Bright Memory: Infinite review – snelle actie maar veel te kort

In 2020 kon je Bright Memory spelen, een leuke en actievolle maar heel korte FPS gemaakt door één ontwikkelaar: Zeng “FYQD” Xiancheng. In 2021 kwam er dan een soort vervolg op pc uit, Bright Memory: Infinite, gemaakt door een klein team. Sinds deze week kunnen we dit laatste spel ook ervaren op onze consoles. We gaan er geen doekjes om winden: het is nog steeds een heel kort spel. Is het toch de moeite waard? Geekster zette het verstand op nul en bereidde zich voor om van snelle actie te genieten.

• Ontwikkelaar: FYQD-Studio
  • Uitgever: FYQD-Studio, PLAYISM
  • Platformen: pc, Playstation 5, Switch, Xbox Series X/S
  • Datum: 11 november 2021 (pc), 21 juli 2022 (consoles)
  • Reviewcopy op PS5 verkregen via uitgever

Interessante maar onvoldoende gebruikte verhaalelementen

Bright Memory: Infinite heeft eigenlijk nog een beperkter plot dan een doordeweekse breinloze actiefilm.

Je speelt in Bright Memory: Infinite als Shelia, een lid van het SRO (Science Research Organisation) in China in 2036. Wanneer een vreemd natuurfenomeen ervoor zorgt dat er grote onregelmatigheden verschijnen (zoals een storm en een klein zwart gat), moet je proberen te onderzoeken wat het probleem nu is. Tijdens je onderzoek word je echter belemmerd door Generaal Lin en zijn SAI (waar die letters voor staan is een raadsel, maar het is dus een militaristische of terroristische groep), die willen proberen om de speciale situatie te gebruiken om de wereld te veroveren. Ook moet je opeens vechten tegen vreemde soldaten uit een ver verleden.

bright memory infinite
© FYQD-Studio, PLAYISM

En dat is het. Wil je meer info? Pech. Bright Memory: Infinite heeft interessante elementen, maar eigenlijk nog een beperkter plot dan een doordeweekse breinloze actiefilm. Voor sommige elementen (zoals de naam van je organisatie) moet je vertrouwen op informatie uit de loading screens (die op PS5 heel snel verdwijnen). Je bent lid van een speciale eenheid, maar wat die nu precies doet moet je zelf maar opmaken. Shelia heeft ook totaal geen character arc. Wie is de villain van dienst en wat doet zijn organisatie nu eigenlijk? Waarom verschijnen die rare weersverschijnselen en de soldaten uit het verleden opeens en waarom zeggen je SAI-tegenstanders er niks over? Wat hebben die wilde zwijnen in de velden opeens tegen jou? Vul zelf maar in, het spel zal het niet uitleggen.

(Heel) kort maar krachtig

Zo cool mogelijk.

Qua gameplay valt de snelle en fijne actie meteen op. Het ging er de makers duidelijk vooral om om Bright Memory: Infinite zo cool mogelijk te maken, en daar zijn ze wel in geslaagd. Het is gewoon heel leuk om een aanval te ontwijken, meteen een vijand naar jou te trekken, in de lucht hulpeloos vast te zetten en vol kogels te jagen. Ook een aanval afweren met je zwaard om daarna terug te slaan met een krachtige melee-aanval kan je alleen maar doen glimlachen. Sommige sterkere vijanden en bazen hebben ook een schild dat je eerst best met je melee of met je speciale wapenfuncties moet uitschakelen voor je ze kan neerschieten met je gewone wapens.

© FYQD-Studio, PLAYISM

Je begint met een eenvoudige assault rifle, maar al snel heb je een viertal wapens met elk hun speciale functies, je zwaard en je speciale arm. Je kan ook kiezen welke onderdelen van je arsenaal je wil upgraden naargelang wat het beste bij je past. De wapens en hun speciale functies hebben allemaal hun eigen nut en voelen leuk aan. Je kan niet enkel melee-aanvallen maar ook allerhande kogels en projectielen met je zwaard afweren of zelfs terugkaatsen, wat heel fijn aanvoelt.

bright memory infinite
Wij hebben hier een staf in plaats van een zwaard, maar dat is een pure cosmetische optie. © FYQD-Studio, PLAYISM

Heel kort, maar daardoor zijn de normale gameplay-momenten wel nooit saai.

Door de snelle actie moet je blijven bewegen (of dodgen) en schieten en kan het soms wat hectisch worden… Tot je ontdekt dat je zo goed als onsterfelijk bent als je vanuit de lucht een speciale melee-aanval uitvoert. De vijanden stoppen met aanvallen of hun aanvallen kunnen je niet deren, en je kan dit blijven spammen want deze functie herlaadt heel snel. Je kan natuurlijk kiezen om het spel niet zo te spelen, maar de uitdaging van elk baasgevecht kan zo wel snel verdwenen zijn.

© FYQD-Studio, PLAYISM

Bright Memory: Infinite is zoals gezegd heel kort, maar daardoor zijn de normale gameplay-momenten wel nooit saai. De jammer genoeg obligatoire stealth-sectie en het moment met de auto hadden wel gerust achterwege gelaten mogen worden (maar dan wel vervangen door een extra stukje met normale gameplay om het spel niet nog korter te maken).

Voor het grootste deel best indrukwekkend

De actie vol partikels, de omgevingen, het water en het weer zien er allemaal mooi uit.

Naast de snelle actie vallen ook de best goede graphics zeker op. Voor een kleine studio is dit immers een mooie prestatie geweest. De actie vol partikels, de omgevingen, het water en het weer zien er allemaal mooi uit. Jammer genoeg geldt dit wel niet voor de gezichten in de cutscenes. Ook bij het geluid zijn er positieve en negatieve elementen. Er is muziek, maar heel memorabel is ze niet. De sound effects komen wel goed tot hun recht. Soms is de voice acting wel oké, maar soms is er toch iets met de regie misgelopen en klinkt het allemaal heel onnatuurlijk.

bright memory infinite
De gezichten laten wat te wensen over…© FYQD-Studio, PLAYISM

Bright Memory: Infinite

Bright Memory: Infinite is verstand op nul (zodat je het beperkte plot kan negeren) en genieten van de leuke actie en coole momenten. Het grootste struikelblok blijft de lengte. Je bent er de eerste keer op een goede twee uur door, en stel dat je het wil herspelen op een hogere (of lagere) moeilijkheidsgraad, zullen je tweede of derde playthroughs nog korter zijn. Voor de €20 euro die ze vragen voor dit spel, kunnen we het niet echt meteen aanraden tenzij je écht een snelle fps wil spelen. Het is natuurlijk wel indrukwekkend wat een kleine studio hier heeft kunnen afleveren.

Te kort maar krachtig

Bright Memory: Infinite
3 5 0 1
Het is best lovenswaardig dat een kleine studio een mooi uitziende en actievolle FPS met toffe mechanics heeft kunnen maken, maar de veel te korte speelduur en het zeer beperkte verhaal kan je niet onder stoelen of banken steken.
3/5

• Snelle actie
  • Leuke mogelijkheden met je wapens