Friendly Neighborhood Spider-Man #1 review: de Peter achter het masker

Spider-Man krijgt in 2019 enkele nieuwe schrijvers, waaronder Tom Taylor die zich mag uitleven met een kleiner geschaald superheldenverhaal.

Spider-Man heeft er in 2018 een goed jaar opzitten. Naast een fantastische game op PlayStation 4 kreeg de franchise op het witte doek ook een straffe injectie van energie en charme met Spider-Man: Into the Spider-Verse. En ook de comicslezer mocht in de handjes wrijven met schrijver Nick Spencer die het roer overnam van Dan Slott van Amazing Spider-Man, het event Spider-Geddon (het vervolg op Spider-Verse) én Chip Zdarsky die afscheid nam van het personage en zijn reeks The Spectacular Spider-Man.

Genoeg om te spelen, te bekijken en vooral te lezen dus. Maar daar dacht Marvel anders over: in 2019 verschijnt ook Friendly Neighborhood Spider-Man van scenarist Tom Taylor. De man schreef eerder al All-New Wolverine met X-23 die het pakje van Logan droeg, maar kon mij vooral overtuigen met X-Men: Red dat een soort eerherstel inluidde voor de X-Men. Weet hij dezelfde snaren te raken met Spider-Man?

Friendly Neighborhood Spider-Man kan je dus zien als de derde lopende reeks rond Peter Parker. In tegenstelling tot de andere twee grote reeksen, is dit de comic die je moet lezen als je meer wil weten over de man achter het masker en vooral over zijn naaste omgeving. Parker is een geëngageerde jongeman die een impact wil maken op de mensen die rond hem leven en dat is vooral het uitgangspunt van de nieuwe serie.

Taylor pakt dus vooral uit met een verhaal waarin Parker gerold wordt niet omdat hij als Spider-Man de wereld wil redden, maar wel omdat hij als persoon begaan is met zijn buren. De persoonlijkere invalshoek zorgt ervoor dat dit geen zoveelste actievol superheldenverhaaltje is, en dat betekent ook ergens dat Taylor je niet meteen van je sokken blaast. Al zit de kans er dik in dat de epiloog je hart een klein beetje breekt.

Juann Cabal werkt niet voor de eerste keer samen met Taylor. De tekenaar tekende ook al enkele nummers van All-New Wolverine, maar je kent hem misschien het best van X-23 (haar vervolgreeks met Mariko Tamaki als scenariste, waarvan net het eerste volume verschenen is). Zijn dunne lijnen zijn verre van cartoonesk en weten toch de spontaniteit van Parker en de emoties van zijn omgeving vast te leggen. De felle kleuren passen ook helemaal bij het warme thema van de comic.

Friendly Neighborhood Spider-Man #1 is geschreven door Tom Taylor, getekend door Juann Cabal en uitgegeven door Marvel Comics op 9 januari 2019.

Klein

Klein
3 5 0 1
Klein, maar fijn. Zo kun je Friendly Neighborhood Spider-Man het best samenvatten. Maar het einde intrigeert en de epiloog breekt je hart een beetje, dus is er genoeg om terug te komen voor meer van dit kleiner geschaalde superheldenverhaal.
3/5
0