Wat de Academy kan, kunnen wij ook, dachten we zo. Ook dit jaar kon het toch wel beter op vlak van diversiteit. Daarom nemen we opnieuw een voorbeeld aan Barkhad Abdi in Captain Phillips, stellen Jana, Elien, Matti en Yorick zich in de plaats van de Oscar-stemmers en zeggen we: “We’re the Academy now.” Dit zijn de mensen en films die volgens ons mogen winnen deze zondag.
N.v.d.r.:
We hebben niet alle films in elke categorie gezien dus zijn de keuzes gebaseerd op die die we wel gezien hebben. Daarom zijn sommige categorieën bewust weggelaten.
De categorieën waarin Little Women voorkomt, zijn in onze stemming wat verdeeld aangezien de film hier pas na de Oscars uitkomt maar twee leden van onze Academy wel de persvisie hebben kunnen bijwonen.
Legende:
- 🏆: meeste stemmen
- 🥈: tweede plaats
- ✏️: een film of persoon die niet genomineerd was, maar dat wel verdiende
Beste Montage
- Ford v Ferrari – Michael McCusker, Andrew Buckland 🏆
- The Irishman – Thelma Schoonmaker
- Jojo Rabbit – Tom Eagles
- Joker – Jeff Groth
- Parasite – Jinmo Yang 🥈
- ✏️ Avengers: Endgame – Jeffrey Ford, Matthew Schmidt
Voor onze vier Geekster Academy-leden kwam het misschien wat onder de radar gebleven Le Mans 66 of Ford v Ferrari als winnaar uit de bus voor de montage. De film moest dan ook wat slimme keuzes maken als het op monteren aankwam. Christian Bale vertolkte een autocoureur maar natuurlijk kon of mocht hij zelf niet alle manoeuvres uitvoeren. Ook zorgden de monteurs voor veel dynamiek tijdens de autoraces maar ook niet te veel zodat je de race uit het oog zou verliezen. Een write-in was er dan weer voor Endgame en we snappen wel waarom: de Academy heeft het nog altijd niet voor genrefilms maar dat het verhaal van de grootste film van vorig jaar geen gigantische puinhoop is geworden, is ook te danken aan de monteurs.
Beste Make-up en Haar
- Bombshell 🏆
- Joker
- Judy
- Maleficent: Mistress of Evil
- 1917 🥈
Onze eerste keuze is ook de verwachte keuze van de Academy op zondag. De hoofdrolspeelsters van Bombshell vertolken vrouwen die vooral in Amerika erg bekend zijn maar er niet echt op lijken. Dat samen met de gevoelige materie die de film behandelt, zorgt ervoor dat je publiek best ziet wie wie is en dat je niet zomaar genoegen neemt met een vage gelijkenis. Daar kwam het make-upteam dan bij kijken. Vooral Charlize Theron als Megyn Kelly is een hele verandering maar het werk is zo goed dat je je nooit blind staart op die protheses. Ook onze nummer twee 1917 verdient een vermelding voor hun bijdrage. Zij deden zowel make-up voor levende extra’s die soldaten speelden maar maakten ook de vele poppen die dode soldaten moesten voorstellen. Het verschil is amper te merken, ook door de gruwelijke wonden die perfect nagebootst worden.
Beste Kostuums
- The Irishman – Sandy Powell, Christopher Peterson
- Jojo Rabbit – Mayes C. Rubeo 🥈
- Joker – Mark Bridges
- Little Women – Jacqueline Durran 🏆
- Once Upon a Time in Hollywood – Arianne Phillips
Dit is dus zo’n verdeelde categorie door de aanwezigheid van Little Women. De leden die de film wel al konden zien, waren vol lof over de kostuums. Het verhaal speelt zich namelijk af in de late 19e eeuw toen de jurken nog hoepelrokken hadden en iedereen altijd opgedirkt leek. Kostuumdesigner Jaqueline Durran gebruikte veel referentiemateriaal uit die tijd om de basis te hebben maar probeerde de jurken toch niet te ouderwets te maken. Onze nummer twee is Jojo Rabbit voor hun recreatie van de Nazi-kostuums uit WOII maar ook voor het geweldige kostuum van het personage van Sam Rockwell.
Beste Productiedesign
- The Irishman – Bob Shaw and Regina Graves
- Jojo Rabbit – Ra Vincent and Nora Sopkova 🥈
- 1917 – Dennis Gassner and Lee Sandales 🏆
- Once Upon a Time in Hollywood – Barbara Ling and Nancy Haigh
- Parasite – Lee Ha-Jun and Cho Won Woo, Han Ga Ram, and Cho Hee 🥈
Smaken verschillen, dat blijkt wel uit deze categorie. 1917 haalde twee van de vier stemmen en is dus de winnaar voor ons. Het departement moest het hele parcours van Blake en Schofield door oorlogsgebied namaken en door de lange takes was dat vaak kilometers lang, waardoor alles goed voorbereid moest zijn. De ruïnes van het stadje waar Schofield ‘s nachts doorloopt werd trouwens helemaal op de studio gebouwd en dan weer afgebroken. Deze prijs is dus meer dan verdiend. De eervolle vermeldingen zijn voor de teams van Parasite, die met de armzalige woning van de familie Kim en het luxehuis van het gezin Park grote contrasten leverde, en Jojo Rabbit, voor het prachtige baroque huis van Jojo en zijn moeder.
Beste Cinematografie
- The Irishman – Rodrigo Prieto
- Joker – Lawrence Sher
- The Lighthouse – Jarin Blaschke
- 1917 – Roger Deakins 🏆
- Once Upon a Time in Hollywood – Robert Richardson
- ✏️ Parasite, Portrait de la jeune fille en feu
Van de echte genomineerden mag Roger Deakins van ons naar huis met de Oscar voor zijn alweer prachtige cinematografie voor 1917. En dat zal op zondag waarschijnlijk ook zo zijn. Hij was dan ook instrumentaal voor het slagen van de lange takes maar ook de belichting was weer om duimen en vingers bij af te likken. Je hoeft alleen maar te denken aan de nachtscène in het verwoeste stadje om te weten waarover ik het heb. Deze film is een van de grootste verwezenlijkingen van zijn carrière. Daarnaast waren er deze keer twee write-ins: eentje voor Hong Kyung-pyo van Parasite, die het klasseverschil van de twee families probeerde weer te geven in zijn belichting, en Claire Mathon, die Portrait in warme kleuren en contrasterende belichting baadt. De niet-Engelstalige films verdienden dus meer lof hiervoor.
Beste Muziek
- Joker – Hildur Guðnadóttir
- Little Women – Alexandre Desplat
- Marriage Story – Randy Newman 🥈
- 1917 – Thomas Newman🥈
- Star Wars: The Rise of Skywalker – John Williams 🥈
- ✏️ Avengers Endgame – Alan Silvestri 🏆
Hoewel verwacht wordt dat Hildur Guðnadóttir zal winnen, hadden wij dat toch liever anders gezien (we geven wel mee dat haar muziek voor ons wel een van de beste zaken aan de film is). Drie mensen stemden verdeeld voor de bestaande genomineerden, wat de subjectiviteit van muziek wel aantoont. Maar opmerkelijker zonden ook twee stemmers een gewenste nominatie in voor de score van Alan Silvestri voor Endgame. Vlak na de release kreeg hij veel lof voor zijn muziek, maar die is niet tot aan de Oscarstemming geraakt. (Misschien heeft de commentaar van Scorcese hier een aandeel is, hoewel Black Panther het vorig jaar wel haalde.) Alleszins vinden wij zijn uitsluiting onterecht, zoals je ook al bij Castard kon horen, en had hij zelfs mogen winnen. Maar misschien zijn we ook wel een beetje bevooroordeeld voor een van onze favoriete films van het voorbije jaar.
Beste Lied
- I Can’t Let You Throw Yourself Away – Toy Story 4 🏆
- I’m Gonna Love Me Again – Rocketman
- I’m Standing With You – Breakthrough
- Into the Unknown – Frozen 2 🏆
- Stand Up – Harriet
- ✏️ Lost in the Woods – Frozen 2
De verdeeldheid in de muziek gaat verder. Niemand koos voor Golden Globe-winnaar Rocketman, maar had het eerder voor de muziek van de animatiefilms: het aandoenlijke maar simpele liedje van Randy Newman uit Toy Story 4, dat speelt wanneer Woody Forky ervan weerhoudt om bij het vuilnis te springen, en de nieuwe powerballad van Elsa uit Frozen II, die ongetwijfeld weer een karaokelieveling zal worden. Maar iemand vond dat het verkeerde liedje van die film genomineerd werd en zond Lost in the Woods in, het heerlijke 90s throwbacknummer waarin Kristoff zijn wanhoop over zijn relatie bezingt. Laat je zeker de muziekvideo van Weezer ervoor niet ontvallen.
Beste Visuele Effecten
- Avengers Endgame 🏆
- The Irishman
- 1917
- The Lion King
- Star Wars: The Rise of Skywalker
Al jaren lijkt dit de categorie waarin de meest populaire films van het jaar toch nog een Oscar kunnen winnen. Toch greep Avengers: Infinity War vorig jaar naast het beeldje ten voordele van First Man. Volgens onze pronostiek vorig jaar was dat ten onrechte (Thanos, hallo!) dus willen we dit jaar dat Avengers: Endgame dat wel waarmaakt. Niet alleen kwam Thanos ook in deze film terug voor, daarnaast was er ook Rocket, volledige omgevingen die CGI waren en gingen de effecten voor Hulk er nog maar eens op vooruit met Professor Hulk, die meer dan ooit feilloos versmolten leek met Mark Ruffalo. We vonden dan ook unaniem dat de meest succesvolle film van vorig jaar deze erkenning verdient.
Beste Bewerkt Scenario
- The Irishman – Steven Zaillian
- Jojo Rabbit – Taika Waititi 🏆
- Joker – Todd Phillips, Scott Silver
- Little Women – Greta Gerwig 🏆
- The Two Popes – Anthony McCarten
Onze meningen zijn verdeeld over welke bewerking het meest origineel was, maar aangezien amper twee redactieleden Little Women al zagen, is dat niet verwonderlijk. De gemengde chronologie van Gerwigs verhaal maakt de meest recente versie van het boek ook meteen de beste. Maar ze neemt het bij ons op tegen Jojo Rabbit, de satirische bewerking van het dramatisch boek van Christine Leunens die de moeilijke lijn tussen komedie en drama goed bewandelt. Zij zijn ook de frontrunners voor de echte Oscars, maar Waititi won onlangs de BAFTA en Writers Guild Award, dus wellicht heeft hij de bovenhand. Dat we het zowel Gerwig als Taika Waititi gunnen, staat buiten kijf.
Beste Origineel Scenario
- Knives Out – Rian Johnson 🥈
- Marriage Story – Noah Baumbach 🥈
- 1917 – Sam Mendes and Krysty Wilson-Cairns
- Once Upon a Time in Hollywood – Quentin Tarantino
- Parasite – Bong Joon-ho, Jin Won Han 🏆
Grote verdeeldheid is er ook bij de originele scenario’s. Uiteindelijk wint het brainchild van Bong Joon-ho en Jin Won Han het heel nipt voor Rian Johnson en Noah Baumbach. Johnson maakte met Knives Out de meest entertainende en geslaagde whodunit in jaren, terwijl Baumbach iedereen deed huilen en lachen met zijn authentiek voelende dialogen voor Marriage Story. Verrassend genoeg lijkt Bong de topfavoriet, want Amerikanen en andere talen, het is een moeilijke relatie. Bij ons is dat geen probleem, en de Koreaanse parabel over klasseverschillen, waardigheid en kapitalisme is een van de beste films in tijden. Geen goede film zonder een uitstekend script. Grijp die Oscar, Director Bong!
Beste Mannelijke Bijrol
- Tom Hanks – A Beautiful Day in the Neighborhood 🏆
- Anthony Hopkins – The Two Popes
- Al Pacino – The Irishman
- Joe Pesci – The Irishman
- Brad Pitt – Once Upon a Time in Hollywood 🏆
Soms zondigen we ook eens tegen onze eigen regels, zoals wanneer een bepaalde film hier niet uitgekomen is maar we er toch voor stemmen. Twee van onze Academy-leden stemden namelijk voor Tom Hanks zijn prestatie als Mr Rogers, de bekende Amerikaanse presentator van kinderprogramma’s. Net als Hanks had hij de reputatie om een van de vriendelijkste mannen in Hollywood te zijn, dus kunnen we ons de wholesomeness van zijn rol maar al te goed inbeelden. De andere twee stemden dan weer voor de comeback van Brad Pitt in Quentin Tarantino’s nieuwste. Hij zorgt voor wat comic relief in de film en laat daarbij toch een andere kant van zichzelf zien. Waarschijnlijk zal hij zondag ook met de prijs aan de haal gaan.
Beste Vrouwelijke Bijrol
- Kathy Bates – Richard Jewell
- Laura Dern – Marriage Story 🏆
- Scarlett Johansson – Jojo Rabbit
- Florence Pugh – Little Women 🥈
- Margot Robbie – Bombshell
- ✏️ Jennifer Lopez – Hustlers 🥈
Beste Vrouwelijke Bijrol is een categorie die altijd drukbevolkt is met talent, en dus zijn bij ons de meningen verdeeld. Op een gedeelde tweede plaats vinden we Florence Pugh terug, die van de zeur in Little Women een heldin maakt in de filmversie. Zij had een indrukwekkende paar jaren, en dus zien we haar wellicht nog terug in deze categorie. Vóór de nominaties dacht iedereen dat de strijd zou gaan tussen Laura Dern en Jennifer Lopez, maar JLo kreeg niet eens de erkenning. Nochtans was ze schitterend als stripper Ramona in Hustlers, en dus komt ze bij ons wel op de lijst. Ook bij ons loopt ze echter niet weg met het beeldje, want dat gaat naar Dern, die al twee keer eerder genomineerd werd. Als de echtscheidingsadvocate in Marriage Story laat ze ons en haar medeadvocaten alle hoeken van de kamer zien.
Beste Acteur
- Antonio Banderas – Pain and Glory
- Leonardo DiCaprio – Once Upon a Time in Hollywood
- Adam Driver – Marriage Story 🏆
- Joaquin Phoenix – Joker
- Jonathan Pryce – The Two Popes
Je kan op ons rekenen voor een Oscar upset. Waar de Academy beslist voor Joaquin Phoenix zal kiezen, stemmen de Geeksterleden unaniem voor Adam Driver in Marriage Story. Phoenix smeet zich dan weliswaar in de rol van Joker, maar het kon ons minder bekoren dan Driver zijn subtielere vertolking van een man die zijn leven volledig uit zijn controle ziet glippen. Een hoogtepunt is de hartverscheurende scene waarin hij van frustratie een gat in de muur slaat, maar zijn beste werk in de film is wanneer hij op café het nummer Being Alive brengt. De tekst is zo toepasselijk dat de emotie van zijn gezicht te lezen is. Driver zat dit jaar in zo veel verschillende films dat hij wel heeft bewezen dat hij alles aankan.
Beste Actrice
- Cynthia Erivo – Harriet
- Scarlett Johansson – Marriage Story 🏆
- Saoirse Ronan – Little Women
- Charlize Theron – Bombshell
- Renee Zellweger – Judy
- ✏️ Lupita Nyong’o – Us
Ook bij deze categorie distantiëren we ons van de Academy. Drie leden kozen niet voor de vertolking van Renee Zellweger als icoon Judy Garland maar voor de andere kant van Marriage Story, Scarlett Johansson. Ook zij levert een halve masterclass in acteren als Nicole, een vrouw die voor zichzelf beslist dat ze een heel ander leven wil. De hele procedure verloopt niet altijd zoals ze het wil maar dankzij Johansson wordt ze nooit echt de villain. Judy was eerder een biopic zoals je die gewend bent. Zellweger levert daarom geen mindere prestatie maar de film viel net iets minder in de smaak. Maar een iemand vond ook dat Lupita Nyong’o onterecht genegeerd werd voor Us. Hoe ze daar het dubbelgangerspersonage Red neerzette, was ronduit angstaanjagend en indrukwekkend. Maar we weten allemaal dat de Academy duidelijk nog niet klaar is om horrorrollen als Oscarwaardig te zien.
Beste Animatiefilm
- How to Train Your Dragon: The Hidden World
- I Lost My Body
- Klaus 🏆
- Missing Link
- Toy Story 4 🥈
- ✏️ Frozen 2
De eeuwige winnaars in deze categorie, Pixar en Disney, produceren kwaliteit, maar wat diversiteit bij de winnaars komt iedereen ten goede. Na Spider-Man: Into the Spider-Verse vorig jaar maakt ook dit jaar een nieuwe speler een grote kans om te winnen. Netflix’ kerstfilm Klaus won de harten van het publiek en de critici met hun moderne getekende 2D-animatie. Dat ook het verhaal goed is, is de kers op de taart. Ook voor ons mag deze het beeldje binnenhalen. Toch vergeten we ook de giganten niet, want Toy Story 4 eindigt op de tweede plaats en één iemand vond Frozen 2 onterecht genegeerd. De animatie is dan ook nóg beter dan bij de eerste.
Beste Niet-Engelstalige Film
- Corpus Christi
- Honeyland
- Les Miserables
- Pain and Glory 🥈
- Parasite 🏆
Omdat het lang niet zeker is dat de Academy de immense populariteit van Parasite ook zal omzetten in Beste Film, lijkt deze categorie alvast zeker naar Zuid-Korea te gaan. Dat zal dan ook de eerste keer zijn, want het land kwam pas in 2018 voor de eerste keer op de longlist terecht. Burning haalde de shortlist jammer genoeg niet, maar dit jaar gaat het land wellicht all the way. Op de tweede plaats in onze stemming staat Pedro Almodóvar met Dolor y Gloria, dat gebaseerd is op het leven van de legendarische regisseur. Spanje won deze categorie al vier keer, maar voor Almodóvar is het ondertussen geleden van 1999 met Todo sobre mi madre. Beiden verdiende winnaars dus, maar Parasite haalt het nipt in onze stemming.
Beste Regisseur
- Martin Scorsese – The Irishman
- Todd Phillips – Joker
- Sam Mendes – 1917 🥈
- Quentin Tarantino – Once Upon a Time in Hollywood
- Bong Joon Ho – Parasite 🏆
We waren het niet echt eens met deze volledig mannelijke categorie maar er verdienden zoveel vrouwen een plaats in de lijst (Greta Gerwig, Lorene Scafaria, Celine Sciamma, Lulu Wang…) dat we niet wisten waar te beginnen om in te zenden. Wie er wel verdiend bij zit, is onze eerste keuze Bong Joon-Ho. Naast het scenario van zijn straffe film zorgde hij er ook voor dat de film op alle vlakken een geheel werd en hij ook het beste uit zijn cast haalde. Daarnaast lijkt het ook gewoon een heel vriendelijke man en daarvan kun je er in Hollywood best meer gebruiken. Op de tweede plaats kwam Sam Mendes die op magistrale wijze overzicht wist te houden over de lange takes van de film waardoor alle verschillende departementen konden schitteren. Op zondag zal hij waarschijnlijk als winnaar uit de bus komen, maar als Parasite Beste Film niet wint, kunnen ze deze prijs nog wel als “troost” aan Bong geven. Zo ging het vorig jaar namelijk ook met Alfonso Cuarón en Roma.
Beste Film
- Ford v Ferrari
- The Irishman
- Jojo Rabbit
- Joker
- Little Women
- Marriage Story
- 1917
- Once Upon a Time in Hollywood
- Parasite 🏆
Vele categorieën in de Geekster-stemming waren dan wel heel verdeeld, als Beste Film kozen we unaniem voor Parasite. Na Roma verdient volgens ons opnieuw een niet-Engelstalige film de hoofdprijs, en wat voor een film. Parasite is alles wat een geweldige film moet zijn: een straf plot dat je bij de pinken houdt en entertaint maar tegelijk ook wat te zeggen heeft over de toestand van de maatschappij, een voortreffelijke cast en een sterke productie gaande van de muziek, cinematografie en productiedesign. Hopelijk komt de Academy tot haar zinnen na de toch wel twijfelachtige keuze van vorig jaar en durven ze het aan om het beeldje aan een film buiten Hollywood te geven.
Maar als we realistisch zijn, is er een grotere kans dat ze conservatief zullen zijn. In dat geval zal 1917 tot Beste Film verkozen worden. Dat zou zeker ook niet onterecht zijn, want de film is ook meesterlijk geproduceerd. Maar Parasite werd een fenomeen over de hele wereld en bewees daarmee nog eens dat film echt universeel is en de landsgrenzen kan overstijgen. En dat hebben we vandaag de dag toch wel nodig.
Totaal
🏆 Parasite: 4 Geekster-Oscars
🏆 Marriage Story: 3
🏆 1917, Little Women, Avengers: Endgame: 2
🏆 Le Mans 66, Bombshell, Klaus, Frozen 2, Toy Story 4, Once Upon A Time In Hollywood, A Beautiful Day in the Neighborhood, Jojo Rabbit: 1
De Oscars zijn zondagnacht te volgen via Telenet en ZES.