X-Men #1 review: het nieuwe tijdperk is begonnen

Wie Geekster regelmatig bezoekt, weet dat sinds juli 2019 de X-Men-comics zijn opgeschud door Jonathan Hickman. De schrijver heeft een interessante nieuwe richting uitgestippeld waar we als lezer minstens twee jaar van gaan horen.

Schrijver: Jonathan Hickman
Tekenaars: Leinil Francis Yu
Uitgever: Marvel Comics
Verschijningsdatum: 15 oktober 2019

Geekster reviewde de wekelijkse series Powers of X en House of X en noemde het de grootste set-up ooit. Met deze eerste X-Men wordt de nieuwe era voor deze X-Men ingeluid.

Mocht je de bovenstaande series niet gelezen hebben, dan zal dit issue zwaar vallen. Het is duidelijk dat er een nieuwe status quo is. Het hoe en waarom blijft achterwege. De trouwe lezer wordt hiermee beloond, de nieuwe lezer kan beter op de verzamelde bundeling van de bovenstaande reeksen wachten. Niet het meest intelligente om te doen tijdens het lanceren van een nieuwe richting voor een serie als deze.

X-Men #1 draait om het nieuwe team dat nu dus rondwandelt op Krakoa. De focus ligt in deze opener op Cyclops. De sterpupil van Xavier is bezig om zijn plek in deze nieuwe wereld te vinden en heeft een soort  mini-reünie met enkele familieleden, waarbij het samenzijn met zijn vader waarschijnlijk het meeste aanspreekt.

X-Men aktie
©Marvel Comics

Tijdens de actiescène in dit nummer krijgen we ook de nieuwe dynamiek tussen enkele teamleden te zien. Na al het hoogdravende gepalaver in beide eerder genoemde reeksen is het verfrissend om te lezen dat Magneto hier alvast tegenspraak krijgt van dochterlief Polaris. Dat heeft deze comic nodig. Er is overigens ook een sterke connectie met het vierde issue van House of X.

Op grafisch vlak is het enigszins teleurstellend. Leinil Francis Yu draait alweer even mee in de comicindustrie. Helaas valt zijn tekenwerk tegen. Zijn werk is nagenoeg plat. En dan plat als in: geen diepte. Het is ook veel te ruw, al zou je dat nog kunnen zien als een kwestie van smaak. De fletse inkleuring helpt niet mee. Het zijn slechts details. Voor nu is het een prima opener van de vernieuwde X-Men. Laat de rest maar komen.

X-Men #1

X-Men #1
0 5 0 1