Diablo IV review: overweldigend

Negen jaar na Diablo III: Reaper of Souls (en slechts één jaar na de teleurstelling die de mobiele Diablo Immortal was) krijgen we een nieuwe telg in de reeks: Diablo IV. Tijd dus om alweer op duizenden monsters te klikken en loot te verzamelen. Dit vierde officiële deel gebruikt een grote open wereld en geeft spelers veel meer vrijheid. Is het de moeite waard? Is het verhaal beter dan in Diablo III? Zijn de problemen die we in de beta hadden intussen opgelost? Geekster testte het voor jullie uit.

• Ontwikkelaar: Blizzard Albany, Blizzard Team 3
  • Uitgever: Blizzard Entertainment
  • Release: 6 juni 2023
  • Platformen: pc, PlayStation 4/5, Xbox One, Xbox Series X|S
  • Aantal spelers: 1 (en mogelijk met vele spelers of vrienden tegelijkertijd online)

Reviewcopy op pc verkregen via uitgever

Mommy issues

Het verhaal van Diablo IV is interessanter dan wat een ARPG eigenlijk nodig heeft.

Een aantal jaar na de gebeurtenissen uit Diablo III en Reaper of Souls probeert Sanctuary (de mensenwereld afgescheiden van hemel en hel) zich te herstellen, maar het wil niet echt lukken. Als klap op de vuurpijl keert de dochter van Mephisto, de demon Lilith, terug. Zij heeft lang geleden Sanctuary samen met de engel Inarius geschapen, en wil nu Sanctuary “redden” van het conflict tussen Hemel en Hel. Op zich niks mis mee, maar hoe ze dat wil doen is misschien wel een reden om de wapens op te nemen en haar tegen te houden…

Diablo IV Lilith entrance
Lilith heeft een aantal heel spectaculaire entrees. ©Blizzard Entertainment

Het verhaal van Diablo IV zal geen prijzen winnen, maar is interessanter dan wat een ARPG eigenlijk nodig heeft. Sinds Diablo III is de kwaliteit van het script gelukkig ook wat verbeterd, waardoor de grimmige en bedrukte sfeer beter tot zijn recht komt. De derde en vijfde act (van de zes) slepen wat aan en de personages doen bij momenten heel stomme dingen en leren maar niet uit eerdere fouten, maar het geheel (en vooral de finale) is een fijne rollercoaster. Ook ga je deze keer wél empathie voelen voor de personages en alles wat ze meemaken. Dit kan je trouwens ook in de side quests zien. Soms moet je gewoon een aantal grote insectenzwermen uitroeien om de voedselvoorraad van een dorpje veilig te stellen of een aantal bandieten gaan doden, maar op andere momenten krijg je een miniverhaal met verschillende personages verdeeld over een aantal opeenvolgende side quests. Het is wel jammer dat je nergens een lijst hebt met de quests die je al voltooid hebt. Sommige quests kan je enkel vinden wanneer je willekeurige monsters doodt, en voor completionists is het niet zo handig als je in de meer dan 200 side quests niet goed kan zien welke je al gedaan hebt.

Diablo IV is niet revolutionair

Een heel goede ARPG waarmee je veel leuke momenten zal beleven.

De gameplay van Diablo IV zal meteen heel vertrouwd zijn voor veteranen van het genre of van de serie. Misschien zelfs iets té vertrouwd, want echt revolutionaire vernieuwingen krijg je niet. Wat je wel krijgt, is een heel goede ARPG waarmee je veel leuke momenten zal beleven. Je vijf classes spelen elk op hun eigen manier en bevatten elk ook een aantal verschillende opties. Wil je zoals wij een necromancer zijn met zoveel mogelijk minions, of offer je hen op en focus je je op je bone spears? Moet je druïde zoveel mogelijk in dierenvorm rondlopen, of overstelp je graag heel het scherm met tornado’s en aardbevingen?

©Blizzard Entertainment

Je build maken blijft een van de leuke elementen van de reeks. Als je skill tree en je equipment samenkomen, kan je je echt goed amuseren. Je kan in totaal maximum een zestal skills actief gebruiken. Deze unlock je door punten te investeren in je skill tree, die opgebouwd is als een aantal clusters met elk een klein aantal keuzes en nog een paar vertakkingen. Helemaal in het begin kan je kiezen uit vier tot vijf skills die je met skill points sterker kan maken of extra mogelijkheden kan geven. Eenmaal je genoeg in de eerste cluster geïnvesteerd hebt, krijg je de tweede cluster (maar je kan in de eerste blijven punten steken als je wil). Zo krijg je na een tijdje een duidelijk pad doorheen al je mogelijkheden. Als je niet tevreden bent, kan je in ruil voor wat goud je skill points terugkrijgen, zolang je nog genoeg punten in de cluster hebt zitten om de volgende cluster vrij te houden. Dit laatste kan irritant zijn en kan ervoor zorgen dat je soms nog een extra skill point nodig hebt om een al geïnvesteerd punt terug te krijgen. Ten slotte is de UI van de skill tree ook best irritant, aangezien je constant zal moeten slepen als je naar boven of beneden wil gaan.

Diablo IV necromancer skill tree
©Blizzard Entertainment

Je begint enkel met je zwakste aanvallen. Daarmee genereer je je speciale resource die je dan weer voor grotere en krachtigere core skills kan gebruiken. Jammer genoeg is deze voorraad heel snel op en zal je iets meer dan leuk is je minst krachtige aanvallen gebruiken. De truc is dan om deze aanvallen voor bonussen te laten zorgen waarvan je andere skills kunnen profiteren. Verder krijg je nog andere soorten, waaronder movement skills, passieve skills en een ultimate. Nadat je level 50 bereikt hebt, kan je investeren in een paragon board, maar dit geeft je vooral véél stat boosts en zal je voor 90% dezelfde dingen geven die je al hebt.

Herbruikbare bonussen

Aspecten maken je uitrusting legendarisch en kan je zelfs op nieuwe stukken installeren.

Veel zal uiteraard afhangen van je equipment en loot. Zoals altijd komt je uitrusting in verschillende soorten zeldzaamheid en zal je al heel snel de witte basiswapens en -harnassen schuwen. Je equipment geeft je niet enkel stat boosts, maar ook nog andere mechanische bonussen. De belangrijkste hierbij zijn extra punten voor bepaalde skills, of leuke nieuwe aspecten zoals een tweede hydra voor de sorcerer of aardbevingen die heel het scherm vullen voor de druïde. Deze aspecten maken een stuk uitrusting legendarisch (en je kan dus zelf een geel wapen of harnas zo legendarisch maken) en kan je na een tijdje zelfs eraf halen om op nieuwe stukken te installeren.

©Blizzard Entertainment

Je kan een aspect wel maar één keer hergebruiken, en het stuk uitrusting waar je het van afhaalt, wordt vernietigd. Daarnaast kan je aspecten in dungeons in heel de wereld vinden die je zoveel je wil kan blijven hergebruiken. Je kan zelfs in een lijst opzoeken waar de speciale aspecten voor je class zich bevinden en er meteen naartoe gaan om je build te vervolledigen. Deze oneindig herbruikbare aspecten zijn wel vaak van een iets zwakkere soort. Zolang je de kosten kan dragen, is het systeem van aspecten heel interessant, hoewel je na een tijdje vooral dezelfde aspecten zal blijven gebruiken.

Diablo IV aspects
©Blizzard Entertainment

Level scaling en verplicht online in Diablo IV

De vijanden passen zich bijna altijd aan aan jouw sterkte.

Een van de grote effecten van de overstap naar een massieve open online wereld is het feit dat Diablo IV aan level scaling doet. De vijanden passen zich dus bijna altijd aan aan jouw sterkte, zodat je eigenlijk overal de juiste uitdaging vindt. Hierdoor zal je wel nooit een situatie tegenkomen waarbij je twintig levels hoger bent en wraak kan komen nemen op eerdere probleemgevallen. Na de proloog kan je de eerste drie acts doen in de volgorde die je wil. Je moet ze wel alle drie doen om verder te kunnen gaan met het verhaal, want je kan niet meteen naar de eindbaas lopen. Meteen act 2 of 3 doen kan dus, zolang je het aangeraden level bereikt hebt, en daarna neemt de level scaling het over. Aan het aangeraden level 10 en 15 voor respectievelijk act 2 en 3 kom je héél snel, dus in se kan je bijna onmiddellijk doen wat je wil in Diablo IV.

©Blizzard Entertainment

Dankzij de level scaling kan je perfect met je vrienden samenspelen, ongeacht welk level iedereen heeft.

Het systeem van de level scaling zorgt er ook voor dat je perfect met je vrienden online kan samenspelen, ongeacht welk level iedereen heeft. Als je samenspeelt met iemand die 30 levels boven jou is, wordt er immers geen gemiddelde genomen of kiest Diablo IV er niet voor om het hoogste of laagste level te nemen. De vijanden zullen procentueel evenveel schade van jou ondervinden en jou aandoen zoals altijd, en dit geldt ook voor je medespelers. Ook andere spelers van over de hele wereld tegenkomen bij een uitdaging is dan niet zo erg, want ze zullen het dus niet makkelijker of moeilijker maken (op het feit dat je een extra levend schild krijgt na natuurlijk). Aan de andere kant kan je hierdoor niet meer powerlevelen en zorgt dit ervoor dat je gear soms sneller nutteloos wordt dan je zou willen. De vijanden worden sterker samen met jouw level, maar als je geen nieuwe wapens of stukken uitrusting vindt, zal je opeens meer problemen met hen hebben.

©Blizzard Entertainment

De altijd online en met andere spelers gedeelde open wereld zorgde in de beta soms voor wat lag, maar deze is nu bijna altijd zo goed als verdwenen. Ook hadden we geen problemen om elke keer wanneer we wilden spelen gewoon in te loggen en moesten we niet zoals in de beta soms een half uur tot een uur meer wachten om te kunnen beginnen. Voor wie niet houdt van onbekende andere spelers tegenkomen: als je wil, kan je hen voor het grootste deel negeren. Je ziet hen vooral in de steden, of je zal hen in de open wereld zelf voorbijlopen of er samen een groot monster mee bevechten. Voor wie wél andere spelers wil zien er en zich zelfs mee wil meten, zijn er ook een paar PVP-zones.

Diablo IV world boss
©Blizzard Entertainment

Diablo IV zit bomvol content

Het is indrukwekkend hoeveel je kan doen in de massieve open wereld.

Je moet niet enkel het hoofdverhaal doen, want Diablo IV zit echt bomvol uitdagingen. Kleine kelders, volledige dungeons vol monsters, side quests, events of collectibles in de wereld… Voor wie wil, is er een massieve hoeveelheid plezier. De dungeons zouden eigenlijk wel de helft kleiner mogen zijn. In de postgame wordt dit alles nog vergroot door extra moeilijkheidsgraden, nieuwe soorten missies, zones met grote beloningen maar meer uitdagingen, extra moeilijke dungeons enzovoort. Het is indrukwekkend hoeveel je kan doen en blijven doen (zolang je het klikken op monsters niet beu wordt). Enkel jammer dat je je paard pas de eerste keer in act 4 zal vrijspelen, waardoor acts 1-3 eigenlijk wat te lang duren. Ook zal je paard bij het minste obstakel opeens stil komen te staan, niet zo handig als je voorbij de monsters probeert te rijden. Nadat je Diablo IV voor de eerste keer uitgespeeld hebt, kan je trouwens met een nieuw personage het verhaal negeren en meteen ook genieten van je paard én bepaalde bonussen die je de eerste keer al vrijgespeeld had, zoals extra skill points.

©Blizzard Entertainment

Zalig bedrukte sfeer

Alles is grauw en bedrukt.

Als er één aspect is waarbij Diablo IV echt de opperste lof verdient, is het wel zijn sfeer. We hebben de iets meer cartoonachtige personages en monsters uit het vorige deel achter ons gelaten, en alles is grauw en bedrukt. Je zal je doorheen typische Diablo-omgevingen met meer details dan ooit begeven, zoals grote vlaktes, tempels, ruïnes, grotten, woestijnen of moerassen. Heel veel nieuwe soorten omgevingen zijn er wel niet. Het spel ziet er goed uit en de verschillende skills zorgen voor mooie (of opzettelijk misselijkmakende) particle effects. Wanneer de cutscenes inzoomen op een gezicht merk je wel dat de graphics uiteraard niet dé prioriteit waren. De voice acting en het sound design zijn zeer degelijk en de muziek doet bijzonder hard aan die van Diablo II denken en draagt dus zeker bij tot de sfeer. Ten slotte bevat Diablo IV twee van de beste en meest indrukwekkende cutscenes die Blizzard ooit geproduceerd heeft. Het enige jammere is dat je net zoals in de beta niet genoeg kan uitzoomen.

©Blizzard Entertainment

Microtransactions en battle passes

De meeste opties kosten je omgerekend tussen de 8 en 25 euro.

Voor je deze paragrafen verder leest, besef dit goed: Diablo IV bevat op zich al heel leuke en gratis cosmetische opties voor je personages, en je kan de look van je uitrusting aanpassen naar die van andere stukken. Dat gezegd zijnde, er is (zucht…uiteraard) een store waar je extra’s kan kopen in ruil voor in-game currency (platinum) die je eerst met echt geld moet aankopen. De meeste opties kosten je omgerekend tussen de 8 en 25 euro en geven je elk een aantal nieuwe emotes of looks voor je harnassen, wapens, paard, etc.

©Blizzard Entertainment

Het is allemaal cosmetisch en zeker geen pay-to-win, maar het laat toch nog steeds een zure nasmaak achter. Vriendelijke herinnering: het gaat niet over één setje kopen dat je leuk vindt, maar het gaat over mensen die zichzelf niet kunnen bedwingen om zoveel mogelijk te kopen (de zogenaamde Whales) en om de Fear of Missing Out-tactiek die de store toepast door alles maar een kleine week beschikbaar te houden. Als we ons alles zouden aanschaffen in de store voor de Barbarian, zouden we bijvoorbeeld in week één al gemakkelijk iets meer dan 60 euro kwijt zijn. Ere wie ere toekomt, door de verschillende mogelijkheden om platinum te kopen, kan je wel perfect zoveel platinum kopen als je nodig hebt en zal je niet met een nutteloze overschot overblijven. Andere cosmetics kan je verdienen door per week drie of zes uur te kijken naar bepaalde Twitch-streamers of door op hun kanalen twee Twitch-subs cadeau te doen (wat je uiteraard ook geld kost en op zich dus ook gewoon betalende DLC is). Wat de battle passes in de toekomst zullen brengen, weten we ten slotte nog niet, maar ook dit zal niet volledig gratis zijn.

Diablo IV is voor fans én nieuwkomers

Er zijn verschillende soorten spelers die Diablo IV zouden kunnen spelen, met elk hun eigen redenen om het op te starten. Sommigen willen enkel het verhaal op hun eentje verder zetten, anderen willen samen met hun vrienden gezellig monsters afmaken of hun build keer op keer blijven verbeteren en steeds moeilijkere uitdagingen aangaan. Diablo IV biedt voor elk van hen een leuke ervaring. Ook als je nog nooit een spel uit de serie hebt gespeeld, zal je hier veel plezier beleven. De sfeer zit goed en het verhaal is bevredigend. De gameplay-loop is heel goed maar biedt niet superveel unieke zaken. De keuzevrijheid en de verschillende activiteiten in de massieve open wereld zorgen er wel voor dat je vele uren lang met het spel kan bezig zijn. Wij hebben in ieder geval onze nieuwste favoriet uit de hele reeks en misschien zelfs het genre.

.

Geïnteresseerd in andere recente games?

Wij waren géén fan van Gollum en keken ook eens hoe het zit met de toekomst van games in Middle-Earth.

Live a Live heeft eindelijk een remake gekregen maar biedt niets extra bovenop de eerdere ervaring.

Star Wars: Jedi Survivor biedt je een van de beste moderne Star Wars-ervaringen van het moment.

Overweldigend

Diablo IV
4 5 0 1
Wat meteen in Diablo IV opvalt, is hoeveel je erin kan doen. Zelfs zonder het verhaal te spelen, kan je alleen of met vrienden vele tientallen uren in de optionele dungeons ronddwalen, monsters doden, loot verzamelen en je build uitwerken. Na een tijdje kan dit natuurlijk repetitief worden, maar dat is eigen aan dit genre. Het verhaal is best leuk en de gameplay doet wat hij moet doen, maar biedt niet echt veel nieuws. Het spel baadt dankzij de muziek, het geluid en de omgevingen in een heerlijk grauwe sfeer.
4/5

• Een degelijk verhaal
  • Veel keuzemogelijkheden en content