ms marvel

Ms. Marvel review: fangirls boven

We zijn altijd wel enthousiast over nieuwe Marvelreeksen (of voorlopig toch nog) maar voor Ms. Marvel toch nog net iets meer. Waarom? Kamala Khan is een van de populairste comicpersonages van de laatste jaren die de nodige diversiteit brengt én bovendien een fangirl. Maar daarnaast zit er ook een deeltje Belgische trots aan deze reeks: Adil en Bilall regisseren 2 afleveringen en zijn uitvoerende producenten. Ze drukken dan ook echt van bij het begin hun stempel op de reeks.

Afleveringen gezien: 2/6

Who run the world? Fangirls

Kamala (Kamála uitgesproken) Khan (Iman Vellani) is 16 en zit dus in het voorlaatste jaar van het middelbaar in Jersey City. Daar is ze niet zo populair maar in haar vrije tijd leeft ze zich uit als fangirl. Ze heeft een eigen YouTube-kanaal waarop ze video’s post over de Avengers en vooral Captain Marvel. Ook doet ze aan cosplay met haar beste vriend Bruno (Matt Lintz, The Walking Dead) en heeft ze veel aan haar vriendin Nakia (Yasmeen Fletcher). Kamala en Bruno willen koste wat kost naar de eerste AvengerCon gaan, maar haar ouders werken niet mee.

Kamala sluipt dan maar het huis uit om er te geraken. Op de cosplaywedstrijd voegt ze nog een oude armband van haar oma toe aan haar outfit maar die lijkt krachten in haar los te maken. Daarmee belandt haar Captain Marvel-alterego al snel op de radar van het publiek maar ook van Damage Control. Daarnaast probeert ze ook haar krachten te beheersen, te ontdekken waar ze vandaan komen en haar plaats in de wereld te vinden.

Nieuwe chouchou

Kamala is ook in de reeks een echte fangirl. Toen kon het voor mij al niet meer stuk.

En dat zijn eigenlijk nog maar goed de grote lijnen van de eerste aflevering. Er gebeurt al redelijk veel, maar daardoor leren we Kamala al goed kennen. Ik heb nooit de Ms. Marvel-comics gelezen maar wist wel dat ze bekend stond als fangirl. Daar kan je in de reeks ook moeilijk naast kijken. Het was voor mij meteen heel speciaal om dit op tv te zien. De serie opent met een geanimeerd (letterlijk en figuurlijk) betoog over de rol van Captain Marvel in het laatste gevecht tegen Thanos in Endgame, dus ik dacht meteen aan hoeveel van die betogen ik zelf al over het MCU heb afgestoken, of neergeschreven. Toen kon het eigenlijk al niet meer stuk voor mij, want hoe vaak zien we fans echt op tv in iets anders dan reportages met een rare bijklank?

Ook de energie van Kamala en haar persoonlijkheid zijn meteen om verliefd op te worden. Ze is heel bubbly en dagdroomt vaak, wat haar leraren niet appreciëren. Iman Vellani is wat mij betreft perfecte casting voor het personage. Vellani is ook Pakistaans en moslima, net als Kamala. Ms. Marvel was bij het begin baanbrekend voor Marvel omdat het het eerste moslimpersonage in de hoofdrol had. Dat deel van het personage in de comics wordt ook heel goed overgezet in de reeks. Vooral in de tweede aflevering levert dat al rijke dingen op, bijvoorbeeld enkele scènes in de moskee, en wordt ook de geschiedenis van Pakistan (vooral de Partition of deling van Brits-Indië) plots belangrijker in het verhaal. Voor veel mensen een kijk op een andere wereld dan die van hen, ook voor mij, maar des te interessanter.

ms marvel

De eerste aflevering heeft ook helemaal de Adil en Bilall-saus die we hier verwachtten.

Een twistpunt voor de comicfans kunnen haar krachten en de oorsprong ervan zijn, want die zijn dus gewijzigd. Geen Terrigen-mist (bedankt Inhumans!) of shapeshiftkrachten, maar wel een armband die volgens mij wel uit de comics komt en een soort kristalachtige afzetsels en de kracht van verlenging. De effecten zien er tot nu toe best cool uit en de andere oorsprong is net iets persoonlijker gemaakt. Ik weet nu al dat Zenobia Shroff (The Big Sick), die de moeder van Kamala speelt, me op een gegeven moment zal doen huilen. Verder komt in de tweede aflevering Kamala het tienermeisje nog meer naar voren, maar met een interessant “huh?”-moment op het einde.

Stempel van Adil en Bilall

Ook visueel ziet alles er leuk uit. De eerste aflevering heeft ook helemaal de Adil en Bilall-saus die we hier verwachtten. Zoals ik al zei zijn er animaties, die vaak in de achtergrond te zien zijn of met het shot versmelten, maar ook hele droomsequenties komen aan bod. Daarnaast zorgt de vaste DP van het duo, Robrecht Heyvaert, voor ongewonere camerahoeken en ontbreekt de flitsende montagestijl zoals in Patser of Grond hier ook niet. In de tweede aflevering, wanneer Meera Menon en Carmen Cabana het overnemen, zit dat wel minder maar in de tweede aflevering is het ook minder evident. Ook een pluim voor het art departement, want in de kamer van Kamala barst het van de posters en fan art, en AvengerCon mogen ze zo organiseren want dat zag er zo cool uit. De muziek van Laura Karpman (What If, Lovecraft Country) mag er ook zijn, vooral in de tweede aflevering.

ms marvel

Ik weet wel niet goed wat het nut van Damage Control nu zal zijn, want ze lijken na No Way Home al zo’n beetje een makkelijke katalysator te worden voor problemen. Het verhaal rond haar krachten is daarentegen veel interessanter, net als de relatie met haar gezin en vrienden. Als personage ben ik al helemaal mee met Ms. Marvel, nu het verhaal in de andere vier afleveringen nog. O, en kijk ook uit naar de verwijzing (waarschijnlijk van Adil en Bilall) in de eerste aflevering die mij spontaan “represent!” deed zeggen en bekende gezichten in de achtergrond in de tweede.

Ms. Marvel is vanaf 8 juni te zien op Disney+ met elke woensdag een nieuwe aflevering.

Een nieuwe mijlpaal

Een nieuwe mijlpaal
4 5 0 1
Ms. Marvel zorgt voor een mijlpaal door het eerste moslimhoofdpersonage te introduceren. Kamala Khan is instant likeable, mede dankzij de prestatie van Iman Vellani en door haar fangirlkant die je niet kan missen. Er zijn wat dingen veranderd ten opzichte van de comics maar tenminste een ervan zorgt voor een persoonlijker verhaal. Adil en Bilall drukken duidelijk hun visuele stempel op de eerste aflevering. Benieuwd naar de rest van de reeks!
4/5

• Meteen innemend
  • Iman Vellani