Blue Beetle review: een frisse start voor DC

Blue Beetle luidt een nieuw hoofdstuk in voor DC. Eerder dit jaar werd het DC Extended Universe (DCEU) afgesloten met The Flash, al volgt er later dit jaar nog een uitsmijter met Aquaman and the Lost Kingdom. Waar Blue Beetle exact thuishoort en of er een verandering is ingezet, lees je verder in deze review.

De Marvel-film van DC

In Blue Beetle volgen we Jaime Reyes die net afgestudeerd is aan de universiteit van Gotham en terugkeert naar zijn thuisstad, Palmera City. Hij is de eerste van zijn familie met een diploma. Bij zijn thuiskomst blijkt dat door omstandigheden zijn familie nog meer in financiële problemen zit dan vroeger. Samen met zijn zus neemt hij een baantje aan bij KORD, een groot techbedrijf gerund door Victoria Kord. Door omstandigheden krijgt hij een blauwe scarabee in zijn handen die zich later als een symbioot vasthecht aan Jaime. Dit geeft Jaime een krachtig exoskelet en zo wordt de superheld Blue Beetle geboren.

De makers hebben duidelijk gekeken naar de hoogdagen van het Marvel Cinematic Universe (MCU) en hier de beste elementen van samengevoegd.

Blue Beetle vertelt een vrij simpel oorsprongsverhaal zonder al te veel verrassingen. Toch slaagt het erin dit op een heel leuke manier te doen. De makers hebben duidelijk gekeken naar de hoogdagen van het Marvel Cinematic Universe (MCU) en hier de beste elementen van samengevoegd. Als eerste is de kern van Blue Beetle een verhaal dat draait rond het gezin van onze protagonist, dit kennen we van Ant-Man. Het exo-skelet van onze superheld doet zowel denken aan Spider-Man als aan Iron Man, wanneer er vanuit Jaimes POV gefilmd wordt. Het bedrijf KORD dat inzet op de wapenindustrie, doet dan ook zeer hard denken aan Stark Industries in de eerste Iron Man. De humor en energie van Jaime komt zeer hard overeen met Peter Parker uit Spider-Man: Homecoming. Een deel van de humor, zelfrelativering en kleurenpalet lijken dan weer rechtstreeks uit Ms. Marvel te komen.

Blue Beetle
© Warner Bros. Pictures

Op zich doet Blue Beetle dus niets nieuws binnen het superheldengenre, maar ik heb al deze elementen nog nooit zo goed gecombineerd en in beeld gebracht zien worden.

Familie centraal

Blue Beetle is niet eenvoudig tot stand gekomen en dat heeft vooral te maken met de woelige periode waardoor de DC-films de laatste jaren gegaan zijn. Al van het begin was het de bedoeling om de eerste live-action superheldenfilm te zijn met een latino-protagonist. Maar hoe deze moest uitgebracht worden, liep niet altijd van een leien dakje. Zo was er eind 2020 het plan om sommige films een kleiner budget te geven en rechtstreeks uit te brengen op streamingsdienst HBO Max. Blue Beetle, net zoals het afgevoerde Batgirl, was een van deze films. De vrij onbekende regisseur Ángel Manuel Soto werd gekozen om deze film te maken. Zijn creatieve visie heeft de studio kunnen overtuigen om toch een cinema-release te voorzien.

© Warner Bros. Pictures

De kracht en liefde van alle familieleden staat centraal.

Xolo Maridueña die we voornamelijk kennen van Cobra Kai neemt de hoofdrol op zich. Volgens Soto was hij ook de eerste keuze voor de rol van Jaime en zou zijn ervaring in martial arts voor Cobra Kai ook een meerwaarde zijn. Als antagonist werd Susan Sarandon (Thelma & Louise) gecast als machtsgeile CEO van KORD. De familie van Jaime wordt nog aangevuld met Belissa Escobedo, Adriana Barraza, Damián Alcázar, George Lopez, Elpidia Carrillo en Raoul Trujillo waardoor er een stevige latino-cast centraal staat.

Elk lid van de familie van Jaime krijgt een belangrijke rol in Blue Beetle, al is het enkel Jaime die superkrachten bezit. De kracht en liefde van alle familieleden staat centraal. Gezien de sterke familiecultuur binnen de latino-gemeenschap komt dit heel naturel over.

Waar hoort Blue Beetle thuis?

Blue Beetle speelt zich af in de fictieve stad Palmera City, die verzonnen is voor de film. In de comics speelt alles zich af in El Paso, Texas. Op deze manier kan het verhaal van Jaime Reyes zich afspelen op hetzelfde niveau als Superman in Metropolis, Batman in Gotham City en The Flash in Central City. Door ook via een grote metropool te werken, kan Blue Beetle als superheld op gelijke hoogte geplaatst worden met de grote namen en mee een leidersrol dragen in de toekomst.

blue beetle
© Warner Bros. Pictures

De grote helden zoals Superman, Batman en The Flash worden bij naam genoemd, maar daar blijft het ook bij. Op deze manier is Blue Beetle nog niet gebonden aan enig shared universe. Oorspronkelijk hoorde het bij het DCEU, maar ondertussen hebben James Gunn en Peter Safran reeds bevestigd dat deze film perfect ergens in de tijdlijn van het nieuwe DC Universe geplaatst kan worden. Blue Beetle wijkt dan in stijl en kwaliteit zodanig af van wat we de laatste jaren zagen bij DC (Black Adam, Shazam) dat het niet meer dan logisch is om het in het nieuwe universe te laten thuishoren. Vooral omdat na het zien van deze film er honger is naar meer Blue Beetle in de toekomst. Superman: Legacy mag dan in 2025 het officiële startpunt zijn van het DC Universe, Blue Beetle heeft het al meer dan goed ingezet.

Blue Beetle speelt vanaf 18/08 in de bioscoop.

De verrassing van deze zomer

Blue Beetle
4 5 0 1
Blue Beetle is de onofficiële start van het nieuwe DC Universe en weet alle gekende elementen van het superheldengenre prachtig weer te geven in één film. Na de overdaad aan ondermaatse DC-films lijkt de keuze voor de onbekendere Blue Beetle het schot in de roos voor DC. Met een bijna volledige latino-cast met familiebanden centraal in plaats van grootse wereldproblemen is Bliue Beetle een perfect op zichzelf staande film met potentieel naar de toekomst toe.
4/5

• De latino-omgeving
  • Alle beste stukken van het superheldengenre perfect gecombineerd