Hustlers review: veel om het lijf

Onlangs werd de wereld eraan herinnerd dat Jennifer Lopez nog steeds haar plaats opeist in de popcultuur. Dat bewijst ze nu ook opnieuw in Hustlers, een film die heel wat genres mengt en overschrijdt.

Het was al even geleden dat ik nog lichtjes met verstomming geslagen was bij een scène waarin iemand danst. Maar de manier waarop Jennifer Lopez paaldanst in een vroege scène in Hustlers, dat is gewoonweg indrukwekkend. Alleen al de kracht en lenigheid die de actrice, zangeres en ondernemer aan de dag legt op haar vijftigste doen je je ogen opentrekken. Daarbij komt ook nog eens dat ze als Ramona Vega de club volledig inpalmt. Alle ogen zijn op haar gericht, ook die van Destiny (Constance Wu), een beginnende stripper. Ramona neemt haar onder haar hoede en leert haar hoe de wereld van stripclubs in elkaar zit.

Zodra ook Destiny de verschillende types mannen leert kennen, weet ze ook de manier om hen het makkelijkste geld af te troggelen. Samen met de andere dames in de club, onder wie Cardi B, Lizzo, en later Keke Palmer en Lili Reinhart (Riverdale), verdienen ze al snel bakken met geld op de tonen van Usher, Britney Spears en Sean Kingston. Overigens een zalige periode voor muziek.

hustlers lopez and wu
©️ STXfilms

Hustlers is gebaseerd op een artikel van Jessica Pressler in New York Magazine. Dat zit ook in het verhaal verwerkt, want de evolutie van Destiny wordt gecontrasteerd met haar verschijning in 2014, wanneer een journaliste (Julia Stiles) haar interviewt. Zeven jaar na haar initiatie lijkt ze de wereld verlaten te hebben. Dat narratief middel voegt vanaf het begin een zekere spanning toe.

De film is in de eerste helft een rags-to-richesverhaal over vrouwen die de maatschappij vaak niet ziet of wegdenkt.

De film is in de eerste helft dus eigenlijk een rags-to-richesverhaal over vrouwen die de maatschappij vaak niet ziet of wegdenkt. Ramona en co gebruiken wat ze hebben – hun mensenkennis en uiterlijk – om iets meer uit hun job te halen en om de controle te behouden. In de stripscènes zie je alles, maar tegelijkertijd ook niets. Vaak zijn ze sensueel, maar nooit echt seksueel. Er wordt niet overdreven ingezoomd op ontblote lichaamsdelen of de kleren die de vrouwen dragen tijdens hun werk. De camera blijft de hele tijd op hun hoogte of kijkt naar hen op. Dit is een voorbeeld van de female gaze, want in andere films worden deze vrouwen vooral bekeken vanuit het standpunt van een man. Een pluim voor regisseur Lorene Scafaria en cinematograaf Todd Banhazl.

Maar na de zon komt weer de regen, en in 2008 valt alles uit elkaar. Door de bankencrisis stuikt de Amerikaanse economie in elkaar. De club verliest geld, en de dames raken niet meer aan de bak. Daarom bedenken ze een plan om de rijken van Wall Street van hun geld te beroven. Ze leiden de mannen naar de club, drogeren hen en gebruiken hun credit card om de diefstal te verbergen. Hun verhaal zou de politie immers nooit geloven.

hustlers women
©️ STXfilms

In de wereld van Destiny en Ramona zijn de mannelijke klanten nu wegwerppersonages, en dat eist zijn tol. Ramona kan niet ontsnappen aan de lokroep van het geld en gaat steeds verder, ook wanneer anderen protesteren. Scafaria, die ook het script schreef, zegt niet expliciet dat wat ze deden fout is. Ze laat de kijker die conclusie nemen en blijft in de grijze zone. De journaliste zegt op een bepaald moment dat ze niet met de rijke slachtoffers meeleefde. Destiny kijkt haar vol ongeloof aan en geeft haar eigen antwoord. Sommigen zullen dat misschien als te weinig genuanceerd zien, maar krijgen de populaire gangsterfilms die opmerking ook? Deze film toont immers ook de gevolgen voor iedereen.

Naast het maatschappelijke aspect toont Hustlers ook hoe belangrijk vrouwelijke vriendschappen zijn in de levens van de personages.

Naast het maatschappelijke aspect toont Hustlers ook hoe belangrijk vrouwelijke vriendschappen zijn in de levens van de personages. Velen hebben geen (zin in) relaties of hebben er weinig geluk mee, en dan bouwen ze hun eigen community. Maar we zien ook hoe die vriendschappen een slechte invloed kunnen hebben. We leren de wereld van Hustlers kennen via het personage van Constance Wu (Fresh Off the Boat, Crazy Rich Asians). Ze krijgt heel wat te doen en te tonen, maar het is toch Lopez die met de film gaat lopen. Ze zorgt ervoor dat Ramona nooit een karikatuur wordt, hoe veel ze ook verandert. De Oscarbuzz is al volop aan de gang, en je zal weinig mensen vinden die het haar niet zullen gunnen.

Hustlers is nu te zien in de bioscoop.

Origineel

Origineel
4 5 0 1
In Hustlers krijgen we een nieuw, ander beeld van de wereld van de stripclubs. Hier staan de vrouwen centraal, en dat levert zowel een entertainende als maatschappelijk relevante film op. Jennifer Lopez steelt de show, ook als the hustle uiteen valt.
4/5
0