Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

De 25 opvallendste films van Film Fest Gent 2022

Het 49ste Film Fest Gent zit er intussen al een maand op maar wij zitten nog steeds met ons hoofd in het programma. Naar goede gewoonte is het festival de thuis voor een aantal avant-premières en een aantal films die nog geen Belgische release hebben. Voor de films die wel uitkomen, mag je nog een volledige review verwachten maar wij overlopen alvast de 25 meest opvallende films van het festival dit jaar.

film fest gent 2022
© Eyeworks / VRT

1985

Plot: Marc (Tijmen Govaerts) en Franky (Aimé Claeys) gaan als rekruten bij de rijkswacht. Marc gaat aan de slag bij inspecteur Vernaille (Peter Van Den Begin) die onderzoek doet naar corrupte commissaris Leon François (Tibo Vandenborre). Franky mag bij de motorbrigade maar zijn meerdere (Titus De Voogdt) blijkt niet zo zuiver op de graat. Voor ze het beseffen raken ze betrokken bij iets dat veel verder gaat dan gedacht.

Kort oordeel: Voor mensen die de jaren 80 hebben meegemaakt, zal het verhaal al snel bekend in de oren klinken. Willem Wallyn en Wouter Bovijn gaan met deze reeks namelijk terug naar de jaren waarin de Bende Van Nijvel de kop op stak. Wij zagen de eerste twee afleveringen en waren direct verkocht. Het true crime-gedeelte van de reeks wordt goed aangepakt, met op het einde van elke aflevering echt beeldmateriaal over wat er zich afspeelde. Daar trek je dan af en toe wel eens de ogen bij open. En de cast, met de namen hierboven maar nog veel meer toppers, is misschien nog de grootste trekpleister.

Release: 2023

© Warner Bros.

Bones And All

Plot: Maren (Taylor Russell) probeert een normaal leven te leiden maar dat wordt telkens overhoop gehaald door haar vreemde nood tot kannibalisme. Wanneer haar vader vertrekt, gaat ze op zoek naar haar moeder. Onderweg komt ze Sully (Mark Rylance) en Lee (Timothee Chalamet) tegen die net zoals Maren zijn.

Kort oordeel: De tweede coming-of-agefilm van Luca Guadagnino is ook een met een romantisch kantje maar helemaal anders dan Call Me By Your Name. Het begint nog als een fascinerende kijk op iemand met een aandoening waar ze zelf niet voor kiest, maar het verliest wat focus door redelijk wat ‘gore’ en een rare verhaallijn met Mark Rylance. Taylor Russell is wel super, net als Timothée Chalamet.

Release: 23/11

film fest gent 2022
© Paradiso Films

Call Jane

Plot: Joy (Elizabeth Banks) is huisvrouw en zwanger maar krijgt last van duizeligheid. Ze blijkt een hartstoornis te hebben die levensbedreigend kan zijn als ze doorgaat met de zwangerschap. Maar omdat in de jaren 60 abortus illegaal is, komt ze terecht bij The Janes, een groep vrouwen die veilige abortussen mogelijk maakt.

Kort oordeel: Deze film werd geschreven en gefilmd voor het Amerikaanse hooggerechtshof het historische arrest Roe vs Wade ongedaan maakte, en dat maakt het allemaal nog een beetje pijnlijker. Toch is dit het soort waargebeurde Amerikaanse film waar ik fan van ben. Met een goed verhaal, een goed tempo en een goeie cast kan je haast niet meer willen.

Release: 30/11

© Lumière / Kris Dewitte

Close

Plot: Remy en Leo zijn beste vrienden en steken dat niet weg. Maar wanneer ze naar het eerste middelbaar gaan, krijgen ze opmerkingen over hun vriendschap. Daardoor neemt Leo afstand van Remy, die daar moeilijk mee om kan gaan. En dan gebeurt er iets dat hen voorgoed uit elkaar drijft. Vanaf dan volgen we vooral hoe Leo omgaat met de afwezigheid van Remi.

Kort oordeel: De nieuwe film van Lukas Dhont werd al langverwacht toen hij een gedeelde Grand Prix won op het filmfestival van Cannes. Close was dan ook de openingsfilm van FFG en kon daar ook lovende reacties oogsten. Nu is het aan de rest van het Belgische publiek om een van de beste films van het jaar te ontdekken. Lees meer in onze review.

Release: nu in de bioscoop

film fest gent 2022
© Imagine Film Distribution

Corsage

Plot: Keizerin Elisabeth van Oostenrijk (Vicky Krieps) wordt veertig jaar en kan daar niet zo goed mee om. Als iemand die altijd bekend stond om haar schoonheid, valt het ouder worden haar zwaar, net zoals haar korset, de verplichte nummertjes en de rest van de regels aan het hof. Langzaam maar zeker probeert ze daarvan los te breken.

Kort oordeel: Elisabeth is beter bekend als Sissi, waardoor de meeste mensen haar eerder kennen als het personage vertolkt door Romy Schneider in de jaren ‘50. Marie Kreutzer kiest hier eerder voor een onofficiële biopic in de lijn van Jackie of Spencer, maar deze werkte voor mij veel beter. Het is ook geen trouwe adaptatie maar heeft wat interessante dingen te zeggen. Vicky Krieps is geweldig in de rol en ook de muziek en cinematografie passen bijzonder goed.

Release: 21/12

© The Searchers

Devotion

Plot: Jesse Brown, de eerste Afro-Amerikaanse piloot in de Amerikaanse marine, (Jonathan Majors) leert Tom Hudner (Glen Powell) kennen wanneer ze samen in een team worden gezet. Langzaamaan worden de wingmen vrienden en krijgt Tom te zien waar Jesse allemaal tegen moet opboksen. Hun training wordt pas echt op de proef gesteld wanneer ze ingezet worden in de Koreaanse oorlog.

Kort oordeel: Een film met Glen Powell over piloten in de marine, de vergelijking met Top Gun: Maverick zou snel gemaakt kunnen zijn. Het spektakel is er ook maar het verhaal gaat toch dieper en raakt ook meer net omdat het waargebeurd is. Hou je zakdoeken maar klaar. Majors en Powell zijn een geweldig duo, en ook de vriendschap tussen Brown en Hudner wordt op een mooie manier gebracht. Daarnaast is er een geweldige bijrol van Christina Jackson als de vrouw van Brown.

Release: 21/12

film fest gent 2022
© Accattone Films / Avila

Echo

Plot: Deze documentaire volgt een groep kadetten tijdens hun training bij het Belgisch leger.

Kort oordeel: Als je net als ik moet toegeven dat je niet wist wat er eigenlijk aangeleerd wordt tijdens een legeropleiding, is deze iets voor jou. We komen te weten wat voor theorie de kadetten krijgen maar zien hen ook tijdens het leren salueren en marcheren en tijdens nachtelijke droppings. Maar daarnaast blijven het ook gewone jongeren, die het soms moeilijk hebben met de strenge discipline. Echo is misschien niet heel spectaculair maar net dat is de charme hier.

Release: ?

© The Walt Disney Company Benelux / Searchlight Pictures

Empire of Light

Plot: Hilary (Olivia Colman) werkt al jaren bij een lokale bioscoop wanneer er een nieuwe jongen, Stephen (Michael Ward), het team vervoegt. Ze krijgen uiteindelijk een relatie maar die verloopt niet zonder slag of stoot. Hilary blijkt dan ook een geheim te hebben terwijl Stephen in het kleine kuststadje met racisme af te rekenen krijgt. Toch ontdekt hij ook een liefde voor film dankzij projectionist Norman (Toby Jones).

Kort oordeel: Deze film probeert te veel verhaallijnen te combineren, waardoor ze allemaal wat flauwtjes aanvoelen. Er wordt gezegd dat deze film een ode is aan de cinema maar daarvoor stond dat deel van het verhaal te veel op de achtergrond. Alles ziet er wel prachtig uit door de cinematografie van Roger Deakins en Olivia Colman geeft alweer het beste van zichzelf in deze niet altijd sympathieke rol.

Release: 08/03/23?

film fest gent 2022
© On the Fringe

En Los Márgenes

Plot: Azucena (Penelope Cruz) probeert samen met andere lotgenoten te verhinderen dat ze haar huis verliest zodat zij en haar gezin niet op straat komen te staan. Agent Rafa (Luis Tosar) probeert dan weer een vrouw te vinden van wie haar dochter door de politie is meegenomen omdat ze vrezen voor verwaarlozing. Dan is er ook nog Teodora (Adelfa Calvo), die haar huis dreigt te verliezen en wiens zoon voor een hongerloon als arbeider werkt omdat hij z’n ouders niet om hulp wil vragen.

Kort oordeel: Er zijn dan wel verschillende verhaallijnen maar het centrale thema van het hoge aantal uithuiszettingen in Spanje wordt al snel duidelijk. Ze laten de impact dan ook op een heel andere manier merken. In een andere film had dit geleid tot sensationeel drama maar hier wordt het allemaal zo sober mogelijk gehouden, met alweer een sterke Penelope Cruz.

Release: ?

© El Grifilm Productions

Film, the Living Record of Our Memory

Plot: Deze documentaire gaat dieper in op de geschiedenis van filmarchieven, het archiveren zelf en ook restaureren van filmmateriaal aan de hand van getuigenissen en gebeurtenissen van over de hele wereld.

Kort oordeel: Meestal bij documentaires over film blijf je al te vaak in Amerika hangen, maar niet hier. Archivisten van over de hele wereld komen aan bod om te vertellen over hun ervaringen, afgewisseld door interessante anekdotes over bepaalde films en het archiveren doorheen de tijd. Uitermate interessant voor iedereen die ook in de fysieke kant van filmmaken geïnteresseerd is.

Release: ?

film fest gent 2022
© WW Entertainment

Good Luck To You, Leo Grande

Plot: Nancy (Emma Thompson) nodigt sekswerker Leo Grande (Daryl McCormack) uit op een hotelkamer omdat ze nog wat dingen op seksueel vlak wil meemaken nu het nog kan. Maar toegeven aan wat je wil, blijkt soms nog moeilijker dan gedacht.

Kort oordeel: Dit was zonder meer een van de meest charmante films van het festival. Al van bij het begin zit een ongemakkelijke nerveusheid in het script, waardoor er al snel veel reden is om te grinniken. Maar zo snel als het grappig is, kan het ook ineens emotioneel worden, wat je hier niet meteen verwacht. Toch komen mensen die vooral veel van de seksuele kant verwachten “bedrogen” uit want praten kan net zo nodig zijn. Emma Thompson en Daryl McCormack hebben bijzonder goeie chemie en als iets oudere vrouw moet je toch maar durven wat Thompson hier doet.

Release: 30/11

© cinéart

Holy Spider

Plot: Journaliste Arezoo (Zar Amir-Ebrahimi) komt naar Teheran om verslag uit te brengen over de zogenaamde wolfspinmoordenaar, die het gemunt heeft om prostituees. Hij blijkt Saeed (Mehdi Bajestani) te heten en een gezin te hebben, maar vindt dat hij deze “slechte vrouwen” een lesje moet leren. Wanneer de politie toch niet zo veel lijkt te doen, gaat ze zelf op onderzoek uit. Maar dan is er nog de vraag of er zelfs gerechtigheid komt als ze hem zou vinden.

Kort oordeel: Regisseur Ali Abbasi toont hoe Iran het jaren geleden al niet nauw nam met vrouwenrechten. Het resultaat is niet sensationeel maar een zo sober mogelijke kijk, dankzij de erg goeie hoofdrolspelers en onverbloemd camerawerk. Een ontnuchterende film die relevanter is dan ooit. Lees onze volledige review.

Release: nu in de bioscoop

film fest gent 2022
© Periscoop Films

Hunt

Plot: Na een moordpoging op de Zuid-Koreaanse president in Washington krijgen het hoofd van de buitenlandse dienst van de KCIA, Park Pyong-ho (Lee Jung-jae), en die van de binnenlandse dienst Kim Jung-do (Jung Woo-sung) de taak om uit te zoeken wie erachter zit. Er komen al snel vermoedens van een mol in de organisatie. Wanneer ook een andere operatie op een mislukking uitdraait, worden beide diensten door elkaar onderzocht om zo snel mogelijk de verantwoordelijke te vinden.

Kort oordeel: Een zotter plot dan in deze film heb ik nog niet veel meegemaakt. Het gaat van het begin al snel en de twists en nieuwe info blijven elkaar maar opvolgen dat je er op de duur niks meer van snapt. Toch blijft het allemaal best plezant als je erin meegaat, want er wordt serieus wat afgeschoten. En je krijgt ook op een andere manier iets te zien van de spanningen tussen Noord- en Zuid-Korea.

Release: ?

© The Searchers

Leila’s Brothers

Plot: De Iraanse Leila (Taraneh Alidoosti) en haar vier volwassen broers wonen samen bij hun ouders, maar hebben het niet breed. Alleen Leila heeft een job maar daar wil ze verandering in brengen door samen te investeren in een winkel waarmee ze uit de armoede zouden moeten geraken. Tegelijk wil hun vader (Saeed Poursamimi) de nieuwe pater familias worden, maar daarvoor moet hij gouden munten schenken die veel geld waard zijn.

Kort oordeel: Een film van 2 uur en drie kwartier lijkt een hele opgave maar deze voelt helemaal zo lang niet aan. Dit is een eerlijk en vaak pijnlijk portret van hoe armoede verdeling kan zaaien, terwijl trots en tradities ook vaak in de weg zitten. Tenslotte biedt ook deze film een kijk op hoe vrouwen vaak niet het leven leiden dat ze zouden willen omwille van de verwachtingen van de maatschappij en oudere generaties. Lees onze volledige review.

Release: 09/11

film fest gent 2022
© The Searchers

Living

Plot: Mr Williams (Bill Nighy) heeft een hoge positie binnen het lokale stadsbestuur en draait met z’n collega’s mee in de soms zieldodende bureaucratie. Maar wanneer hij te horen krijgt dat hij niet lang meer te leven heeft, probeert hij nog wat plezier en voldoening uit z’n leven te halen. Daarvoor gaat hij op stap met een vreemde (Tom Burke), spendeert hij namiddagen met jonge ex-werkneemster Margeret (Aimee Lou Wood) (maar op een niet-creepy manier) en probeert hij een op de baan geschoven speelplein te realiseren.

Kort oordeel: Soms weet je niet goed wat te verwachten van een film en lijk je je aan een deprimerende bedoening te verwachten. Maar Living blijkt uiteindelijk bijna het tegendeel. Bill Nighy speelt een van de meest ingetogen en beste rollen uit z’n carrière. Het script is subtiel en wacht tot het einde om een gut punch van jewelste te geven. Een herinnering aan het feit dat kleine gebaren en meer doen dan je zou moeten zo belangrijk kunnen zijn, voor anderen maar ook voor jezelf.

Release: 28/12

© KOJO Studios

Master Gardener

Plot: Narvel Roth (Joel Edgerton) is hoofdtuinier van de Gracewoord Gardens, een tuin in bezit van de rijke Mrs Haverhill (Sigourney Weaver). Zij wil dat hij haar achternicht Maya (Quintessa Swindell) terug op het goede pad brengt door haar als stagiair aan te nemen. Hij raakt al snel aan haar gehecht maar hij heeft ook een donker verleden te verbergen.

Kort oordeel: Paul Schrader heeft na First Reformed en The Card Counter nog een film gemaakt over een mysterieuze, ietwat ingetogen man met een duister verleden die een jongere onder z’n hoede neemt. We kunnen niet anders dan vergelijken en dan komt deze er iets minder goed uit. Edgerton en Quintessa Swindell zijn top maar botanisme is een net iets minder interessant onderwerp en het verhaal neemt een rare wending naar het einde toe. Het blijft wel fascinerend hoe je meteen een Schraderfilm kan herkennen aan de typische, afgemeten stijl.

Release: ?

film fest gent 2022
© Big Creek Projects, Sony International

Montana Story

Plot: Cal (Owen Teague) komt terug naar z’n ouderlijk huis nadat z’n vader in een coma is beland. Die wordt verzorgd door Ace (Gilbert Owuor), een inwonend verpleger. De relatie met de vader lijkt stroef te zijn geweest en dat wordt nog versterkt wanneer zus Erin (Haley Lu Richardson) onverwacht thuiskomt. Ze was al 7 jaar vertrokken en de vader lijkt de oorzaak maar de reden waarom blijft onduidelijk. Omdat alle bezittingen verkocht moeten worden, besluit Erin hun oude paard mee te nemen naar New York maar dat is een hele opgave die wat voorbereiding vraagt en waarvoor ze dus meer tijd samen moeten doorbrengen.

Kort oordeel: De nieuwe film van Scott McGehee en David Siegel die eerder het mooie What Maisie Knew maakten, is even intrigerend. Het is een traag kabbelend verhaal waar je meteen ingezogen wordt door de prestaties van Teague en Richardson en het geheimzinnige verleden van het gezin. Grote emoties zijn hier schaars want veel gebeurt onder de oppervlakte. Je blijft achter met het gevoel dat familie je leven kan maken of kraken maar dat het nooit te laat is om dingen op te lossen.

Release: ?

© Cherry Pickers

Saint Omer

Plot: Rama (Kayije Kagame) schrijft een boek over het mytische figuur Medea. Daarvoor woont ze het proces bij van Laurence (Guslagie Malanga), die terechtstaat voor de moord op haar eigen dochter. De vrouw is hoogopgeleid en welbespraakt maar spreekt toch van een vloek die haar ertoe aanzette. Ze getuigt redelijk emotieloos over haar leven en wat er gebeurde en lijkt niet alrijd de waarheid te vertellen. Het beïnvloedt Rama meer dan ze verwachtte.

Kort oordeel: Deze film won de Grand Prix op FFG dit jaar en is ook de Franse inzending voor de Oscars. Het zal dan wel aan mij liggen want deze deed mij niet zoveel. De meeste recensies spreken over een spannend en aangrijpend rechtbankdrama maar dat zag ik er niet in. De zaak doet je wel nadenken en brengt je in de war over hoe een mens in elkaar zit maar het verhaal van Rama is niet duidelijk genoeg om verbanden te leggen.

Release: 30/11

film fest gent 2022
© Universal Pictures

She Said

Plot: Deze film vertelt het verhaal van journalistes Jodi Kantor (Zoe Kazan) en Megan Twohey (Carey Mulligan) van de New York Times terwijl ze aan het artikel werkten over de aanklachten tegen Harvey Weinstein.

Kort oordeel: In de verkeerde handen kon deze adaptatie over een van de meest gevoelige zaken van de laatste jaren verkeerd of overdramatisch uitdraaien. Maar Maria Schrader zorgt ervoor dat She Said een nuchtere ervaring wordt. De film hoort misschien net niet in het excellente rijtje thuis van All The President’s Men en Spotlight maar kan wel rekenen op een topcast. De moeilijkheden en dreigingen die de journalisten ervaren worden wel getoond maar zijn niet belangrijker dan de vrouwen die het onderzoek doen en vooral de vrouwen die hun verhaal doen.

Release: 23/11

© Cherry Pickers

Sick Of Myself

Plot: Signe (Kristine Kujath Thorp) is een meisje dat graag in de aandacht staat. Maar haar vriend Thomas (Eirik Sæther) is ook zo, waardoor ze vaak tegen elkaar opboksen om op te vallen. Nadat ze op het werk iets ergs meemaakt, voelt ze dat ze zo Thomas zijn aandacht en die van anderen kan opeisen. Ze verzint van alles en gaat daar steeds verder in tot ze pillen besluit te nemen die haar ziek zouden maken. Het effect is erger dan ze verwacht maar haar plan werkt wel.

Kort oordeel: Dit is satire zoals je er zelden zag, en niet altijd voor gevoelige zielen of op een nuchtere maag. Signe en Thomas zijn het toppunt van onuitstaanbaarheid maar het zou je niet verwonderen dat er in de huidige influencercultuur mensen zo ver zouden gaan om in de spotlight te staan. Hoofdrolspeelster Kristine Kujath Thorp zet ook een geweldige vertolking neer want toch ga je Signe nooit haten, omdat het script laat ook wel doorschijnen dat er vanbinnen veel onzekerheid en eenzaamheid zit.

Release: 2023

film fest gent 2022
© The Walt Disney Company Benelux / Searchlight Pictures

The Banshees of Inisherin

Plot: Pádraic (Colin Farrell) en Colm (Brendan Gleeson) zijn beste vrienden tot Colm niks meer met Pádraic te maken wil hebben. Die snapt er natuurlijk niks van maar Colm blijft koppig stand houden en gaat zelfs redelijk ver om dat duidelijk te maken.

Kort oordeel: Martin McDonagh blijft een van de meeste unieke filmmakers van het moment. Zijn typische schrijfstijl is hier ook onmiskenbaar met snelle en geestige dialogen, en redelijk wat absurditeit. Maar ook met een boodschap over wat succes nu precies is en wat je wil nalaten. Farrell en Gleeson zijn ook top in hun rollen en zouden meer comedy moeten doen.

Release: 04/01/23

© Ravenser Odd

The Cathedral

Plot: Deze film volgt het leven van Jesse Damrosch, een gewone jongen, en zijn familie van voor zijn geboorte tot ongeveer z’n twintigste. In die tijd maakt de familie, net als anderen, tal van persoonlijke gebeurtenissen mee.

Kort oordeel: Een film als deze heb ik nog niet vaak gezien. Regisseur Ricky D’Ambrose heeft deze deels gebaseerd op z’n eigen leven, waardoor je inderdaad bijna een documentairegevoel krijgt. Alles wordt aan elkaar gepraat door een heel droge voice-over en ook qua verhaal blijft alles heel sober met een gestaag ritme van mijlpaal naar mijlpaal en wat familieperikelen. De cinematografie is bijzonder mooi, met vaak statische shots die als schilderijen aanvoelen. Door de specifieke stijl en het rustige ritme zal deze niet voor iedereen zijn maar ik was er weg van.

Release: ?

film fest gent 2022
© cinéart

The Quiet Girl

Plot: De ouders van de negenjarige Cáit (Catherine Clinchà en haar broers en zussen hebben het niet breed maar kijken ook niet zoveel naar haar om. Wanneer haar moeder op het punt staat om te bevallen, besluiten ze Cáit een zomer te laten logeren bij verre familie. Het meisje is bijzonder teruggetrokken maar wordt meteen heel liefdevol ontvangen door Séan en Eibhlin, iets wat ze niet gewend is.

Kort oordeel: Net als The Cathedral moet deze film het niet van hoog drama hebben. Het is een sobere maar bloedmooie kijk op hoe opvoeding en tederheid alle betrokkenen kan veranderen. De cinematografie is prachtig en die, samen met het Ierse platteland, draagt bij aan de reden waarom je je snel betrokken voelt bij deze vreemden die onverwacht naar elkaar toegroeien.

Release: TBD

© The Searchers

The Son

Plot: Nicholas (Zen McGrath) is de zoon van gescheiden ouders. Hij voelt zich niet goed in zijn vel waardoor hij niet langer bij z’n moeder Kate (Laura Dern) wil wonen. Daarop gaat hij bij zijn vader Peter (Hugh Jackman), z’n nieuwe vrouw Beth en hun babyzoontje wonen. Peter wil Nicholas helpen maar weet eigenlijk niet goed hoe hij dat moet aanpakken en heeft het gevoel dat hij even slecht bezig is als z’n eigen vader destijds.

Kort oordeel: Na de originaliteit van The Father leek deze opvolger dezelfde richting uit te gaan. Het verhaal hier is echter veel meer “volgens het boekje”, wat daarom niet slecht is, maar daardoor al minder verrassend is. Mentale gezondheid bij jongeren blijft een belangrijk thema en het is daarom des te jammer dat de impact van de film gedwarsboomd wordt door de onovertuigende vertolking van Zen McGrath. Hugh Jackman, Vanessa Kirby en Laura Dern daarentegen zijn de voornaamste redenen om te kijken.

Release: TBD

film fest gent 2022
© The Searchers

What’s Love Got To Do With It?

Plot: Zoe (Lily James) is documentairemaakster en heeft een nieuw project nodig. Wanneer ze hoort dat haar jeugdvriend Kazim (Shazad Latif) akkoord gaat met een gearrangeerd huwelijk besluit ze daarover haar volgende film te maken. Hoewel hij overtuigd is dat het kan werken, blijft het spannend afwachten. Zoe daarentegen kan er met haar hoofd niet bij omdat ze zelf niet zo veel geluk heeft in de liefde.

Kort oordeel: Het einde zie je al van ver aankomen maar op weg daarnaartoe is er een mooie kijk op een traditie die in het westen soms een slechte reputatie heeft, en op de interculturaliteit die in veel maatschappijen te vinden is. Lily James en Shazad Latif zijn een charmant duo en Emma Thompson voegt als Zoes moeder heel wat humor toe. Toch blijf ik wachten op een film die volledig van het aanstaande koppel vertrekt.

Release: TBD

Total
4
Shares
Gerelateerde artikels