Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Battlefield V stemt ons hoopvol

Op Gamescom kreeg ik de kans om een halfuur Battlefield V te knallen. In een georganiseerd potje met een 50-tal leden van de verzamelde pers werden we gedropt in het pittoreske Rotterdam. Deze locatie was het strijdtoneel van de strijd om de Maasbruggen.

Het was al weer een tijdje geleden maar Battlefield gaat terug naar de Tweede Wereldoorlog. De eerste trailer voor Battlefield V werd met grote scepsis onthaald, voor een deel door de aanwezigheid van vrouwen, wat trouwens grotendeels larie is maar meer hierover in onze volledige review. Een andere, terechte kritiek was vanwege de atypische stijl die de trailer met zich meebracht. Battlefield was altijd gritty, ruw en enigszins realistisch. De game was geen snelle Call of Duty-shooter maar de reveal trailer bracht wel dit gevoel over. Met een bang hart begaf ik me dan ook naar het demostation waar ik de keuze kreeg uit muis en keyboard of controller. Laat ons zeggen dat het heel snel duidelijk werd tijdens het spel wie voor welke besturing had gekozen.

Audiovisueel indrukwekkend

De Battlefield-serie is altijd wel gekend voor sterke visuals. Ook Battlefield V is daarin geen uitzondering: visueel bouwt de game verder op het geleverde werk in Battlefield 1. Mocht je een snelle blik werpen op het scherm, dan zou je het verschil haast niet zien. Op zich niet een probleem, zolang de maps maar goed uitgewerkt zijn. Audio dan: ook hier, bijzonder goed. De wapens maken het geluid dat ze moeten, inclusief de iconische ping van de M1 Garand. Zelfs in een drukke demozaal in Gamescom kon ik me perfect inleven in het slagveld van Rotterdam.

Terug naar WOII

Misschien ga ik tegen enkele schenen schoppen maar WOII blijft hét beste scenario voor FPS-games. Het komt waarschijnlijk ook wel door mijn jeugd, toen ik opgegroeide met games zoals Medal of Honor: Allied Assault, Call of Duty 1 & 2 en Battlefield 1942. De wapens zijn stuk voor stuk iconisch, de personages en locaties ook. Toch zijn veel games die zich afspelen tijdens de Tweede Wereldoorlog doorspekt met clichés. Het was daarom ook verfrissend dat we meteen een meer atypische map te spelen kregen: Rotterdam.

Gameplay-gewijs weet je ondertussen al wat te verwachten. Het algemene run & gun-gevoel is quasi identiek aan Battlefield 1. Ook alle wapens voelen precies aan zoals je als doorgewinterde gamer zou verwachten: logge maar sterke Bolt-action rifles zoals de Kar 98K, snelle submachine guns zoals de Thompson en de grote krachtige rifles uiteraard.

Verstevigen en vernietigen

Één van de nieuwe toevoegingen aan de game is dat iedereen verstevigingen kan bouwen, zoals prikkeldraad spannen of zandzakjes plaatsen. Dit zorgt ervoor dat zelfs op de grote lege straten van Rotterdam ik cover kon creëren. In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat ik deze functionaliteit niet zo vaak heb gebruikt, we speelden de mode conquest waarbij je 5 punten op de map zolang mogelijk moet controleren. Aangezien de vijanden constant vanuit andere kanten aanvallen, was het daarom niet logisch of efficiënt om verdedigingen op te bouwen. Hoogstwaarschijnlijk zal je dit wel meer kunnen gebruiken in de lineaire rush-modus

Vernietigbare gebouwen zijn terug ook véél meer aanwezig dan in Battlefield 1. Heeft een woning veel explosieven moeten slikken? Dan krijg je een korte waarschuwing met krakende geluiden. Reageer je niet snel genoeg, dan maak je binnen de kortste keren deel uit van de ruïne. Gaaf. Die explosieven krijgen sommige classes via een granatenwerper of C4. Ook voertuigen zijn hiervoor geschikt. Die voertuigen zijn degenen die je kon verwachten: tanks, auto’s en pantserwagens. Ze zijn alvast meer aanwezig in het spel dan in de vorige game. Tijdens een avontuurtje in een tank had ik even een korte connectie met de licht bezwete Duitser naast mij. Na het opblazen van een voltallige squadron viel er net geen high five, onprofessioneel denkt men dan.

Het grootste vraagteken bij deze game is de aangekondigde customisability. Battlefield V gaat géén premium pass (DLC-maps) krijgen. EA hoopt een geldstroom op te bouwen via loot boxes met énkel cosmetische aanpassingen. Hierbij hoop ik van harte dat Dice het serieus probeert te houden. Men moet situaties vermijden waarbij ik binnen enkele maanden op Omaha Beach een nazi met rode pruik en gele schoenen zit te beschieten. Ook is het afwachten op de aangekondigde battle royal-modus en de uitbouw van de single player.

Nog veel openstaande vragen maar na afsluiten van de demo kan ik alvast zeggen dat de game erg goed aanvoelt en audiovisueel sterk presteert. Het wordt spannend afwachten tot november.

Battlefield V is beschikbaar voor PS4, Xbox One en PC op 20 november 2018.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels