Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Lego Brawls review: toegankelijke knokker die beter free-to-play zou gaan

Het in 2019 uitgebrachte Lego Brawls komt naar de consoles en pc. Het vrolijke vechtspel in de geblokte werelden van 1001 franchises en jeugdherinneringen komt weliswaar over van de Appstore. Wat heeft het nieuw te bieden? Kan het de transitie maken van mobiel naar consoles? En is het nog de moeite waard in 2022, waar het moet concurreren met nieuwe namen als Nickelodeon All-Star Brawl en Multiversus? Geekster neemt de proef op de som!

  • Ontwikkelaar: Red Games Co.
  • Uitgever: LEGO® Games
  • Platform: pc, PS5, PS4, Nintendo Switch, Apple iPhone/iPad, XBOX One/series X
  • Release: 2 september 2022
  • Aantal spelers: tot 4 offline, tot 8 online

Reviewcopy op PS4 verkregen via uitgever.

Stevige fundamenten

Het vechten in Lego Brawls is simpel, maar niet simplistisch.

Lego Brawls is een platform fighter waarin je je eigen Lego-mannetje inzet in knotsgekke gevechten met verschillende doelen. De ene keer is het een ieder-voor-zich knokfestijn, de andere dan weer coöperatief een punt verdedigen en houden tot je wint. In alle geval moeten er koekeperen worden uitgedeeld om de eindzege te claimen, al dan niet door je tegenstanders van de kaart te kieperen met een ultieme slag. En zoals de term platform fighter het verklapt, moet je dat ook nog zien te klaren in levels met verticaliteit en speciale obstakels afhankelijk van waar in het Lego Universum je je bevindt.

© LEGO® Games, Red Games Co.

Het vechten op zich is simpel, maar niet simplistisch, en daarmee ook perfect geschikt voor de typische doelgroep van 5-11 jarigen waar ze vermoedelijk op mikten toen het op tablet uitkwam. Je kan springen, dashen in de lucht of op de grond, een superpower gebruiken en uiteraard slaan. Er is maar één knop om te slaan en ongeacht het personage doet het min of meer hetzelfde. Je hoeft in deze games dus geen combo’s te leren of moeilijke inputs in te geven. Wat niet betekent dat er geen subtiliteit in kan zitten. Je kan namelijk een paar acties combineren voor een ander effect. Springen en dashen tegelijk geeft je een supersprong zonder de dash te verbruiken. In de lucht naar beneden duwen en slaan geeft je dan weer een slam-aanval, die je vervolgens ook kan opvolgen met een dash om vijanden ver weg te beuken. Niet veel, maar genoeg om een kind te doen groeien in z’n arsenaal zonder te overweldigen.

Met deze controls ga je dan aan het knokken op een tiental verschillende levels uit de werelden van Lego zoals Ninjago of Jurassic Park. Helaas is die laatste wel de enige ‘externe’ IP in het lijstje. Geen Star Wars, Harry Potter of andere grote namen waar Lego al mee samenwerkte. Zelfs Bionicle zit er niet bij, wat nochtans perfect bij zo’n game zou passen. Dat terzijde heeft elk level wel iets anders te bieden. In zo een Jurassic Park-level moet je bijvoorbeeld rekening houden met dino’s die je kidnappen of bombarderen met stenen. Andere levels hebben dan weer portalen, of kanonnen, of geen enkele rand… Iets om de dingen fris te houden. Deze combineren dan met de drie gamemodes – Free-for-all, Control en Capture – om zo een kleine waaier aan speelrondes te bieden.

© LEGO® Games, Red Games Co.

Je eigen custom held in Lego Brawls

Hoe je Lego-ventje eruitziet en wat voor superpowers die kan oprapen, kies je helemaal zelf.

We hebben het dan nog niet gehad over de superpowers en dat komt omdat je deze moet kiezen via het bouwmenu van Lego Brawls. Hoe je Lego-ventje eruitziet en wat voor superpowers die kan oprapen tijdens het knokken, kies je helemaal zelf. Voor de superpowers zijn het er een 30-tal, gaande van blaster pistol of pizza om te healen tot UFO’s die vanuit de lucht bombarderen, maar voor de looks zijn het er meer dan 200. Van het haarstukje tot welk wapen in elk hand, alles kan aangepast en gecombineerd worden. Ook leuk is de vormgeving van het menu, helemaal in Lego-handleiding stijl. Alle gemaakte personages kunnen dan opgeslagen worden zodat je snel kan afwisselen zonder hier terug te moeten komen.

© LEGO® Games, Red Games Co.

Al die stukjes zijn natuurlijk nog niet beschikbaar van in het begin. Deze verdien je door matchen te spelen en meestal verdien je wel iets na elke pot. Er zijn namelijk twee beloningssporen. De ene voor je individuele prestatie waarvoor je random stukjes krijgt, de andere voor objective overwinningen waarmee je dan volledige sets uit reeksen zoals Ninjago, Jurassic Park, Vidiyo, enz vrijspeelt. Of je dus slecht speelt maar wint, of verliest maar MVP was, je krijgt altijd een nieuw stukje voor de collectie.

Verwaarloosde Offline

Het grootste mankement is dat je niet eens in lokaal met twee of vier online kan trekken.

Maar al dat leuks geldt helaas enkel en alleen maar als je online speelt – al dan niet met crossplay. Er is gelukkig een offline luik, maar wat er in zit is triestig om aan te zien. Je kan er met vier free-for-all spelen en… dat is het. Geen andere spelmodi, maar vijf maps en alles zonder regels of instellingen te kunnen aanpassen om er een party-mode van te maken. Zelfs een trainingmodus, om kaarten te verkennen en nieuwe superpowers te testen, kon er niet af. Op mobiel is dat natuurlijk te verstaan. Met de komst naar consoles, en vooral de komst naar typische familie/salon-consoles als de Switch, is dit onbegrijpelijk en onvergeeflijk.

Het grootste mankement is dat je niet eens in lokaal met twee of vier online kan trekken. De enige mogelijkheid om met vrienden te spelen in alle modi én er iets aan te verdienen, is iedereen een console, spel en online abonnement te laten aanschaffen. Absoluut ridicuul. Zeker gezien de doelgroep maar vooral ook gezien het prijskaartje van net geen €40 bij schrijven van deze lijnen.

Lego Brawls Nederlands menu
Dit is het menu voor offline… © LEGO® Games, Red Games Co.

Snel uitgekeken op Lego Brawls

Vooral de belichtingseffecten en texturen hadden een upgrade mogen krijgen in de overgang van mobiel naar grote machines.

Het andere grote probleem van Lego Brawls is dat wat hierboven beschreven is, alles omvat. Met korte wedstrijden van om en bij de 3 minuten, heb je op een dikke twee uur echt alles gezien dat het spel te bieden heeft. Je kan ook niet fundamenteel van speelstijl veranderen om het eens over een andere boeg te gooien. Of je nu een laserzwaard of stokbrood vrijspeelt, het is allemaal dezelfde slag met zelfde bereik en schade. En of je er nu uitziet als Ninjago Prime of Jeff Goldblum (ja, dat kan met de Jurassic Park-sets), het zijn mechanisch dezelfde personages. Eerlijk en gebalanceerd, maar ook verschrikkelijk saai als de nieuwigheid ervan af is. Er zijn ook geen story-modes of andere mini-spellen om de sleur te doorbreken. Er is ook geen afzonderlijke competitieve modus voor wie zou willen. Kortom, niets nieuws sinds de mobiele versie uit 2019. Onaanvaardbaar, wederom zeker gezien de prijs.

Ian Malcolm in Lego Brawls!
© LEGO® Games, Red Games Co.

En de schattigheid van Lego taant ook snel. Na de zoveelste poly-dino heb je het wel gehad, en dat is dan nog de mooiste achtergrondacteur. Want het merendeel van de tijd is het spel toch maar flauw en plat. Vooral de belichtingseffecten en texturen hadden een upgrade mogen krijgen in de overgang van mobiel naar grote machines. Het oog wil ook wat, en al zeker als je het vergelijkt met de eerder dit jaar uitgekomen Lego Star Wars: The Skywalker Saga.

Lego Brawls mummie
© LEGO® Games, Red Games Co.

Waarom niet Free-To-Play?

De basis is stevig genoeg en het heeft nu toch al het vooruitgangs-systeem van Rocket League

Allemaal vreemd gezien de prijs (nog eens: net geen €40) van Lego Brawls. Als je dat vergelijkt met voorbeelden in het genre Super Smash Bros Ultimate, is het haast afzetterij. Lego Brawls zou daarom veel beter af zijn als een free-to-play spel in plaats van deze onhoudbare spreidstand te maken. De basis is zeker stevig genoeg om dit te ondersteunen en het heeft nu toch al het vooruitgangssysteem van een Rocket League. Het vraagt bovendien om steeds online te zijn, dus waarom niet? En zo kan het ook de ruimte krijgen om later nieuwe levels of gamemodi toe te voegen, of deze te roteren in evenementen zoals Brawlhalla dat bijvoorbeeld doet. En dat de offline dan wat minder is, zou dan volledig te begrijpen zijn.

Toch kozen ze ervoor om de harde weg te gaan, en dat speelt hen wat ons betreft echt parten. Wat een leuke game voor beginnende gamers kan zijn of dat je zou kunnen spelen met zoon- of dochterlief, is nu prohibitief duur voor wat het biedt. Onze score reflecteert dat ook, maar het betekent dus ook dat je deze score mag omhoog krikken naarmate de prijs de 0€ benadert.

Er is ook een demo beschikbaar, voor mocht je met eigen ogen en duimen willen ervaren wat we bedoelen.

Fun maar zonder diepgang

lego brawls
3 5 0 1
Lego Brawls heeft een solide basis voor de doelgroep, met eenvoudige besturingen en een hoop manieren om je mannetje echt helemaal het jouwe te maken. Alleen kan de charme niet het gebrek aan content compenseren, en al zeker niet nu het als een volwaardige game uitkomt en niet enkel op mobiel beschikbaar is. Je hebt snel de ronde gedaan en bovendien zijn er amper offline speelmogelijkheden, waar je dan ook nog eens niets mee kan vrijspelen. Zonde voor een titel die in een free-to-play model veel beter zou gedijen en misschien zelfs een plaats in de spotlights zou kunnen claimen. Nu sla je deze best over tot de kostprijs meer in lijn is met wat het te bieden heeft.
Lego Brawls heeft een solide basis voor de doelgroep, met eenvoudige besturingen en een hoop manieren om je mannetje echt helemaal het jouwe te maken. Alleen kan de charme niet het gebrek aan content compenseren, en al zeker niet nu het als een volwaardige game uitkomt en niet enkel op mobiel beschikbaar is. Je hebt snel de ronde gedaan en bovendien zijn er amper offline speelmogelijkheden, waar je dan ook nog eens niets mee kan vrijspelen. Zonde voor een titel die in een free-to-play model veel beter zou gedijen en misschien zelfs een plaats in de spotlights zou kunnen claimen. Nu sla je deze best over tot de kostprijs meer in lijn is met wat het te bieden heeft.
3/5
Total Score

Raak

  • Charme te over
  • Eigen personage bouwen uit honderden stukken
  • Toegankelijke besturing voor de jongsten
  • Ian Malcolm

Braak

  • Te weinig spelmodi
  • Amper offline mogelijkheden
  • Geen vooruitgang in cosmetics als je offline speelt
  • Snel repetitief
  • Povere graphics
  • Geen Bionicles
Total
1
Shares
Gerelateerde artikels