Hogwarts Legacy review: magie of desillusie?

Toverstaf in de hand, boeken in de aanslag en terug naar Zweinstein! Dit keer zonder Harry Potter maar met een eigen personage. Levert Hogwarts Legacy de immersie in de wereld die zich ondertussen enorm heeft uitgebreid, of slaat het de beuker mis? Het is tijd om het kasteel en de gronden errond zelf te gaan ontdekken in een magisch avontuur.

• Ontwikkelaar: Avalanche Software
  • Uitgever: Warner Bros. Games
  • Platformen: PC, PS5, Xbox Series X|S. 4 april: PS4, Xbox One. 25 juli: Nintendo Switch
  • Release: 10 februari 2023

Reviewexemplaar verkregen via de uitgever.

Hogwarts ©Avalanche Software, WB Games

In deze review werd Hogwarts Legacy als spel op zichzelf beoordeeld, los van de controverse rond J.K. Rowling en haar zeer betreurenswaardige en transfobe houding alsook haar steun aan transfobe organisaties en individuen in het Verenigd Koninkrijk (en via Twitter over heel de wereld). Als mensen beslissen dit spel niet te spelen wegens de uitspraken van de auteur van de Wizarding World, moeten we hun meningen ook respecteren.

Terug naar school

Het verhaal van Hogwarts Legacy speelt zich af ergens in 1800. Alles uit de Harry Potter-serie ligt dus ver in de toekomst. Kledij en symbolen, zoals die van de Zweinsteinhuizen, zien er anders uit. Maar het is een veel minder groot verschil dan je zou verwachten, het ziet er daardoor niet ouderwets uit. Onze student start het vijfde jaar om onbekende redenen, en krijgt daarom een boek en extra opgaven om mee te zijn met de andere studenten. Het verklaart waarom je geen eigen toverstaf in de hand hebt en je nog spreuken moet leren. Zo ook waarom mensen je zaken moeten uitleggen of waarom je niet weet waar alles in het kasteel is.

De grote hal ©Avalanche Software, WB Games

Doorheen het jaar waarin de jaargetijden veranderen – de belichting en natuur veranderen erg mooi mee – krijg je verschillende lessen en professoren die je graag nieuwe spreuken bijbrengen. In de tussentijd kun je het kasteel doorzoeken naar geheimen en genieten van de pracht en praal van een gebouw dat met veel oog voor detail in elkaar is gezet. Die spreuken gebruik je dan weer op je ontdekkingstochten in gevechtssituaties en om puzzels op te lossen. Als vijfdejaars mag je ook naar Zweinsveld (Hogsmeade) om inkopen te doen en ook daar kun je een aantal dingen doen voor de inwoners.

Een breder verhaal over vergane magie waarmee jij verbonden bent.

Ondertussen is er in Hogwarts Legacy een breder verhaal over vergane magie waarmee jij verbonden bent. Je leert een verder verleden kennen, en moet op zoek naar meer plekken waar deze magie voorkomt om puzzels op te lossen. Dat gaat ook via platformers en gevechten waarbij je al je spreuken nodig hebt. Enkele bossfights wachten je aan het einde van deze uitdagingen op. Dit is nauw verbonden met een geschiedenis van Zweinstein die we nog niet gezien hebben. De booswichten, een goblin en een tovenaar, zijn zich bewust van de kracht van deze oude magie en doen er alles aan om het zelf in handen te nemen.

Leerboek en menu ©Avalanche Software, WB Games

Achtergrondverhaal

De keerzijde van het verhaal draait rond goblin Ranrok die onder het mom van de bevrijding van de Goblins onder het juk van de tovenaars een rebellie start. Het is al snel duidelijk dat dit niet is wat veel goblins zelf willen, en dat sommigen gedwongen worden mee te werken. Ze willen wel weg van de huidige situatie waarmee ze ontevreden zijn of zelfs onderdrukt worden. Maar slechts weinigen zien de oplossing in rebellie. Ranrok zoekt echter naar opportunistische partners en vindt dit bij tovenaar Rookwood. Ze zijn beiden uit op macht en de oude magie moet hen dit verlenen. Het zijn dus niet de goblins als geheel die het kwade voorstellen. Je vecht tegen genoeg tovenaars die verleid zijn door de lust naar macht.

Doorheen het verhaal leer je meerdere goblins kennen waarmee je een praatje slaat en een quest doet. Zij stellen hun kant van de zaak voor en wat de moeilijkheden zijn, maar dat die zeker zonder de plannen van Ranrok opgelost kunnen worden. Ranrok lijkt het dus helemaal niet goed voor te hebben met goblins en hen niet echt te willen helpen. Uiteindelijk zijn binnen deze wereld goblins en tovenaars anders, en misschien niet altijd even compatibel maar ze kunnen in hun verschillen absoluut samenwerken om ongelijkheden te overbruggen.

Magische gevechten

Op school kun je met je medestudenten spreuken en gevechten oefenen. Maar de echte gevechten vinden buiten de school plaats. In de wereld zijn er bijvoorbeeld stropers die je tegenhoudt en grotten waar je geheimen vindt. En veel spinnen. De spreuken die je vrijgespeeld hebt, kun je per 4 aan knoppencombinaties vast leggen en terwijl je vecht door meerdere van deze combinaties gaan. Hierdoor kun je een groot deel van de in totaal 26 spreuken bij je hebben terwijl je vecht. De actie zelf met toverstaf in de hand is elegant. Je gebruikt spreuken en swish, je draait rond en weert spreuken af die op je toekomen. Spreuken hebben verschillende kleuren, wat belangrijk is om door de verdediging van de tegenstander te komen. Dit zorgt voor meer diepgang bij je magische combinaties.

Je hebt een rooster aan verschillende toverspreuken ©Avalanche Software, WB Games

De spreuken hebben een cooldown, dus je kunt dezelfde spreuk niet aan een stuk gebreuken. Je hebt wel een standaard aanvalsspreuk die niet benoemd is zodat je altijd met iets kunt aanvallen en combo’s kunt maken. De magie is dan ook bedoeld om te gebruiken in combinaties. Zo kun je met Levioso de tegenstander in de lucht brengen, via Accio naar je toebrengen en vervolgens met Descendo tegen de grond smijten om op te volgen met enkele standaardaanvallen en de tegenstander uit te schakelen. Die mogelijkheden zijn leuk en creatief. Je kunt op die manier de gevechtsstijl aanpassen aan hoe jij zelf het liefste speelt. Het maakt van het geheel een lonende ervaring, vooral als het lukt om alles succesvol aan elkaar te koppelen.

Hogwarts Legacy fights
Magische gevechten ©Avalanche Software, WB Games

Puzzelen met tovenarij

De kleine geheimen vormen de aantrekkingskracht van het kasteel. Je loopt er gemakkelijk verloren maar ziet of hoort dan weer andere dingen die je voordien niet had opgemerkt.

Een deel spreuken zijn goed bruikbaar bij de verschillende puzzels die je moet oplossen. Revelio heb je altijd bij je, dit is een van de standaardspreuken op de D-pad. Zo vind je pagina’s voor je boek met informatie over de wereld. Accio kun je gebruiken om pagina’s naar je toe te brengen. Andere puzzels verlangen andere spreuken. Je moet zelf uitvissen welke van toepassing is, maar Revelio toont je altijd waar je puzzels en goodies kunt vinden. Dat geldt voor zowel binnen in het kasteel, als buiten terwijl je aan het ontdekken bent of quests aan het doen bent. Uiteindelijk is Hogwarts Legacy een soort van collectathon en er is genoeg om te verzamelen.

De puzzels zijn in het algemeen niet moeilijk en zijn met een enkele spreuk vaak opgelost wanneer je een oogje houdt op je omgeving. Er zijn er gelukkig wel voldoende en ze zijn vercheiden genoeg. Sommige puzzels zijn moeilijker en zijn bijvoorbeeld in het kasteel niet altijd in een oogwenk opgelost. Je ziet een kist staan, maar moet het kasteel afzoeken om uit te vissen hoe je er komt. Dit zorgt voor meer ontdekkingen. Deze kleine geheimen vormen de aantrekkingskracht van het kasteel. Je loopt er gemakkelijk verloren maar ziet of hoort dan weer andere dingen die je voordien niet had opgemerkt. In de gebieden rond het kasteel zie je de puzzels iets gemakkelijker liggen, maar het is zo groot dat een ontdekkingstocht telkens wel iets interessants met zich meebrengt.

Er zijn verschillende puzzel te vindens ©Avalanche Software, WB Games

Lessen volgen

Hogwarts Legacy is geen simulatie waarin je naar de les gaat en het dag per dag speelt. Je kunt naar de les gaan wanneer je wil. Er is een korte cutscene waarin je je klasgenoten en de les ziet en vervolgens heb je zelf een aantal taken met die klasgenoten. Daarna leer je een nieuwe spreuk en heb je meer inzicht in de wereld en je mogelijkheden zoals toverdranken of planten gebruiken. De klasgenoten kun je ook buiten de klas vinden, en ook andere studenten vragen of je iets voor hen kunt doen. Meer interactiemogelijkheden zoals aan de grote tafels in de grote hal zitten of een boterbier al zittend aan de bar drinken zou leuk geweest zijn.

Hogwarts Legacy class
Toverdrankenles ©Avalanche Software, WB Games

Terwijl je rondloopt in het kasteel of in Zweinsveld hoor en zie je veel andere personages met soms erg grappige ervaringen. Het voelt als een levende wereld waarin jij naar school gaat. De proffen zijn er zich van bewust dat jij nieuw bent en helpen je graag met achtergrondinformatie. Dit maakt het spel voor beginners en mensen zonder ervaring in de Harry Potter-wereld haalbaar. De talenten die je hebt dankzij de oude magie kun je omzetten in meer vaardigheden zoals extra spreukplekken, betere toverdranken of een bredere ring van vuur voor je Incendio. Het is geen heksenwerk om deze te begrijpen en er zijn er niet zo veel dat je uren moet spelen om het meeste vrij te spelen.

De dialogen zijn voor het grootste deel goed en natuurlijk geschreven en gebracht. De antwoordopties zijn niet uitgebreid, er zijn er telkens maar 2, maar er is ook geen moraliteitssysteem. Je kiest dus telkens gewoon wat je denkt dat het beste past, niet wat een achterliggend systeem beïnvloedt.

Op het einde van een les leer je een nieuwe toverspreuk ©Avalanche Software, WB Games

Vliegen en inrichten

Bezemsteel en Kamer van Hoge Nood (Room of Requirement) komen zo rond 5 à 8 uur in je bezit met eigen quests. Rond het kasteel vliegen is een heerlijk gevoel en maakt ergens heengaan een stuk leuker. Je laat er de fasttravel-punten van Brandstof (Floo Powder) graag voor staan. Deze laatste vind je ook binnen het kasteel zelf, wat nodig is omdat het zo groot en gelaagd is. Bezems kun je visueel aanpassen en upgrades kun je vrijspelen. Er zijn verschillende vlieguitdagingen die je Zwerkbal (Quidditch) een beetje doen beleven aangezien de sport niet in het spel zit. De meeste aanpassingen zijn puur cosmetisch in het spel.

Hogwarts Legacy flying
Bezemvliegen ©Avalanche Software, WB Games

De Room of Requirement is een aparte plek die je naar eigen zin kunt aanpassen. Er zijn in het begin maar een beperkt aantal meubels die je kunt toveren, maar doorheen het spel krijg je er meer die je kunt plaatsen. De uitbreidingen vormen een eigen geheel op zich, omdat je bezig bent met kleuren en stijlen aanpassen en inrichten. Dit inrichten gaat via spreuken, waardoor je je nog meer een echte magiër waant. Ondertussen kweek je planten, maak je toverdranken en verzorg je dieren. Ingrediënten moet je zoeken in de wereld en bepaalde meubels helpen je die in deze plek te groeien en maken. Je kunt hier gerust een aantal uren aan spenderen, zeker wanneer je meer meubels ter beschikking hebt. Interieurdesign is hier een kunst op zich.

Om je weg te vinden maak je gebruik van het boek dat je bij het begin kreeg. Daarin staat een 3D-kaart van zowel het kasteel als Zweinsveld en de verdere omgeving. Vandaar kun je fasttravel gebruiken of uitzoeken waar je heen moet. De wereld is groot en het zeker waard om in rond te trekken. Terwijl je rond gaat in het kasteel hoor je vaak eerder klassieke muziek, en in sommige plekken zijn het de schilderijen en magische muziekinstrumenten die de muziek maken. Dit zorgt ervoor dat sommige plekken eerder stil zijn, voordat de muziek terugkeert. De typische Harry Potter-themamuziekjes zijn eerder verbonden met quests en het oplossen van puzzels.

Betoverende mode

Heel veel van wat je verzamelt, is kleding. En het is het helemaal waard! Er zijn veel verschillende kledingstukken die je in verschillende situaties kunt gebruiken. Je kunt toch niet gaan vechten in je schooluniform! De transmog stelt je in staat de looks aan te passen aan wat jij het leukste vindt, en toch de beste stats te hebben. Jammer genoeg kun je geen outfits samenstellen en dan snel tussen deze wisselen. Die mogelijkheid mist in het spel.

Kledij op zichzelf heeft ook bepaald defensieve of offensieve waarden, kunnen legendarisch enzoverder zijn. Uiteindelijk helpt dit je wel, maar heeft niet veel impact op het spel en je speelstijl zelf.

Er zijn verschillende traits die je in je kledij kunt vastmaken om meer bescherming te hebben tegen bijvoorbeeld spinnen. Kledij op zichzelf heeft ook bepaald defensieve of offensieve waarden, kunnen legendarisch enzoverder zijn. Uiteindelijk helpt dit je wel, maar het heeft niet veel impact op het spel en je speelstijl zelf. Je hebt ook maar een beperkt aantal plekken voor die kledij in je inventory, en je loopt er al snel tegenaan dat je nieuwe kledij niet mee kan nemen. Dus moet je al snel verkopen of verwijderen. Die kledij ben je dan voor altijd kwijt, maar in de transmog blijft de kledij wel behouden. Je verliest dus enkel de defensieve of offensieve waarden van de kledij, niet de looks. Meer plek kun je krijgen via een quest, maar dit is niet bijzonder goed uitgelegd.

Voor je toverstaf kun je redelijk aan het begin van het spel zelf kiezen hoe die eruitziet en er zijn heel wat opties. Je kunt een staf kiezen uit vijf stijlen met telkens drie kleuren. De kern en houttype kun je aanpassen. Nadat je je eigen staf hebt, kun je echter het handvat nog veranderen. Dat doe je door verschillende handvaten te vinden of in quests te verdienen. Dit zijn best speciale handvaten en alhoewel ze je geen voordelen geven, is het wel leuk om aan te passen.

Hogwarts Legacy outfits
Outfits zijn er in veel verschillende kleuren en stijlen ©Avalanche Software, WB Games

Performance

Doorheen de review op PlayStation 5 zijn er geen bugs gespot die het spel of de ervaring negatief beïnvloeden. Er waren vooral enkele visuele bugs en het poppen van licht of de omgeving maar niets dat echt vervelend was, of lang genoeg zichtbaar was om relevant te zijn. De day-one-patch kan hier nog zoden aan de dijk stellen en lijkt daarom geen reden om niet voor het spel te gaan. Hogwarts Legacy biedt wel een enorme reeks aan accessibility-opties. Van kleurenblindheidopties tot het volledig wegnemen van alles wat je op het scherm ziet. Daardoor kun je volledig zonder hulpwieltjes gaan ontdekken als je dat wil. Deze opties maken het spel erg toegankelijk voor verschillende spelers.

Het spel biedt een enorme reeks aan accessibility-opties.

Op PlayStation heb je de mogelijkheid om tussen Performance of Fidelity te kiezen. Tussen beide is ook een minimaal verschil. Bij Perfomance beweegt het textiel net iets mooier, vooral op een bezemsteel. De gevechten en bewegingen zijn iets sneller en smoother, maar daardoor zien de omgeving en details er net iets vlakker uit. Fidelity heeft iets vaker een korte wachttijd bij deuren, maar kledij ziet er gedetailleerder uit en alles glimt net iets mooier. Het hangt er dus erg vanaf wat je het mooiste en belangrijkste vindt, maar bij beide opties speelt het spel vlot en goed zonder echte problemen. Dit is niet getest voor PC of andere platformen.

Hogwarts Legacy fidelity
Fidelity ©Avalanche Software, WB Games
Hogwarts Legacy performance
Performance ©Avalanche Software, WB Games

Hogwarts Legacy kan magisch zijn

De sterkte van het spel ligt in de open wereld, de creativiteit bij het oplossen van puzzels en de intensiteit van de gevechten.

Voor Harry Potter-fans is dit een heerlijke ervaring. Doorheen het kasteel op ontdekkingstocht gaan, verschillende iconische plekken uit het verhaal zien en zelf lessen volgen is gewoon fantastisch. Het boek, de spreuken en waarom er geen Zwerkbal is, passen allemaal mooi binnen het verhaal. In het geheel genomen is er duidelijk moeite gedaan om alles coherent te maken. Het bredere verhaal is zeker interessant, maar niet zo diepgaand.

De spreuken, talenten en toverdranken zijn er allemaal maar het heeft geen enorme diepgang. Er is veel om te doen, maar het voelt verbonden en niet leeg zoals bij sommige Assassins Creed-spellen. Uiteindelijk is het een actie-avonturenspel dat erg geschikt is voor beginners, en speelbaar voor meer ervaren spelers. De verschillende moeilijkheidsgraden kunnen meer ervaren spelers voor een grotere uitdaging stellen. De wereld en de goeie dialogen en interessante karakters dragen het spel. Hogwarts Legacy is een goed spel, en je zult er graag met toverstaf in de hand een goed aantal uren in spenderen. Daar blijft het bij, dit is geen spel dat het warm water heeft heruitgevonden en daaraan mag je je ook niet verwachten.

Eigenlijk wil je alleen meer, meer diepgang, meer uitdieping van de al bestaande mogelijkheden en meer interactie met de wereld. Aangezien dit het eerste spel van dit kaliber is voor de ontwikkelaar, is er hoop dat dit spel enkel het begin is. De sterkte van het spel ligt in de open wereld, de creativiteit bij het oplossen van puzzels en de intensiteit van de gevechten. Daarnaast ook in de details in het kasteel en de liefde voor de tovenaarswereld. Het is een mooie vereniging van spel en de tovenaarswereld.

Hier vind je meer informatie over het spel.

Zelf en lesje tovenarij volgen? Koop het spel via Bol.com

Meer magische games:

Ontdek meer dan enkel Zweinstein in Hogwarts Legacy

Hogwarts Legacy
4 5 0 1
Het kasteel is voorzien van enorm veel details, puzzels en interessante karakters, maar de wereld errond is de sterkte van Hogwarts Legacy. Er is veel om te gaan onderzoeken en op te volgen. Buiten de muren van het kasteel is er meer tovenaarswereld die hier meer aandacht krijgt. Tovenaarsgevechten zijn intens en interessant en vragen je om je speelstijl aan te passen en na te denken. De puzzels zijn leuk en de collectathon-aard van die kleine bezigheden geeft voldoening. Geheimen kun je overal tegenkomen en het maakt ontdekken een bijzondere ervaring. Het spel kent een rustige start, maar het verhaal biedt genoeg omkadering en de uitleg maakt het tot een coherent geheel waar je graag in rondwandelt.
4/5

• Ontdekken is een interessante ervaring
  • Magische gevechten zijn uitdagend en creatief