Amazing Spider-Man #1 review: terugkeer van de verloren zoon

In Amazing Spider-Man 93 leek het leven Peter Parker weer toe te lachen. Aan het einde van de issue kwam er een onbekende gestalte door een fel verlicht portaal binnengewandeld. Hij kondigt aan dat hij een weg vol bloed heeft afgelegd om hier te komen. De gestalte vraagt Peter om mee te komen. Een flits en dan is het klaar.

Marvel Comics ging vervolgens vol op het orgel, want het werd weer eens tijd voor een reboot. In een sfeervolle teaser kondigt de uitgeverij een nieuwe Amazing Spider-Man 1 aan die geschreven wordt door Zeb Wells. De man die ook de Beyond-verhaallijn schreef waarmee de vorige cyclus werd afgesloten. Als tekenaar keerde de verloren zoon John Romita Jr terug.

John Romita Jr was van 1976 tot 2014 bijna onlosmakelijk verbonden met Marvel Comics. Daar maakte JrJr naam met runs op reeksen als The Uncanny X-Men, Iron-Man en… Spider-Man. Hij verraste vriend en vijand met een overstap naar DC Comics waar de tekenaar voornamelijk werkte aan Batman-comics. (Al is er altijd die ene uitzondering.) Romita Jr is niet meer de jongste en kondigde een paar jaar geleden aan dat hij toch ooit eens met pensioen zou gaan. Een terugkeer bij Marvel leek onwaarschijnlijk totdat het ging rommelen bij DC.

Waar was Peter Parker?

Een gehavende Spider-Man bevindt zich ergens in Pennsylvania waar hij op een apparaat kijkt. Er volgt een schreeuw en een grote spread die zegt: 6 maanden later. In die 6 maanden is het ganse leven van Peter Parker weer tot bijna de grond toe afgebroken. Het is duidelijk dat onze held niet gelukkig mag zijn. En Peter zwijgt als het graf over waar hij in dat voorbije half jaar is geweest.

Zijn voormalige flatgenoot Randy Robertson heeft zich tegen wil en dank van zijn beste kant laten zien en de huur doorbetaald. Toch is dat niet het minste van zijn problemen. Randy’s nieuwe vlam is de dochter van Tombstone. Een misdaadbaas met wie zijn vader, Daily Bugle-adjunct Robbie Robertson, een stevig robbertje uitvocht in de pagina’s van de krant en wat hem uiteindelijk ook even in de gevangenis deed belanden in een klassieke verhaallijn uit Spectacular Spider-Man. Hoort u ook het openrijten van die oude wond, lieve lezer?

peter parker
©Marvel Comics

Schrijver Zeb Wells zet vakkundig alle plotlijntjes uit die we in de komende maanden kunnen verwachten. Net zoals de omgeving van Peter Parker weet je als lezer niet wat er aan de hand is. Eventuele gaten in het verhaal doen er in zo’n scenario minder toe. Je gaat het immers als lezer samen met de personen ontdekken. Wat dat betreft is het uitgangspunt goed gekozen, ook al is het niet de eerste keer dat Spider-Man met een dergelijk scenario kampt. De tweede grote verhaallijn rondom de strapatsen van Tombstone biedt meer houvast.

Het is alleen jammer dat Peter Parker sinds de reboot van 2008 is veranderd in een soort Donald Duck. Hij heeft nu wel extreem veel pech. Ook in dit verhaal raakt ie bijna alles kwijt. Je mag dit Wells niet kwalijk nemen omdat Marvel hem laat werken met hun mal. Het is wel jammer.

John Romita Jr is terug

Het grootste nieuws is natuurlijk de terugkeer van John Romita Jr op de titel die hem groot maakte. Zijn werk is eigenlijk nog even sterk als vanouds. Zijn pagina’s zijn strak gecomponeerd als een symfonie die de woorden van Wells versterken. De personages zien er zelfs beter uit dan tijdens zijn vorige run. Randy’s gezicht straalt het sarcasme uit waarmee hij Peter begroet. Tombstone ziet er voor het eerst uit als de Afro-Amerikaanse man die hij altijd al was. Tegelijkertijd is zijn werk minder JrJr dan de lezer gewend is.

De ruwe inktlijnen worden grotendeels weggewerkt door het kleurwerk van Marcio Menyz. Hierdoor krijgt deze comic het typische Marvel-uiterlijk met de ietwat verzadigde kleuren. De tekeningen zien er soms wat te gepolijst uit.

Deze nieuwe Spider-Man is een goed instapmoment. Het verhaal vereist geen voorkennis, al is het soms wel leuk om de kleine extraatjes te zien. En het is tof om een van de oude meesters van Marvel nog eens aan het werk te zien op een titel die hem mee groot maakte. Geniet van hem, want voordat je het weet is hij weer weg.

Amazing Spider-Man #1 verscheen op 27 april en wordt gemaakt door Zeb Wells en John Romita Jr.

Natuurlijk mogen we je bij Geekster ook graag doorverwijzen naar een opinie die regelrecht tegen de onze ingaat. Michael Minneboo (vlogger + Spideys vriend) was niet zo te spreken over het tekenwerk. (Boe!!! Boe!!!!!!!) Bekijk zijn vlog hier.

4/5

• John Romita Jr is terug.
  • Intrigerend nieuw verhaal.