X-23 volume 1 review: wanneer je het verleden achtervolgt

Laura Kinney schudt de mantel van Wolverine van zich af om haar eigen weg te zoeken in de wereld.

Wolverine-kloon Laura Kinney begon haar leven als X-23, als een wapen dat ze later achter zich liet om de naam Wolverine te dragen. Nu heeft de superheldin een nieuwe reeks gekregen waarin ze onder haar eigen naam, en met een andere kloon in haar kielzog, vecht voor een betere toekomst.

X-23 en Gabby, de kloon die ze ziet als haar zus, zoeken in het eerste volume de confrontatie op in het verleden. Het duo wil een einde maken aan het werk van wetenschappers in de genetica die gekloonde moordmachines, zoals ze zelf zijn, tot leven wekken. Een taak die moeilijker wordt wanneer de Stepford Cuckoos, mutanten met psychische krachten, zich moeien om via een kloonproces hun zusters tot leven te wekken.

Scenariste Mariko Tamaki ken je misschien van This One Summer, de coming-of-age graphic novel die in 2015 de Eisner Awards veroverde. Ondertussen heeft Tamaki ook haar strepen verdiend met de superheldenstrip. Bij DC Comics schrijft ze Supergirl en bij Marvel overtuigde ze me eerder al met haar donkere She-Hulk en nu dus ook met X-23. Het gefocuste verhaal is entertainend zonder aan diepgang in te boeten, het samenspel tussen de tegenovergestelde X-23 en Gabby is heerlijk (en heeft ook heel veel impact). De inclusie van enkele jonge, maar al iconisch geworden X-Men-personages doet wonderen voor het wraakverhaal dat er uiteindelijk geen is.

Tamaki doet je niet alleen verliefd worden op de personages. Ze doet het samen met Juann Cabal (Friendly Neighborhood Spider-Man) die een moderne, strakke lijn hanteert. Die strakke lijnen staan expressie niet in de weg. Cabal kan de emoties van de personages perfect uitvergroten om moppen kracht bij te zetten of om de boosheid van de bladzijden te doen spatten. De tekenaar en scenariste gooien er soms zelf horrormomentjes in om duidelijk te maken dat dit niet je zoveelste luchtige superheldencomic is.

X-23: volume 1 is geschreven door Mariko Tamaki, getekend door Juann Cabal en uitgegeven door Marvel Comics op 9 januari 2019.

Strak

Strak