Ergens diep in mijn hart leeft er nog een 14-jarige jongen die ooit zijn eerste rollenspel mocht ervaren (dank je, Kris!). Na lang zoeken in de donkere nachten in mijn verlaten dorp was het zover. Dobbelstenen, een blad met cijfers en notities en de wil om op avontuur te gaan. Sindsdien heb ik vele werelden mogen bezoeken en toen de kans kwam om er eentje van Fria Ligan, ook bekend als Free League Publishing, te mogen ontdekken, was er niets dat me tegen ging houden! Kom mee met me en laat me je vertellen over Symbaroum!
Spelontwerp: Mattias Lilja & Mattias Johnsson
Uitgever: Fria Ligan (Free league publishing)
Aantal spelers: 2- ?.
Leeftijd: 12
Speelduur: one shots of meerdere sessies.
Reviewcopy gekregen via uitgever
Rollenspel: Een kleine introductie
Een rollenspel is een vrij breed begrip maar het gemakkelijkst uit te leggen als “een interactief theater” waar 2 of meer spelers nestelen zich rond een tafel, in een zetel, in het park of waar men maar wil om samen een verhaal te beleven. Een van de spelers is een spelmeester die alles in de wereld beheert, van hoe de wachter aan de deur reageert tot diepe gesprekken met een geliefde. De rest van de spelers kruipt in de huid van een personage uit de wereld.
Rollenspellen kunnen gaan van diepe donkere mysteries onderzoeken tot schatten jagen of ruimtevaart overleven. Een groep spreekt meestal af welk soort spel ze willen spelen. Sommigen hebben liever iets speltechnisch intensief met veel regels, anderen zijn voorstander van drama en houden het systeem beperkt tot een enkele dobbelsteen die gerold wordt.
Allen hebben ze gemeenschappelijk dat er bepaalde waarden afgesproken zijn voor personages om zo de wereld te kunnen kaderen. Kan je over die muur springen? Is die wachter te overmeesteren? Het zorgt voor een faire afhandeling van een situatie. Rollenspelen geven een unieke spelervaring die je toelaat om gaandeweg door veel avonturen een mooi verhaal te bouwen.
Wil je meer weten? Lees dan zeker onze grote introductie.
Duisternis heerst in Symbaroum
Symbaroum is een van de nieuwe projecten van Fria Ligan en neemt ons mee naar een duistere wereld. 20 jaar geleden hebben de Ambrians een zware oorlog tegen de duisteren heren gewonnen. Talloze barbarenstammen zijn als slaven ingelijfd maar hun vaderland was gebroken en de keizerin zag maar één oplossing: verhuizen naar de randen van het duistere woud genaamd Dakovar. Hier richtten ze hun beschaving weer op in machtige steden, gebouwd met bloed, zweet, slaven en tranen. Het leven van de gemiddelde man en vrouw is zwaar in Symbaroum.
Maar er zijn ook lichtpunten want diep in het duistere woud van Dakovar liggen schatten en natuurlijke rijkdommen. Genoeg om iemand te laten leven als een koning als hij de kans zou grijpen. Het Dakovar-woud geeft natuurlijk zijn geheimen niet zomaar prijs. Naast de belastingen voor de expedities, de elfen die ondoorgrondelijk zijn en de trollen die er zwerven, is het woud bezaaid met oude geheimen en vallen van een lang vervlogen beschaving genaamd “Symbaroum”.
Sfeerrijk bladeren
Symbaroum heeft een lugubere, soms wanhopende sfeer en net zoals je in een duistere kamer wandelt, voel je het drukkende gevoel van de wereld. Mooi beschreven in de starter set en het core regelboek. Het is een fascinerend gegeven en je merkt de invloed van een ander deel van de wereld, een Noorse manier van verhalen vertellen. Er is een bijna onmetelijke vrijheid die de wereld van Symbaroum doet aanvoelen alsof je er echt kan in terechtkomen en dat is zeer positief. Mensen die zich ooit aan Dark Souls hebben gewaagd, zullen de sfeer en tekenstijl zeker appreciëren.
Waag je kans
De wereld van Symbaroum geeft een grote keuze aan opties voor een spelersgroep. Willen ze avonturen beleven en duistere geheimen zoeken in de diepe wouden? Misschien leunen de spelers eerder aan bij de overbevolkte steden waar politiek en dolken in de straten praten. Gaan ze handelen in smokkelwaar en proberen om mensen zonder vergunning naar verboden plaatsen te brengen? Elk verhaal krijgt een plaats.
Personages hebben een aantal eigenschappen die beschrijven hoe accuraat, sluw, discreet of overtuigend ze zijn. Snelheid, vastberadenheid, kracht en waakzaamheid ronden het plaatje af. Symbaroum geeft iedereen een beroep dat gaat bepalen welke van de bovenstaande belangrijk zijn. Een krijger zal iets minder discreet moeten zijn dan een dief bijvoorbeeld en een mystic zal meer spiritueel aangelegd moeten zijn. Maar laat dat geen generalisatie zijn. Je ben vrij om 80 punten te verdelen of een suggestie te volgen om je eigen visie in de wereld te kunnen gooien. Elke van de 3 archetypes hebben dan ook nog eens een aantal subklassen die je meer gespecialiseerd de wereld in laten trekken.
Afkomst is belangrijk
Personages maken deel uit van een van de 4 rassen die aangeboden zijn. Mensen zijn afkomstig van de Ambrians of van de barbarenstammen. Ze zijn een hard volk, bijgelovig maar hebben de huidige wereld met man en macht geschapen.
Changelings daarentegen zijn kinderen die door elfen in ruil van een mensenkind gegeven zijn. Ze zijn altijd buitenstaanders, geen mens maar ook geen elf. De meesten eindigen dan ook op straat en vechten voor hun eigen lot.
Ogres zijn grote solitaire wezens. De meesten hebben geen idee van waar ze komen maar wandelen op een dag uit het woud. Ze ontbreken elk idee van wie ze zijn en hoe ze hier terecht komen. Hun kracht daarentegen is niet te ontkennen.
En als laatste hebben we de goblins. De stammen die uit het woud kwamen en zich bij de menselijke steden vestigden, werden getolereerd omdat ze graag vuil werk opknappen. Kort van levensduur en zeer intens, een goblin die zich aan dingen waagt in deze wereld kan vlug onmisbaar worden voor zijn kompanen.
Laat de dobbelstenen maar rollen
Symbaroum maakt het je niet moeilijk. Bijna alles kan opgelost worden met 1 worp van de 20-zijdige dobbelsteen. Je maakt een test tegen een van je attributen, met een bonus of een malus. Rol je gelijk of minder dan lukt het. Materiaal en vaardigheden kunnen je helpen om hier het lot meer in je voordeel te trekken.
De andere dobbelstenen worden gebruikt in gevechten om schade te bepalen. Simpel en elegant.
Met zwaard en vaardigheid
Symbaroum heeft een vrij uniek systeem waarbij 2 spelerpersonages zich volledig evenredig zich kunnen meten. Elk van hen zal starten met enkele vaardigheden die ze op beginner of gevorderd niveau kunnen leren. Tijdens de omzwervingen gaan ze zich tot meesters kunnen ontplooien. Wat zeer leuk is, is dat de vaardigheden op zichzelf voortbouwen en er geen enkele nutteloos wordt. Een meester-zwaardvechter zal nog altijd de basis gebruiken in een gevecht. Spreuken of gebeden die opgeroepen worden, veranderen hun eigenschappen en laten meer toe. Waar je vroeger maar 1 persoon maden in zijn buik kan laten vreten, zal een meester een grote groep aan dit lot onderwerpen. Het laat personages toe om zich op persoonlijke wijze te ontwikkelen naar de smaak van de speler.
De vervloeking van de ziel
Corruptie is een deel van de wereld van Symbaroum. Waar magiërs en mystics hun wil opleggen aan de natuur wordt deze wraakzuchtig en slaat hij naar de ziel en uiteindelijk ook naar het lichaam. Door oude voorwerpen te gebruiken, spreuken in de wereld te slingeren of bepaalde duistere acties te onder nemen zal een personage dan ook corruptie opnemen. Dit kan als gevolg hebben dat de schaduw van de ziel, iets wat in Symbaroum een duidelijk teken is van waar men zich thuis voelt in de wereld, verkeerd aanvoelt. Hoewel de gemiddelde ziel dit nooit zal te weten komen, zijn er een aantal instanties zoals de kerken die dit opsporen en elimineren.
Erger wordt het als men de corruptie laat zegevieren. Fysieke eigenschappen veranderen tot men dit terug onder controle krijgt. Adem die als sulfer ruikt of zwarte aderen als men kwaad wordt, zijn maar enkele uitingen van de wereld.
Dieper de wereld in
Symbaroum heeft zoveel te bieden dat ik er nog uren kan over vertellen. Maar hoe kom je nu in deze wereld terecht?
Wel, Fria Ligan heeft een mooie startersdoos klaargemaakt die alles bevat om te beginnen. Je vindt er 2 boeken die je de geschiedenis en de setting van de wereld vertellen, net als een boek met de basisregels. Niet alle geavanceerde regels bevinden zich in deze set maar je kan zo beginnen met een van de 5 voorgemaakte personages. Verder krijg je nog enkele handige kaarten en een setje dobbelstenen. Even lezen en je leidt zo je vrienden op een van de 2 voorgemaakte avonturen.
Wil je dieper gaan in de wereld dan kan je zeker weg met het core rulebook. Deze staat vol van nuttige informatie, diepere geheimen en verdere vaardigheden voor personages. Je vindt er ook hoofdstukken met tips en tricks om het spel te leiden op langere tochten. Enkele verhalen geven je de aanleiding om maandenlang verhalen te vertellen.
Geïnteresseerd in meer tabletop rpg’s van Free League Publishing?
Lees hier al onze artikels.