The One Ring Ruins of the Lost Realm review: mooie, grotendeels verzonnen uitbreiding

Een van de stretch goals van de Kickstarter van de schitterende The One Ring RPG was het langzaam beschikbaar maken van verschillende extra pdf-documenten met meer achtergrondinformatie over Eriador. De backers bleven echter geld in het project investeren, waardoor er een extra stretch goal bereikt werd: het bundelen van al deze nieuwe informatie in een mooie hardcover: Ruins of the Lost Realm. Biedt het leuke en bruikbare nieuwe mogelijkheden of moet het verbannen worden naar de Hallen van Mandos? Geekster testte het voor jullie uit.

• Schrijvers: Gareth Hanrahan, Francesco Nepitello, Michael Duxbury, David Esbri, Lorenzo Fanelli, Sara Gianotto, Diogo Nogueira
  • Uitgever: Free League Publishing
  • Art: Jan Pospíšil, Alvaro Tapia, Antonio De Luca, Frederica Constantini

Reviewexemplaar verkregen via uitgever

Geen canon, maar wel met respect voor de canon

Ruins of the Lost Realm bestaat uit drie delen die elk meer informatie over zowel de huidige situatie als de geschiedenis van Eriador geven. Van de Blue Mountains in het westen doorheen het verloren koninkrijk Arnor en de vervallen stad Tharbad naar de Misty Mountains in het oosten, of van Mount Gram in het Noorden naar de Númenoreaanse haven Lond Daer in het zuiden: Ruins of the Lost Realm bevat veel informatie en inspiratie voor Loremasters (of spelers) om een campagne interessant mee te maken. Hoewel er uiteraard eigen ideeën te vinden zijn in de lore (die, zeker in vergelijking met de Hobbitavonturen uit de Starter Set, best donker is), hebben de schrijvers toch ook zelf informatie moeten verzinnen aangezien veel van de locaties uit Ruins of the Lost Realm soms maar heel vluchtig opduiken in de werken van Tolkien. Puristen kunnen echter hun woede wat laten varen: de schrijvers hebben niet zomaar alle nieuwigheden uit hun vinger gezogen, maar ook gelet op de beschikbare informatie uit de canon van Tolkien om alles te laten passen bij het Core Book van The One Ring RPG. Vaak worden plekken die voorheen enkel bij naam zijn genoemd wat uitgebreid met eigen ideeën of een lichte wijziging.

Ruins of the Lost Realm Tharbad
© Free League Publishing

Het eerste hoofdstuk, Fog over Eriador, geeft je zeven locaties, waarbij je telkens een korte geschiedenis en schets van de huidige situatie krijgt, meestal gevolgd door een aantal belangrijke NPC’s. De meeste aandacht is gegaan naar Tharbad, een stad met een massieve brug die vroeger diende om Arnor en Gondor met elkaar te verbinden, maar nu in verval is geraakt en door bandieten gecontroleerd wordt (een lichte wijziging van de beschrijving uit Tolkien als “verlaten”). De andere locaties krijgen minder aandacht, meestal slechts een pagina of twee. De informatie van al deze locaties kan je gemakkelijk combineren met die van de volgende twee hoofdstukken.

© Free League Publishing

Hoofdstuk twee, A Gathering Storm, geeft Loremasters een specifieker idee van wat er in Eriador aan de hand is dat voor leuke avonturen kan zorgen. Bij elk van deze narratieve elementen krijg je een beschrijving van de aard van de mogelijke belevenissen, een aantal NPC’s en ook een tijdlijn die je kan gebruiken met informatie over wat elke groep of elk personage heeft bekokstoofd of nog kan bekokstoven. Zo zijn er onze favorieten, de Black Númenoreans, die de invasie van Sauron in Eriador in het geheim moeten voorbereiden door de locatie van Rivendell te vinden en overal spionnen rond te sturen. Hoewel ze aankomen met een massief schip, kunnen ze niet dulden dat hun plannen bekend raken. Daarnaast is er ook nog Saruman, op dit moment nog niet in dienst van Sauron. Hij is wél al op zoek naar alles wat te maken heeft met het smeden van Ringen en telt voor je spelers als een nieuwe Patron. De laatste grote inspiratiebron wordt gevormd door de Rovers uit Dunland die, verdreven uit Rohan, op zoek zijn naar nieuwe plekken om te beroven of om te veroveren. Ten slotte krijg je nog een paar kleinere ideeën, telkens beschreven in een paragraafje of twee, zoals over dwergen die Moria terug willen bevolken net na de Battle of the Five Armies. Je kiest als Loremaster zelf welke elementen je wil gebruiken in je campagne en in welke mate.

Ruins of the Lost Realm map
© Free League Publishing

In het derde en laatste hoofdstuk, Landmarks, krijg je twaalf extra interessante gebouwen of locaties om te verkennen, zowel bekende plekken zoals Weathertop als nieuwe interessante bestemmingen. Elke locatie begint met een kleine introductie, gevolgd door zowel een gerucht dat de spelers ergens kunnen opvangen als de eigenlijke uitleg achter het gerucht voor de Loremaster. Je krijgt telkens een mini-avontuur waarmee je toch zeker een speelsessie zou mee moeten kunnen vullen. Per locatie krijg je een afbeelding of kaart met verschillende puntjes waar gebeurtenissen kunnen voorvallen, alsook nieuwe NPC’s of vijanden.

Ruins of the Lost Realm zit boordevol heerlijke lore

Dit boek geeft je een aantal zeer interessante nieuwe ideeën om je campagne meer smaak en variatie mee te geven. Je krijgt niet alleen nieuwe inspiratie door de locaties, NPC’s en vijanden, maar ook wordt er nog eens met respect voor Tolkien gekeken naar een gebied waarover we nog niet zoveel wisten, hoewel dit misschien puristen niet helemaal tevreden zal stellen. Ruins of the Lost Realm biedt bovendien dezelfde mooie productkwaliteit als The One Ring. Het boek en de pagina’s zijn stevig, de afbeeldingen zijn mooi en heel het werk baadt in de sfeer van Tolkien (hoewel een groot deel verzonnen is). Bovendien krijg je nog een extra, best stevige kaart van Tharbad (deze kaart is ook op de binnenkant van de harde kaft vooraan het boek te vinden). Achteraan het boek krijg je nog een handige kaart van Eriador zelf, met alle interessante punten uit Ruins of the Lost Realm erop aangeduid. Aangezien je in de Starter Set al een aparte kaart van Eriador en The Shire had, krijg je hier de kaart van Eriador wel niet meer apart. Ruins of the Lost Realm is een schitterende aanvulling op de The One Ring RPG en een dikke aanrader voor Loremasters of voor wie gewoon interessante extra lore wil lezen.

Geïnteresseerd in de The One Ring RPG of andere spellen van Free League Publishing?

Schitterend

Ruins of the Lost Realm
5 5 0 1
Ruins of the Lost Realm is een heel leuke en interessante uitbreiding voor de The One Ring RPG. In het zeer kwaliteitsvolle boek krijg je naast de mooie art ook nog eens veel extra informatie over wat je spelers kunnen beleven in Eriador. Met de nieuwe (maar wel verzonnen) lore, NPC's, vijanden en locaties kan je je campagne nog meer smaak geven.
5/5

• Veel nieuwe en leuke ideeën om je campagne mee te spijzen
  • De Black Númenoreans