde element.

© Luminous Productions, Square Enix

Jezelf sterker maken door verschillende capes aan te trekken of door je halsketting of nagellak te veranderen.

Forspoken geeft je per vaardigheid of aanval ook een kleine opdracht zoals er een aantal vijanden mee verslaan, een bepaalde parkourvaardigheid blijven gebruiken of meerdere vijanden tegelijkertijd raken. Hierin slagen zorgt ervoor dat je iets sterker wordt, wat je aanspoort om je speelstijl genoeg variatie te geven. Voor de rest kan je jezelf sterker maken door verschillende capes aan te trekken of door je halsketting of nagellak te veranderen. Vooral dat laatste is best grappig. Hiervoor moet je wel crafting materials gebruiken die je vindt na gevechten, verspreid in de open wereld of in kisten. Een laatste puntje dat nog positief is: de accessibility features zijn qua gameplay zeker niet slecht, en hoewel je drie moeilijkheidsgraden hebt, kan je daarnaast nog andere gameplayelementen aanpassen.

Forspoken FIRE
© Luminous Productions, Square Enix

Leuke particle effects in een massieve (maar soms saaie) open wereld

Raytracing opgeven om 60 fps te hebben, doen we zonder problemen, maar dan moet het beeld zelf wel scherp genoeg zijn.

Ook qua graphics zijn er positieve en negatieve elementen te vinden bij Forspoken. Op zich is er met de modellen niets aan de hand en kan je goed in de gezichten de emoties van de personages aflezen. De animaties zijn best goed gedaan en wanneer je al je magie inzet tegen de vijanden wordt je scherm een smörgåsbord van particle effects. De massieve wereld in Forspoken kan aan de andere kant mooi maar leeg aanvoelen. Het is een groot en opzettelijk contrast met de eerste momenten in New York waar je best veel details krijgt. Het verhaal eist dat Athia een gebroken wereld is, maar jammer genoeg zorgt dit niet voor de meest interessante omgevingen, of toch niet in het begin van je avontuur. Ook is de enige echte stad waarin je kan rondlopen, met npc’s kan praten, side quests kan activeren en het verhaal verder kan zetten, ronduit lelijk. Latere gebieden zijn visueel gelukkig wel veel interessanter. Het is ook jammer dat wanneer je op performance mode speelt, sommige cutscenes soms wat wazig ogen. Raytracing opgeven om 60 fps te hebben, dat doen we zonder problemen, maar dan moet het beeld zelf wel scherp genoeg zijn. Ook de belichting valt vaak tegen.

© Luminous Productions, Square Enix

Bear McCreary en Garry Schyman hebben voor mooie muziek gezorgd. Vooral het hoofdthema en een van de actiethema’s zal opvallen, terwijl de andere stukken minder lang in je hoofd blijven hangen. Bij de voice acting waren er een paar stukken waarbij de delivery wat raar klonk, maar in het geheel leveren de acteurs goed werk. Ella Balinska overtuigt als de (in het begin) wantrouwige en misanthrope Frey terwijl Jonathan Cake zich zeer goed amuseert met de sarcastische Cuff.

Forspoken nails
© Luminous Productions, Square Enix

Forspoken is een verdienstelijke eerste poging

Er zat volgens ons meer in Forspoken.  Zoals al eerder gezegd in deze review is het geen slecht spel, maar heeft het op zijn leuk gevechtssysteem na niet zoveel om je helemaal mee te betoveren. Na de intro krijg je in je eerste uren in de open wereld een lelijke stad en eerste gebied, en kan je slechts één soort magie gebruiken. Wanneer je later meer magie ontdekt en ook de omgevingen visueel interessanter worden, laat Forspoken gelukkig een betere indruk na. Het verhaal is niet, zoals je uit de trailers en memes op het internet zou verwachten, uitsluitend tenenkrullend, maar valt best goed mee. In plaats van de zoveelste remake of het duizendste spel in een reeks, is het wel een volledig nieuwe IP, wat we alleen maar kunnen toejuichen. Wij gaan de DLC deze zomer en een eventuele sequel later zeker spelen, zolang de makers leren uit hun fouten, je iets sneller de toegang tot meerdere elementen geven, de open wereld interessanter (en soms mooier) maken en het verhaaltempo wat beter verdelen.

Tip/Verzoek voor de makers: werk samen met Nickelodeon en maak met deze gameplay een spel in het universum van Avatar: The Last Airbender.

Geïnteresseerd in open world games met superkrachten?

Interessant

Forspoken
3 5 0 1
Forspoken heeft een leuk gevechtssysteem vol magie en natuurelementen waar je na een tijdje fijn tussen kan wisselen en staat je toe met magische parkour snel doorheen de massieve open wereld te trekken. Jammer genoeg kan het zijn massieve gebieden niet onttrekken aan een relatief saai open wereld-design waar we ons in 2023 al over hadden moeten gezet hebben. Sommige dialogen zijn wat knullig, maar in het geheel valt het verhaal best goed mee.
3/5

• Leuke gevechten
  • Wisselen tussen de elementen (na een tijdje)